بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


عوامل زیان آور ارگونومیکی عبارتند از :
طراحی نادرست ابزار  تجهیزات و محیط کار ، حمل و بلند کردن بار ، شرائط بینائی نا مطلوب ، ارتعاش ، وضعیت نامطلوب بدنی هنگام کار، اعمال نیرو و تکرار حرکت و...  .
هر یک از عوامل یاد شده اگر از اندازه تحمل فیزیولوژیک بدن انسان فزونی گیرد ، عوارض و آسیب هایی راایجاد می کند . در بهداشت حرفه ای کوشش ها بر پیش بینی ، تشخیص ، ارزیابی ودر صورت نیاز کنترل آنها متمرکز است .

اسلاید 2 :


دريك سيستم تعدادي به عنوان ارائه دهنده خدمات مشغول به خدمت مي باشند. وبنا به نوع خدمت و سرويس ارائه شونده از تجهيزات و تسهيلاتي از قبيل:

  ميز، صندلي ، كامپيوتر، فاكس ، تلفن و غيره  در جهت پيشبرد اهداف سازماني استفاده مي شود تجهيزات و تسهيلات فراهم شده سليقه اي بوده و بدون توجه به وضعيت بدني كاركنان طراحي شده اند به مرور زمان انواع مشكلات و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني براي كاركنان بوجود مي آورد كه بر روي كيفيت و كميت كار تاثير گذاشته و سبب نارضايتي را فراهم مي آورد .

اسلاید 3 :


رنگ :

واكنش افراد و سليقة آنان براي انتخاب رنگ نه تنها در جوامع مختلف با هم تفاوت دارد، بلكه در بين گروههاي مختلف يك جامعه هم فرق مي كند.

اسلاید 4 :


  الف : كاربرد رنگ در محيط كار

   رنگ آميزي در و ديوار و ابزار و آلات در محيط كار به رنگهاي بخصوص، مبتني بر اين است كه كارايي فرد در محيطي با رنگ دلخواهش افزايش پيدا مي كند. بنابر اين ما بايد محيطهاي كار، را به رنگي درآوريم كه براي اكثر كاركنان و كارگران محيطي آرام بخش و مطلوب باشد. زيرا هدف فراهم آوردن شرايطي است كه هيچ فشار عصبي و رواني بر فرد وارد نشود. بطور كلي، رنگها براي اكثر مردم معني مشخصي داشته و واكنشهاي هيجاني تقريباً يكساني را درپي دارند.


اسلاید 5 :


   ب : آثار عمومي فيزيولوژيكي رنگها

   مطالعات نشان داده اند كه رنگها بر سيستم اعصاب سمپاتيك و  پاراسمپاتيك
اثر مي گذارند. تحريك و فعاليت بخش سمپاتيك سلسله اعصاب فيزيولوژي بدن را
از وضع بهينه و تعادل برمي گرداند. بعضي از رنگها موجب فعال شدن اعصاب پاراسمپاتيك   مي شوند

 

 


  ج : خواص اختصاصي رنگها و اثر آنها بر عملكرد

   رنگها هر كدام بر فرد اثر خاص و متفاوتي دارند. كه بدنبال آن رفتار كار و عملكرد فرد را تحت تاثير قرار مي دهد. روانشناسي كار، رنگ را در محيط كار به عنوان يك متغير فيزيكي در نظر دارد كه مي تواند بر ميزان بازدهي كاركنان تاثير بگذارد.

 

 


اسلاید 7 :


   خاكستري

رنگ خاكستر ي رنگي است خنثي كه هيچ گرايشي را برنمي انگيزد، نه روشن است و نه تيره . اين رنگ عاري از هر نوع تحريك و واكنش است. به همين دليل در صنايع كاربرد فراوان دارد .

اسلاید 8 :


  آبي تيره

  اين رنگ به دليل اثري كه بر اعصاب پاراسمپاتيك مي گذارد، منجر به كاهش فشار خون و تعداد تنفس شده، احساس امنيت كارمند را افزايش مي دهد. چنانچه او بر اثر عواملي از قبيل ترس از عدم موفقيت، ارزشيابي و يا هر عامل خارج از محيط كار، دچار اضطراب و تشويش شده باشد، در محيطي با رنگ آبي، تنش او كاهش يافته و حساسيت و آسيب پذيري و در نتيجه خستگي رواني و جسمي او تقليل مي يابد.

اسلاید 9 :


   بعضي از تحقيقات نشان داده اند كه استفاده از  رنگ  آبي  احساس  سرما  و  خنكي  را بر   مي انگيزد.

 

   افراد در اطاقي كه رنگ سبز يا آبي داشته باشد بيشتر احساس خنكي مي كنند تا در اطاقي كه رنگ آن قرمز يا نارنجي است.


اسلاید 10 :


سرخ

   رنگ سرخ نمايانگر نيروي حياتي است.

   سرعت نبض را بالا مي برد و ميزان دم و بازدم را افزايش مي دهد.

    اين رنگ به معناي تمايل و رغبت است.

    اين رنگ اصرار بر بدست آوردن نتايج است اين رنگ احساس گرما را برمي انگيزاند و موجب رها شدن انرژيها و نيروهاي حياتي فرد مي شود.

    اين رنگ فعاليتهاي عمومي را افزايش مي دهد و احساس رقابت را تشديد مي كند.

    در ابتداي ساعات فعاليت، رنگي سازنده است اما در حالت خستگي عصبي و فيزيكي آزاددهنده است اين رنگ در محيط كار به شرطي مي تواند كارايي را افزايش دهد كه ساير شرايط نامساعد نباشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید