بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


زندگینامه بهروز فروتن ، بنیان‌گذار شرکت بهروز

بهروز فروتن در سال 1324 در تهران متولد شد و در امیریه‌ی تهران بزرگ شد . در سن ده سالگی پدرش را از دست داد. پدر ایشان رئیس اداره‌ی آگاهی بود البته زمانی که بهروز به دنیا آمده بود بازنشسته شده بودند . بهروز فروتن مهمترین چیزی که از پدر خود به یاد دارد این است که می‌گفت انسان باید جوهر کار داشته باشد. در زمانی که ایشان در قید حیات بودند از نظر وضع مالی چندان مشکلی نداشتند با این حال پدر وی اصرار داشت که در ایام تعطیل کار کنند. مهم نبود چه کاری انجام می‌دهند بلکه مهم این بود که با فرهنگ کار آشنا شوند .

بهروز فروتن  از کودکی وارد بازار کسب و کار شد و از کودکی به تشویق پدر نزد کاسب‌‌های محل برای شاگردی  می رفته و اینگونه بوده که به اعتقاد خودش  جوهر کار و عشق به کار در وجود وی ریشه کرده و زندگی‌اش با کار عجین شده است.

اسلاید 2 :


دوران پرتلاطم بی‌پدری را به سختی طی كرد و چون كوچك‌ترین عضو خانواده بود در واقع بخش عمده مشكلات بر دوش او بود. بهروز در كودكی از فروش درصدی محصولاتی مثل بادبادك، فانوس،‌ روروك و تعمیر دوچرخه و غیره و دسترنج كار در تعمیرگاه‌ها مخارج خود را اداره می‌كرد و اموال پدری در زندگی وی چندان نقش‌آفرین نبود .

 بهروز بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات در رشته مدیریت دانشگاه تهران به تدریس و مدیریت در مدرسه مشغول شد و ردای فرهنگی هم بر تن کرد اما بیشتر به دلیل  مسائل پیش روی  زندگی‌ مجبور شد در کنار تدریس به فعالیت های پیمانکاری روی آورد. درست در زمانی که فکر می کرد همه چیز طبق اراده و خواسته اش پیش می‌رود، به خاطر اعتماد نابه‌جایش به یکی از دوستانش، به مشکلات مالی شدیدی برخورد؛ آن‌قدر شدید که تقریبا تمام دارایی‌ که در این مدت اندوخته بود را در یک لحظه از کف داد.

اسلاید 3 :


بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی با پس اندازی که از فروش این محصولات بدست آورده بود توانست در یکی از مناطق پائین شهر یک منزل کوچک برای خود خریداری کند .

وی که پیش از اینها هم در فکر ایجاد کسب و کار پررونق بود و همینطور با  استقبالی که از تولیدات غذایی خانگی وی و همسرش مواجه شد ، عزم خود را برای آغاز فعالیت تجاری صنعتی جزم کرد .

فروتن که کار را از درون خانه شروع کرده بود و مواد غذايي درست مي کرد و به فروشگاهها تحویل میداد ،  بالاخره تصمیم گرفت خانه اش را بفروشد و با پول آن کار را توسعه دهد و به تدريج  بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی توانست با 11 نفر از بستگانش شريک شود .

اسلاید 4 :


اما درست همان روزی که تقریبا همه کارهایش روبه راه شده بود و پروانه کسب گرفته بود ، تلفنی به وی خبر دادند که کارگاهش آتش گرفته ، وقتی خود را به آنجا رساند ، ماشین آتش نشانی هم رسیده بود اما وقتی آنها شیر آب تانکر را باز کردند متوجه شدند هیچ آبی در مخزن ماشین وجود ندارد. برای همین همه سرمایه ای که در آن کارگاه داشت جلوی چشمانش خاکستر شد و او هیچ کاری نتوانست انجام دهد اما وی هیچ وقت این اتفاق را به پای بدشانسی نگذاشت و سریع تصمیم گرفت که باید در آن مرحله چه کار کند .

بلافاصله دست به کار شد و گوشه ای از کارگاه را تمیز کرد و با فروش آهن آلاتی که از آتش سوزی به جا مانده بود، کار جدیدی را شروع کرد.»

آن روز هر شخصی که جای او بود، این اتفاق را به پای بدشانسی اش می گذاشت اما بهروز همان لحظه تصمیم گرفت دوباره شروع کند برای همین بعد از فروش آهن قراضه های به جامانده از آتش سوزی، گوشه ای از کارگاهش را تمیز کرد و شروع به بسته بندی داروهای گیاهی و پوشاک بچه کرد.

او مدتی این کار را انجام داد تا اینکه توانست زیان هایی را که دیده بود جبران کند؛ «خیلی ها آن موقع می گفتند فروتن به خاطر استفاده از بیمه، کارگاه خودش را آتش زده اما جالب اینجاست که کارگاه وی اصلا بیمه نبود.»

در این دوران به اعتراف خودش  بارها پیش آمده که محصولاتش به فروش نرفته و دچار فساد شدند. برای مثال  روزی برای تنوع بخشیدن به تولیداتشان دست به تولید سالاد الویه زدند اما پس از توزیع گفتند كه خریدار ندارد و همه سالاد اولویه ها فاسد شدند.

اسلاید 5 :


 در این دوران بهروز فروتن و خانواده اش به سختی مواد اولیه و پخت غذاهای تولیدی را تهیه می کردند و تولید و توزیع آنها سود بسیار اندکی داشت.البته این اتفاقات نكته‌ای را که پدر و در زمان کودکی به وی گوشزد مینمود را همیشه به یاد وی میاورد كه وقتی وارد اتوبان می‌شوی باید بدانی كه اتوبان تنها یك راه خروج دارد.

دریافت مجوزها و پروانه ساخت برای صنایع غذایی در آن سالها که هنوز برند های معروف و بزرگی در این بازار حضور داشتند بسیار مشكل بود و موانع بسیاری پیش‌روی بهروز قرار داشت. چون بعد از مدتی كه تولید خانگی آنها انجام می گرفت بهداشت و دستگاههای نظارتی مانع از کار شده و تاکید كردند كه باید همه موارد استاندارد، ‌بهداشت و بحث‌های صنعتی را در تولید مواد غذایی رعایت كند.

به گفته شخص بهروز فروتن در آن سالها بسیار در برابر بهروز مقاومت شد به طوری که از آن به عنوان یك مبارزه یاد  می کند .  وی  آنقدر پی‌درپی  به دستگاههای ذیربط مراجعه كرد كه حاضر شدند حرف‌هایش را گوش دهند.

 حتی چند مورد پیش آمده بود كه از اداره ها بیرونش کردند و حتی اجازه ورود ندادند.

در آن زمان (دهه 60) برندهایی چون یك‌ویك، چین‌چین، مهرام و ... به عنوان برندهای معروف در بازار بودند و به جز اینها برندهای متفرقه بسیاری هم حضور داشتند.

 بهروز در برهه ای قرار داشت که اگر پافشاری نمی نمود و سریعا تصمیمش را نهایی نمی کرد شاید امروز در بازار  نامی از صنایع غذایی بهروز وجود نداشت.اگر می‌گفت برندها معروف هستند و او نمی‌تواند، قطعا موفق نمی‌شد به همین دلیل هم بود که  باور و پشتكار داشت و با تلاشش آن را نهایی نمود.

اسلاید 6 :


 وقتی بهروز در كنار برندهای بزرگی چون مهرام و یك‌ویك وارد بازار شد .عكس‌العمل بازار  هم در نوع خود جالب توجه بود به طوریکه در آن زمان حتی خود بهروز فروتن را هم  زیاد تحویلم نمی‌گرفتند و فكر نمی‌كردند كه روزی بهروز هم همپای آنها رقابت كند و عضو سندیكای صنایع كنسرو شود.در آن موقع بهروز نزدیك 60 نوع محصول غذایی تولید می‌كرد و سپس وارد سندیكای صنایع غذایی شد.

بعد از چندماهی كه عضو این سندیكا شد اعلام كردند كه قرار است از واحدهای همدیگر بازدید كنند و این بازدیدها هم از واحدهای تازه تاسیس انجام می‌گیرد.

در آن موقع کارگاه بهروز مقداری بزرگتر شده بود لذا اعضای سندیکا را به كارگاه اجاره‌ای 800 متری در نزدیك اكباتان برای بازدید دعوت كرد در همین‌جا انواع ادویه‌جات، داروهای گیاهی، ‌ترشی‌جات، مرباها و سایر مواد غذایی را تولید می‌شد. وقتی بزرگان صنایع غذایی فضا را بازدید كردند، با تعجب به همدیگر نگاه كرده و گفتند خب سالن بعدی كجاست؟ به آنان پاسخ داده شد که همین! باز با تعجب عنوان كردند كه پس سالن تولید سس مایونز كجاست؟ وقتی تولیدات بهروز بازار تهران را گرفته چگونه ممكن است همه آنها در همین مكان باشد!؟

اسلاید 7 :


بله! تولید انبوه صنایع غذایی بهروز پس از کلی کشمکش بر سر دریافت مجوز در همین مکان انجام می شد. روزی 400 كارتن با 25 كارمند این فعالیت ها انجام می گرفت و به نظر می رسید که  چون رقبا پول ، ‌سابقه و ارتباطات داشتند، بهروز را جدی نگرفته بودند،‌ بعدها هم مشخص شد که كه رقبا آمده بودند  بهروز را ارزیابی كنند و ذاتا بازدیدی در کار نبوده است.

تولیدات اولیه بهروز  در این دوران که آوازه اش شهر را پر کرده بود عمدتا شامل سالاد الویه، كشك بادمجان- شله‌زرد، ترشی و بعد سس مایونز بود.

البته در این بین اضافه شدن سس به جمع تولیدات بهروز رونق جدیدی به کار بخشید که داستان تولد سس مایونز بهروز هم در نوع خود شنیدنی است.همسر و خواهر زن بهروز فروتن  پیشنهاد تولید سس مایونز را مطرح کردند . البته آنها درست كردن سس مایونز را در حد خانگی می‌دانستند اما بعدها تكنولوژی آن را به كار گرفته و به تولید انبوه رسیدند.

در سال‌های رشد و توسعه ، بهروز بیش از چندین بار دچار ضرر و زیان شد. در همین سال‌ها بود كه در اثر همكاری با بنکداران برای توزیع محصولات تولید شده، تصمیم به ایجاد سازمان پخش گرفت. در آن زمان باز هم آه در بساط نداشت و روز از نو، روزی از نو و مجددا آغاز كرد. برای مثال در سال 65 با شراكتی كه داشت شریكش بسیاری از مراكز توزیع و تولید را برداشت و مجبور شد از اول شروع كند چون با بیش از 11 میلیون تومان بدهی وفقط  یك پروانه بهره‌برداری كه در آسانسور از مدیركل وقت گرفته بود برایش مانده بود  اما باز هم مصمم بود که اگر قرار است بهروز، بهروز شود باید دوباره شروع کرد. او  پل‌های پشت‌سرش را خراب كرد تا همیشه به جلو حركت كند.

اسلاید 8 :


دهه 70 را دهه رشد جهشی بهروز می‌دانند در این سال‌ها از تجربیات گذشته اش هم بهره جست . دهه 70 دهه شكوفایی بهروز بود و چون استقبال از محصولات افزایش یافته بود تصمیم گرفت تبلیغات خوبی را انجام دهم بنابراین با توجه به سابقه فرهنگی آموزشی كه داشت تبلیغات فرهنگی را ترجیح داد برای مثال «دوست من سلام» را از دوره تدریس برداشت و ایده فكری تبلیغات را از آن زمان می‌گرفت.

در کنار برخی سختی ها صادرات بهروز هم رونق می گرفت و راهها برای ورود  به بازار های جهانی بازتر می شد. نخستین محموله های صادراتی بهروز  در بازار آ‌مریكا  مشاهده شد و مواد غذایی ایران با برند ایرانی عرضه شد و FDA آمریكا را دریافت كرد .

.

اسلاید 9 :


به جز آمریكا صنایع غذایی بهروز به كشورهای  اروپایی، ژاپن، كانادا و كشورهای عربی  هم راه پیدا کرد. نخستین خاطره‌اش از صادرات این بود كه یك محموله بزرگ سس مایونز آماده كرده و به امارات فرستاد اما همه برگشت خورد چون پیش‌بینی‌ای كه برای نگهداری آن كرده بود كافی نبود و همه محموله‌ ارسالی در اثر گرمای هوا از بین رفت و پس از برگشت معدوم كرد. اما پس از آن سایر كالاها را صادر كرد و پس از آن مشكل خاصی در صادرات نداشت.

بهروز فروتن  تاکید دارد که مدیون كسانی است كه به او ستم روا داشته‌اند و مدال‌هایش مدال‌های رنج‌هایی است كه كشیده و باز هم هست كه مدال بگیرد. وی در حال حاضر بیش از 200 لوح و تندیس و لوح خارجی دارد،‌ قهرمان قهرمانان صنعت غذا شده و نخستین سفیر یونیسف در ایران است. همكار سازمان استاندارد هم شده ، بیش از 9 كنگره ملی صنایع غذایی دایر كرده و عضو شورای صنایع غذاییاست.اوهمه افتخارات اجتماعی را در یك چیز می‌داند خودش را گم نكرده،‌ نباخته و فخر نفروخته، فقط پشتكار داشته و باور.

او شخصیت خود را اینگونه توصیف می کند ؛ آدم لجباز، یك دنده،‌معقول و پشتکاردار. درباره چیزی كه می‌داند و یقین دارد اظهار نظر می کند. لجباز است و برای چیزی كه می‌خواهد مصر است.

اسلاید 10 :


 در حال حاضر مقدار مشخص و معینی از دارایی بهروز عنوان نمی شود اما شخص بهروز فروتن در این باره می گوید : بهروز هرچه بخواهید بدهی دارد. سرمایه‌اش همان آشپزخانه اول است و همه سرمایه‌ در اختیار بانك‌هاست اگر هم چیزی اضافه شده برای بهروز فروتن  نیست. البته چون  در كشورهای دیگر تولید ثروت افتخار است اما در اینجا برعكس آن است از بیان خودداری می کند اما تاکید دارد که  به راستی سرمایه‌ای ندارد  تنها یك كارخانه‌دارد یك دفتر مركزی و یك سازمان پخش و سرمایه اصلی‌اش 1500 پرسنل وفادار است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید