بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

به هرکدام از خانه های ما ،خانه هایی متّصل هستند،
ما این خانه ها را همسایگان خودمان می نامیم.
اگر خوب به نقشه ی ایران نگاه کنیم،
کشورهایی هستند که به کشور ما چسبیده اند،
ما این کشورها را همسایگان کشور خودمان می نامیم.
هرکدام از این کشورها
مانند کشور ما،زبان و دین و آداب و رسوم مخصوص به خود دارند،
آن ها هم مانند ما برای بهبود کشور خودشان می کوشند،
آن ها هم کشور خودشان را دوست دارند.
می خواهیم با این کشور ها بیشتر آشنا شویم....

اسلاید 2 :

پاکستان
بزرگترین کشور همسایه ما پاکستان است.
این کشور در مشرق ایران قرار گرفته است.
نام پاکستان (پاک + ستان) به زبان‌های اردو و فارسی یعنی سرزمین پاکی.
پاکستان به رهبری محمدعلی جناح استقلال خود را بازیافت.
به طور رسمی این کشور به عنوان قلمرو پاکستان در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷) بنا نهاده شد
و در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷) به «جمهوری اسلامی پاکستان» تغییر نام داد.
پاکستان از لحاظ بزرگی نیروهای مسلح در رده هفتم جهان است
و تنهاکشوراسلامی دارنده سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد.
این کشور مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عرب در قسمت جنوب دارد
و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان،از شرق با هندوستان
، و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است.
کشور پاکستان با جمعیتی در حدود ۱۷۲ میلیون تن،
ششمین کشور پر جمعیت دنیابه شمار می‌رود و
دارای نرخ رشد جمعیت بالایی است.

اسلاید 3 :

پاکستان از چهار ایالت، یک منطقهٔ خودمختار قبایلی، یک منطقه فدرال پایتخت(اسلام آباد) و دو منطقه مربوط به جامو و کشمیر تشکیل شده‌است.
انواع مختلف ویژگی‌های طبیعی از سواحل شنی مرداب (تالاب‌ها) و باتلاق‌های دارای منگرو ساحل جنوبی تا جنگل‌های معتدل و مرطوب زیبای حفاظت شده و
قلمروهای یخی کوههای (هیمالیا) کاراکورام، هندوکش در شمال همگی به چشم می‌خورند.

به طور تقریبی ۱۰۸ قله با بلندی بیش از ۷۰۰۰ متر (۲۳۰۰۰ فوت) وجود داردکه با برف و یخچال‌ها پوشیده شده‌اند. ۵ کوه در پاکستان K۲ (بلتستان) و نانگا پاربات بیش از ۸۰۰۰ متر ارتفاع دارند.
در قسمتی از کشمیر که توسط هند اداره می‌شود
تا نواحی شمالی پاکستان رودخانه Indus در طول کشور
جریان دارد. هر ساله قسمت‌های شمالی پاکستان(بلتستان)
تعداد زیادی جهانگرد خارجی را به خود جلب می‌کنند.
کوهنوردان از سرتاسر دنیا پاکستان (بلتستان)را به عنوان مقصد
نهایی خود می‌دانند.

در غرب ایندوس بیابان‌های خشک و تپه‌ای بلوچستان پاکستان وجود دارند؛
در قسمت شرق هم شنهای روان بیابان thar وجود دارد.
بیشتر نواحی پنجاب و قسمت‌هایی از سند دشتهای حاصل خیز هستند.
کشاورزی در آنجا از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 4 :

آب وهوا نیز به مثابه مناظر آن متفاوت است؛ زمستان‌های سرد و
تابستان‌های گرم در شمال و آب و هوای معتدل درجنوب که متأثر از تأثیر اقیانوس هند است.
نواحی مرکزی تابستان‌های بسیار گرم دارند و دمای آنها به بیش از ۴۵ درجه سانتی گراد می‌رسد و زمستان‌های سردی که دمای هوا کمتر از دمای انجماد می‌رسد.


میزان بارش باران نیز کم است و از ۲۵۰ میلی متر و تا ۱۲۵۰ میلی متر که بیشتر با دمای مانسون غیر قابل اطمینان جنوب غربی در اواخر تابستان همراه هستند در نوسان است.

مسأله کمبود آب نیز توسط ساخت سدها برروی رودخانه‌ها و استفاده از آب چاه‌هادر مناطق خشک تر تا حدی حل شده‌است.

اسلاید 5 :

 گروههای قومی اصلی پاکستان؛ بلوچ(صورتی)، پشتون(سبز)، پنجابی(قهوه‌ای)، سندی(زرد)پاکستان
زبان اردو زبان پاکستانی و زبان مشترک این کشور است، اما زبان انگلیسی زبان رسمی است که در قانون اساسی پاکستان و در تجارت و همچنین طبقه خاص و تحصیل کرده و شهری و بسیاری از دانشگاه‌ها به کار برده می‌شود. زبان پنجابی نیز زبان بیش از ۶۰ میلیون نفر است، اما رسمیتی از سوی کشور ندارد. پاکستانی‌ها از نژادها و گروههای قومی متعددی تشکیل یافته‌اند که بیشتر آنها از نوع مردم هندواروپایی هستند و به همین دلیل بسیار متفاوت از افراد بومی ساکن این بخش از شبه قاره هند هستند.
۹۶٪ از جمعیت پاکستان مسلمان هستند (۷۷٪ سنی و ۱۹٪ شیعه). به علاوه ۱٫۸۵٪ هندو، ۱٫۶٪ مسیحی و ۰٫۰۴٪ سیک نیز در کشور می‌زیند.
پاکستان پس از ایران دومین کشور دارای جمعیت شیعه در جهان است. بقیه جمعیت پاکستان را مسیحیت، هندوئیسم، یهودی‌ها، سیکها، پارسی‌ها، احمدی‌ها و آنیمیست‌ها (که عمدتا کالاشای چیترال هستند) تشکیل می‌دهند.

اسلاید 6 :

گونه‌های مختلف مناظر و آب و هوا در پاکستان به این ناحیه اجازه می‌دهد تا از گونه‌های مختلف حیوانات و پرندگان وحشی برخوردار باشد. در جنگلها درختهای سوزنی شکل آلپی و شبه آلپی از قبیل کاج فرنگی و کاج و سدر دئودار در کوههای شمالی و درختهای برگ پهن مانند شیشم توت– شکل در رشته کوههای سلیمان در جنوب وجود دارند. تپه‌های غربی دارای سرو کوهی و تمرسیک و علفهای خشن و گیاهان خاردار هستند. در طول ساحل جنگل‌های پوشیده از منگرو که
در جنوب در آبهای تیره در دهانه رودخانه ایندوس تمساح نیز وجود دارند. در حالی که در سواحل رودخانه گراز، آهو، خارپشت و جوندگان کوچک به چشم می‌خورند، در زمین‌های شنی پوشیده از خار مرکز پاکستان شغال، کفتار، گربه وحشی، پلنگ و در آسمان‌های آبی شاهین، قوش (قرقی)، باز و عقاب دیده می‌شوند. در بیابان‌های جنوب غربی چیتای کمیاب آسیایی نیز وجود دارد.
 در کوههای شمالی گونه‌هایی از حیوانات در حال خطر از قبیل قوچ و میش مارکوپولو، قوچ و میش اوریال، مارخور، بز کوهی، خرس سیاه آسیایی، خرس قهوه‌ای هیمالیایی و پلنگ برفی وجود دارند. در آگوست ۲۰۰۶ پاکستان یک بچه پلنگ برفی یتیم کمیاب را که لئو نام داشت به آمریکا هدیه کرد. گونه کمیاب دیگری دلفین رودخانه ایندوس است که تصور می‌شود1000 عدد دیگر از آن باقی باشد که در ۲ منطقه حفاظت شده نگهداری می‌شوند.در سالهای اخیر تعداد حیوانات وحشی که برای تجارت چرم کشته می‌شدند به ایجاد قانون منع شکار حیوانات و پرندگان وحشی در مناطق حفاظت شده حیات وحش منجر شد.

اسلاید 7 :


روزهای تعطیل و جشنواره‌های بسیاری سالانه در پاکستان جشن گرفته می‌شوند. در حالیکه پاکستان یک ملت مسلمان است روزهای تعطیل غیر مذهبی نیز در پاکستان وجود دارد که عبارتند از:
روز پاکستان (۲۳ مارس)، روز استقلال (۱۴ آگوست)، روز دفاع پاکستان ۶ سپتامبر، روز نیروی هوایی پاکستان۷ دسامبر سالگرد تولد (۵دسامبر)، و مرگ (۱۱ سپتامبر) محمد علی جناح،
علامه اقبال لاهوری (۹ نوامبر) و تولد (۳۰ جولای) و فوت (۸ جولای) فاطمه جناح (مادر ملت) و همچنین سند کارگردر روز ۱ می‌.

چند جشنواره مهم توسط مسلمانهای پاکستانی در طول سال گرامی داشته می‌شوند که وابسته به تقویم اسلامی است. در رمضان که نهمین ماه تقویم است ۲۹ یا ۳۰روز را روزه می‌گیرند و سپس جشن عید فطر است. در یک جشن دیگر عید قربان است که مسلمانان قربانی می‌کنند و گوشت آنرا بین دوستان و خانواده و فقرا تقسیم می‌کنند. هر دو عید از تعطیلات عمومی هستند و مردم می‌توانند در این دو روز از خانواده و دوستان دیدن کنند و بچّه‌ها لباس نو هدیه و شیرینی می‌گیرند. بعضی از مسلمانان میلاد حضرت محمّد(ص) را در سومین ماه تقویم ربیع الاول جشن می‌گیرند. مسلمان‌های شیعه روز عاشورا را در روزهای نهم و دهم اولین ماه تقویم (ماه محرم) گرامی می‌دارند.

  هندوها، بوداییها، سیکها و مسیحیان پاکستان نیز جشن‌های خودشان را برگزار می‌کنند. سیک‌ها از سراسر جهان می‌آیند تا مکان‌های مقدسی را در پنجاب، مانند مقبره‌ها گورو ننک موسس سیکسیم در حسن عبدلی واقع در ناحیه اتوک و محل تولد او نانکانا صاحب را دیدن کنند. فستیوال‌های محلی و منطقه‌ای نیز مانند فستیوال بسنت در پنجاب که شروع بهار را نشان می‌دهد وبا هوا کردن باد بادک‌ها همراه است، نیز جشن گرفته می‌شوند.

اسلاید 8 :

اقتصاد پاکستان‎
پاکستان کشوری در حال توسعه‌است که در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی با چالش‌هایی روبرو بوده‌است. با وجود اینکه در سال ۱۹۴۷ این کشور بسیار فقیر بود نرخ رشد اقتصادی پاکستان در طول ۴ دهه بعد از آن بهتر از میانگین جهانی بوده‌است. اما سیاست‌های ناآگاهانه به پایین آمدن این نرخ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد.اخیراً تغییرات گسترده اقتصادی به اقتصادی قدرتمندتر منجر شده‌اند و به نرخ رشد بویژه در زمینه‌های ساخت و تولید و بخش‌های خدمات مالی (اقتصادی) سرعت بخشیده‌اند. پیشرفت‌های بزرگی نیز درموقعیت ارز خارجی و رشد سریع در منابع ارز ثابت در سالهایاخیر شاهد بوده‌ایم. تخمین بدهی خارجی در سال ۲۰۰۵ در حدود ۴۰ میلیارد دلار آمریکا بود. با این حال این بدهی با کمک‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بخشودگی بدهی از طرف ایالات متحده آمریکا کاهش یافته‌است. تولید ناخالص ملی (داخلی)(GDP) در سال ۲۰۰۵ حدود ۶/۴۰۴ میلیارد دلار برآورد شد و تولید سرانه ناخالص ملی آن ۲۴۰۰ دلار آمریکا بود.پس از چین دومین نرخ رشد اقتصادی در میان پرچمعیت‌ترین کشورهای جهان دارد. با این حال فشارهای تورمی و میزان ذخیره کمتر از مقدار لازم و همچنین عوامل اقتصادی دخیل دیگر امر نگه داشتن نرخ رشد به این میزان را مشکل می‌سازد.رشد بخشهای غیرکشاورزی ساختار اقتصاد را تغییر داده‌است و اکنون اقتصاد تنها ٪۲۰ GDP را تشکیل می‌دهد.

اسلاید 9 :

بخش خدماتی حدود ٪۵۳ GDP کشور که تجارت عمده و خرد کشور حدود ۳۰٪ این بخش را تشکیل می‌دهد. اخیراً بازار بورس کراچی همراه با دیگر بازارهای در حال ایجاد دنیا اوج گرفته‌است. مقادیر هنگفتی از سرمایه گذاری‌های خارجی در صنایع متعددی به کار گرفته شده‌اند. با این حال سرانه بازار بورس همچنان مخابرات، نرم‌افزار، اتومبیل، نساجی، سیمان، کود، فولاد و ساخت کشتی هستند.
 صنعت مهم دیگری که در گذشته از دسترسی خارجی محروم مانده‌است، هوافضا است. تیپ‌های مختلف توپخانه در ارتش از پیش به گسترده شدن میزان مهمات نظامی پاکستان کمک کرده‌اند. خبرهایی از احتمال مشارکت عمومی یا خصوصی در برنامه‌های آینده موشکی به گوش می‌خورد که می‌تواند با برنامه فضایی پاکستان همراه شود.
زیرا توانایی‌های کنونی این کشور شامل موشک‌هایبالستیک میان برد و تحقیقاتی بر روی موشکهای بالستیک قاره پیما می‌شوند. رویکرد ساختاری برای استفاده از این توانایی‌های هوافضایی ممکن است باعث رونق سریعتر اقتصادی پاکستان شود زیرا صنعت هوانوردی پیش تر هم شاهد رشد چشمگیری در سالهای گذشته بوده‌است که با حضور شرکت‌های هواپیمایی متعددی همراه بوده‌است.

اسلاید 10 :

ورزش رسمی و ملی پاکستان هاکی روی چمن است، با وجوداینکه اسکواش و کریکت نیز بسیار محبوب هستند. تیم ملی کریکت پاکستان یکبار جام جهانی را در مسابقات جهانی کریکت ۱۹۹۲ از آن خود کرد. یکبار هم در جام جهانی کریکت ۱۹۹۹ نایب قهرمان شد و
دوبار میزبان بازیهای جام جهانی کریکت ۱۹۸۷ و جام جهانی کریکت ۱۹۹۶ شده‌اند.
این تیم همچنین جام استرالیا را در سالهای ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ از آن خود کرده‌است.
نحوه بازی کریکت کریکت یک بازی گروهی در فضای باز می باشد که بین دو تیم 11نفری بر روی زمین چمن به صورت گرد که یک مستطیل خاکی همواره به طول 22 یارد (20.12متر) که در مرکز زمین واقع شده است بازی می کنند.ویکت شامل سه عدد چوب به ارتفاع 71 سانتی متر و با فاصله ی 6 سانتی متر از هم قرار دارند روی زمین کوبیده شده اند تیم مهاجم برای زدن توپ 2 نفراز بازیکنان خود را داخل زمین می فرستد که آنها می بایست توپ را زده وطول مستطیل خاکی را طی کنند و یا با زدن توپ به خارج از محدوده ی زمین امتیاز به دست آورند پس از اوت شدن 10 نفر از مهاجم تیم ها جابجا می شوند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید