بخشی از مقاله

بررسي سيستم حسابداري حقوق و دستمزد


فهرست مطالب
تعریف مسئول حقوق و دستمزد
تنظیم لیست حقوق و دستمزد


کسور حقوق و دستمزد
آشنایی با کدهای حقوق و دستمزد
مراحل تهيه ليست حقوق و دستمزد
محاسبه ی حق بیمه سهم کارگر، کارفرما و بیمه بیکاری
محاسبه ی مالیات در بخش خصوصی و دولتی
محاسبه ی حق سنوات، بن، عیدی، دستمزد ایام مرخصی
مسئله 1
مسئله 2
نتیجه گیری
منابع و مآخذ

 


تعریف مسئول حقوق و دستمزد:
کسی است که از عهده انجام تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تکمیل فایلهای اطلاعاتی و آماری تهیه لیست بیمه، صدور اسناد مربوط به حقوق و دستمزد و انجام کارهای مربوط به دستمزد توسط کامپیوتر برآید.
• تعریف دستمزد تولیدی:
دستمزد تولیدی عبارت است وجوهی که برای کار انجام شده تولید در یک مدت معین پرداخت و یا تعهد می گردد.
• دستمزد مستقیم:
عبارت است از هزینه کار انجام شده ای که مستقیماً به جهت ساخت محصول پرداخت یا تعهد شود به عبارت دیگر دستمزد کارگرانی که مستقیماً به ساخت محصول اشتغال دارند دستمزد مستقیم گویند. مانند: دستمزد کارگران چوب بر و خراط در یک کارگاه تولید مبل و صندلی.
• دستمزد غیرمستقیم
عبارت است از هزینه نیروی کار انجام شده ای که مستقیماً در ساخت محصول مصرف نشده باشد به عبارت دیگر دستمزد سر کارگران، سرپرستان و کسانی که به تعمیر و نگهداری ماشین آلات اشتغال دارند و مستقیماً تأثیر در تولید ندارند دستمزد غیر مستقیم گویند.


تنظیم لیست حقوق و دستمزد:
دایره حسابداری معمولاً در پایان هر 15 روز و یا در هر ماه به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان برای همان مدت اقدام می نماید، لیست حقوق و دستمزد از قسمتهای

مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت بر اساس قانون کار با توجه به اطلاعات گردآوری شده از دایره کارگزینی، دایره حضور و غیاب، دایره ثبت اوقات کار و کارتهای مربوط، همچنین قراردادهایی که کارفرما با کارگران منعقد نموده تکمیل می گردد. لیست حقوق و دستمزد دارای قسمتهایی به منظور درج دستمزد کار عادی، اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، دستمزد ایام مرخصی و تعطیلات رسمی، فوق العاده (حق اولاد، حق مسکن، خواروبار، کمکهای غی

ر نقدی و حق ایاب و ذهاب)، جمع حقوق و مزایا، کسور مربوط به حقوق و دستمزد قابل پرداخت و نیز حق بیمه های اجتماعی، سهم کارفرما و ... می باشد. فرم لیست حقوق و دستمزد استاندارد نیست و به نحوه فعالیت موسسه تولیدی و قرار دادهای منعقد شده بین کارگران و کارفرما بستگی دارد.

کسور حقوق و دستمزد:
دایره حسابداری موظف است در زمان تنظیم هر لیست حقوق و دستمزد با توجه به مصوبات قانونی یا بر اساس توافق به عمل آمده با کارگر مبالغی را تحت عنوان کسور دستمزد کارکنان کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت نمایند، این مبالغ شامل کسور قانونی و کسور توافقی می باشد.
1- کسور قانونی:
عبارتست از وجوهی که کارفرما به نمایندگی از طرف سازمانهای مربوط و بر اساس مصوبهای قانونی باید از دستمزد کارگران کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت نمایند، کسور قانونی شامل مالیات حقوق و دستمزد، حق بیمه های کارگر و بدهی کارگر به صندوق اجرا (اجرائیات) می باشد.
کسورات قانونی: مانند بیمه های اجتماعی، مالیات، اجرائیات، بیمه بیکاری.
1- مالیات حقوق و دستمزد:
مطابق قانون، کارفرما موظف است در زمان تهیه هر لیست دستمزد، مبلغ مالیات متعلق با توجه به ضرایب جدول مالیاتی و پس از کسر معافیتهای قانونی محاسبه نموده از حقوق کارگر کسر و بحساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز نمایند، مهلت پرداخت مالیات حقوق و دستمزد حداکثر یک ماه پس از تنظیم لیست خواهد بود و در صورت تأخیر در پرداخت آن جریمه دیر کرد به کارفرما تعلق خواهد گرفت.
2- حق بیمه های اجتماعی:
حق بیمه های اجتماعی کارگران معادل 30% حقوق و دستمزد ناخالص است که 7% آن بوسیله کارگر، 20% توسط کارفرما و 3% باقی بیمه بیکاری یا بیمه دولت از طرف کارفرما پرداخت می شود.
(جمع حقوق و مزایا را قبل از وضع کسور قانونی و اختیاری دستمزد ناخالص می گویند)
بموجب قانون، کارکنانی که حق بیمه اجتماعی خود را پرداخت نموده باشند ح

ق استفاده از مزایای قانونی بیمه را خواهند داشت برخی از مزایای بیمه های اجتماعی عبارتند از:
الف) بیمه درمانی
ب) دریافت مستمری (از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت)
حق بیمه سهم کارگر که معادل 7% دستمزد ناخالص یکی از عوامل کسور دستمزد است باید هنگام تنظیم لیست توسط کارفرما از دستمزد او کسر و به سازمان تأمین اجتم

اعی پرداخت شود.
بنابر این سهم کارگر بابت حق بیمه های اجتماعی هزینه ای برای کارفرما محسوب نمی شود.
3- بیمه بیکاری:
مطابق قانون کار کارفرمایان موظف شده اند که معادل 3% حقوق و دستمزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز نمایند. این مبلغ نیز مانند حق بیمه اجتماعی سهم کارفرما جزء هزینه حقوق محسوب و به حساب سربار قسمتهای مختلف بدهکار می شود.
4- صندوق اجراء (اجرائیات)
یکی دیگر از عوامل مربوط به کسور حقوق و دستمزد بدهی کارگر به صندوق اجرا است.
اجرائیات، به مبلغی گفته می شود که طبق قانون یا به موجب احکام صادره از سوی مراجع قانونی باید توسط کارفرما از حقوق کارگر کسر و به حساب صندوق اجرا واریز گردد.
بعضی از دلایل صدور احکام مبنی بر کسر مبلغی از حقوق کارگر توسط دادگاههای صالحه عبارتست از عدم پرداخت بدهی توسط کارگر به اشخاص ثالث و تسلیم شکایت طلبکار به دادگستری برای وصول طلب مورد بحث، محکوم شدن کارگر به پرداخت غرامت بر اساس شکایت کارفرما است دایر بر وارد کردن خسارت به کارخانه و ...
چنانچه مبلغ مورد شکایت، بیش از حقوق ماهانه کارگر باشد بر اساس حکم دادگاه به صورت اقساط ماهانه از دستمزد او کسر و به حساب صندوق اجرا واریز خواهد شد.
به عنوان مثال: اگر کارگری جهت پرداخت بدهی خود سفته صادر نموده باشد و از پرداخت استنکاف نماید و بستانکار از طریق وزارت دادگستری جهت دریافت وجه اقدام کند کارفرما طبق حکم صادره از طرف دادگاه صالحه مبلغ مذکور را از حقوق کارگر کسر و به حساب صندوق اجرا واریز می نماید.
2- کسور توافقی:
کسور توافقی عبارت است از وجوهی که با توافق کارگر یا بر اساس قرار داد بین کارگر و کارفرما در زمان تنظیم لیست از دستمزد کارکنان کسر می شود، بعضی از اقلام کسور توافقی عبارتند از:
الف) بدهی کارگران به شرکت تعاونی
ب) اقساط مربوط به وام مسکن
ج) سهم کارگر بابت طرح بازنشستگی و مساعده یا پیش پرداخت حقوق و دستمزد بعنوان مثال: دو مورد از اصول توافقی توضیح داده می شود.
1- بدهی کارگر به شرکت تعاونی یا به اشخاص:
بنا به درخواست کارگران که به شرکت تعاونی یا به اشخاص دیگر بدهکار هستند دایره حسابداری، اقساط بدهی را ماهانه از دستمزد آنان کسر و به طلبکاران پرداخت می نماید.
2- مساعده یا پیش پرداخت حقوق و دستمزد
در واحدهای تولیدی معمولاً قبل از پایان هر ماه مبلغی به عنوان مساعده به کارگران پرداخت می گردد علت آن نیاز کارگران و احتراز از محاسبه حقوق و دستمزد در پایان هر هفته یا پایان هر 15 روز می باشد دایره حسابداری در زمان تنظیم لیست ماهانه حقوق و دستمزد، مبلغ مساع

ده یا پیش پرداخت را از دستمزد کارگران کسر می نماید.
اقلام مشمول محاسبه حق بیمه و غیر مشمول:
بخشنامه شماره جدید درآمد
موضوع: اصلاح تبصره ماده 2 آیین نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق شورای عالی

تأمین اجتماعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه مورخ 4/2/72 به موجب مصوبه شماره 7226/ش ت مورخه 12/2/72 تبصره 1 ماده آئین نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق مصوب 19/12/1354 را به صورت زیر اصلاح نموده است.
مزایای نقدی مشمول کسر حق بیمه:
1- دستمزد و حقوق
2- کارمزد و حق الزحمه
3- حق المشاوره
4- مزایای نقدی (فوق العاده شغل، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، خارج از مراکز، کارهای سخت و زیان آور، خوار و بار، مسکن به طور نقدی، ایاب و ذهاب)
5- مزد ایام تعطیل و مرخصی استحقاقی
6- پاداشهای غیر مستمر بیشتر از دو سال
7- فوق العاده های ثابت و نظیر آن
8- مزایای نقدی خارج از مشمول قانونی (خوراک، پوشاک، مسکن، وسیله نقلیه)
مزایای نقدی غیر مشمول بیمه:
1- باز خرید ایام مرخصی
2- کمک عائله مندی (حق اولاد) حداکثر تا میزان قابل پرداخت طبق ماده 86 قانون تأمین اجتماعی و مازاد بر آن مشمول کسر حق بیمه
3- حق شیر
4- پاداش نهضت سواد آموزی
5- حق التضمین (کسر صندوق)
6- خسارت اخراج
7- مزایای پایان کار
8- هزینه ایاب و ذهاب
9- هزینه لباس
10- هزینه سفر – هتل و مکان


11- عیدی پایان سال

آشنایی با کدهای حقوق و دستمزد


کد بندی حسابها بر اساس تعداد حسابها و با توجه به نیاز موسسه صورت می پذیرد و شماره هر حساب نوع و طبقه آن حساب را نشان می دهد. به طور معمول هزینه ها با کد 5 شناسایی می شوند. یعنی حسابهای هزینه با عدد 5 شروع خواهد شد. به عنوان مثال، می توان به هزینه حقوق یک کد چهار رقمی اختصاص داد (5000)
البته تعداد ارقام کد مورد نظر به شکلی انتخاب می شود که امکان افزودن حسابهای جدید در فهرست حسابها وجود داشته باشد به عنوان مثال با در نظر گرفتن کد 5000 برای حقوق و دستمزد می توان کد (5100) را برای هزینه حقوق بخش اداری و کد (5200) را برای حقوق بخش فروش و کد (5300) را برای بخش خدمات در نظر گرفت و در ضمن حسابهای معین هزینه حقوق هر بخش را با یک شماره تلفن تفکیک نمود. به عنوان مثال هزینه حقوق عادی پرسنل بخش اداری را می توان با کد (5110) و اضافه کاری را با کد (5120) و نوبت کاری آن را با کد (5130) مشخص نمود.
در این سیستم شماره گذاری اگر به حساب (5310) برخورد نمودید باید متوجه بود که چون حساب با شماره ی 5000 شروع شده است هزینه حقوق می باشد و تانیاً عدد 300 از کد (5310) نشان می دهد که هزینه حقوق بخش خدمات می باشد و عدد 10 حساب معین حقوق عادی را نشان می دهد.
مراحل تهيه ليست حقوق و دستمزد به شرح زير مي باشد :
1- ابتدا گزارش کارکرد ماهيانه کارکنان از سيستم تايم کارت توسط مسئول
پرسنلي واحدها تهيه و پس از تاييد مدير امور واحد به حوزه ستادي ارسال مي گردد گزارشات ارسالي پس از تاييد مدير عامل و کنترل امور اداري به امور مالي ارسال مي شود ضمنا" در صورت انجام ماموريت ، گزارش آن نيز همراه با گزارش کارکرد جهت پرداخت در ليست حقوق ارسال مي شود .
2- گزارشات دريافتي از امور اداري به صورت پرينت و نيز ديسکت اطلاعاتمي باشد اين ديسکت حاوي آخرين تغييرات در احکام پرسنل ، و نيز احکام پرسنل جديد مي باشد که دايره حقوق اطلاعات ديسکت را با پرينت کارکرد و نسخه احکام جديد چک کرده در صورت عدم مغايرت فايلهاي مربوطه در سيستم حقوق و دستمزد کپي مي شود .
3- ورود اطلاعات اضافات و کسورات پرسنل شامل اضافات حقوق ، کسورات مانند اقساط وام همه ماهه توسط حسابداري واحدها در فرم هاي مخصوص تکميل و همراه مدارک مثبته به ستاد ارسال مي شود که پس از تاييد مميز جهت اعمال به اين واحد ارسال مي شود
4- پس از اينکه اطلاعات اوليه وارد شد اقدام به تهيه گزارشات مورد نياز نموده سپس به طور رندمي اقدام به کنترل و محاسبه موازي نموده پس از اطمينان از صحت محاسبات گزارشات نهايي مي شود با توجه به اينکه مراکز هزينه حقوق هر شخص در سيستم مشخص است فايل سند حقوق نيز توسط سيستم آماده مي شود .


از اشکالات برنامه حقوق و دستمزد تحت الراس بودن و ضريب امنيتي پايين و باز بودن برنامه مي توان نام برد به طوريکه امکان تغيير خواسته يا نا خواسته توسط کاربر در اطلاعات پايه وجود دارد . ضمنا" اطلاعات به طور مستقيم از تايم کارت توسط برنامه اخذ نمي شود در

منا" در اين سيستم پرسنل به نظامهايي از قبيل کارمندي و کارگري و ... تقسيم شده است هم اکنون کارگر و کارمند هر دو تحت بيمه بازنشستگي تامين اجتماعي قرار داشته و قرارداد موقت دارند با اين حال براي کارمندان حق بيمه بيکاري سهم کارفرما پرداخت نمي شود .
در ادامه بعضي از قوانين اداره کار ، سازمان تامين اجتماعي ، دارايي و آيين نامه هاي شرکت مرتبط با نحوه محاسبه هزينه حقوق و دستمزد بيان مي شود .
پرداخت هايي که مشمول کسر حق بيمه نيست : باز خريد ايام مرخصي ، کمک هزينه اولاد تا سقف موظفي قانون کار ، هزينه سفر و فوق العاده ماموريت ، عيدي ، مابه التفاوت کمک هزينه مسکن و خواروبار در ايام بيماري ، حق شير ، پاداش نهضت سوادآموزي ، حق التضمين (کسر صندوق ) ، خسارت اخراج و مزاياي پايان کار ، پاداش افزايش توليد ، حق همسر جدول مالياتي سقف معافي ماليات ماهانه مبلغ 1750000 ريال بوده که براي ماههاي 29و30 و31 تغيير نمي کند . حقوق و مزاياي مشمول از مبلغ 1750000 ريال تا 5250000 ريال به نرخ 10% واز 5250000 تا 10083333 ريال به نرخ 20% و از 10083333 ريال تا 20000000 ريال به نرخ 25% ماليات محاسبه مي گردد ضمنا در اين شرکت تعديل حقوق ماهانه صورت مي گيرد يعني همواره در هر ماه حقوق و مزاياي مشمول ماليات با جمع مشمولهاي ماههاي قبل جمع شده و به نسبت ماههاي کارکرد دوباره مجموع مالياتي پرداختني محاسبه و پس از کسر مقدار پرداخت شده الباقي از حقوق شخص کسر مي شود به اين ترتيب که مشمول ماليات يک ماه شخص مبلغ زيادي شد ميانگين دريافتي هاي وي ملاک محاسبه قرار مي گيرد .
ضمنا" حق ماموريت و پاداش سنوات معاف از ماليات مي باشد .
حق ماموريت در صورتي که با خواب شبانه همراه باشد به ازاي هر روز 140% حقوق مبناي روزانه به شرط آنکه از 2.5 برابر حداقل دستمزد کمتر و از 4 برابر آن بيشتر نباشد و در صورتي که بدون توقف باشد حقوق مبنا روزانه پرداخت مي شود ضمنا" در صورتي که با وسيله شخصي ماموريت انجام گرفته باشد به ازاي هر کيلو متر مبلغ 40 ريال پرداخت مي شود .
اضافه کار نرخ يک ساعت کار معمولي از تقسيم حقوق مبناي ماهانه بر 220 ساعت بدست مي آيد و طبق ماده 59 قانون کار ارجاع کار اضافي با شرايط زير امکان دارد اولا موافقت کارگر و ثانيا پرداخت 40% اضافه بر دستمزد هر ساعت کار معمولي .


نوبتکاري ماده 56 قانون کار بيان مي کند کارگري که در طول ماه به طور نوبتي کار مي کند و نوبت کار وي در صبح و عصر واقع مي شود 10% و چنانچه نوبت ها در صبح و عصر و شب قرار گيرد ، 15% و در صورتي که نوبت ها به صبح و شب و عصر بي افتد 22.5% علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت کاري دريافت خواهد کرد .
کار در شب طبق ماده 58 براي هر ساعت کار در شب تنها به کارگران غير نوبتي 35% اضافه بر مزد ساعت کار عادي تعلق مي گيرد .
حق کشيک حداکثر ساعت کشيک 240 ساعت مي باشد و مبلغ کشيک از تقسيم حقوق مبنا بر 720 ضربدر تعداد ساعات کشيک بدست مي آيد .
حق رانندگي امتياز امتياز رانندگي 3 يا 10 يا 15 مي باشد و ب

ه صورت زير محاسبه مي شود
مبلغ حق رانندگي = ضريب ريالي 315 * تعداد روز رانندگي * امتياز رانندگي باز خريد مرخصي طبق ماده 64 قانون کار مرخصي استحقاقي سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه ، يک ماه است ساير ايام تعطيل جز ايام مرخصي محسوب نخواهد شد براي کار کمتر از يک سال مرخصي مزبور به نسبت کار انجام يافته محاسبه خواهد شد طبق مواد 66 و 73 کارگر بيش از 9 روز مرخصي نمي توا ند ذخيره کند و در صورت ازدواج دائم باز خريد مرخصي با مزد را خواهد داشت مبلغ باز خريد مرخصي يک روز از تقسيم جمع حقوق و مزاياي کارگر طبق آخرين حکم کارگزيني بر 30 روز بدست مي آيد .
پاداش سنوات خدمت طبق ماده 24 در صورت خاتمه قرارداد کار ، کار معين يا مدت موقت ، کارفرما مکلف است به کارگري که مطابق قرارداد ، يک سال يا بيشتر ، به کار اشتغال داشته است براي هر سال سابقه ، اعم از متوالي يا متناوب بر اساس آخرين حقوق مبلغي معادل يک ماه حقوق به عنوان مزاياي پايان کار به وي پرداخت نمايد . اين مبلغ بر اساس حقوق مبنا محاسبه مي شود . ضمنا" طبق ماده 74 مدت مرخصي استعلاجي با تاييد سازمان تامين اجتماعي جز سوابق کار و بازنشستگي کارگران محسوب خواهد شد .
عيدي به هر شخص به ازاي يک سال کارکرد دو برابر حقوق مبنا عيدي تعلق مي گيرد البته تا سقف سه برابر حداقل حقوق تعيين شدهطبق بخشنامه اداره کار و به اشخاصي که کمتر از يک سال کارکرد دارند به نسبت کارکرد پرداخت مي شود .
کسورات بيمه به ازاي هر شخص 30% حقوق و مزايا مشمول بيمه ماهانه حق بيمه به تامين اجتماعي بايد پرداخت شود که از اين مبلغ 7% آن سهم بيمه شده 20% سهم کارفرما و 3% بيمه بيکاري است که آن نيز سهم کارفرما مي باشد ( اين مبالغ براي کارگران روزمزد توسط شرکت پرداخت مي شود ) البته براي کارمندان 3% بيمه بيکاري توسط شرکت هزينه نمي شود ضمنا" طبق توافقي که با تامين اجتماعي انجام شده از مجموع 27% و 30% حق بيمه کارمندان و کارگران قراردادي 1% حقوق و مزاياي مشمول بيمه در اختيار شرکت بوده که از اين محل پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري ، پرداخت کمک بارداري موضوع ماده 67 قانون تامين اجتماعي ، پرداخت هزينه مربوط به وسيله کمک پزشکي (پروتزواورتز) به بيمه شدگان و افراد خانواده آنان طبق تعرفه و ضوابط سازمان ، پرداخت کمک ازدواج بيمه شدگان موضوع ماده 58 قانون تامين اجتماعي توسط شرکت انجام مي گيرد و نيز طبق توافقي که صورت گرفته در ازاي پرداخت 7% مزاياي مشمول بيمه به بيمه ايران ، اين سازمان بيمه درمان را(80% هزينه صورت گرفته ) بر عهده گرفته و تامين اجتماعي نسبت به خدمات درماني پرسنل مسئوليتي ندارد . اين قرارداد هم اکنون در حال اتمام بوده و پرسنل شرکت خواهان تمديد آن مي باشند .
بيمه عمرو حادثه حق بيمه براي سرمايه بيمه عمر و حوادث مصوب کارکنان دولت براي شاغلين به ميزان 6750 ريال است که پرداخت 1125 ريال آن از محل اعتبارات شرکت و بقيه به ميزان 5625 ريال بر عهده بيمه مي باشد . حق بيمه عمر و حادثه تکميلي 1.92% حقو

ق و مزاياي مشمول بيمه تا سقف تعيين شده در مورد مشمولين قانون تامين اجتماعي مي باشد که از محل اعتبارات شرکت پرداخت مي شود .
غرامت دستمزد براي کارکنان متاهل به صورت زير محاسبه مي گردد :غرامت دستمزد = (-3 مدت استعلاجي )* 3.4 * ميانگين حقوق 90روز قبل از بيماري براي کارکنان مجرد در فرمول فوق ضريب 3.4 به 2.3 تبديل مي شود . ضمنا" حق بيمه عمر و حادثه و 7% ح

ق بيمه سهم کارگر در ايام مرخصي استعلاجي توسط شرکت پرداخت مي شود .
صندوق رفاه طبق دستور العمل صندوق پس انداز رفاه کارکنان که با تصويب هيات مديره شرکت به اجرا گذاشته شده کارکنان عضو صندوق به شرکت اختيار داده همه ماهه 5% از حقوقشان کسر و معادل 7% حقوقشان که شرکت به آن اضافه مي نمايد به حساب صندوق واريز شود و از محل وجوه مذکور پرسنل مي توانند برابر ضوابط وام دريافت کنند ضمنا" هنگام پايان خدمت هر يک از کارکنان پس انداز مربوط به سهم عضو و کارفرما به اعضا پرداخت مي شود و در صورت ترک کار سهم عضو به طور کامل و در صدي از سهم کارفرما به نسبت کارکرد طبق دستورالعمل پرداخت خواهد شد . هم اکنون اين مبلغ همه ماهه به صندوق تعاوني اعتبار برق منطقه خراسان واريز مي شود که البته پرسنل شرکت خواهان تشکيل صندوق مستقل مي باشند .
مأموریت در بخش دولتی:
× (حق شاغل+ فوق العاده مأموریت+ حق شغل)
درآمد مشمول مالیات (ماده 82)
درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام شده به طور نقد یا غیرنقد دریافت می دارد مشمول درآمد مالیات حقوق می باشد.
مالیات مستقیم (ماده 83)
درآمد مشمول مالیات حقوق عبارتند از حقوق (مقررری یا مزد یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از معافیتهای مقرر در این حالت.
معافیت های مالیاتی در بخش دولتی:
علاوه بر موارد ذکر شده در ماده 82 تا 91 قانون مالیاتهای مستقیم که ضمیمه جزوه می باشد موارد زیر در بخش دولتی از پرداخت مالیات معاف است.
الف) اتومبیل اختصاص به کارکنان بخش دولتی ب) عائله مندی و حق اولاد
معافیت های مالیاتهای بخش خصوصی و دولتی طبق ماده 91 و 92 قانون مالیا

تهای مستقیم
ماده 92 : 50% مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معاف می باشد.
ماده 91 : 1 – حقوق بازنشستگی و وظیفه مستمری و پایان خدمت خسارت اخراجی بازخرید خدمت وظیفه و مستمری پرداخت به وارث حق سنوات حقوق ایام مرخصی استفاده نشده در زمان بازنشستگی و یا از کارافتادگی
3- مسکن واگذاری در محل کارگاه یا خانه های ارزان قیمت
4- وجوه دریافتی از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه
5- عیدی و پاداش سالانه تا میزان
6- خانه های سازمانی که با اجازه قانون در اختیار مأموران کشوری گذارده می شود.
7- وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه حقوق بگیر یا افراد تحت تکفل آنها به حقوق بگیر می دهند.
8- مزایای غیرنقدی پرداختی به کارگران حداکثر معادل معافیت سالانه
9- در آمد حقوق پرسنل نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی و مشمولین استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان
10- با استناد به مصوبه هیأت وزیران که طی آن ضریب جدول حقوق موضوع ماده 33 قانون استخدام کشوری از تاریخ 1/1/1385 مبلغ 432 ریال تعیین گردیده و با توجه به مفاد اصلاحیه ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم مورخ 27/11/1380 مبنی بر معافیت درآمد سالانه کارگران مشمول قانون کار از یک یا چند منبع تا میزان 150 برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت
11- از تاریخ 27/11/1380 فوق العاده های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی محل خدمت، اشتغال خارج از مرکز، شرایط محیط، کار، نوبت کاری، کشیک، جذب، مزایای ارزی و اشتغال مأموران در خارج از کشور مزایای غیرنقدی و یا وجوهی که بابت مزایای غیرنقدی در بخشهای عمومی و خصوصی به حقوق بگیران پرداخت می شود همانند سایر درآمدهای حقوق مشمول مالیات می باشند که حسب مورد عین وجوه نقد و یا بهای مزایای غیر نقدی طبق مقررات قانون به سایر درآمدهای حقوق اضافه و عندالاقتضاء در محاسبه مالیات به نرخ مقرر قرار خواهد گرفت.
12- بر اساس ماده بند 15 ذیل ماده 91 اصلاحیه قانون جدید مالیاتهای مستقیم جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف هستند.
تأخیرات و جرائم مالیاتی:
پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را بر اساس درآمد مشمول مالیات سالانه پس از کسر معافیتهای مقرر در قانون طبق قانون محاسبه نموده و ظرف مدت سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن اسامی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به حوزه مالیاتی محل پرداخت نمایند چنانچه مالیات مکسوره ظرف مدت مقرر به حساب مخصوص وزارت امور اقتصاد و دارایی واریز نشود به ازای هر ماه تأخیر در پرداخت مالیات متعلقه 5/2 درصد جریمه تعلق خواهد گرفت چنانچه کارفرمایان از تسلیم صورت (لیست حقوق و دستمزد یا ق

رارداد و مشخصات راجع به مودی در موعد مقرر به حوزه مالیاتی خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نماید جریمه متعلقه در مورد حقوق عبارت خواهد بود از 2 درصد حقوق پرداختی
نکته:کارفرما یا مسئولین شرکتها موظفند ظرف 30 روز مالیات محاسبه شده را به اداره ی دارائی پرداخت نمایند. ملاک محاسبه ی زمان پرداخت مالیات از تاریخ پرداخت حقوق یا تخصیص حقوق (ثبت در دفاتر) هر کدام زودتر انجام شده است.


در ماه 197 و 199 قانون مالیاتهای مستقیم: راجع به عدم پرداخت مالیات حقوق توضیح داده شده است.
1) عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص حقوقی 40% مالیاتهای متعلقه جریمه دارد.
2) عدم تسلیم فهرست یا قرارداد حقوق و یا مشخصات و یا برخلاف واقع بودن آن 2% حقوق و در خصوص پیمانکاران 1% کل مبلغ قرارداد جریمه دارد.
3) عدم کسر مالیاتی از حقوق کارکنان 20% مالیات پرداخت نشده ی جریمه دارد.
ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم: هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال (وصل کردن) مالیات مودیان دیگر در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات پرداخت نشده خواهد داشت.
تبصره 1: در مواردی که مکلفین به کسر مالیات وزارت خانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود.
تبصره 2: اگر مکلفین به کسر مالیات به شخص حقوقی غیر دولتی باشد. مدیر یا مدیران مربوطه علاوه بر مسئولیت تضامنی نسبت به پرداخت مالیات و جرائم متعلقه به حبس تادیبی از 3 ماه تا 2 سال محکوم خواهند شد.
این حکم شامل مدیر یا مدیران اشخاص حقوقی که برای پرداخت مالیاتهای مذکور به سازمان امور مالیاتی کشور تأمین سپرده اند نخواهند بود.
تبصره 3: چنانچه کسر کننده مالیات شخص حقیقی باشد حبس تأدیبی از 3 تا 2 سال محکوم می شود.
نکات مربوط به مالیات سال 92
قانون مربوط به عیدی و پاداش سالانه مشمولین قانون کار:


کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز حقوق بعنوان عیدی پرداخت نمایند مبلغ پرداختی از این بابت نبایستی از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز نماید.
- عیدی و پاداش پایان سال در بخش خصوصی و دولتی تا سقف معافیت سالانه
( × 000 , 500, 52) از پرداخت مالیات معاف است و مازاد بر آن در خصوص کارکنان دولت با نرخ 10% و در بخش خصوصی بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستق

یم محاسبه می شود.
- 50 % از مالیات حقوق کارکنان شاغل مناطق کمتر توسعه یافته (طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی) اعم از آنکه در بخش دولتی یا خصوصی مشمول بخشودگی می شود.
- مالیات بر درآمد حقوق در بخش دولتی پس از کسر معافیت سالانه مالیاتی با نرخ ثابت 10% و در بخش خصوصی پس از کسر معافیت سالانه مالیاتی بر اساس نرخهای مقرر در ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می گردد.

فرمول محاسبه حقوق
مزد مبنا =حقوق روزانه *روزهاي كاركرد
هر ساعت اضافه كار=(حقوق روزانه/7.333)*1.4
حق اولاد به ازاي هر فرزند=3*حداقل حقوق روزانه كه تا سقف 2فرزند قابل پرداخت است (حق اولاد به ازای هر اولاد ۳۸۹۷۰۰ریال)
حق مسكن =ماهانه ۱۰۰۰۰۰ريال
بن کارگری =ماهانه 350000ريال
سایر مزایا براساس تشخيص كارفرما مي باشد
حقوق =مزد مبنا+حق اولاد+حق مسكن+حق بن
بيمه سهم كارگر= (حقوق-مزایای غیر مشمول)* 7%
ماليات حقوق پرداختی کارگر=(حقوق - موارد غیر مشمول )- معافیت مالیاتی ماهانه حقوق
باقی مانده بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم
وجوهي كه مشمول كسر حق بيمه است ،زير است:
1( حقوق، دستمزد و كارمزد.
2) فوق العاده هاي شغل.
3) اضافه كار، شب كاري و نوبت كاري.
4) فوق العاده خارج از مركز.
5)فوق العاده انجام كارهاي سخت و زيان آور.
6) كمك هزينه خواربار و مسكن.


7) مزد ايام تعطيل و مرخصي استحقاقي.
8) فوق العاده هاي ثابت و مانند آنها.
وجوهي كه مشمول كسر حق بيمه نيست، به شرح زير است:
3)هزينه سفر و فوق العاده ما موريت.
4) عيدي و پاداش نهضت سوادآموزي.
5) حق شير و پاداش افزايش توليد.
6)خسارت اخراج و مزاياي پايان كار.
7)حق همسر كه در اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت به كاركنان دولت كه مشمول قانون تامين اجتماعي هستند، پرداخت مي شود.
در مورد حداقل و حداكثر دستمزد و نيز دستمزد مقطوع بصورت زير توضيح مي دهيم:
الف - حداقل دستمزد حداقل دستمزد مشمول كسر حق بيمه مشمولان قانون تامين اجتماعي، برابر حقوق پايه اي است كه هر سال با توجه به هزينه زندگي، از طرف شوراي عالي كار، تعيين و به وسيله وزارت كار و امور اجتماعي اعلام مي شود.
ب - حداكثر دستمزد حداكثر حقوق و مزاياي مشمول كسر حق بيمه ماهانه هر سال، طبق مصوبات شوراي عالي تامين اجتماعي تعيين مي شود.
ج - دستمزد مقطوع علاوه بر دستمزدهاي مذكور، طبق ماده 35 قانون تامين اجتماعي، سازمان مي تواند در موارد لزوم با تصويب شوراي عالي تامين اجتماعي، مزد يا حقوق بيمه شدگان بعضي از فعاليت ها را طبقه بندي و حق بيمه را به ما خذ درآمد مقطوع وصول و كمك هاي نقدي را بر همان اساس محاسبه و پرداخت كند.

جدول نرخ مالیات ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم سال 92
شرح نرخ مالیات جمع شونده
تا مبلغ 000, 500, 52 ریال معاف ــــــ
تا مبلغ 94,500,000 ريال نسبت به مازاد 52,500,000 10% 000, 200, 4 ریال
تا مبلغ 152,500,000 ريال نسبت به مازاد 94,500,000 20% 000, 600 , 11 ریال
تا مبلغ 302,500,000 ريال نسبت به مازاد 152,500,00 25% 000, 500, 37 ریال
نسبت به مازاد 000, 500, 302 30% ـــــ

- مزایای غیرنقدی تا میزان معافیت سالانه ( × 000 , 500, 52) اعم از اتومبیل، مسکن واگذاری و بن غیر نقدی از پرداخت مالیات معاف است و مازاد بر آن در خصوص کارکنان دولت با نرخ 10% و در خصوص بخش خصوصی بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه می شود.
- اتومبیل واگذاری بدون راننده 5% و با راننده 10% و مسکن واگذاری بدون اثاثیه 20% و با اثاثیه 25% حقوق و مزایای مستمر سالانه محاسبه می شود.


* فرم لیست حقوق و دستمزد *
شماره کارگر روزهای کارگر دستمزد روزانه دستمزد ماهانه خواروبار و مسکن عائله مندی حق جذب اضافه کاری فوق العاده شب کاری فوق العاده نوبت کاری جمع حقوق و مزایا حقوق مشمول بیمه کسورات مانده قابل پرداخت
بیمه مالیات مساعده اجرائیات بدهی تعاونی جمع کسورات
1
2
جمع
بیمه سهم کارفرما
بیمه بیکاری
جمع کار
محاسبه ی حق بیمه سهم کارگر، کارفرما و بیمه بیکاری:
جهت محاسبه ی حق بیمه طبق مراحل زیر باید عمل کرد:


ابتدا سقف بیمه ی ماه مذبور را به دست آورده کنار می گذاریم که طبق مراحل ز

یر به دست می آید:
معمولاً سقف بیمه روزانه هفت برابر حداقل حقوق روزانه ی سال مذبور می باشد
مثال: جمع حقوق و مزایای ماهانه ی چهار کارگر در بخش خصوصی طی ارديبهشت 92 به شرح زیر می باشد:
الف- کارگر متأهل – 1 فرزند – 000, 400, 19 ریال
ب- کارگر متأهل – 2 فرزند – 000, 000, 22
ج- کارگر مجرد - ــــــ - 000, 400, 12
حل: 000, 210, 21 = 30 × 000 , 707= سقف بیمه ماه مهر
000 , 303 برای یک فرزند حق اولاد در سال 92
000, 606 برای دو فرزند
کارگر الف
000, 097, 19 = 000 , 303 – 000, 400, 19
000, 210 , 21 000, 097 , 19
سهم کارگر 790 , 336 , 1 = 7% ×
سهم کارفرما 400 , 819, 3 = 20% × 000, 097, 19
بیمه بیکاری 910 , 572 = 3% ×
کارگر ب
000, 394, 21 = 000, 606- 000, 000, 22
000, 394, 21 000, 210, 21
سهم کارگر 700 , 484 , 1 = 7% ×
سهم کارفرما 000 , 242, 4 = 20% × 000, 210, 21
بیمه بیکاری 300 , 636 = 3% ×
کارگر ج
000, 210, 21 000, 400, 12
سهم کارگر 000 , 868 , 1 = 7% ×
سهم کارفرما 000 , 480, 2 = 20% × 000, 400, 12
بیمه بیکاری 000 , 372 = 3% ×

محاسبه ی مالیات در بخش خصوصی و دولتی:
جهت محاسبه ی مالیات در هر دو بخش طی مراحل زیر باید عمل کرد:
1- ابتدا بایستی حقوق ماهانه را به حقوق سالانه تبدیل کرد. حقوق سالانه = 12 × حقوق ماهانه
2- سپس با سقف معافیت سالانه مالیات سال مربوطه مقایسه کرد اگر کمتر بود از پرداخت مالیات معاف است و اگر بیشتر بود باید آنرا از حقوق سالانه کسر نموده.


3- جواب بدست آمده در مرحله ی 2 هر عددی که باشد در بخش دولتی ضرب 10% می شود و جواب بدست آمده تقسیم بر 12 تا مالیات ماهانه بدست آید.


4- جواب بدست آمده در مرحله ی 2 در بخش خصوصی ضرب نرخهای مشخص شده قانون مالیاتهای مستقیم می شود و دوباره جوابهای بدست آمده را جمع و تقسیم بر 12 کرده تا مالیات ماهانه در بخش خصوصی بدست آید.
مثال: حقوق و مزایای ناخالص ماهانه ی 2 کارگر به شرح زیر است:
الف) 000 , 600 , 7 ب) 000 , 400 , 15
مطلوب است: مالیات ماهانه در بخش خصوصی و دولتی کارگران فوق:
ریال 000 , 500, 52 سقف معافیت مالیات سالانه در سال 92
حقوق و مزایای سالانه 000 , 200, 91 = 12 × 000, 600, 7 /کارگر الف
000 , 700 , 38 = 000 , 500, 52- 000, 200, 91
مالیات ماهانه در بخش دولتی کارگر الف 500 , 322 = در بخش دولتی
مالیات ماهانه در بخش خصوصی کارگر الف
500, 322 =
حقوق سالانه 000, 800, 184 = 12× 000, 400, 15 / کارگر ب
000, 300, 132 = 000, 500, 52 – 000, 800, 184


مالیات ماهانه کارگر ب در بخش دولتی 500, 102, 1 = در بخش دولتی
000, 200, 4= 10% × 000, 000, 42 در بخش خصوصی
000 , 600, 11= 20% × 000, 000, 58 000, 300, 132
000, 075, 8 = 25% × 000, 500, 32
583, 989, 1 = 000, 875 , 23
مالیات ماهانه کارگر ب در بخش خصوصی
محاسبه ی حق سنوات، بن، عیدی، دستمزد ایام مرخصی
مثال: با توجه به اطلاعات زیر مزایای پایان کار کارگران شرکت دماوند را محاسبه کنید؟
شماره کارگر دستمزد ماهانه وضعیت تأهل طلب مرخصی سنوا

ت خدمت
1 000, 700 یک فرزند 25 روز 15 سال و 3 ماه
2 000, 800 متأهل 27 روز 17 سال
3 000, 900 مجرد 29 روز 1/5/70 تا 1/4/83

محاسبه حق سنوات
(دستمزد ماهانه × ) + (دستمزد ماهانه × )+ (دستمزد ماهانه × سال خدمت) = طبق فرمول
000, 675, 10 = (000, 700 × ) + (000, 700 × 15) = کارگر 1
000, 600 , 13 = (000 , 800 × 17) = کارگر 2
000, 475 , 11 = (000, 900 × ) (000, 900, 12) 1 / 4/ 83 = کارگر 3
محاسبه بن
نکته: در مورد کارگرانی که تاریخ 1/5/70 تا 1/4/83 000, 200 ریال = بن ماهانه هر کارگر اتمام کار گفته شده باشد باید به آخرین تاریخ توجه کرد و گرنه همان یکسال را باید محاسبه کرد.
000, 400, 2 = 12 × 000, 200 = کارگر 1
000, 400, 2 = 12 × 000, 200 = کارگر 2


چون تاریخ اتمام کار 1/4/83 می باشد 000, 600 = × 000, 200 = کارگر 3
محاسبه عیدی
برای محاسبه ی عیدی ابتدا باید سقف عیدی مشخص شود که برای این کار باید 90 روز حداقل دستمزد روزانه ی سال مربوطه محاسبه کرد. دستمزد روزانه × 90 = سقف عیدی
سپس دو برابر دستمزد ماهانه ی کارگر(همان 60 روز حقوق) را محاسبه کرده و هر کدام کمتر بود ملاک است.
نکته: برای محاسبه ی عیدی هم مانند بن باید به تاریخ آخر کار توجه شود.
سقف عیدی 150, 871 , 14= 90 × 165235 90 × حداقل دستمزد روزانه سال 92
عیدی کارگر 1 000, 400, 1 150, 871 , 14 000, 400, 1 = 2× 000, 700 = کارگر 1
عیدی کارگر 2 000, 600, 1 150, 871 , 14 000 , 600, 1 = 2 × 000, 800 = کارگر 2
عیدی کارگر 3 000, 450 500, 272 ,2 = × 000, 090 , 9 000, 450 = × 2 × 000, 900 = کارگر 3
محاسبه دستمزد ایام مرخصی
طلب مرخصی × = طبق فرمول
000, 500 = 25 × = کارگر 1


000, 720 = 27 × = کارگر 2
000, 870 = 29 × = کارگر 3

* محاسبه ی حقوق و دستمزد و تنظیم لیست حقوق و دستمزد*
مثال:
ردیف روزهای کارکرد حقوق روزانه وضعیت تأهل حق جذب اضافه کاری شب کاری نوبت کاری مساعده اجرائیات بدهی تعاونی
1 28 000/420 متأهل- 2 فرزند 000/600/4 70 ساعت َ25 :25 ــــ 000/900 000/100 ــــ
2 29 000/340 بدون فرزند 000/800/1 ــــ ــــ عصر و شب 000/700 ــــ 000/500
3 30 000/450 متأهل- 1 فرزند 000/700/3 َ40: 40 30 ساعت ــــ 000/800 ــــ 000/200
4 31 000/200 مجرد 000/50/1 ــــ ــــ صبح و عصر 000/100 000/80 ــــ
برای محاسبه ی حقوق و مزایای هر کارگر طبق جدول و مراحل زیر باید عمل کرد:
کارگر 4 کارگر 3 کارگر 2 کارگر 4 فرمول محاسبات
000, 200, 6= 31× 000, 200 000, 500, 13= 30× 000, 450 000, 860, 9 = 29× 000, 340 000, 760 , 11 = 28 × 000, 420 حقوق ماهانه
تعداد روزهای کارکرد× حقوق روزانه
400, 100 800, 100


در مورد ماههای 30 و 31 روزه حق را کامل دریافت می کند. 440, 97 = × 800, 100 080, 94 = × 800 , 100
چون در یکماه 28 روز کار کرده است باید طبق روزهای کارکرد حق خواروبار مسکن دریافت نماید. حق خوار و بار و مسکن
000, 100 حق مسکن چه مجرد چه متأهل
400 مجرد حق خوار و بار
800 متأهل
ــــــ 000, 303 ــــــ 600 , 565= × 000, 606 حق اولاد
یک فرزند= 1× 3× حداقل حقوق روزانه
دو فرزند = 2× 3× حداقل حقوق روزانه
در سال 89
000, 303 = 1× 3× 000, 101
000, 606 = 2× 3× 000, 101
000, 500 , 1 000, 700, 3 000, 740, 1 = × 000, 740, 1 333, 29

3, 4 = × 000, 600, 4 حق جذب


* مسائل مالیاتی در بخش دولتی و خصوصی*
مسئله 1
حقوق و مزایای کارمندی طبق حکم کارگزینی در سال 91 به شرح زیر است:
حقوق مبنا 000, 400, 2 ریال – فوق العاده جذب 000, 800 ریال- فوق العاده بدی آب و هوا 000, 550 ریال فوق العاده محرومیت از تسهیلات زندگی 000, 620 ریال

- عائله مندی 000, 460 ریال.
نامبرده در آبان ماه 000, 600 ریال اضافه کار و 000, 400, 4 ریال بن غیرنقدی و در اسفند ماه 000, 480, 4 ریال عیدی و 000, 890 ریال اضافه کار و 000, 800, 4 ریال بن غیر نقدی و 000, 700, 2 ریال حق مأموریت دریافت داشته است.
مطلوب است: محاسبه مالیات در بخش دولتی و خصوصی


* جهت محاسبه چنین مسائلی ابتدا باید معافیتهای مالیاتی در هر دو بخش را دانست مثلاً در این مسئله حق اولاد در بخش دولتی از پرداخت مالیات معاف است، حق مأموریت در هر دو بخش (دولتی و خصوصی) از مالیات معاف است، بن و مزایای غیر نقدی تا سقف ( 000, 750, 8 = × 000, 500, 52)، عیدی تا سقف (000, 375, 4= × 000, 500, 52) معافیت سالانه در هر دو بخش می باشد.
حال برای حل این گونه مسائل در بخش دولتی ابتدا باید تمامی حقوق و مزایا را به جز حق اولاد را جمع نموده تا جمع حقوق و مزایا بدست آید سپس تبدیل به حقوق و مزایای سالانه نموده اگر کمتر از معافیت سالانه ی مالیات باشد معاف و اگر بیشتر باشد معافیت را از جمع حقوق و مزایای سالانه کسر نموده جواب باقی مانده ضرب 10% تقسیم بر 12 تا مالیات مستمر ماهانه بدست آید.
سپس مزایای ماهانه ای که در مسئله گفته بود را هم با توجه به سقف های معافیت محاسبه نموده جوابهای بدست آمده ضرب 10% تا مالیات غیر مستمر ماه مربوطه بدست آید.
و در نهایت مالیات مستمر ماهانه را با مالیات غیر مستمر ماه مربوطه جمع می نمائیم تا کل مالیات بدست آید.
حل مسئله در بخش دولتی
جمع حقوق و مزایا 000, 370, 4 = 000, 620 + 000, 550 + 000, 800+ 000, 400, 2
جمع حقوق و مزایای سالانه 000, 440, 52 = 12 × 000, 370, 4
حقوق و مزایای مستمر از پرداخت مالیات معاف 000, 500, 52 > 000, 440, 52

آبان ماه
*نکته*


چون حقوق و مزایای مستمر در مرحله ی اول از پرداخت مالیات معاف شد سپس مجموع حقوق و مزایای سالانه را با اضافه کار ماه آبان جمع نموده و مجدد با سقف مقایسه می کنیم و طبق روال قبل ادامه می دهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید