بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاریخچه SMS
نحوه کار SMS
اجزای شبکه SMS
مشخصات SMS
محدودیت های SMS
MMS
تعریف اصطلاحات SMS
مختصری از PAGER (فقط تاریخچه)

اسلاید 2 :

پیدایش SMS
اولین پیام کوتاه در دسامبر سال 1992 از يک کامپيوتر شخصي به يک تلفن همراه تحت پوشش شبکه Vodafone GSM فرستاده شد و به تدريج به مهمترين سرويس بعد از سرويس Voice در شبکه هاي موبايل بدل شد.
در اوایل دهه 80 میلادی اولین تلفن بیسیم که میتوانست رومینگ یکپارچه ای در کشورهای مختلف برای مشترکان فراهم کند،در اروپا پدید آمد. در همان حال دانشمندان آمریکایی درتلاش برای ارایه اولین نسخه تکنولوژي TDMAو سپس CDMA بودند.در دهه نود اروپائي‌ها با ارائه GSM به عنوان سيستمي جهت انتقال صداي آنالوگ به همراه قابليت‌هاي ديجيتال بالقوه پايه گذار شايع ترين سرويس ارتباطي موبايل دراروپا و آسيا شدند.

اسلاید 3 :

GSM پرکاربردترين استاندارد مورد استفاده براي تلفن‌هاي موبايل در دنياست که توسط بیش از 2 ميليارد نفر در 212 کشور دنيا مورد استفاده قرا ر مي‌گيرد , فراگيري GSM باعث ايجاد ارتباط راحت بين سرويس دهنده‌ها (Roaming) در کشورهاي مختلف شده است. دقيقا مانند ديگر سرويس هاي مبتني بر GSM کسي نمي‌تواند ادعاي پدري SMS را بکند. تنها مي‌توان گفت اين سرويس از دامان GSM به رشد رسيد .
SMS تمام مزاياي ديجيتال را براي انتقال پيام‌هاي متني بر روي شبکه GSM با خود به همراه دارد و در فرکانسي بالا از شبکه , جائي که کمترين ترافيک را دارد حرکت مي‌کند پس سرعت بالاتر و استفاده بهينه از پهناي باند را در پي دارد اين سيستم با قابليت Point to Point و روش ارسال پيام به طور عمومي توانسته است از يك طرف جايگاه با ارزشي را به لحاظ اقتصادي براي اپراتورهاي ارائه دهنده و از طرف ديگر تسهيلاتي را براي مشتركان فراهم آورد .

اسلاید 4 :

نسل‌هاي موبايل به 4 دسته کلي تقسيم مي‌شوند که گاهي براي تقسيم بندي بهتر سرويس هاي مبتني بر آنها اين نسل ها را به چندين زير مجموعه کو چکتر تقسيم مي کنند. نسل صفر در اين طبقه بندي تنها نشان دهنده اولين تلاشها در اين زمينه است و در حقيقت نسل اول مبدا حقيقي اين دسته‌بندي به شمار مي رود ؛ نسل چهارم نيز به عنوان جديد ترين عضو اين خانواده مراحل تحقيق و بررسي را مي پيمايد.
GSM اروپائي متولد نسل دوم و راه‌‌حل ارتباطي سودمندي براي ارتباط بين شبکه‌‌هاي مختلف به حساب مي رود؛ ابداع SMS در دامان GSM و سپس گسترش آن به ديگر تکنولوژي‌ها در نسل دوم قوت گرفت و در واقع لذت بردن از SMS چه بين دو دستگاه موبايل و چه از طريق اينترنت به لطف وجود GSM است.

اسلاید 5 :

زماني كه يك پيام SMS ارسال مي‌شود توسط مركز سرويس پيام‌هاي كوتاه (SMSC\SMC ) در يافت سپس از طريق اين مركز به دستگاه تلفن همراه مورد نظر ، فرستاده مي‌شود.
ساختار پيام‌ها در SMS بسيار ساده است و از قسمت‌هائي از قبيل بدنه پيام ، اطلاعات مربوط به SIM كارت ؛ اطلاعات مربوط به گيرنده ، اطلاعات مربوط به خدمات رسان SMS و غيره تشكيل شده است. در انتقال SMS از دو روش متني و PDU استفاده مي‌شود. در نتيجهSMS بوسيله بسته‌هاي اطلاعاتي كاراكتر بندي‌ شده و توسط يك كانال با پهناي باند كم انتقال مي يابد كه مي‌تواند به وسيله موبايل و يا دستگاه هاي بي سيم ديگر از قبيل Pager مكانيسمي براي برقراري ارتباط و ارسال پيام كوتاه بين دو يا چند كاربر را فراهم كند. پيام‌هاي SMS در باند فركانسي بالاتر و ترافيك شبكه كمتر در شبكه حركت مي‌كنند پس به كاربر اجازه استفاده كامل از پهناي باند موجود را مي‌دهد .

اسلاید 6 :

هنگامي كه يك پيام فرستاده مي‌شود در (SMC) SMSC نگهداري مي‌شود . تا بعد از آن به موبايل مقصد فرستاده شود . پس اگر گيرنده در دسترس نباشد پيام كوتاه نگهداري و بعدا فرستاده مي‌شود . براي انجام اين كار ، مركز SMSC به منظور يافتن فرد سيار مورد نظر ، در خواستي را به ثبت كننده مكان (HLR) ارسال مي كند. HLRذیلا توضیح داده شده است. زماني كه HLR در خواست را دريافت كرد وضعيت مشترك را مشخص مي كند:
1) فعال يا غير فعال بودن مشترك
2) خط سير مشترک
سپس پيام را ارسال مي كند چنانچه مشترك غير فعال باشد SMSC پيام را براي مدتي نگاه خواهد داشت زماني كه مشترك به دستگاه خود دسترسي يافت HLR يك پيام هشدار كوتاه به SMSC مي فرستد و SMSC مجددا پيام را ارسال مي‌كند. . پس از آن SMSC پيامي را با قالب (PS2/SMD) به مركز خدمات انتقال مي‌دهد. بدين ترتيب SMSC تائيديه‌اي مبني بر دريافت پيام توسط كاربر دريافت مي‌كند و اين پيام را به عنوان پيام ارسال شده طبقه بندي مي‌كند تا ديگر ارسال نشود.

اسلاید 7 :

پيام‌هایی كه به صورت متني ( Alphanumeric ) يا باينري هستند بعد از رسيدن به مقصد در ليست پيام‌هاي فرستاده شده قرار مي‌گيرند و اگر فرستنده بخواهد مي‌تواند پيغامي کوچک (Delivery Report) را مبني بر رسيدن پيام دريافت كند.

SMS يك سرويس بين المللي است يعني مي توان يك پيام را از طريق SMS به هر موبايلي تحت شبكه GSM که با شبکه مورد استفاده کاربر roaming داشته باشد فرستاد .

اسلاید 8 :

SMS يک فرآيندنگهداري و ارسال (Store and Forward) است يعني به طور مستقيم از فرستنده به گيرنده نمي‌رسد بلکه اين فرآيند توسط يک مرکز پيام انجام مي‌شود. هر موبايل تحت SMS از يک يا چند SMSC جهت مديريت پيام‌ها استفاده مي‌کند.
اجزای تصویر از چپ به راست به شرح زیرند:
:SME(ShortMessageEntity)این اجزاء می توانند شبکه های ثابت و یا دستگاه های موبایل باشند که پیام کوتاه را ارسال و یا دریافت می کنند.
:SMC(ShortMessageCenter)همان طور که قبل تر بحث شد این قسمت وظیفه ی ذخیره و ارسال را از و به دستگاه های فرستنده و گیرنده دارد.
:GMSC(MessageGateway)دروازه ی پیام به عنوان نقطه ی تماس شبکه با دیگر شبکه های موبایل استفاده می شود.

اسلاید 9 :


HLR(HomeLocationRegister): HLRپایگاه داده ی اصلی در یک شبکه است.این پایگاه اطلاعات مربوط به مشترکین و همچنین مسیرهای آنان را در خود ذخیره می کند.
:MSC(MobileSwitchingCenter)این قسمت وظیفه ی سوییچینگ ارتباطات مابین دستگاه های موبایل و یا دستگاه های موبایل و شبکه های ثابت را بر عهده دارد.
:VLR(VisitorLocationRegister) هر VLR با یک MSC ارتباط دارد و اطلاعات موقتی از قبیل شناسایی موبایل و سلول یا سلول های مرتبط با موبایل را در خود ذخیره می کند.با توجه به اطلاعاتی که BLR ارائه می دهد، MSC می تواند وظیفه ی سوییچینگ خود را به BSS مربوطه به درستی انجام دهد.
:BSS(BaseStationSystem) از گیرنده و فرستنده هایی تشکیل شده است که اطلاعات را از گوشی های موبایل دریافت و ارسال می کنند.

اسلاید 10 :

براي نمايش پيام‌هاي SMS ، حروف الفبا متفاوت است وروش هاي مختلف رمزگذاري وجود دارد. روش هاي متداول شامل Pccp437 ، Pcdn ، 8859-1 ، lra و GSMمي‌باشد . زماني كه پيام در تلفن خوانده مي‌شود ، تلفن يك روش رمز گذاري مناسب انتخاب مي‌كند. در اين حالت اگر مد متني استفاده شود به روش رمز گذاري كه از قبل ست شده است ، محدود مي‌شود پس در بعضي از مواقع ، اين روش كافي نيست . اگر مد PDU استفاده شود ، هر روش رمز گذاري قابل پياده سازي است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید