بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چکیده: در کشورهایی که براي مدتی طولانی نرخ هاي تورم بالا را تجربه می کنند و سطح عمومی قیمت ها به نحو چشم گیري افزایش می یابد، قدرت خرید پول به شدت کاهش یافته و شرایطی به وجود می آید که پول ملی به سختی می تواند وظایف خود را به عنوان وسیله مبادله، واحد شمارش و ذخیره ارزش ایفا کند. در چنین شرایطی است که براي جلو گیري از هزینه هاي ناشی از در گردش بودن پول کم ارزش در اقتصاد، دولت ها به تغییر واحد پول ملی اقدام می کنند.

اسلاید 2 :

مقدمه بسیاري از کشورهاي در حال توسعه که با تورم هاي بالا مواجه بوده اند، براي مقابله با اثرات منفی ناشی ازکاهش ارزش پول ملی، مجبور شده اند تا در واحد پول ملی خود تجدید نظر کنند. تغییر واحد پول ملی به عنوان یک سیاست اصلاحی در بسیاري ازکشور ها اجرا شده است. با توجه به روند تورمی دهه هاي اخیر در ایران و کاهش شدید ارزش پول ملی، اصلاح واحد پول ملی به منظور کاهش هزینه هاي مربوطه ضروري می نماید، با این وجود دولتمردان به دلیل نگرانی از بروز اثرات تورمی حاصل از اجراي این سیاست هنوز اقدام به اجراي آن نکرده اند.

اسلاید 3 :

سرانه اسکناس در اقتصاد ایران نسبت به کشورهاي پیشرفته بسیار بالاتر است ( 114 برگ در مقابل 14 برگ). اصلاح واحد پول یا حذف چند صفراز واحد پول کشور به یکی از نیازهاي اقتصادي کشور براي تسهیل در مبادلات تجاري تبدیل شده است.این موضوعی است که از سال ها پیش در دستورکار بانک مرکزي قرار داشته است . حذف صفر از پول ملی اقدامی است که با هدف افزایش ارزش اسمی پول صورت می گیرد. بنابراین با توجه به وضعیت تورم در ایران در سال هاي اخیر و عزم دولت به اجراي طرح تحول اقتصادي که بخشی از آن را تغییر واحد پول تشکیل می دهد، و مزایایی که براي این سیاست بیان شده است، چگونگی فرآیند انجام و بررسی آثار چنین اقدامی بر تورم بسیار ضروري به نظر می رسد.

اسلاید 4 :

پول و کارکرد هاي آن در اقتصاد: براي پول می توان تعاریف بسیاري عنوان کرد اما به صورت کلی پول چیزي است که در تمام جوامع و بین همه افراد آن کاربرد دارد و بدین منظور ویژگی هاي خاصی را باید دارا باشد تا بتواند به وظایف خود عمل کند. خواص مطلوب پول:پول حداقل پنج خاصیت ضروري دارد که (عبارتند از(داودي و صمصامی، 1388 - قابلیت حمل - دوام - بخش پذیري - استاندارد پذیري: بدین مفهوم که پول باید کیفیت یکسان داشته باشد و از نظر فیزیکی قابل تمیز باشد - قابلیت تشخیص: اگر تشخیص پول به سادگی میسر نباشد، افراد براي تصمیم گیري در مبادلات خود دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

اسلاید 5 :

تاریخچه تغییر واحد پول تاریخ تغییرات واحد پول ملی به اوایل قرن نوزدهم میلادي باز میگردد. و از آن زمان تا کنون در مواجه با چالش هاي سیاسی و اقتصادي، دولت ها به کرات سیاست حذف صفراز پول ملی را به کار گرفته اند. ازاین رو است که امروزه تغییر واحد پول ملی نوعی بسته اصلاحات سیاسی اقتصادي شناخته می شود. دراین تغییرات واحد پول جدید عموما با مضربی از ده، از واحد پول قدیمی به دست آمده است. از سال 1923 تا سال 2009 شمار کشورهایی که اقدام به صفرزدایی از پول ملی خود کرده اند به 50 کشور می رسد که طی 84سیاست صفرزدایی، تعداد 272 عدد از صفرهاي پول ملی خود راحذف کرده اند.با توجه به تاریخچه تغییر واحد پول، مشاهده می شود که کشورهاي (موسلی، 2005 )زیادي در مواجهه با بحران هاي پولی اقدام به اجراي این سیاست کرده اند . هدف از اجراي سیاست تغییر واحد پول در کشورهاي مختلف، متفاوت بوده است.

اسلاید 6 :

تاريخچه ي تغيير واحد پولي در ايران: براي جلوگيري از بي اعتمادي به پول ملي، بانك مركزي در سال 1373 تغيير واحد پولي را مورد بررسي قرار داد كه به دليل برخي مخالفت ها بررسي طرح متوقف شد. ودر فاصله ی سال های 1380 تا 1381بحث تغییر واحد پول کشور به واحدی با نام <<نور>>در مجلس مطرح شد.و این بار نیز به نتیجه نرسید.این بحث در سال 1384در مجلس مطرح شدو مورد بررسی قرار گرفت.

اسلاید 7 :

تغییر واحد پولی در ایران: در کشور جمهوری اسلامی ایران به سال 1308واحد پولی ریال جایگزین تومان شد.ولی هیچ گاه نتوانست جایگاه خود را در بین مردم به دست بیاورد و تومان هم اکنون در معاملات و حتی در امور مالی مردم و بسیاری از مسئولین مالی کشور نیز رایج است. با کمی دقت مشاهده می شود با تغییر مذکور نه تنها صفری حذف نشده بلکه یک صفر به آن اضافه شده و در نتیجه واحد پولی در آن زمان ده برابر بزرگتر شد.

اسلاید 8 :

مزایا:
کاهش تورم
نقل و انتقال آسا نتر پول و كاستن از مخاطرات آن در حجم كلان
صرفه جويي در هزينه ي چاپ اسكناس
صرفه جويي در وقت نيروي انساني و هزينه هاي معاملاتي در مسايل مالي كشور
اثرات مثبت رواني در جامعه (افزايش اعتماد مردم)
مانع نفوذ ارزهاي خارجی
تقويت پول ملي و افزايش ارزش اسمي آن
افزايش سرمايه گذاري هاي خارجي
سادگي در مبادلات و نگهداري ساده تر حساب ها، ارقام و ترازنامه ها
اشغال فضاي كمتر آمار و اطلاعات مالي در حافظه و هارد رايانه ها
صرفه جويي در وقت براي شمارش حجم زياد اسكناس ها
كاهش نياز به استفاده از چك هاي بانكي به شكل بي رويه و غيرمنطقي
كاهش و تسهيلات فعاليت دستگا ههاي خودپرداز

اسلاید 9 :

معایب:
هزينه ي سنگين جايگزيني اسكنا سهاي جديد
افزايش سطح عمومي قيمتها
ناسازگاري دفاتر و صورت هاي مالي و پايگاه هاي اطلاعاتي جديد و قديم و تحميل هزينه به فعالان اقتصاد
عدم پذيرش افراد مسن
احتمال كاهش درآمدهاي صادراتي
خنثي بودن اجراي اين طرح

اسلاید 10 :

تجربه سایر کشور ها در تغییر واحد پول:
- یونان ( 1944 ) حذف 14 صفر
- مجارستان ( 1946 ) حذف 21 صفر
- آلمان ( 1948 ) حذف 14 صفر
- لهستان ( 1950)
- چک اسلواکی ( 1953)
- بولیوي ( 1985 ) حذف 6 صفر
اسرائیل ( 1986 ) حذف 3 صفر
- برزیل ( 1967 تا 1993 ) شش مرتبه حذف 18 صفر
- صربستان ( 1994 ) حذف 12صفر
- بلغارستان ( 1999 ) حذف 3 صفر
- اوکراین ( 1996 ) حذف 5صفر
- روسیه ( 1993,1998 )
افغانستان ( 2002 ) حذف 3 صفر

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید