بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


CHEMOTHERAPY

—هيچ كس نمی ‌تواند و نبايد مدعی شود كه شيمی ‌درمانی آخر خط است. اين واژه در حقيقت همان دارو درمانی است كه همه ما يك بار آن را در زندگی تجربه می ‌كنيم، با اين تفاوت كه امروزه شيمی ‌درمانی صرفا برای درمان سرطان به كار می ‌رود و بايدها و نبايدهايی دارد كه در صورت رعايت نكردنشان، عوارضی سخت‌تر از سهل‌انگاری درباره ديگر داروها را تجربه می ‌كنيم

اسلاید 2 :


—دكتر پدرام فدوی، سرطان‌شناس در خصوص دردناك‌ بودن شيمی ‌درمانی اطمينان می ‌دهد: مصرف اين داروها به هيچ وجه درد ندارد، اما اگر هنگام تزريق دارو داخل رگ، آن را به اشتباه زير‌پوست تزريق كنند، محل تزريق بشدت متورم و دردناك خواهد شد.

—وی هشدار می ‌دهد: احساس درد در روزهای بعد از شيمی ‌درمانی نيز طبيعی نيست و بيماران بايد آن را به پزشك گزارش دهند

اسلاید 3 :


تغذیه بیمار سرطانی پس از شیمی درمانی

تغذیه مناسب همراه با درمانهای آغاز شده یکی از مهمترین عوامل دست یابی به سلامتی و تقویت قوای دفاعی و جلوگیری از عود مجدد بیماری به حساب می آید ، در مواردی لازم است که بیماران به دلیل بروز عوارضی مثل زخم دهان ، مری ، اسهال و استفراغ در طی درمان تا به دست آمدن کنترل لازم به این نکات تغذیه توجه بفرمایند.

اسلاید 4 :


qزخم دهان و مری

qحالت تهوع و استفراغ   

( با انجام تنفس عمیق و بلعیدن خرده یخ از تشدید تهوع می توان جلوگیری کرد )

qاسهال

qغذاهای مجاز و اقدامات اثرگذار

اسلاید 5 :


qمایعات خنک و غذاهای نرم و ولرم از قبیل سوپ جو ، سوپ خامه ، پوره سبزیجات ، پوره سیب زمینی ، تخم مرغ رنده شده باکمی کره ، محلولی از شیر و آب میوه های خانگی ، شیر موز ، شیر سیب ، بستنی ساده ، ژله های طبیعی ، کمپوت های خانگی تهیه شده از سیب ، فرنی ، شیربرنج ، غنی شده با کمپوت میوه جات و پوره های نرم تهیه شده از گوشت مرغ و ماهی، افزودن کره یا روغن زیتون یا آب گوشت جهت نرم تر شدن پوره های مختلف مناسب می باشد .

q

اسلاید 6 :


رژیمهای نرم به دفعات متعدد ولی با حجم بسیار کم ، چای با نان سوخاری ، سوپهای کم چرب پوره های نرم شده سیب زمینی و سبزیجات لطیف و بدون فیبر خشن ، سیب زمینی تنوری با کمی کره ، نان سفید ، آب میوه های طبیعی به صورت جرعه جرعه یا از طریق نی به آهستگی نوشیده شود. نان تست با عسل و سوپ جو ، مناسب است .

—افزایش وعده های غذایی به 5 تا 6 وعده و کاهش حجم آنها استفاده از غذاهای نرم و فاقد الیاف و فیبرهای غذایی ، استفاده از کته ، ماست کم چربی ، نان سفید ، نان سوخاری ، سوپ جوی دوسر کاملاً نرم شده ، سوپ لعاب برنج ، پوره های تهیه شده از هویچ پخته و سیب زمینی ، سیب رنده شده با موز ، کمپوت سیب بدون شکر ، سینه مرغ بدون پوست و همچنین ماهی به صورت بخارپز ، ماکارونی بدون روغن و سس برای موارد اسهال مفید است

اسلاید 7 :


—از مصرف غذاهای زبر ، خشن ، پرادویه ، شور و ترش ، خیلی سرد و یا خیلی گرم میوه های ترش مثل انواع مرکبات ، اجتناب کنید .

—

—

—

—

—

—

اسلاید 8 :


—

—2 ساعت قبل از شروع درمان هیچ غذایی میل نگردد . غذاهای تند وپرادویه مصرف نشود و از نوشیدن مایعات در بین غذا خودداری شده و غذاهای خیلی شیرین و داغ ممنوع می باشد ، ضمناً در حالتی که بیمار از خوردن غذاها امتنا دارد هیچ گونه زور و اجباری به کار گرفته شود .

—عدم استفاده از غذاهای نفاخ ، گل کلم ، کلم ، نخود و لوبیا و ذرت ، غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد احتیاط در مصرف شیر بخصوص در افرادی که حساسیت به قند یا پروتئین شیر دارند مفید است .

اسلاید 9 :


پیشگیری از سرطان خون با کرفس و جعفری

اسلاید 10 :


—دانشمندان هلندی می‌گویند خوردن غذاهایی مانند کرفس و جودوسر که حاوی یک فلاوونوئید طبیعی به نام آپیجنین هستند، ممکن است از سرطان خون پیشگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در دانگشاه گرونیگن در هلند می‌گویند آزمایش‌ها نشان داده‌اند که آپیجنین- یک ماده معمول در میوه‌ها و سبزی‌ها- می‌توواند ایجاد دو نوع سلول‌ها در سرطان خون به تاخیر بیندازد و از میزان بقای آنها بکاهد.

به گفته‌ها آنها این یافته‌ها نویدبخش این است که بتوان از آپیجنین برای پیشگیری از سرطان خون استفاده کرد. اما آنها هشدار می‌دهند که بررسی آنها همچنین نشان دد که این ترکیب دارای خواص ایجاد مقاومت در برابر شیمی‌درمانی است، بنابراین در افرادی که از قبل تشخیص سرطان خون در آنها داده شده است،‌ممکن است با درمان استاندارد شیمی‌درمانی تداخل کند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید