بخشی از مقاله


اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی


اصلاح الگوی مصرف اهداف بخش کشاورزی را محقق می‌کند
اکونیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با اجرای اصلاح الگوی مصرف، اهداف بخش کشاورزی محقق شده و به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)، "محمدرضا صفری" در جلسه شورای هماهنگی این سازمان اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال جاری را سال اصلاح الگوی مصرف نامیدند که با بررسی دقیق و یافتن مصادیق عینی این موضوع مهم در بخش کشاورزی، می‌توان به این بیانات جامع عمل پوشاند و به اهداف بخش کشاورزی دست یافت و به سمت توسعه پایدار حرکت کرد.


وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و همفکری تمام دست‌اندرکاران بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان و بهره‌برداران، می‌توان در راستای رسیدن به الگوی مصرف صحیح حرکت کرد که لازم است در این راستا کمیته مدیریت اصلاح الگوی مصرف تشکیل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به کاهش 33 درصدی بارندگی در این استان اضافه کرد: استان قزوین امسال جزو استان‌های خشکسالی است که با همیاری و همدلی مردم و رعایت اصول فنی و کارشناسی باید این بحران را سپری کرد.


وی خواستار حفظ روحیه و فرهنگ جهادی برای رسیدن به رشد و توسعه در بخش کشاورزی شد.
صفری با اشاره به وحدت و همدلی نیروهای این سازمان در پیشبرد اهداف عالیه نظام تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت این سازمان رعایت اصل زمان در اجرای پروژه‌ها بوده است.
در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خواستار رعایت اصل صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف شد.


رامین میرزایی بیان داشت: همه باید الگوی مصرف را جدی بگیریم زیرا با اصلاح الگوی مصرف می‌توان در راستای اهداف بخش کشاورزی، توسعه پایدار، نظم و انضباط اجتماعی و حراست از اموال بیت‌المال در سازمان پیش رفت.


در ادامه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: بخش کشاورزی به عنوان تنها بخش تأمین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی در توسعه امور دارد که با توجه به خشکسالی‌های سال جاری، مدیریت اصلاح الگوی مصرف در این بخش کمک شایانی به توسعه آن می‌کند.
حجت‌الاسلام محمود گروسی خاطرنشان کرد: امیدواریم در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت حمایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، گام‌های موثری در راستای اصلاح الگوی مصرف برداریم.


برنامه‌‌های بانک کشاورزی برای اصلاح الگوی مصرف
جمشیدی تصریح کرد: هم‌اکنون 9 درصد سوخت جهان در ایران و توسط تنها یک درصد جمعیت جهان مصرف می‌شود و هر ساله بیش از 38 درصد از بودجه سالانه دولت ایران به یارانه بنزین اختصاص می‌یابد، در حالی که در صورت مصرف استاندارد، ایران می‌تواند یکی از صادر کنندگان بنزین باشد.
رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی با تشریح برنامه‌‌های این بانک برای اصلاح الگوی مصرف گفت: استفاده از منابع اقتصادی نیازمند برنامه‌‌‌‌ریزی است.


محمد تقی جمشیدی در گفتگو با مهر گفت: ما برای استفاده از منابع اقتصادی، شامل منابع و کالاهای کمیاب که برای تهیه آن هزینه پرداخت می شود، نیازمند برنامه‌‌‌‌ریزی هستیم، چرا که با رشد جمعیت تقاضا برای بهره‌‌برداری از این منابع نیز افزایش می‌‌‌‌یابد و با گسترش تقاضا چندین اتفاق حادث می‌‌‌‌شود.
رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی ادامه داد: با گسترش تقاضا سهم افراد از منابع موجود کاهش می ‌‌‌‌یابد، لذا رفاه اقتصادی خانوارها محدود می‌‌‌‌شود، همچنین به دلیل محدودیت این منابع ناچار از واردات آنها از خارج می‌‌‌‌شویم و وابستگی کشور به خارج افزایش می‌‌‌‌یابد.


وی اضافه کرد: به علاوه به دلیل گسترش تقاضا و محدودیت عرضه، قیمت منابع یا کالاها افزایش یافته و منجر به تورم می‌‌‌‌شود، همچنین بخش اعظمی از این منابع سهم نسل آینده است و ما باید امانت‌‌‌‌دار خوبی برای نسل آینده باشیم.


به گفته جمشیدی اگر در سال‌‌های اخیر روند مصرف را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم در بسیاری از موارد مصرف درستی وجود ندارد، بطوریکه در ارتباط با انرژی، نان، آب و بسیاری مسائل دیگر اسراف صورت می‌‌‌‌گیرد و اگر جلوی این هدر رفتن منابع گرفته شود، هزینه‌‌‌‌های کلانی که در قالب یارانه مستقیم و یا غیرمستقیم برای تامین این منابع پرداخت می‌‌‌‌شود یا هزینه فرصت آن، می‌‌‌‌تواند در جای دیگری صرف توسعه کشور شود.


وی گفت: به طور مثال بر اساس گزارش موسسه «مارکت اوراکل» ایران از نظر ارائه بنزین ارزان سومین کشور و از نظر میزان یارانه پرداختی به این کالا نخستین کشور در میان کشورهای جهان است و بیش از 36 درصد کل مصرف بنزین خاورمیانه در سال 2007 در ایران مصرف ‌شده است.


رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی بیان کرد: متوسط مصرف سوخت خودروهای بنزینی در کشورمان حدود 11 لیتر در روز است، در حالی که متوسط مصرف سوخت در کشورهای دیگر نظیر آلمان و ژاپن 5/2، در انگلیس 5/3، در فرانسه 9/1، در کانادا 5/6 و در کشور آمریکا 3/7 لیتر در روز است.
وی با بیان اینکه هر 10 سال یکبار میزان مصرف سوخت در ایران 2 برابر می‌شود، اما این نرخ رشد در مقیاس جهانی یک تا 2 درصد بیشتر نیست و میزان سوخت مصرفی جهان در حدود هر 50 سال یکبار 2 برابر می‌شود، اظهارداشت: یعنی ایران در مقایسه با میانگین جهانی 4 تا 5 برابر بیشتر سوخت مصرف می‌کند.


جمشیدی تصریح کرد: هم‌اکنون 9 درصد سوخت جهان در ایران و توسط تنها یک درصد جمعیت جهان مصرف می‌شود و هر ساله بیش از 38 درصد از بودجه سالانه دولت ایران به یارانه بنزین اختصاص می‌یابد، در حالی که در صورت مصرف استاندارد، ایران می‌تواند یکی از صادر کنندگان بنزین باشد.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران دومین کشور جهان از نظر پرداخت یارانه انرژی با رقم 37 میلیارد دلار است، عنوان کرد: مصرف سرانه انرژی در ایران به ازای هر نفر بیش از 5 برابر مصرف سرانه کشوری مانند اندونزی با 225 میلیون نفر جمعیت، 20 برابر چین با یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت و 4 برابر کشور هند با یک میلیارد و 122 میلیون نفر جمعیت است که با مقایسه شاخص شدت مصرف انرژى در ایران با بسیارى از کشورهاى جهان، شاهد وضعیت ناهنجار بهره بردارى انرژى هستیم.


رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی اظهارداشت: فقط یارانه‌‌‌‌های پرداخت شده برای حامل‌‌‌های انرژی در سال 86 به میزان 74 هزار میلیارد تومان یا 80 میلیارد دلار است، این رقم فوق‌‌‌‌العاده‌‌‌‌ در کنار مصرف بی‌‌‌‌رویه‌‌‌‌ این منابع یکی از دلایل اصلی شکوفا نشدن اقتصاد کشور است.
به گفته وی اگر با یک نگاه خوشبینانه فقط 20 درصد از این حامل‌‌‌‌ها هدر رفته باشد، حدود 16 میلیارد دلار یا 15 هزار میلیارد تومان پول دور ریخته شده است، حال در نظر بگیریم با این پول چقدر می‌‌‌‌توان مدرسه و درمانگاه ساخت یا چقدر کارخانه و صنایع را گسترش داد، آنچه که می‌‌‌‌تواند باعث رشد شاخص‌‌‌های توسعه‌‌‌‌ای نظیر افزایش اشتغال و کاهش فقر در کشور شود؛ این در حالی است که به قول قائم مقام انجمن نفت ایران هدررفت حامل‌‌‌‌انرژی 60 میلیارد دلار است!.


جمشیدی سرانه مصرف نان در ایران را به استناد گفته های معاون وزیر بازرگانی حدود 160 کیلوگرم در سال اعلام کرد و گفت: این رقم که نسبت به کشورهای اروپایی نظیر فرانسه که 56 کیلوگرم و در آلمان 70 کیلوگرم در سال است، بیش از 2 تا 3 برابر است.


وی ادامه داد: همچنین به اذعان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یارانه نان طی پنج سال اخیر به طور متوسط سالانه بیش از 30 درصد رشد داشته است و در سال جاری این رقم بالغ بر 26 هزار میلیارد ریال است و ادامه این روند طی 10 سال آینده با رشد متوسط 15 درصد بدون در نظر گرفتن افزایش یارانه قیمت نان، میزان یارانه پرداختی به 600 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.


رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی گفت: الگوی مصرف آب آشامیدنی بر اساس اعلام بانک جهانی برای یک نفر در سال، یک متر مکعب و برای بهداشت در زندگی به ازای هر نفر، 100 متر مکعب در سال است. بر این اساس، در کشور ما 70 درصد بیشتر از الگوی جهانی آب مصرف می‌شود! مصرف آب که بیش از90 درصد آن در بخش کشاورزی است 60 درصد هدر رفت دارد.


وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل خشکسالی‌‌‌‌ در سال‌‌‌های اخیر، بیش از 6 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از سفره‌‌‌‌های آب‌‌‌‌ زیرزمینی داریم و حتی در حال برداشت از آبهای فسیلی هستیم که هزاران سال دست نخورده باقی ‌‌‌‌مانده است.
جمشیدی مطرح کرد: از نظر مصرف برق هم، ایران نوزدهمین کشور پرمصرف برق در دنیاست ودولت سالیانه یارانه‌ 4 هزار میلیارد تومانی برای برق در نظر می گیرد، سرانه مصرف آب ایرانى‌ها پنج برابر سرانه مصرف جهان است.


وی افزود: تبریزی مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص میزان مصرف گاز ایران مطرح می کند که ایران بعد از کشورهای آمریکا و روسیه در رتبه سوم مصرف جهان قرار دارد؛ میزان مصرف گاز طبیعی در ایران از 68 میلیارد متر مکعب در سال 2001 با متوسط رشد سالانه 3/10 درصد به 123 میلیارد متر مکعب در سال 2008 رسیده و پیش بینی می شود در سال 2012 میلادی میزان مصرف به 277 میلیارد متر مکعب برسد.


رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی گفت: با ادامه این روند در سالهای آینده ایران به یک مصرف کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان تبدیل خواهد شد، این در حالی است که دولت در سال گذشته 134هزار میلیارد ریال یارانه گاز به مشترکان بخش خانگی تعلق داده است.
وی سرانه مصرف شکر در ایران را 29 کیلوگرم اعلام کرد و با بیان اینکه این در حالی است که میانگین مصرف شکر در جهان 22 کیلو گرم است، افزود: تحقیقات کارشناسان نشان می دهد ایرانی ها 30 درصد بیشتر از میانگین جهانی روغن مصرف می کنند.


به گفته جمشیدی همانطور که مشاهده می کنیم مقایسه میزان مصرف در بخشهای مختلف با سایر کشورها، نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامطلوب مصرف در همه زمینه ها است و جالبتر این که سالیانه نزدیک به 2/12 هزار میلیارد تومان یارانه واقعی و 78 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کنیم که در مجموع مبلغ کل یارانه آشکار و پنهان دولت چیزی در حدود 90 هزار میلیارد تومان است.


وی با اشاره به پیام نوروزی سال 1388 مقام معظم رهبری با موضوع "اصلاح الگوی مصرف" گفت: مقام معظم رهبری اصلاح الگوی مصرف را به عنوان شعار سال مطرح فرمودند تا با همسویی همه نهادهای اجرایی امسال نقطه عطفی برای آغاز اقدامات اساسی و رسیدن به وضعیت مطلوب در بهره‌‌‌‌برداری از منابع اقتصادی کشور باشد.


رئیس اداره کل تحقیق و توسعه بانک کشاورزی افزود: در این میان بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی که رسالت ارائه خدمات به مشتریان و تامین منابع مالی بخش کشاورزی را به منظور توسعه بخش کشاورزی دارد، از همان ابتدای سال 2 هدف اساسی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی یکی از این اهداف را توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف در طرحهای بانک کشاورزی به عنوان اهرم‌‌‌‌ اساسی توسعه بخش کشاورزی و دیگری را استفاده

بهینه از منابع در کلیه فعالیتهای بانک و ارائه خدمات به مشتریان عنوان و بیان کرد: لذا برای اجرایی کردن هدف اول کارگروهی با مسئولیت یکی از اعضای هیئت مدیره و با عضویت مدیران و کارشناسان بانک، با تشکیل 8 گروه کارشناسی با عناوین مخاطرات کشاورزی – آب و خاک – انرژی- ساختمان- تاسیسات و نهاده‌‌‌‌ها – تولید (دام، طیور و آبزیان)- تولید (زراعت و باغداری) پس از تولید- آماده‌‌‌‌سازی مصرف و خدمات کشاورزی اقدام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید