بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

انرژی زمین گرمایی به عنوان یکی از انرژی های نو و تجدید پذیر، از آن جهت اهمیت دارد که جایگزین خوبی برای سوخت های فسیلی می باشد. سوخت های فسیلی علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی و آب و هوایی، تجدیدناپذیر می باشند. ازدیاد جمعیت و نیاز روزافزون بشر به انرژی از دیگر عوامل روی آوردن بشر به انرژی های نو و تجدید پذیری همچون انرژی زمین گرمایی است.

اسلاید 2 :

اصطلاح *زمین گرمایی* ترجمه واژه Geothermal است كه ریشه یونانی داشته و از كلمات Geo به معنای زمین و Therme به معنی حرارت تشكیل شده است.

اسلاید 3 :

معمولا مناطقی که در آن آتشفشان یا زمین لرزه مستمر وجود دارد دارای این پتانسیل هستند. بالاترین و پر حرارت ترین منابع زمین گرمایی در روی کمربند آتش قرار دارد.

اسلاید 4 :

چگالی این آب پس از گرم شدن کاهش یافته و فشار آن افزایش می یابد و به صورت آب گرم یا بخار آب از منافذی که بر روی پوسته زمین وجود دارد، مسیر خود را به سطح زمین پیدا می کند.

اسلاید 5 :

برای رسیدن به انرژی زمین گرمایی، محیط باید دارای شرایط زمین شناختی ویژه ای باشد، و در هر مکانی نمی توان به انرژی زمین گرمایی دست یافت.
برخی از ویژگی های این مناطق به شرح زیر است:
آب به میزان کافی در این مناطق وجود داشته باشد.
در نزدیکی آب های نفوذ کرده به سفره های زیرزمینی انرژی زمین گرمایی وجود داشته باشد.
منافذ مناسبی بر روی پوسته زمین برای خروج آب های گرم باشد.

اسلاید 6 :

مهم ترین نشانه های منابع زمین گرمایی موارد همچون «سنگ های آتشفشانی جوان جوان تر از یک میلیون سال»، «چشمه های آبگرم»، «بخارفشان یا گازفشان»، «آب فشان»، «نواحی دگرسان شده»، «گل فشان» و «کوه های آتشفشانی فعال» می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که برای آغاز بررسی های اکتشافی در یک منطقه زمین گرمایی، بیش از یک نشانه باید در منطقه وجود داشته باشد.

اسلاید 7 :

تاریخچه استفاده از انرژی زمین گرمایی به ابتدای خلقت بر می گردد که مورد استفاده انسان بوده است. بدین ترتیب که از آن برای شستشو، پخت و پز، استحمام، کشاورزی و درمان بیماری ها استفاده می شد. اسناد و مدارک موجود ثابت می کند که ساکنان کشورهایی نظیر چین، ژاپن، ایسلند و نیوزیلند در گذشته های دور از این انرژی استفاده می کردند.
در سال ۱۸۲۸میلادی، فردی به نام «لاردرللو» در کشور ایتالیا برای تهیه «اسید بوریک» از حرارت آب های گرم بجای سوزاندن هیزم استفاده کرد. در سال ۱۹۰۸میلادی، در منطقه مذکور نخستین نیروگاه زمین گرمایی به ظرفیت ۲۰کیلووات راه اندازی شد که در سال۱۹۴۰میلادی، ظرفیت آن به ۱۲۷مگاوات افزایش یافت.

اسلاید 8 :

تا سال۱۹۵۰میلادی، بهره گیری از انرژی زمین گرمایی رشد چندانی نداشت، اما حد فاصل سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۳ به دلیل گران شدن بی سابقه و ناگهانی نفت، همه کشورها به فکر استفاده از انرژی های جایگزین افتادند و به تدریج کشورهایی چون آمریکا، ایسلند، فیلیپین، اندونزی و اغلب کشورهایی که روی کمربند زمین گرمایی جهانی قرار داشتند بهره برداری از این انرژی را شروع کردند.

اسلاید 9 :

در ایران نیز از دیرباز انرژی زمین گرمایی شناخته شده و به صورت چشمه های آب گرم و آب های معدنی برای مصارف درمانی و استحمام مورد استفاده قرار می گرفته است. موقعیت قرار گیری ایران در مرزهای تکتونیکی از نیروی عظیم نهفته در کالبد ایران حکایت دارد.

اسلاید 10 :

از مهم ترین مناطق کشور می توان به: منطقه تفتان - بزمان، منطقه نایبند، منطقه بیرجند - فردوس، منطقه تکاب - هشترود، منطقه خور - بیابانک، منطقه اصفهان - محلات، منطقه رامسر، منطقه بندرعباس - میناب، منطقه بوشهر - کازرون، منطقه لار - بستک، منطقه دامنه سهند - سرعین و ... اشاره کرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید