دانلود فایل پاورپوینت ۶ نقش عقل فعال

PowerPoint قابل ویرایش
38 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت ۶ نقش عقل فعال توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت ۶ نقش عقل فعال قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

 

اسلاید ۱ :

  • از نظر ملاصدرا، مثل افلاطونی و ارباب انواع و ملائکه مقرّب یک واقعیت هستند
  • در رأس آن‌ها جبرئیل یا روح‌القدس قرار دارد
  • برای تکمیل نفس انسانی، جبرئیل از همه لایق‌تر و مناسب‌تر است.(اسفار، ج۹، ص۱۴۳)
  • هرگاه از عقل فعّال صحبت می‌کنیم در واقع از همه این تعابیر صحبت شده است.
  • بر این اساس، جبرئیل یا روح‌القدس همان عقل فعال و از عقول طولی است

اسلاید ۲ :

اتحاد نفس با عقل فعال یا اتصال آن

  • به نظر صدرا، نفس ناطقه انسانی با عقل فعّال متحد می‌شود
  • وی فهم این مسئله را مانند اعتقاد به اتّحاد عاقل و معقول از افاضات الهی می‌داند.(اسفار، ج۳، ص۳۳۶)
  • ابن‌سینا، خواجه طوسی قائل به ارتباط و اتصال نفس ناطقه با عقل فعّال بوده و آن را مخرج نفس از قوه به فعل می‌دانسته‌اند ولی اتّحاد آن با عقل فعّال را قبول ندارند.

اسلاید ۳ :

عبارت صدرا

  • اعلم أنّ للعقل الفعّال وجوداً فى نفسه و وجوداً فى أنفسنا، فإنّ کمال النفس و تمام وجودها و صورتها و غایتها هو وجودالعقل الفعّال لها و اتّصالها به و اتّحادها معه؛ فإنّ ما لا وصول لشىء إلیه بوجه الاتّحاد، لایکون غایه لوجود ذلک الشىء. (صدرا، اسفار، ج۹، ص۱۸۹؛ شواهد، ص۲۴۵؛ اسفار، ج۳، ص۳۳۹ و ۴۸۸؛ ج۹، ص۱۴۳)
  • چنین عبارتهایی دلالت بر فنا دارد نه اتحاد
  • اگر شرط غایت بودن چیزی، اتحاد باشد باید اتحاد با خدای متعال را نیز پذیرفت و حال آن که هیچ کس نپذیرفته است

اسلاید ۴ :

برهان صدرا بر وجود عقل فعّال برای نفس

  • گرچه نفس در ابتدا عقل بالقوه است ولی با کسب معقولات و التفات به علوم ثانوی، بالفعل می‌گردد؛ پس نفس از عقل بالقوه به عقل بالفعل منتقل می‌گردد
  • هرچیزی که از قوه به فعل می‌رسد ناگزیر از امری است که آن را از قوه خارج کرده و به فعل برساند.
  • اگر مخرج، جسم یا جسمانی باشد لازم می‌آید که اخس، علت امر اشرف گردد که محال است
  • اگر عقل باشد یا این عقل در اصل فطرت عقل است، فثبت المطلوب، و اگر نیست، تسلسل لازم می‌آید. (اسفار، ج۳، ص۱۴۱ـ۱۴۲)
  • این دلیل بر وجود عقل فعال است نه اتحاد آن

اسلاید ۵ :

تمثیل

  • نسبت عقل فعّال به نفس یا عقل بالقوه مانند نسبت خورشید به چشمی است که بالقوه مبصر است.
  • چشم قبل از اینکه بالفعل بینا گردد بالقوه است، نه در خود چشم کفایت بالفعل بینا شدن هست و نه در جوهر رنگ‌ها مرئی بالفعل شدن هست
  • خورشید به چشم و رنگ‌ها نوری را اعطا می‌کند که چشم به‌وسیله آن بالفعل بینا گردد و رنگ‌ها بواسطه آن مرئی گردند.
  • همچنین است رابطه عقل فعّال با نفوس انسان‌ها. (اسفار، ج۳، ص۴۶۳ـ۴۶۴؛ همان، ج۹، ص۱۴۳؛ صدرا، مفاتیح الغیب، ص۵۸۰؛ اسفار، ج۳، ص۳۳۹)

اسلاید ۶ :

عالم مُثل و عالم مثال

  • صدرا علاوه بر مُثل افلاطونی به عالم مثال نیز معتقد است
  • عالم مثال: محل یا مرتیه وجود حقایق صور خیالی.
  • برهان: صور خیالی در ذهن نیستند وگرنه انطباع کبیر در صغیر خواهد بود
  • در خارج هم نیستند وگرنه باید هر حس سالمی آن‌ها را احساس کند
  • عدم هم نیستند وگرنه تصور نمی‌شدند
  • در عالم عقول هم نیستند. (چون صورت‌های جسمانی هستند)
  • پس در جای دیگری بنام عالم مثال یا خیال منفصل قرار دارند و این عالم با مُثل افلاطونی متفاوت است.(شواهد، ص۳۰۳)
  • ملاک حصول علم، چه جزئی و چه کلی، به اتّحاد نفس با صورتی در عالم برزخ و مثال و حقیقی در عالم عقل صرف است.

اسلاید ۷ :

کیفیت ارتباط نفس با عقل فعّال یا مُثل الهی

  • صدرا درباره کیفیت ارتباط نفس با عقل فعّال یا مُثل الهی تعبیرات متفاوتی دارد که به‌لحاظ حالات مختلف نفس از حیث قوّت و ضعف و مراتب اشتدادی نفس و نقص و کمال آن است.
  • وی می‌گوید: نفس صور حسی و خیالی را از همان آغاز، خلق و ابداع می‌کند و هنگام تعقل صورت‌های عقلی با عقل فعّال و غیره ارتباط می‌یابد ولی این ارتباط در آغاز ضعیف است.
  • این ضعف یا در اثر نقص نفس است، یا بواسطه انواع ارتباط مانند دیدن از راه دور
  • ولی وقتی کمال یافت، اتحاد آن با عقل فعّال بحدی است که در آن فانی می‌گردد و اشیاء را همانگونه که در خارج هستند، بدون هیچگونه تفاوتی مشاهده می‌کند. البته چنین مشاهده و معرفتی برای نفوس ناقص و ضعیف میسور نیست.(اسفار ج۲، ص۳۵۹ـ۳۶۰)

اسلاید ۸ :

تفاوت نفوس در علوم

  • به‌نظر صدرا مبدأ تمام علوم، عالم قدس است
  • استعداد نفوس متفاوت است و هنگامی که نفس کاملاً مستعد گردد هیچ تفاوتی در ادراک اوّلیات (بدیهیّات اوّلیه) و علوم نظری نیست و همه یکسان از عالم قدس افاضه می‌شوند
  • اسباب ظاهری مانند بحث و تفکر و شنیدن از معلم بشری علت علم نیستند بلکه معدّ و واسطه فیض هستند

اسلاید ۹ :

ادامه

  • و چون علم از عالم قدس و عقل فعّال بر همه یکسان افاضه می‌شود، چون باب ملکوت و فیض الهی بر هیچکس مسدود نیست، اگر اکتساب علوم برای کسی غیرمقدور یا مشکل باشد، از جانب خود اوست و مربوط است به قصور و ضعف نفس او.(اسفار، ج۳، ص۳۸۴ـ۳۸۵)
  • پس اگر نفس نقصی نداشته باشد، قوه عقلی، ذاتیات علوم مکتسب خود را از عرضیات تشخیص داده و حقایق آن‌ها را از لواحقشان و اصولشان را از فروعشان باز می‌شناسد.(اسفار، ج۹، ص۱۴۳)

اسلاید ۱۰ :

عمومیت علم حضوری از طریق اتحاد یا فنا

  • بر این اساس، نفس انسان که مدرک علوم است با عواملی متّحد می‌گردد (فانی می شود) که حقیقت همه اشیاء در آن‌ها مکنون است
  • پس از این اتحاد یا فنا، علم نفس به آن حقایق علم حضوری است و دیگر تردیدی در اینکه علم ما به اشیاء مطابق با واقع آن‌هاست باقی نمی‌ماند؛ به گونه ای که ذاتیات اشیاء را از عوارضشان بخوبی تشخیص می‌دهیم.
مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
دقت کنید پاورپوینت خرید شده حداکثر در 4 ساعت برای شما ارسال خواهد شد
در صورتی که مایل هستید هر چه سریعتر برای شما ارسال شود لطفا با پشتیبانی تماس بگیرید.
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 38 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد