دانلود فایل پاورپوینت تفکر انتقادی در مثنوی

PowerPoint قابل ویرایش
33 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت تفکر انتقادی در مثنوی توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت تفکر انتقادی در مثنوی قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

مقدمه اول

              چرا مثنوی؟

اسلاید ۲ :

بخشی ازمعرفی مولانا ازمثنوی

هذا کتابُ المثنوی وهو أصولُ أصولِ أصولِ الدین، فی کشف أسرارِ الوصولِ والیقین، وهو فقه الله الأکبر وشرعُ اللهِ الأزهر، وبرهان الله الأظهر , مثل نوره کمشکاه فیها مصباح , یُشرِقُ إشراقاً أنورَ من الإصباح , وهو جِنانُ الجَنان , ذو العیون والأغصان , منها عینٌ تُسمّى عند أبناء هذا السبیل سلسبیلا , وعند أصحاب المقامات والکرامات خیر مقاماً وأحسن مَقیلا , الأبرار فیه یأکلون ویشربون , والأحرار منه یفرحون ویطربون , وهو کَنیلِ مصر شرابٌ للصابرین , وحسره على آل فرعونَ والکافرین , کما قال یضلّ به کثیراً ویَهدِی بهِ کثیراً…

اسلاید ۳ :

این است کتاب مثنوی و آن، کتابی است دربرگیرنده اصول اصل‌های دین در کشف اسرار وصول به حق و یقین؛ این کتاب فقه و آیین نیکو و روشن و دلیل آشکار و متقن خداوند است. مثل نور آن همچون چرغدانی است که در آن چراغی تابان(۱) پرتو بیفشاند، روشنتر از روشنی صبحگاهان؛ و این کتاب باغ دلهاست. انبوه از درختان و آکنده از چشمه‌ساران حکمت و معرفت، و از جمله آنها چشمه‌ای است که پیروان این راه و مردم سلسبیل‌اش نامیده‌اند، و در نزد اصحاب کرامت بهترین جایگاه و نیکوترین رامشگاه(۲) است. نیکان از آن خورند و نوشند و آزادگان (رها شدگان از هوی و هوس) از آن فرحناک و طربناک شوند. و این کتاب چون رود نیل در سرزمین مصر، شربتی است برای صبر پیشگان و ثابت قدمان و حسرتی برای فرعونیان و حق پوشان، همانگونه که حق تعالی فرمود: کثیری به آن هدایت وکثیری به آن گمراه شوند(۳) …

اقتباس از آیه ۳۵ سوره نور

اقتباس از آیه ۳۵ سوره فرقان

اقتباس از آیه ۲۶ سوره بقره

اسلاید ۴ :

استاد شهید مطهری ومقام معظم رهبری

مثنوى، مثنوى؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتى مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: و هو اصول … . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‏ام همین است. 

((بیانات در دیدار شاعران با رهبر انقلاب در نیمه‌ی ماه مبارک رمضان‏ -پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری))

http://www.leader.ir/langs/fa/?p=bayanat&id=4041

اسلاید ۵ :

من نمی گویم که آن عالیجناب                هست پیغمبر٬ولی دارد کتاب

مثنوی او چو قرآن مُدل                       هادی بعضی و بعضی را مُضل

 

هم به قرآنی که او را پاره سیست            مثنوی قرآن شعر پارسیست

مثنـوی معنـوی مولوی                       هست قرآن در زبان پهلوی

اسلاید ۶ :

علامه اقبال لاهوری

روی خود بنمود پیر حق سرشت               کاو به حرف پهلوی قرآن نوشت

پیر رومی، مرشد روشن ضمیر

کاروان عشق و مستی را امیر

منزل‌اش برتــر زماه و آفتاب

خیمه را از کهکشان سازد طناب

از نـی آن نـی‌نــواز پاکـزاد

باز شـوری در نهاد من فتـاد

اسلاید ۷ :

جلال الدین الرومی علم فی الغرب مجهول فی الشرق

ابرز مؤلفات جلال الدین الرومی «المثنوی» المکتوب بالفارسیه وهو منظوم على المزدوج بالعربیه، أی توحید القافیه بین شطری کل بیت من أبیاته المنظومه، المتحرره من القافیه الموحده. للمثنوی مقدمه کتبها الشاعر بالعربیه، فیقول: «هذا کتاب المثنوی وهو أصول أصول أصول الدین، فی کشف أسرار الوصول والیقین، وهو فقه الله الأکبر وشرع الله الأزهر، وبرهان الله الأخطر، مثل نوره کمشکاه فیها مصباح… وهو کنیل مصر شراب للصابرین وحسره على آل فرعون والکافرین».  وقد نقل الدکتور محمد عبد السلام کفافی ترجمه عربیه لکتاب المثنوی، بعنوان «مثنوی جلال الدین الرومی».
وکذلک کتاب (الدیوان الکبیر) المعروف لقراء اللغات الترکیه والعربیه والفارسیه و(مکتوبات) وهی رسائل تتضمن ۱۴۷ رساله وجهها کنصائح لحکام زمانه، وله دیوان (شمس تبریز)، غنی بأربعین ألف بیت، وکتاب «فیه ما فیه» وهی أحادیث جلال الدین ومحاضراته على مریدیه فی المجالس الخاصه،  اهتم المستشرقون بدرس کتبه وأشعاره أکثر مما قام به الباحثون والدارسون فی الجامعات الشرقیه تمت ترجمه العدید من مؤلفات جلال الدین الرومی إلى اللغات العالمیه المعاصره، وترجمه کولمان بارکس لأشعار رومی إلى الانکلیزیه فقد بیع منها نصف ملیون نسخه.

اسلاید ۸ :

مقدمه دوم

 

              پارادوکس عقل و عشق در مثنوی

اسلاید ۹ :

الف -ساده‌اندیشان و ظاهربینان تصور می‌کنند که مولوی چندان التفاتی به عقلانیت و تفکر ندارد و بدین سان عقل و عشق و دل و مغز را در مقابل هم قرار می‌دهند. البته نگاه ساده اجمالی و غیرعمیق و غیرجامع به مثنوی به این دوگانگی و تناقض، دامن می‌زند. مولانا در مثنوی از سه نوع عقل سخن می‌گوید. دو نوع آن را مدح می‌کند و یک نوع آن را مذمت. اگر تمیزی بین این سه نوع عقل قائل نشویم. پارادوکس مورد‌اشاره لاینحل باقی می‌ماند

اسلاید ۱۰ :

سه نوع عقل

۱-عقل جزوی که مولوی آن را مذموم می‌شمارد. این تعقل از نظر مولوی سطحی‌نگر، خودبینانه، منفعت پرستانه، ستیزه‌جویانه و آغشته به حیله‌ها و نیرنگ‌ها و هواهای نفسانی است. این نوع عقل در تقسیم‌بندی مولوی در شناخت حقایق و خودآگاهی و کمال انسان عقیم است.

عقل غیراخلاقی

۲-عقل کلی، که مورد ستایش او قرار می‌گیرد، عقلی است از هوا و هوس دسته «عقل آزاد» که دوراندیش، عاقبت بین و نقاد است. و با عشق نیز هم‌آوایی دارد.

عقل اخلاقی

۳-عقل به معنای حقیقت نهان جهان هستی است که به پدیدارهای نمودهای آن هستند.

البته بارزترین و نیکوترین شکل عقلانیت در نزد مولانا، عقلانیتی است که در آن انسان به بندگی خداوند رحمان گردن می‌نهد و به کرامت او دل می‌بندد و مشتاق وصالش می‌شود.

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 33 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد