بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه :

تا اواخر دوران قاجار هيچگونه نشانه اي از تشكيلات منظم و قانوني براي مديريت امر بهداشت و درمان مملكت در دست نيست.

اولين قدم در راه تشكيل يك مرجع قانوني براي رسيدگي به سلامت مردم در كشور با تشكيل شورايي به نام مجلس صحت در محل دارالفنون برداشته شد و در سال 1300 وزارتخانه جديدي به نام وزارت صحيه و فوايد عامه تأسيس گرديد.

در تاريخ 1320/6/28 شمسي وزارت بهداري با تشكيلات جديد تأسيس گرديد. در اين سال امور بهداشت و درمان شكل قانوني يافت و برنامه هايي براي آن تدوين گرديد. در سال 1332 اداره كل مهندسي بهداشت محيط وزارت بهداري تأسيس گرديد و يكي از اهداف آن اجراي طرحهاي توزيع آب سالم براي شهرها و روستاهاي كشور بود كه موفقيتهاي زيادي به دست آورد و در سال 1342 به منظور تأمين و تربيت نيروي انساني دوره مهندسي بهداشت در دانشكده فني و بهسازي محيط در بهداري شروع به كار نمود.شايان ذكر است در خرداد ماه 1334 قانون مربوط به مقررات پزشكي ،دارويي و مواد خوردني و آشاميدني تصويب گرديد.

در تير ماه 1346 قانون مواد خوردني ،آشاميدني تصويب گرديد و در سالهاي 1347و1354 مورد اصلاح قرار گرفت و دستورالعملهاي لازم را در مورد ساخت ،توزيع و فروش مواد غذايي و آشاميدني تعيين و مجازات متخلفين مربوطه را نيز اعلام كرد.

اسلاید 2 :


در خرداد سال 1367 قانون تشكيلات و وظايف وزارت بهداشت توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب گرديد و بند 2 ماده 1 وظايف بهداشت اعلام ميدارد :
تأمين بهداشت عمومي و ارتقاء سطح آن از طريق اجراي برنامه هاي بهداشتي خصوصا“ در زمينه بهداشت محيط ،مبارزه با بيماريها ،بهداشت خانواده ،مدارس و آموزش بهداشت ”از وظايف وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي مي باشد. بديهي است كه تا تاريخ فوق بهداشت محيط در سطح وزارتخانه تحت عنوان مديريت بهداشت محيط فعاليت مي نمود. و از همان سال 1367 با ايجاد سيستم هاي شبكه بهداشتي و درماني به عنوان يكي از اصول اوليه بهداشت انجام وظيفه مي نمايد.

اسلاید 3 :


بهداشت به معني سلامت كامل جسمي ،رواني و اجتماعي است نه فقط فقدان بيماري ،لذا خدمات بهداشتي اوليه به عنوان كليد رسيدن به هدف ”بهداشت براي همه تا سال 2000ميلادي“ به عنوان يك هدف اجتماعي تعيين شد تا تمامي مردم جهان با رسيدن به سطح قابل قبولي از نظر بهداشت ،بتوانند از يك زندگي سالم و سودمند برخوردار گردند ، خدمات بهداشتي اوليه هسته اصلي نظام بهداشتي كشور و جزء جدايي ناپذير توسعه اقتصادي و اجتماعي جامعه را تشكيل مي دهد.

اسلاید 4 :


خدمات بهداشتي اوليه :

1-آموزش بهداشت با تأكيد بر مهمترين مسايل

2-تأمين آب آشاميدني سالم و بهسازي اساسي محيط

3-ايمن سازي بر عليه بيماريهاي عمده عفوني

4-مراقبت از گروه آسيب پذير جامعه و تنظيم خانواده

5-تغذيه و اصلاح روشهاي نگهداري مواد غذايي

6-پيشگيري از بيماريهاي شايع و بومي و كنترل آنها

7-درمان مناسب بيماريها و حوادث

8-پيش بيني و تدارك داروهاي اساسي و مورد نياز

9-بهداشت رواني

10-بهداشت دهان و دندان

11-بهداشت حرفه اي

12-نظارت بر دفع صحيح مواد زائد جامد و مايع

13-نظارت بر مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي شامل مراكز درماني و آموزشي و تربيتي

14-مبارزه با حشرات و جوندگان

اسلاید 5 :


تعريف بهداشت محيط:

بهداشت محيط عبارت است از كنترل عواملي از محيط زندگي كه به گونه اي روي سلامت جسمي ،رواني و اجتماعي انسان تأثير مي گذارند.

مهمترين هدف بهداشت محيط،مطالعه عوامل محيطي مضر براي سلامتي انسان و تشخيص و پيشگيري ،رفع و كنترل اثرات سوء ناشي از اين عوامل تلقي مي گردد.بهداشت محيط به طور مؤكد سلامتي انسان و بهداشت مردم را به عنوان هدف اصلي پيگيري مي كند و كيفيت محيط و حفظ سلامتي اكوسيستم ها را به طور غير مستقيم مورد توجه قرار مي دهد.

برخي از مهمترين برنامه هاي بهداشت محيط عبارتند از:

پيشگيري از بروز سوانح و حوادث، كنترل آلودگي هوا ،پيشگيري از بيماريهاي واگير ،بهداشت محيط در موارد اضطراري، نظارت بهداشتي بر تهيه ،توزيع و فروش مواد غذايي، كنترل بر بهداشت مراكز بهداشتي و درماني ،كنترل بيماريهاي ناشي از مواد غذايي  و مسموميتها ،كنترل حشرات و جوندگان،بهداشت اماكن عمومي دفع و تصفيه فاضلاب و تآمين آب آشاميدني سالم ،كه به شرح مختصري از آنها مي پردازيم:

اسلاید 6 :


كنترل بهداشتي آب آشاميدني:

آب يك عنصر حياتي است با ويژگيهاي قابل توجه و كم نظير ،يكي از مهمترين عناصر شيميايي مي باشد كه قسمت اعظم وزن موجودات زنده و محيط زيست را تشكيل مي دهد.اگر چه آب خالص در طبيعت يافت نمي شود ،اما آب خالص مايعي بي رنگ، بي بو بي مزه است كه داراي نقطه انجماد صفر و نقطه جوش 100درجه مي باشد.

بسياري از مشكلات بهداشتي كشورهاي در حال پيشرفت ،عدم برخورداري از آب آشاميدني سالم است. از آنجايي كه محور توسعه پايدار ،انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندي از آب آشاميدني مطلوب مي باشد ،بدون تأمين آب سالم جايي براي سلامت مثبت و رفاه جامعه ، وجود ندارد.

اسلاید 7 :


ناخالصي هاي آب:
1-ناخالصي هاي معلق: نظير ذرات معلق زنده و غير زنده كه مي توان آنها را در سه گروه تقسيم بندي نمود:
الف:ذرات معلق زنده بيماريزا مانند عامل بيماري وبا
ب:ذرات معلق زنده غير بيماريزا مانند اغلب جلبكها
ج:ذرات معلق غير زنده مانند رس
2-ناخالصي هاي محلول:شامل املاح معدني مانند املاح كلسيم ،گازهاي محلول مانند سولفيد هيدروژن مي باشند.
منابع تأمين آب:
الف:منابع سطحي :آبهايي كه در قالب آب باران،آب رودخانه و قناتها در طبيعت موجود هستند.
ب:منابع زيرزميني آب :منابعي نظير چاههاي كم عمق و چاههاي عميق منابع زيرزميني آب را تشكيل ميدهند.

اسلاید 8 :


ويژگي هاي آب سالم:
1-عاري از عوامل زنده بيماريزا باشد.
2-عاري از مواد شيميايي زيان آور باشد.
3-بدون رنگ و بو بوده و طعم مطبوع داشته باشد.
4-قابل استفاده براي مصارف خانگي باشد.
تعريف آب آلوده:
آبي كه داراي عوامل بيماريزاي عفوني يا انگلي،  مواد شيميايي سمي، ضايعات و فاضلاب خانگي و صنعتي باشد را آب آلوده گويند.
منابع آلاينده آب عبارتند از :
1-فاضلاب كه عوامل زنده بيماريزا و مواد آلي تجزيه پذير را در بر دارد.
2-مواد زائد تجاري و صنعتي در بردارنده عوامل سمي از نمكهاي فلزي يا مواد شيميايي مصنوعي.
3-آلاينده هاي كشاورزي نظير كودها و آفت كش ها.
4-آلاينده هاي فيزيكي مانند گرما (آلودگي حرارتي)و مواد پرتوزا.

اسلاید 9 :


آلودگي آب از نظر منشأ:
آلودگي با منشأ زيست شناختي نظير:
الف) باكتريها ما نند عوامل بيماريهايي همچون وبا، حصبه و امثال آن
ب)ويروس ها مانند عوامل بيماريهايي چون هپاتيت ويروسي و فلج اطفال
ج)پروتوزوئرها مانند عوامل بيماريهايي همچون آميبيازيس و ژيارديازيس
د)كرم هاي انگلي مانند عوامل بيماري شيستوزوميازيس و آسكاريازيس
ه)سموم توليدي از سيانو باكترها :سمومي هستند كه ايجاد ناراحتي كبدي مي كنند . اين سموم توسط ميكروسيستيس آنابنا و نودولاريا توليد مي شوند.
آلودگي آب با منشأ شيميايي:
منابع آب اغلب در بردارنده ناخالصي هاي شيميايي هستند. اين ناخالصي ها ممكن است ناشي از آلودگي هوا، آلودگي خاك يا مواد آلاينده ناشي از فعاليتهاي انساني كه به صورت فضولات جامد و مايع به محيط تخليه مي گردد باشد. اين آلاينده ها عبارتند از حلال هاي شوينده، فلزات سنگين، مواد سفيد كننده و انواع گوناگون تركيبات آلي كشنده موجودات زنده.

اسلاید 10 :


ويژگي هاي فيزيكي يا ظاهري آب:
ويژگي هاي فيزيكي آب: نظير بو، مزه، كدورت، درجه حرارت و رنگ آب كه مي تواند آب را براي مصرف كننده نامطلوب سازد.
-بو و طعم: اساسي ترين مساله در مورد آب تصفيه شده عدم داشتن بو و طعم مي باشد. عوامل مختلفي نظير جلبكها ،تجزيه گياهان آبزي، محصولات حاصل از كلرينه نمودن آب در ايجاد بو و طعم آب مؤثر است.
-كدورت آب: پديده اي است كه ميزان زلال بودن يا شفافيت آن را مشخص مي كند و يكي از معيارهاي تعيين كننده كيفيت ظاهري آب است .كدورت به علت وجود مواد معلق در آب ايجاد مي شود.
-دماي آب : از آنجايي كه گوارايي آب مربوط به ميزان اكسيژن محلول در آن مي باشد هر اندازه دماي آب بالا تر باشد ميزان حلاليت اكسيژن محلول در آن كمتر بوده و مورد رضايت مصرف كننده نيست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید