انسجام مقاله چه کاربردهایی دارد؟/قسمت دوم

انسجام مقاله چه کاربردهایی دارد؟/قسمت دوم

برای ایجاد کیفیت از طریق این روش، فرد ابتدا باید مجموعه ها را موردآزمایش قرار دهد، برای اعضای هر مجموعه، پیشینه های مدارک را در بعضی از پایگاه ها بازیابی نماید و ۰ ویژگی های اصطلاحات اختصاص یافته را مورد مطالعه قرار دهد. وایت و گریفیث برای مقایسهٔ وضعیت نمایه سازي مجموعه های آزمایشی خود در پایگاه های مختلف، از روشی خاص استفاده کردند، در این روش، مقایسه عبارت از بررسی این فرض است که آیا محتواي عناصر مجموعهٔ آزمایشی یکسان هستند یا خیر، وایت و گریفیث از هم استنادی به عنوان اصل پایه در انجام آزمایش خود بهره گرفتند، هرچند امکان استفاده از سایر روش ها از جمله پیوند کتابشناختی" نیز وجود داشت. این حقیقت که فقط گروه های بسیار کوچکی (بین سه تا هشت مدرک) مورد آزمایش قرار گرفته بودند، ارزش این کار را محدود میکند.

بعلاوه، روایی "این روش به عنوان یک ابزار برای سنجش نمایه سازی انسانی، کاملاً به علاقه فرد به پذیرش هم استنادی به عنوان یک استاندارد قانونی وابسته است. فرد ممکن است اعتقاد داشته باشد که برای قضاوت دربارهٔ مشروعیت پیوند هم استنادی، استفاده از نمایه سازان ماهر به عنوان یک استاندارد مناسبتر است. وایت و گریفیث میگویند که این روش، به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت نمایه سازی، برای تولیدکننده یک پایگاه اطلاعاتی مناسب است.

آنها نمونه هایی از اصطلاحات را ارائه داده اند که نمایه سازان پایگاه مدلاین مورد استفاده قرار داده یا به واژگان کنترل شده افزوده بودند. به هرحال، بررسی کیفیت می تواند به روشی بسیار ساده تر انجام شود: یعنی می توان مجموعه ای از مدارک که با اصطلاح یا اصطلاحاتی خاص (مثل، "ابر رساناها" یا "ابر رسانه ای که به عنوان اصطلاحات نمایه ای یا کلمات متن مورد استفاده قرار میگیرند) نمایه شده اند را از چندین پایگاه بازیابی کرد و بدون استفاده از هم استنادی به عنوان یک استاندارد، نمایه سازی آنها را با یکدیگر مقایسه نمود. درحقیقت، گروه مشابهی از محققین این نوع از بررسی ها را نیز انجام داده اند (مک کین" و دیگران، ۱۹۸۷)، برای ۱۱ درخواستی که متخصصین حوزه رفتار پزشکی ارائه دادند، یک جستجوی مقایسه ای در پایگاه های اطلاعاتی مدلاین، اکسرپتا مدیکا، سایک اینفو ، سای سرچ و سوشیال سای سرچ انجام شد.

در سه پایگاه اطلاعاتی اول، بر روی الف) اصطلاحات کنترل شده و ب) زبان طبیعی بررسی هایی انجام شد. در پایگاه های استنادی، برای شناسایی موارد مرتبط به عنوان نقاط مدخل، از الف) زبان طبیعی عناوین و ب) استنادات استفاده شد. گرچه هدف این بررسی مطالعهٔ کیفیت نمایه سازی پایگاه اطلاعاتی مدلاین بود اما نتایج حاصله ناچیزتر از آنی بود که بتواند به عنوان توصیه دربارهٔ عملیات نمایه سازی به کتابخانه ملی پزشکی گوشزد شود؛ هرچند امکان ارائه توصیه هایی دربارهٔ دامنهٔ پوششی پایگاه نیز وجود داشت.

مهمترین یافته های این بررسی عبارت بودند از:

۱) یکی سازی روش های زبان طبیعی با راهبردهای کاوش - در مقایسه با استفاده صرف از اصطلاحات کنترل شده - باعث افزایش چشمگیر جامعیت بازیابی می شود؛ ۲) بازیابی استنادی باید به عنوان یک قضاوت مهم در بازیابی های اصطلاح مبنا" مورد توجه قرار گیرد زیرا با استفاده از روش استنادی می توان به مدارک مرتبط بیشتری دست یافت؛

۳) هیچ پایگاه واحدی وجود ندارد که بتواند متون چندرشته ای" را کاملاً زیر پوشش خود قرار دهد.