بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مطالعه درباره ی گذشته ی زمین ، بسیار شبیه به مطالعه در تاریخ ملت هاست. کسی که می خواهد تاریخ تمدن ها و ملت ها را مطالعه کند ، باید شواهد زیادی درباره ی حوادث گذشته جمع آوری کند. در مطالعه ی تاریخچه ی زمین نیز باید نظیر همین کار را انجام داد. بیشتر این شواهد ، از لایه های سنگ های رسوبی و فسیل های درون آنهاست.
سنگ های رسوبی معمولاً به صورت موازی بر روی هم انباشته می شوند و مانند ورقه های کتاب اند. در یک سری لایه از جنس سنگ های رسوبی ، اصولاً لایه های زیرین قدیمی تر از لایه های بالایی هستند. اما در صورتی که سنگ ها چین خورده باشند ، نمی توانیم اصل بالا را درست بدانیم و برای تعیین گذشته ی آنها باید دنبال شواهد دیگری برگردیم.

اسلاید 2 :

به آثار و بقایای موجودات قدیمی که در بین برخی از مواد تشکیل دهنده ی پوسته ی زمین پیدا می شوند ، فسیل می گویند. از میان جانداران گذشته فقط مقدار کمی به صورت فسیل در آمدند. جاندارانی که دارای اعضای نرم و فاقد اسکلت سخت داخلی یا خراجی بوده اند ، در برابر عوامل مخرب طبیعی مقاومتی نداشته و پس از مرگ ، در مجاورت هوا یا زیر آب تجزیه گردیده یا خوراک جانداران دیگر شده و بدون آنکه از خود اثری به جای بگذارند ، از بین رفته اند. در میان جانداران گذشته ، آنهایی که دارای اعضای سخت مانند استخوان ، دندان ، صدف ، کیتین یا بافت چوبی بوده اند ، امکان فسیل شدنشان وجود داشته است. این جانداران باید بلافاصله بعد از مرگ ، در محلی قرار گیرند تا در معرض تجزیه و فساد قرار نگیرند.

اسلاید 3 :

برای فسیل شدن ، محیط های رسوبی مانند دریا ها و دریاچه ها مناسب تر از سایر مناطق اند. در این مناطق ، رسوب گذاری شدید است و بقایای جانداران به وسیله ی رسوبات بهتر مدفون و پوشیده می شود. همچنین این مناطق ـ نسبت به سایر نقاط ـ به علت شرایط مناسب حیات ، جانداران متنوعی دارد کع تعدادشان نیز زیاد است. به همین علت در آنجا امکان فسیل شدن بیشتر فراهم می شود. در خشکی ها نیز گاهی فسیل به وجود می آید ولی تعدادشان نسبت به فسیل هایی که در دریاها تشکیل می شوند ، بسیار ناچیز است. یخچال ، غار ، طوفان های شن و ماسه ، شیره های گیاهی ، مواد نفتی و خاکستر های آنش فشانی شرایطی را به وجود می آورند که جانوران یا گیاهان قبل از فساد و تجزیه ، همه یا قسمتی از جسد آنها سالم بماند.

اسلاید 4 :

با مطالعه در روی فسیل های به دست آمده از میان لایه های رسوبی مختلف ، مشخص شده است که فسیل های موجود در لایه های قدیمی تر ، با مقایسه با آنها که در لایه های بالایی پیدا می شوند ، ساختمان بدنی ساده تری را نشان می دهند. یعنی ، هرچه به زمان حاضر نزدیک می شویم ، هم ساختمان بدن جانداران پیچیده تر می شود ، هم بر تعداد انواع آنها اضافه می شود.
دانشمندان ، به همین ترتیب توانسته اند اولاً با نوع تحولات و تغییرات نوع جانوران در گذشته آشنا شوند ، ثانیاٌ نوعی جدول زمانی را به کمک فسیل ها تنظیم کنند که راهنمای مناسبی برای تعیین قدمت لایه های رسوبی مجهول هم هست.
ترتیب پیدایش جانوران ، از به مهره ها به مهره داران خونسرد و سپس مهره داران خونگرم ، یعنی پرنده ها و پستانداران است. گیاهان نیز در آغاز محدود به جلبک های دریایی بودند ، و در زمان های بعد سرخس ها و انواع مشابه پدید آمدند. پیدایش گیاهان گلدار ، که انوعی کامل تر و پیچیده تری از اقسام هاگدار است ، در زمانهایی نزدیک به زمان حال در روی زمین حاضر شدند.

اسلاید 5 :

1)دوران سنوزوئیک (حیات جدید): فراوانی پستانداران و گیاهان گلدار (65 میلیون سال پیش)

2)دوران مزوزوئیک (حیات میانی) : فراوانی خزندگان و پیدایش اولین گیاهان گلدار (250 میلیون سال پیش)

3)دوران پالئوزوئیک (حیات قدیمی) : اواخر این دوره پیدایش گیاهان بی گل و نخستین مهره داران ـ اوایل این دوره فراوانی بی مهره ها (570 میلیون سال پیش)

4) دوران پرکامبرین : پیدایش آغازیان و بی مهره های ساده (3 میلیارد سال پیش)

اسلاید 6 :

یکی از مهم ترین کاربرد های فسیل پی بردن به چگونگی تغییرات شکل ظاهری و ساختمان بدنی و در نتیجه به وجود آمدن انواع جدید جانداران است. با مطالعه ی فسیل ها متوجه می شویم هرچه از گذشته به زمان حال نزدیک می شویم بر تعداد گونه های جانداران افزوده می شود. این مطالعات هم چنین نشان می دهد که برخی از جانداران ، تنها در زمان خاصی به وجود آمده و پس از مدتی از بین رفته اند.
لامارک ، دانشمند فرانسوی ، در قرن هجدهم ، استفاده یا استفاده نکردن اندام ها را عامل بروز تغییر می دانست و عقیده داشت وقتی اندام زیاد به کار برده شود قوی خواهد شد و برعکس ، اندامی که کار نکند رشد چندانی نخواهد داشت. به عقیده ی لامارک ، صفاتی که به این ترتیب کسب می شوند ، قابل به ارث رسیدن نیز خواهد بود. پس چون زرافه گردن خود را برای خوردن برگ درختان بالا کشانده ، نسل به نسل بر طول گردنش اضافه شده است.

اسلاید 7 :

داروین : چارلز داروین ، زیست شناس انگلیسی ، در قرن نوزدهم ، که از اویل زندکی به مطالعه ی گیاهان و جانوران علاقه مند بود ، نظریه ی انتخاب طبیعی را در کتابی به نام «منشأ انواع» انتشار کرد. انتخاب طبیعی به این معناست که طبیعت در هر محیط افراد سازگار تر را انتخاب می کند و آنهایی را که برای زیستن در آن محیط مناسب نیستند ، از میان می برد. دووریس: در اوایل قرن بیستم یک دانشمند هلندی به نام دووریس نظریه ی جهش را ارائه دادو دووریس معتقد بود ، صفاتی به طور ناگهانی

در یک فرد ظاهر می شود که این صفات قابل انتقال به نسل های بعدی نیز هستند. جاندارانی را که در آنها صفات جدید به وجود آمده اصطلاحا جهش یافته می گویند. صفات جدیدی که در یک جهش ظاهر می شود افلب مضر هستند و سبب نابودی جاندار می شوند ، گاهی به ندرت در یک جهش صفات مفید هم ظاهر می شود. جاندارانی که در آنها یک یا چند صفت مفید ظاهر می شود ، نسبت به همنوعان خود ، سازگاری بیشتری با محیط پیدا می کنند و رفته رفته تعداد آن ها در محیط افزایش می یابد.

اسلاید 8 :

مشاهده ی دقیق کروموزوم ها نشان داده است که ماده ی اصلی سازنده ی آنها ، مولوکول های DNA است که در سلول های جانداران وجود دارد امروزه آن هارا عوامل به وجود آورنده ی صفات مختلف در همه جانداران می شناسیم. پس اگر قرار باشد تغییری در صفات جانداران پدید آید ، این تغییر باید در ساختمان DNA آن اثر بگذارد.
DNA مولکولی بسیار با ثبات است و ساختمان آن کمتر دچار تغییر می شود. عواملی که سبب بروز تغییر در ساختمان چنین مولکولی می شوند ، باید بسیار قوی باشند. مواد رادیواکتیو وبعضی از مواد شیمیایی و دارویی را از جمله این عوامل می دانند.

اسلاید 9 :

وجود شباهت های فراوان در میان جانداران ، حاکی از وابسته بودن آنها به همدیگر است. ، البته شباهت میان جانداران یک گروه زیاد تر از شباهت گروه های دورتر از هم است. به طور مثال ، تقریباً همه ی پستانداران در سطح بدن مو دارند و به بچه های خود شیر می دهند.بدیهی است که ساختمان اندام های داخلی مانند دستگاه تنفس ، گردش خون، کلیه ها و غیره هم در آنها بسیار شباهت دارد و همگی فعالیت های حیاتی مانند تغذیه ، تنفس و غیره را انجام می دهند. چنین شباهتی به ترتیب در میان افراد گروه های دیگر مهره داران کمتر می شود ، با این جال میان این گروه ها هم شباهت زیاد است.در مجموع مشاهدات انجام شده حاکی از آن اند که :
ـ جانداران از اجداد قدیمی و مشترکی به وجود آمده اند.
ـ تغییرات در جمعیت جانداران پدید می آید ، نه در افراد. زیرا یک فرد پس از مدت کم و بیش کوتاهی می میرد ولی جمعیت ثابت است.
ـ زندگی از حالت ساده و ابتدایی به صورت پیچیده تحول یافته است.

اسلاید 10 :

در سال 1912 میلادی یک دانشمند آلمانی به نام «وگنر» با شواهدی که به دست آورده بود ، اظهار داشت که حدود 200 میلیون سال پیش تمام خشکی ها به هم متصل بوده و خشکی یک تکه ای را می ساخته اند. این خشکی عظیم رفته رفته به 2 خشکی بزرگ تقسیم شد و پس از میلیون ها سال هر یک از 2 خشکی قطعه قطعه شدند و قاره های امروزی را به وجود آوردند. پس از مرگ وگنر ، تعداد کمی از زمین شناسان نظریه ی وی را تحسین برانگیز خواندند و برای اثبات آن به دنبال شواهد بهتری بودند.
در فاصله ی سالهای 1950 تا 1968 ، پیشرفت شایان فناوری ، امکان مطالعه ی زمین شناسان را بر روی قسمت های ناشناخته ی زمین خصوصاً کف اقیانوس ها فراهم آورد. در سال 1968 ، با توجه به مجموعه اطلاعات و شواهد به دست آمده ، نظریه ی وگنر تبدیل به یک نظریه ی جامع تر با عنوان زمین ساخت ورقه ای شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید