بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اعصاب مغزی
مروری بردوازده جفت از اعصاب مغزی
عصب ابدوسنس
مسیرعصب دهی
تست عملکردی
منابع
 
 

اسلاید 2 :

 
     قسمتی از دستگاه عصبی محیطی هستند که از هسته های ساقه مغز منشاء می گیرند(به جز عصب بویایی و بینایی).تعداد اعصاب مغزی،دوازده جفت بوده و به غیر از اعصاب بویایی و بینایی که درحقیقت قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی هستند،بقیه آنها همانند اعصاب نخاعی،جزیی از دستگاه عصبی محیطی به شمار می آیند.در ارتباط با نخاع،31 جفت عصب نخاعی از نخاع منشعب می شوند.از تفاوت های مهم این دو بخش دستگاه عصبی محیطی نسبت به هم،این است که در اعصاب مغزی برخلاف اعصاب نخاعی،تقسیم پیوسته و منظمی به ریشه های قدامی(پیشین) و خلفی(پسین)وجود ندارد. این مسئله،بیشتر به علت تکامل و پیچیده تر بودن اعصاب مغزی در مقایسه با اعصاب نخاعی است.
 

اسلاید 3 :

_ یک عصب کاملا حرکتی
_ اين عصب تنها عصبى است که از درون سينوس کاورنو عبور مى‌کند و در کاسه چشم به عضله رکتوس خارجى عصب مى‌دهد.
 

اسلاید 4 :

خروج از شیار بین حاشیه پونز و بصل النخاع
 

اسلاید 5 :

عبور از سینوس کاورنوس (پایین و خارج شریان کاروتید داخلی)
 

اسلاید 6 :

بررسی مردمک چشم از نمای قدامی و در وضعیت neutral
 
از فرد خواسته می شود تا به روبروی خود نگاه کند، سپس معاینه گر مقابل چشمان وی قرار گرفته و وضعیت مردمک هر دو چشم را بررسی می کند. اگرمردمک چشم ها به طرف داخل تمایل داشت بیانگر ضعف یا فلج عصب زوج ششم میباشد. (قسمت مشخص شده در تصویر)
   

اسلاید 7 :

از فرد خواسته می شود تا با یک دست یکی از چشمان خود را بپوشاند، سپس معاینه گر خودکاری را مقابل چشم فرد قرار داده و از وی می خواهد تا به بالای آن نگاه کند. سپس خودکار را به سمت خارج برده و از فرد می خواهد تا نوک خودکار را با چشم خود دنبال کند. در وضعیت طبیعی سیاهی چشم باید قسمت خارجی چشم را پر کند، در غیر این صورت ضعف فلج یا عصب زوج VIوجود دارد. برای معاینه اعصاب III,IVخودکار را در جهت های بالا،پایین، داخل و همچنین به صورت مایل حرکت داده و از فرد خواسته می شود تا دوباره باچشم خود سر خودکار را دنبال کند. اگر فرد نتواند چشم خود را به بالا،پایین و داخل حرکت دهد، ضعف یا فلج زوج III و اگر نتواند چشمش را به سمت داخل و پایین بیاورد ضعف یا فلج زوج IV وجود دارد.

اسلاید 8 :

Color Atlas of Neurology, By: R. Rohkamm, 2004
Human anatomy&physiology,third edition
Clinical Anatomy for Medical Student, By: R. Snell, 2004
Principles of Anatomy and Physiology
www.wikipedia.com
بیماری های مغز و اعصاب، دکتر ضیایی و همکاران،1381
آناتومی وفیزیولوژی انسلن (هولز)،دکترخسروابراهیم،1388

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید