بخشی از مقاله

الزامات گرامیداشت سال نوآوری و فناوری


فهرست:
الزامات پيشرفت و شكوفايي محصول نوآوري، خلاقيت و ابتكار است
ایده‌های نو الزامی ترین مورد


رئيس دانشگاه صنعتي شريف: الزامات گرامیداشت سال نوآوری
الزامات تحقق نوآوري و شكوفايي از نگاه رؤساي دانشگاه‌ها
ابزار تحقق نوآوري و شكوفايي ، استفاده از روش هاي نو و افراد فرهيخته است
الزامات گرامیداشت: نهادینه کردن نوآوری


الزامات پيشرفت و شكوفايي محصول نوآوري، خلاقيت و ابتكار است
مسوول حوزه بسيج دانش‌آموزي بهشهر گفت: پيشرفت و شكوفايي محصول نوآوري، خلاقيت وابتكار انديشمندان در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، فني و مهندسي است كه بايد الزامات آن در جامعه فراهم شود.


سرهنگ "مهدي غلامي" روز شنبه در حاشيه مراسم تجليل از دانش‌آموزان ممتاز نمايشگاه اختراعات ارشميدس روسيه در گفت وگو با خبرنگار ايرناافزود: بايد فضاي عمومي كشور به سمت نوآوري و خلاقيت حركت كند و از انجام كارهاي تقليدي ، مونتاژ و استفاده از الگوهاي تكراري و شكست خورده پرهيز شود.


وي گفت: ارايه ايده‌هاي نو با توجه به تاثيرگذاري قشر تحصيل كرده بر جامعه مي‌تواند نتايج مثبتي را براي شكوفايي بيش از پيش كشور در بخشهاي مختلف به همراه داشته باشد.
وي نوآوري و شكوفايي را دو عامل مهم در تحول و پيشرفت ملتها عنوان كرد و اظهارداشت: شكل‌گيري فرهنگ و تمدن ملي در هر سرزميني مرهون نوآوري و شكوفايي در زمينه‌هاي مختلف علمي، آموزشي ، فرهنگي و خدمات اجتماعي است.


مسوول حوزه بسيج دانش آموزي بهشهر بااشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام نوآوري و شكوفايي گفت: نوآوري و شكوفايي يك ضرورت و نياز اساسي كشور است.
وي تاكيد كرد: دستيابي به دو شاخصه مهم پيشرفت و عدالت اجتماعي كه پيش نياز ورود به دهه چهارم جمهوري اسلامي است تنها از طريق نوآوري و شكوفايي امكانپذير است.


"غلامي" خاطرنشان كرد: بازبيني فرصتها و تهديدها و جديت در كار و تلاش لازمه تحقق نوآوري و شكوفايي است و دستيابي به نوآوري و شكوفايي نياز به برنامه‌ريزي دقيق و منسجم دارد.
وي گفت: نامگذاري سال ‪ ۱۳۸۷‬به سال نوآوري و شكوفايي را مي‌توان در راستاي چشم‌انداز ‪ ۲۰‬ساله نظام جمهوري اسلامي و به منظور دستيابي به اهداف چشم‌انداز و دستيابي به افق‌هاي تعيين شده در اين سند ارزيابي كرد.


وي افزود: براي رسيدن به اين هدف مهم بايد همه مسوولان تلاشي مضاعف و جدي‌تر داشته باشند و ازتمام ظرفيتها در عرصه داخلي و بين‌المللي استفاده كنند.
در اين مراسم از "احسان عمويي" ، "محسن عمويي" ، "فرداد ملكي" ، "محمد حسين ملكي" "محمدرضا اسماعيل نژاد" كه موفق به كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز و كسب هشت ديپلم افتخار در يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي اختراعات و ابداعات ارشميدس روسيه شده بودند با اهداي جوايزي قدرداني شد.


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اولين جلسه مجمع در سال جديد/ اميدواريم شاهد نوآوريها و شكوفايي‌هاي واقعي در كشور باشيم


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اولين جلسه مجمع در سال جديدبا اشاره به نامگذاري سال ‪۸۷‬به نام سال نوآوري و شكوفايي گفت: اميدواريم در سال جديد با تعامل، همكاري و تلاش بيشتر همه مسوولين، شاهد نوآوريها و شكوفايي‌هاي واقعي و همه جانبه در كشور باشيم.


آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني روز شنبه در جلسه مجمع، با تبريك حلول سال نو همچنين امكانات و استعدادهاي موجود كشور از لحاظ منابع انساني، اقتصادي و جغرافيايي را براي تحقيق نوآوري و شكوفايي مناسب توصيف كرد.


به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هاشمي رفسنجاني گفت: اميدواريم با تعامل ، همكاري و تلاش بيشتر همه مسوولان بويژه مجلس شوراي اسلامي و دولت، شاهد نوآوريها و شكوفايي‌هاي واقعي و همه جانبه در امور كشور باشيم.


براساس اين گزارش در اين جلسه كه سران سه قوه و اكثريت اعضا حضور داشتند، ادامه بررسي و تدوين الزامات تحقق سند چشم انداز بيست ساله كشور با حضور وزرا و كارشناسان مربوطه از دولت و مجلس شوراي اسلامي پيگيري شد و چند بند ديگر از اين سياست‌ها به شرح ذيل به تصويب رسيد:
- تقويت همگرايي ، گسترش و تعميق پيوندهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي ، علمي و تسهيل ارتباطات بين جوامع و دولت‌ها در منطقه و جهان اسلام و تشكيل بازارهاي يكپارچه مشترك.
- ارتقاي كارآمدي و بسترسازي لازم در روابط خارجي براي تعاملي موثر و سازنده در مناسبات منطقه‌اي و بين‌المللي و تنظيم روابط با قدرتهاي مشروع و غير متخاصم.


- همكاري سازنده و دوستانه بين پيروان مذاهب اسلامي و تعامل مثبت و موثر با پيروان اديان الهي و مقابله با منازعات و اقدامات تفرقه افكنانه.


- حمايت از حقوق ايرانيان خارج از كشور و برنامه ريزي جهت استفاده از ظرفيت‌هاي علمي ، اقتصادي، سياسي و فرهنگي آنها در روابط خارجي و رفع نيازهاي كشور.


ایده‌های نو الزامی ترین مورد
خیلی اوقات، ایده‌هایی به ذهن هر یک از ما خطور می‌کند که شاید شخصا توان پیاده کردن آن را نداشته باشیم و در عین حال دوست داریم این ایده‌ها را در اختیار دیگران قرار دهیم تا از آنها استفاده کنند؛ به همین منظور، بخشی ایجاد کرده‌ایم تا همه‌ی صاحبان ایده که امکان اجرای ایده‌ها‌ی خود را ندارند، در این قسمت به ارائه‌ی آنها بپردازند تا دیگران هم استفاده نمایند.

بنا بر گفت] مام معظم رهبری: یکی از الزامی ترین موارد گرامیداشت سال نوآوری ایده پردازی است.
الزامات تحقق نوآوري و شكوفايي از نگاه رؤساي دانشگاه‌ها
رؤساي چند دانشگاه كشور توجه ويژه به دانشگاه‌هاي برتر، اجراي كامل قانون استقلال دانشگاه‌ها و احساس مسووليت پذيري و تعهد بيشتر دانشگاهيان را از الزامات تحقق نوآوري و شكوفايي دانستند.


رئيس دانشگاه صنعتي شريف: الزامات گرامیداشت سال نوآوری
در خصوص الزامات تحقق منويات رهبر معظم انقلاب در نامگذاري امسال به عنوان سال نوآوري و شكوفايي گفت: كار دانشگاه نوآوري است و تحقيقات جزو امور هميشگي دانشگاه است و نوآوري نيز از تحقيقات به دست مي‌آيد لذا نوآوري خود به خود در دانشگاه انجام مي‌شود اما براي اينكه

كيفيت و نمود پيدا كند و برجسته و بهتر شود بايد كمك شود.دكتر سعيد سهراب پور با بيان اينكه بحث‌هايي مانند نوآوري جزو وظايف دانشگاه هستند، افزود: دانشگاه همواره بايد در راستاي نوآوري تلاش كند اما امكانات و الزاماتي نيز بايد فراهم شود. در حال حاضر وزارت علوم 8 دانشگاه برتر را با تمام ضوابط معرفي كرده است لذا زماني كه گفته مي‌شود اين 8 دانشگاه برتر هستند در درجه

اول از اين دانشگاه‌ها نيز انتظار مي‌رود و وزارت علوم بايد براي آنها اولويت قائل شود و از آنها حمايت كند.رئيس دانشگاه يزد نيز با بيان اينكه يك بسيج همه جانبه در راستاي نوآوري شروع شده است، افزود: آمار مقالات علمي، تعداد كتب منتشر شده و تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي گوشه‌اي از نشانه‌هاي اين بسيج علمي است و به نظر مي‌رسد كه دانشگاه‌ها بسيار آماده‌اند

.دكتر سيدعلي محمد ميرمحمدي ميبدي در عين حال گفت: مسوولان نظام روي بودجه‌هاي پژوهشي حساسيت خاصي نشان دادند اما هنوز هم در برخي از موارد معضلاتي وجود دارد.وي افزود: هنوز ماده 49 قانون برنامه چهارم آن گونه كه شايسته و بايسته دانشگاه است محقق نشده است و اگر اين مقوله‌ها رفع شوند بسياري از معضلات پيش روي محققان برداشته مي‌شود.

رئيس دانشگاه بوعلي همدان نيز در پاسخ به اين سوال كه اولين دستور شوراي دانشگاه و هيات رئيسه دانشگاه بوعلي همدان در سال جاري چيست، به پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: شكوفايي‌هاي علمي و ابتكارات و اختراعات و برنامه‌هايي كه از سال‌ها قبل در دانشگاه‌ها وجود داشته‌اند بايد با احساس مسووليت بيشتري پيگيري شوند.


تأکید روسای دانشگاهها بر دستیابی به اهداف سند چشم انداز
روسای دانشگاهها و پژوهشگاههای وزارت علوم اهتمام و همراهی خود را در بهره گیری از همه امکانات و ظرفیتها و ابتکارات و نوآوریها در جهت توسعه پایدار و دستیابی با اهداف سند چشم انداز که موجب تعالی و رفاه جامعه می شود در نشست روسای دانشگاهها که همزمان با روز معم برگزار شد، اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مسئولین آموزش عالی کشور در قطعنامه ای اعلام کردند: با توجه به اینکه لازمه نوآوری، دانش، تفکر و خلاقیت است و دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری نقش کلیدی در این زمینه دارند، بنابراین برای ایجاد و گسترش آن در کشور باید شرایط و فضای مناسب فراهم شود و کلیه دستگاه های ذیربط و زیر ساختهای قانونی و عوامل اجتماعی و فرهنگی که به نحوی در ایجاد نوآوری موثر هستند و نظام ملی نوآوری را تشکیل می دهند، باید در تعامل اثر بخش و هماهنگ با یکدیگر باشند تا نوآوری در کلیه زمینه ها در کشور تحقق یابد.


در ادامه این قطعنامه آمده است: دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به عنوان طلایه داران نهضت نرم افزاری، با تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پژوهش و تولید علوم وتوسعه فناوری، اولویت اصلی خود را در سال جاری بر ایجاد تحول و نوآوری در سیاستها، برنامه ها و ساختارها برای دستیابی به مسیرهای میان بر پیشرفت همه جانبه قرار داده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید