بخشی از مقاله

مقدمه

مالتول -3)هیدروکسی--2متیل--4پیرون) به طور طبیعی ترکیبی غیر سمی و یک افزودنی متداول غذایی است. بسیاری از فلزات مهم زیستی کمپلکس های پایداری با مالتول تشکیل می دهند . پایداری آنها از آسانی حذف پروتون و رفتار به عنوان آنیون یک کی لیت فلزی دودندانه ناشی میشود. کمپلکس های مالتول فراوانی وجود دارد که در اقدامات پزشکی استفاده شده است. برای نمونه کمپلکس تریس (مالتولاتو)گالیوم (+3) در درمان رشته های سلولی بافت لنفاوی استفاده شده است که در برابر نیترات گالیوم پایدار است و اخیرا مطالعات مالتولات گالیوم به عنوان عامل توانای درمان برای سرطان کبد و سرطان های مربوط به معده وروده انجام شده است.

مالتولات گالیوم در محلول های آبی با pH=5-8 پایدار است و حلالیت قابل توجهی در آب و چربی دارد. به هر حال کمپلکس مالتولات نشاندار شده با ایندیوم درمنابع نوشتاری گزارش نشده است . خواص داروشناختی جالب ناشی از کمپلکس های مالتولات مثل حلالیت در سرم، دفع سریع ،تومور خواهی و تشکیل کمپلکس های محتمل با فلزات مختلف باعث شد نظر توسعه عامل تصویر برداری تومور با به کار بردن ) SPECT توموگرافی محاسبه شده نشر فوتون) با اتصال ایندیوم 111 به یک لیگاند آنیونی مناسب مثل تریس ( مالتولاتو )ایندیوم 111 تحقیق شود.[6-1] (شکل ( 1

857


شکل -1 ساختار تریس مالتولاتو ایندیوم

قسمت تجربی

تولید ایندیوم 111 در موسسه تحقیقات کشاورزی ، پزشکی و صنعتی (AMIRS) سیکلوترون ) 30Mev سیکلوترون - 30 ، ( IBA با استفاده از کادمیم طبیعی Cd(p,x) In111 انجام شد. سولفات کادمیم طبیعی با خلوص 95% از شرکت مرک آلمان تهیه شد. سفادکس G-50،استات سدیم ،ترکیب بافر فسفات ومتانول از شرکت شیمیایی سیگما-آیدریچ خریداری شد.

رادیو کروماتوگرافی توسط کاغذ واتمنو یا ورقه های لایه ای نازکC18، با بکار بردن اسکنر کروماتوگرافی لایه ی نازک (فرانسه وپاریس(Bioscan AR2000 انجام شد.HPLCتجزیه ای برای تعیین فعالیت ویژه توسط Shimadzu-Lc10AT مجهز به سیستم دو آشکارساز ،آنالیزور جریان برق ( packand 150 (TRو (Shimadzu) uv-visible با بکار بردن پر کننده ستون C18 واتمن (250×4.6mm) (شرکت واتمن -آمریکا )انجام شد. نتایج بر مبنای پیک 172kevبرای 111In بود.

تهیه مالتولات ایندیوم-111

2 ml محلول اسیدی ایندیوم کلرید (111MBq,3 mci) به یک ظرف بوروسیلیکاتی 3 میلی لیتری منتقل شد و برای خشک شدن با به کار بردن گاز N2 در دمای50 -60œ C حرارت داده شد. 50 میکرولیتراز محلول نمک مالتولات سدیم در اتانول مطلق (5mg/ml) به ظرف محتوی گالیوم اضافه شد و با افزودن بافر استات با pH=5,5 به حجم 450 میکرولیتر واکنش ادامه پیدا کرد. مخلوط در دمای 45œC برای 25 دقیقه رفلاکس شد. محلول فعال برای خلوص رادیوشیمیایی توسط ITLC,HPLC بررسی شد. محلول نهایی سپس از میان یک صافی 0,22ʽm عبور داده شد و pH بین 5 تا5.7 تنظیم شده بود.


858


بحث و نتیجه گیری

رادیونشاندار کردن

به خاطر درگیری سه گروه مالتولات اطراف هسته ایندیوم در ساختار کمپلکس، کمپلکس تریس (مالتولاتو ) ایندیوم 111 خاصیت چربی دوستی بیشتری دارد. سیستم کروماتوگرافی برای شناسایی ترکیب نشاندار از کاتیون ایندیوم آزاد به کار برده شد . با به کار بردن مخلوط استات آمونیوم %10و متانول با نسبت 1:1 ،ایندیوم آزاد در مبدا کاغذ به صورت یک پیک تک باقی می ماند در حالیکه ترکیب نشاندار شده به Rf بالاتر 0,57 مهاجرت می کند.(شکل (2


شکل -2سمت راست : ITLC کلرید ایندیوم و سمت چپ: مالتولات ایندیوم در مخلوط استات آمونیوم %10 و متانول با نسبت 1:1 به عنوان فاز متحرک روی کاغذ واتمن شماره . 2

همان طور که مطالعات ITLC تولید ترکیب نشاندار شده را تایید کرد مطالعات HPLC وجود انواع نشاندار را با به کار بردن UV و آشکارسازهای جریان برق را نشان داد. ترکیب شوینده در ) 6,9 Min آشکارساز جریان برق) مرتبط به پیک) 6,5 Min آشکارساز (UV خاصیت چربی دوستی بیشتر کمپلکس را نسبت به ایندیوم کلراید نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید