بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه:

 بدن انسان در برابر تغییرات محیطی فوق العاده آسیب پذیر است.

 پاسخ های بی شمار فیزیولوژیکی و واکنش های بیوشیمیایی به طور پیوسته در حال انجامند تا پایداری در درون سلول های شما بر قرار شود.

اسلاید 2 :


هموستاز: تمایل بدن برای حفظ یک حالت پایدار علی رغم تغییرات خارجی(والتر کانن 1929).

فشار آفرین ها(stressor): عوامل موثری هستند که بدن را از حالت هموستازش خارج می کنند و به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند(هانس سلیه 1950).

واکنش ها ی سازشی یا سازگاریها: تغییرات فیزیولوژیکی است که فشار وارد بر بدن را به حداقل می رساند و به دو دسته اکتسابی و وراثتی تقسیم می شوند.

اسلاید 3 :


اصول حاکم بر محیط های فشار آفرین

v

vپاسخ افراد مختلف، به یک عامل فشارآفرین، متفاوت است.

v

vبرای اینکه به اندازه کافی با همه محیط های فشارآفرین سازگار شوید لازم است 8 تا 14 روز در آن محیط ها قرار بگیرید و سازگاری کسب شده در اثر این فشارآفرین ها ظرف 14 تا 28 روز از دست می روند.


vعوامل روانی به شدت در تاثیرگذاری فشارآفرین های فیزیکی دخیل هستند. استراتژی های روانی مانند: کنار آمدن با مشکل، اطمینان بخشیدن به خود، خود فریبی و نیایش باعث می شود واکنش های فیزیولوژیکی کمتری در مقابل فشارآفرین ها بوجود آید.


اسلاید 4 :


واکنش بدن به فشار(استرس)

سه دستگاه در پاسخ به فشارآفرین ها با یکدیگر بسیج می شوند.       1- دستگاه عصبی 2- غدد درون ریز 3- دستگاه ایمنی

ابتدا سیستم عصبی فشارآفرین ها و اختلالات داخلی را حس می کند و سپس میزان رهایش هورمونها را افزایش می دهد. به هنگام فشار، هورمونهای کاتابولیکی(کورتیزول، اپی نفرین و نوراپی نفرین) و در دوره پس از فشار، هورمون های آنابولیکی(انسولین، تستوسترون، استروژن) افزایش می یابند.

اگر فشارآفرین های محیطی موجب آسیب دیدگی یا وارد آمدن ضربه به بافت شوند کورتیزول جهت مهار واکنش های التهابی و ایمنی اولیه وارد عمل می شود تا این واکنش ها منجر به آسیب دیدگی دائمی نشود.

اسلاید 5 :


تاثیر تمرین بر ترشح هورمون های مربوط به فشار

اسلاید 6 :


فصل اول

تاثیر محیط گرم بر فعالیت های ورزشی

اسلاید 7 :


ما چگونه تغییر دمای بدن را حس می کنیم؟

 گیرنده های حرارتی مرکزی: این گیرنده ها در هیپوتالاموس قرار دارند و زمانی که خون از مغز  می گذرد درجه حرارت خون را اندازه می گیرند. تغییر دمای خونی که از هیپوتالاموس می گذرد بازتابهایی را فعال می کند که مطابق با نیاز فرد به ذخیره یا دفع گرما کمک می کند.

 گیرنده های حرارتی محیطی: این گیرنده ها در پوست قرار دارند و دمای محیط اطراف را اندازه   می گیرند. این گیرنده ها اطلاعاتی را برای هیپوتالاموس و قشر مغز فراهم می نمایند که به فرد اجازه می دهد هوشیارانه دما را درک کند و خود را به طور ارادی در معرض گرما یا سرما قرار دهد.

اسلاید 8 :


بافت هایی که باعث کاهش دمای بدن می شوند

 غدد عرق: زمانی که پوست یا خون گرم می شود هیپوتالاموس به غدد عرق پیام  می فرستد تا عمل عرق ریزی انجام شود. در نتیجه پوست مرطوب شده و عمل تبخیر؛ گرما را از پوست دور می کند.

عضله صاف اطراف سرخرگچه های پوست: زمانی که پوست یا خون گرم شود هیپوتالاموس پیام هایی را به عضله صاف دیواره سرخرگچه هایی که به پوست بدن می رود می فرستد و با عث گشاد شدن آنها می شود در نتیجه میزان جریان خون پوستی افزایش می یابد.

اسلاید 9 :


طرح سؤال

آیا ما نیاز داریم که در بدنمان هر دو دسته گیرنده حرارتی(مرکزی و محیطی) را داشته باشیم؟ چرا؟

اسلاید 10 :


تغییر دمای پوست و دمای درونی هنگام فعالیت

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید