بخشی از مقاله

اتومبيل

تاريخچه
آنچه بعنوان اتومبيل در اختيار ماست حاصل تجربه‌هاي گوناگون و تلاشهاي مدام افراد بسياري است كه كار خود را ابتدا از گاري شروع و امروزه به اتومبيلهاي پيشرفته امروزي رسيده‌اند.
اتومبيل به شكل امروزي را شخص بخصوصي اختراع نكرده است بلكه اين وسيله به تدريج تكامل يافته و بشكل امروزي در آمده است. اتومبيلهاي اوليه شبيه درشكه بوده و با نيروي بخار بحركت در مي‌آمدند. اين نوع خودروها دو چرخ در عقب و يك چرخ در جلو داشتند. اتومبيل پس از اختراع ابتدا بعنوان يك وسيله ساده در اختيار اشراف قرار داشت شروع صنايع اتومبيل با اختراع موتور احتراق داخلي در سال 1860 بوسيله يك نفر بلژيكي به نام اتي ين لنواير (Etienne Lenoir) آغاز گرديد و سپس تغييرات جهشي و سريعي را طي نمود.


در بين سالهاي 1860 و 1870 در اروپا تجارب مختلفي بوسيله چند تن از مهندسين تحقق يافت. يكي از اين تجربه‌ها ساختن يك موتور چهار سيلندر و نصب آن بر روي يك گاري كوچك بود كه توسط شخصي بنام زيگفريد ماركوس در سال 1874 در شهر وين انجام گرفت موتور اين وسيله نقليه از نوع بخاري بود و عمل احتراق مخلوط هوا و گاز زغال سنگ در داخل سيلندر به وسيله جرقه زني انجام مي‌گرفت نمونه بارز و عملي ساخت موتور احتراق داخلي در سال 1876 به‌وسيله يك نفر آلماني به نام نيكولاس اتو با موفقيت انجام شد. در اين عصر قهرمانان صنعت از جمله كات ليك دايملر و كارل بنز مستقل از هم كار ميكردند ولي جهت فعاليتشان يكي بود كوشش بسياري در جهت تحول اين صنعت انجام دادند. از جمله اين فعاليتها ميتوان به بهره گيري از الكتريسيته براي جرقه خودرو توسط بنز اشاره كرد.
گرچه صنعت اتومبيل در آلمان متولد شد ولي در فرانسه رشد نمود و در انگليس و آمريكا پيگيري بيشتري نسبت به آن بعمل آمد. اولين اتومبيل موفق آمريكايي Duryea نام داشت كه در سال 1893 به كار افتاد.


در سال 1903 تعداد خودروهاي ساخته شده در جهان به 62000 دستگاه رسيد كه نيمي از آن متعلق به كشور فرانسه بود. در سال 1906 بهترين و بي صدا ترين اتومبيل كه 7 ليتر
حجم داشت در فرانسه با نام سيلور گاست (Silver Ghast) ساخته شد.

تاريخچه Porsche
در سال 1930 Ferdinand Porsche پس از كسب تجربه لازم در كارخانه Austro Daimler و نيز كمپاني Ster بزرگترين كارخانه ماشين‌سازي اتريش شركت طراحي خود را افتتاح كرد.
اولين طرح او پروژه 12 , ماشينس بود با موتور 5 سيلندر كه با آب خنك مي‌شد و به سفارش Zundapp طراحي شده بود. اين طرح به علت قيمت بالايي كه داشت موفقيت چنداني كسب نكرد. پروژه مشابهي براي N.S.U در ژانويه سال 1934 طراحي شد كه ماشيني 4 سيلندر و مجهز به سيستم خنك شونده با هوا بود.هنگاميكه فروش N.S.U گسترش يافت اين طرح نيز متوقف شد.

B.M.W:
"Bayerische AG" زندگي خود را در مونيخ به عنوان يك توليد كننده موتورهاي هوايي آغاز كرد و بعد از آن در سال 1923 شروع به توليد موتورسيكلت كرد.


اولين محصول او موتور مدل R 32 فروش بسيار موفقي داشته و اين كمپاني بعدها به نام BMW معروف شد. در سال 1928 با بكار گيري Dixi كارخانه مدلهاي گوناگوني توليد كرد.از جمله اين اتومبيلها مدلهاي BMW 3 , BMW 15 بودند.


Audi:
هنگامي كه August Horch در سال 1910 اولين اتومبيل خود بنام Audi نوع B را توليد كرد با موفقيت زيادي روبرو شد.
پس از آن Horch در سال 1911 با Audi B وارد مسابقات Austrian Alpine شد او رهبري يك تيم از رانندگان را كه در بين آنها 2 تن از مهندسانش به نامهاي Graumuller و Lange نيز حضور داشتند بر عهده داشت. آنها موفق شدند مسابقه را بدون هيچ خطائي به پايان برسانند.آنها سال بعد نيز با همين اتومبيل وارد مسابقات شدند و پس از آن در سال 1913 آنها با Audi C در مسابقات شركت كردند.آن سال Audi C برنده مسابقات شد و در سال بعد نيز با برنده‌شدن نوع C اين اتومبيل با نام Alpensieger برنده Alpine شهرت يافت.

 

Benz:
مرسدس نام يك دختر اسپانيايي است و اصولاً‌ يك اسم اسپانيايي است كه به معناي وقار و زيبايي است.
آن آرم جاودان در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ،‌ 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند.

Lamborghini :
Ferrucio Lamborghini در سال 1916 در شمال شهر Bolonga واقع در ايتاليا متولد شد.او تحصيلات خود را در زمينه اتومبيل‌هاي صنعتي كشاورزي به پايان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نيروي هوايي مشغول به كار گشت. او عاشق اتومبيلهاي سريع بود و روياي سرعت در سر مي‌پروراند.وي در سال 1947 به تقويت يك اتومبيل Fiat پرداخت و در سال 1948 با اين اتومبيل در يك مسابقه Mille Miglia شركت كرد.


در سال 1949 لامبورگيني كمپاني خود را تاسيس كرد.اين كمپاني كار خود را با توليد سيستمهاي هوائي گرمازا و سرمازا آغاز نمود

تاريخچه ايران خودرو و پيکان
ايران ناسيونال يا همان ايران خودرو كه مادر پيكان در 40 سال اخير بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمايه‌اي در حدود 10 ميليون تومان و با هدف مونتاژ و توليد انواع خودرو وتوسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمود خيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تأسيس شد و از 28 اسفندماه 1342 با توليد اتوبوس شروع به كار كرد. اينک با گذشت بيش از40سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد کننده ي خودرو در کشور ، در راستاي تأمين نياز‌هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف ايران به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

فولکس واگن
اين كمپاني بر اثر آرزوري دو نفر با شخصيتهاي كاملا متفاوت بوجود آمد :
Adolf hitlerو Porsche.
Adolf Hitlerفردي بود كه علاقه شديدي به اتومبيل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگي را تجربه نمايد.او علاقه بسياري به مسابقات اتومبيل راني داشت و همچنين بسيار علاقه مند بود تا اتومبيلي در اختيار مردم باشد كه همگان بتوانند آن را خريداري كنند. شخص ديگر Porsche بود. او نيز همانند هيتلر آرزو داشت اتومبيلي بسازد تا همگان قدرت خريد آن را داشته باشند. تنها تفاوت او با هيتلر بي توجهي Porsche به سياست بود.

تاريخچه پژو 405
با توجه به قدمت طراحي بدنه پيكان و خارج از رده بودن تكنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايه گذاري مجدد براي قالب‌هاي بدنه و تجهيزات مورد نياز .ايران خودرو تصميم گرفت از سال 1368 پژو 405 را در مدل هاي(جي- ال و جي- ال- ايکس) توليد كند. اين خودرو در سال 1987 ميلادي با مدنترين تكنولوژي به عنوان جديدترين مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال 1988 ميلادي به عنوان بهترين اتومبيل سال در اروپا و همچنين به عنوان اتومبيل وارداتي به آمريكا انتخاب شده بود.خطوط جديد توليد پژو 405 نيز در تاريخ 13/9/1369 توسط رئيس جمهور كشورمان افتتاح شد.

تاريخچه پروتون
شركت زاگرس خودرو در سال 1375 توسط بخش خصوصي در شهرستان بروجرد واقع در استان لرستان تاسيس گرديد.اين شركت با همكاري پروتون مالزي اولين خودروي خودرا در مهرماه سال 1380 تحت عنوان پروتون - ويرا كه در اصل همان لانسر ميتسوبيشي مي‌باشد. روانه ي بازار كنون به 60 كشور جهان صادرو مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.بزرگترين مصرف كننده خودروي پروتون پس از مالزي كشور انگلستان است.

تاريخچه پيكان
پس از چند تجربه ناموفق در خصوص اتومبيل‌هاي فيات در ايران، جدي ترين قدم براي اتومبيل سازي با شروع به كار كارخانه ايران ناسيونال در 27 مرداد 1341 با عرضه اتومبيل پيكان برداشته شد.

اختراع اتومبيل
در حقيقت کسي به تنهايي اتومبيل را اختراع نکرده است. اين دستگاه از گاري‌هاي اسب
دار به کالسکه‌هاي بخاري و شايد در قرن نوزدهم به نوع سه چرخ تکامل يافت , اما با گذشت زمان به تدريج شباهتش را با مدل‌هاي قديمي از دست داد و روز به روز تغييرات اساسي در آن به وجود آمد.

پيدايش موتور
حماسه اتومبيل در واقع در سال 1860 شروع مي‌شود که در آن جين اتين لينورا مخترع بلژيکي اولين موتور گازي را اختراع کرد که از روي آن تمام موتورهاي درون سوز توسعه پيدا کرد.
اما در اولين موتور مخلوط گاز ذغال سنگ و هوا قبل از جرقه متراکم نمي شدند و در نتيجه اين موتور موثر نبود.
تلاش بعدي در سال 1876 بود هنگامي که کانت نيکلاس اتو مهندس آلماني توانست بطور موفقيت آميز اصول چهار زمان را که توسط بودا روکاس(Beauda Rochas) فرانسوي پيشنهاد شده بود را به کار برد. سيکل چهار زمانه قادر مي‌سازد که مخلوط پر شده در سيلندرمتراکم شود و عملکرد قابل توجه بيشتري فراهم گردد.
در همين زمان بنزين يکي از فراورده‌هاي تقطير شده از نفت خام به جاي گاز ذغال سنگ به کار گرفته شد. در طول 1880 بيشترين پيشرفت در آلمان توسط گوتيب ديملر وکارل بنز صورت گرفت. ديملر که با ويلهلم مي‌باخ کار (Wilhelm may bach) مي‌کرد, اولين موتورش را در سال 1883 توليد کرد اين موتور که با سرعت 900 دور در دقيقه کار مي‌کرد در حدود 4 برابر بيشتر از موتورهاي اتو سرعت داشت که شگفتي خلق کرد.


از سوي ديگر بنز با موضوع ساختن وسايل نقليه با نيروي جلو برنده خودي کار را شروع کرد و در سال 1885 او اولين موتورش را در عقب يک اتو مبيل سه چرخ نصب کرد.
در حدود يک سال و اندي بعد هر دو اتومبيل هايشان را براي فروش عرضه کردند سپس در سال 1890 رنه پانهارد(Rene pan hard ) و اميل لواسار(Emilelevossor) با کسب مجوز ساخت موتورهاي دايملر در کشور فرانسه شروع به کار کردند. در اولين موتورهايشان, موتوردر وسط اتاق قرار داشت اما در سال 1891 اتومبيل کاملتري ساختند که در آن موتور اتومبيل در جلو اتاق نصب شده بود و بدين ترتيب طرح اتومبيل براي ساليان دراز ريخته شد. لواسار سهم زيادي در تکامل صنعت اتومبيل دارد.

اوتوانست سيستم انتقال قدرت را که تا آن زمان تسمه اي بود بصورت کلاچ و گيربکس در آورد. به علاوه سيستم موتور جلو و چرخ عقب محرک را طرح نمود و مهم تر از همه اتومبيل به عنوان واحد محرکه مطرح شد نه يک سه چرخه يا چهار چرخه و يا کالسکه غير اعتماد و نا امن .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید