بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

هيچ فونتي کوچکتر از 20 استفاده نکنيد. فاصله حضار را با صفحه در نظر  داشته باشيد.

از تضاد رنگها خصوصاً زمینه تیره استفاده کنید. زمینه تیره جدیت و اهمیت بیشتری رو به مخاطبان منتقل می کند، در حالی که زمینه سفید و یا روشنهنری و کمی غير حرفه ای به نظر میاید. همچنین نگاه کردن به صفحه سفید برای مدت طولانی چشم را خسته می کند. به هر حال اگر استفاده از زمینه تیره به نظرتانخوب نميرسد، کافي است نگاهي به تيتراژهای آخر فيلمهاي سينمائی بيندازيد. در اين فايل مثال از تضاد زرد و مشکي و آبی تيره استفاده شده است.

آرم دانشگاه را بر تمام صفحات قرار دهید. به این منظور، در پاورپوینت ۲۰۰۷ از دکمه master slide در نوار ابزار view استفاده کنید.

از فونتهای معمولی و رایج استفاده کنید. جلسه سخنرانی جایی نیست که کلکسیون فونتهای خود را به نمایش بگذارید. از فونتهایی استفاده کنید که مطمئن هستيد در اکثر کامپیوترها وجود دارد، چون فایل پاورپوینتتان شاید در کامپیوتری باز شود که فونتهایی را که شما در کامپیوترتان دارید نداشته باشد. ضمناً از فونتهای ساده استفاده کنید که به سادگی خوانده می شوند و از استفاده از فونتهای خاص و فانتزی که به آنها علاقمند هستید خودداری کنید.

از انیمیشن زياد استفاده نکنید. به جای استفاده از انیمیشن در پاورپوینت،  هنگام دفاع از حرکات بدن در زمان ارائه استفاده کتید. با حرکات خود سعی کنید به مخاطبان نشان دهيد يک فارغ التحصيل آبخيزداری چه مشخصات بارزی دارد! زمان دفاع بهتر است يکي دو قدم به سمت پرده حرکت کنيد و با دستتان مواردی را نشان دهيد تا اعتماد به نفس خود را عرضه کنيد.

اسلاید 2 :

 

برای نشان دادن مواردی که به شکل ليست هستند از بالت (Bullet) استفاده کنید. استفاده از متون طولانی در پاورپوینت اشتباه بزرگی است(به جز اسلايدهائي که برای يک دقيقه اول در نظر گرفته شده اند). به جای آنها از کلمات و یا عبارات کوتاه استفاده کنید که حاوی نکته اصلی متن هستند و این عبارات رو به صورت بالت نشان دهید. بهتر است  بالتها رو یکسره نمایش ندهید! بلکه با هر کلیک یک بالت رو ظاهر کنید. انميشن ظاهر شدن آنها را از نوع «ظاهر شدن» ساده آن، یعنی appear. انتخاب نمائيد.

فقط از یک سطح بالت استفاده کنید. اگر در زیر مجموعه هر بالت از بالتهای دیگه استفاده کنید، این به این معنی خواهد بود که شما سعی دارید اطلاعات زیادی رو در یک اسلاید ارائه کنید. ارائه خوب ارائه ای است که هر اسلاید آن حاوی یک نکته باشد و بالتهای آن در جهت توضیح همان یک نکته نظام داشته باشند.

از نمودار، جدول و شکل استفاده کنید.همانطور که بالت از متن بهتراست، شکل و نمودار بر بالت اولويت دارند. در مورد اشکال هم اولويت با اشکالي است که خودتان تهيه کرده ايد می تونید اجزای اشکال و نمودارها رو هم با هر کلیک ظاهر کنید.

راهنمای نقشه ها و واحدهای گرافها و فرمولها را فراموش نکنيد.

اسلایدها را بگونه اي تنظيم کنيد که قابل پرینت شدن میباشند. بهتر است همه اسلايد ها را چاپ کنيد و همراه خودتان داشته باشيد.

فايل خود را روی سي دي هم رايت کنيد فلش زود ويروسي مي شود.

تن صدا يتان را از ابتدای ارائه تا دقيقه 4 بتدريج بالا ببريد.

سعي کنيد با معلومات خود به سوالات پاسخی داده باشيد.

 

اسلاید 3 :

اوايل سخنرانی کمی اضطراب خواهيد داشت چند اسلايد اول را پر متن بسازيد تا در دقيقه اول ايناضطراباز بينبرود.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید