بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • پيداكردن تراكم خاك بيشتر در راهسازي كاربرد دارد ، براي ساختن راه بايد در بعضي مناطق خاكريزي كرد و در جاهاي ديگر خاكبرداري. در هرحال بايد براي ايجاد اساس راه خاك را كوبيد ، بدست آوردن مقدار رطوبتي كه براي كوبيدن خاك بهينه باشد هدف آزمايش تراكم است. زيرا اگر خاك خشك باشد و يا بيش از حد رطوبت داشته باشد به خوبي كوبيده نخواهد شد. براي اين كار خاك منطقه را در آزمايشگاه مورد آزمايش قرار مي دهيم تا درصد بهينه رطوبت را بدست آوريم. بعد از بدست آمدن اين درصد كه از روي نمودار درصد رطوبت-چگالي خاك بدست مي آيد ، نتيجه آزمايش را به كارگاه مي فرستند و در آنجا با بدست آوردن مقدار رطوبت خاك و محاسبات مربوط به آن مقدار آب مورد نياز را به خاك مي زنند و با غلتك خاك را مي كوبند. بدست آوردن رطوبت خاك در كارگاه خود بحث بخصوص خود را دارد. ليك در اين آزمايش نحوه ي بدست آوردن درصد رطوبت بهينه را خواهيم گفت . قبل از هر چيز بايد بگوييم درصد رطوبت بهينه درصدي از رطوبت است كه در ازاي آن بيشترين چگالي را براي خاك داشته باشيم. كه نقطه ي ماكزيمم نمودار مي باشد.

اسلاید 2 :

  • براي ترسيم نمودار تئوري زير را دنبال مي كنيم :

 

        مقداري خاك را با درصدي تقريبي از آب مخلوط مي كنيم. سپس در استوانه اي استاندارد توسط چكش استاندارد، مقدار ثابتي انرژي را به صورتي كه در استاندارد آمده است مي كوبيم . در اين حالت چگالي خاك را با داشتن وزن اوليه استوانه و نيز وزن ثانويه اي كه الان داريم بدست مي آوريم. از طرف ديگر درصد دقيق رطوبت خاك را توسط نمونه گيري از خاك درون استوانه و خشك كردن آن در گرمچال بدست مي آوريم. در مرحله بعد مقدار ديگري آب را به خاك اضافه مي كنيم و دقيقا مراحل قبل را تكرار مي كنيم. اين كار را تا جايي ادامه مي دهيم تا وزن استوانه پر از خاك از مرحله قبل كمتر شود. اين نشان مي دهد كه مطمئنا از نقطه ي ماكزيمم منحني گذشته ايم .  با بدست آودرن اعداد چگالي و درصد هاي رطوبت نمودار را ترسيم مي كنيم  و نقطه ي ماكزيمم آن را بدست  مي آوريم.  اين مقدار درصد   رطوبت ، درصد رطوبت بهينه نام دارد.

اسلاید 3 :

  • استوانه ي استاندارد:

     همانطور كه در شكل مي بينيد ، استوانه فلزي از سه تكه تشكيل

      شده است.

     1-قسمت پايه ، 2-مخزن زيري  ،3 –مخزن بالايي

      مخازن استوانه به راحتي بر روي پايه سوار مي شوند و مي توان

      خاك را درون آنها ريخت و كوبيد. حجم استوانه (فقط مخزن

      پائيني ) برابر است با : 944 cm3

      در هر مرحله بايد استوانه را با خاك درون آن وزن كرد.

اسلاید 4 :

  • چكش استاندارد :

      ارتفاع سقوط چكش ( وزنه درون آن ) برابر 12 اينچ يا معادل

      1 فوت يا 32 سانتي متر است.

       وزنه چكش 5.5 پوند سنگيني دارد كه با توجه به ثابت بودن

       اين دو مشخصه مي توان گفت كه انرژي كه در هر مرحله  بر

       خاك وارد مي شود يكسان است.

اسلاید 5 :

  • آزمایش تراكم خاك

                هدف :

                              بدست آوردن درصد بهينه رطوبت خاك براي كوبيدن

 

                     وسایل مورد نیاز:

                             استوانه استاندارد

                             چكش استاندارد

                             استوانه مدرج

                             ترازو

                             ظروف نمونه گيري

                 خروجی آزمایش :

                           درصد رطوبت بهينه

اسلاید 6 :

  • توضيح نحوه ي آزمايش :

      مقدار 4 الي 4.5 كيلوگرم خاك را برمي داريم و در محيط مناسبي مي ريزيم. سپس مقدار حدود 150 سي سي آب را به آن اضافه مي كنيم  خوب ورز مي دهيم تا تمامي خاك با آب ريخته شده مخلوط شود . گل بدست آمده را در سه لايه و هر لايه 25 ضربه درون استوانه متراكم مي كنيم. استوانه را كه از خاك پر است وزن مي كنيم. مقدار تفاضل وزن قرائت شده   با وزن اوليه استوانه تقسيم بر حجم استوانه چگالي خاك را مي دهد.

اسلاید 7 :

  • توضيح نحوه ي آزمايش :

      مقداري از خاك درون استوانه را درون قوطي مي ريزيم و در خشك كن قرار مي دهيم تا درصد رطوبت خاك را پيدا كنيم. در مرحله بعد مقدار 100 سي سي آب بيشتر به خاك اضافه مي كنيم و مجددا مراحل فوق را تكرار مي كنيم. تا جايي كه وزن استوانه و خاك كه سير صعودي را طي مي كند به يكدفعه وزن كمتري را از مرحله قبل بدست آورد. در اين مرحله آزمايش را متوقف مي كنيم و اعداد بدست آمده از وزن استوانه و نيز درصد هاي رطوبت از آون را در نموداري وارد مي كنيم. از روي نموداري كه بدست مي آيد درصد بهينه رطوبت را بدست مي آوريم.

اسلاید 8 :

  • نتايج آزمايش گروه :

      در طي پنج مرحله آزمايش نتايج زير بدست آمد :

اسلاید 9 :

  • نتايج بعدي آزمايش :

     در روز بعد ، پس از 24 ساعت، نمونه هاي درون خشك كن مجددا وزن شدند و از تقسيم وزن آب بر وزن خاك خشك  درصد رطوبت را بدست مي آوريم. داريم :

اسلاید 10 :

  • ترسيم نمودار :

      براي ترسيم نمودار دو عدد درصد رطوبت و چگالي خاك در حالت خشك را نياز داريم. براي اين كار با استفاده از چگالي خاك در حال مرطوب و درصد رطوبت بدست آمده ، وزن خاك درون استوانه را با فرض خشك بودن بدست مي آوريم و به اين ترتيب با تقسيم وزن بدست آمده بر حجم استوانه چگالي خاك در حالت خشك را بدست مي آوريم :

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید