بخشی از مقاله

بازار یابی الکترونیک و تجارت اینترنتی

بازاریابی الکترونیک چیست؟ اداره ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان خاص

1 ) تا می توانید ای میل افراد را جمع آوری کنید.
از پایه های اصلی تجارت و بازاریابی ، ارتباط و ارتباط بیشتر با مشریان بالقوه و بالفعل است و یکی از ابزارهایی که تجارت الکترونیک در اختیار ما قرار می دهد ای میل افراد است و جمع آوری آدرس پست الکترونیک افراد از اولویت اصلی کار شما است شما باید سعی کنید به هر سبک که شده ای میل افراد را از آنها بگیرید. به خصوص افرادی که از وب سایت شما بازدید کرده اند تهیه یک لیست از مشتریان بلقوه خدمات شما، یک باید است. هر چند .ارایه یک خبرنامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می تواید به لیست خود، تغییرات سایت، محصولات جدید یا هر چیز دیگری را که دوست دارید ارسال کنید.


البته هر چه قدر حرفه ای شوید متوجه خواهید شد برای ارسال آن احتیاج به ابزارهای مختلفی دارید اما ارتباط همیشگی با مشریان تان از طریق ای میل یعنی این که خرید بعدی آن از طریق شما انجام خواهد شد.

2 ) همیشه حرفه ای باشید مثل وب سایت تان
در تجارت سنتی ویترین مغازه نقش اساسی در جذب مشتری شما بازی می کند و در تجارت الکترونیک این سایت شماست که ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود. یک سایت به ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد. دقت کنید سایت حرفه ای به معنی یک شایت با امکانات گرافیکی بالا و بخش های متحرک و یا حتی بخش های flash نیست. سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی در ساختار مناسب، راحتی حرکت در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات ، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصاً با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامترهای متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر هستند، که در شماره های آتی به آن اشاره خواهیم کرد. اما بهتر است از وجود یک مشاور در این زمینه کمک بگیرند.


3 ) همه چیز فروش نباشد
شما برای خرید مبلمان به یک فروشگاه بزرگ که خواربار هم می فروشد مراجعه نمی کنید. در ضمن کت شلوارتان را از فروشگاه زنجیره ای که همه چیز می فروشند نمی خرید و به فروشنده حرفه ای آن مراجعه می کنید. در دنیای تجارت الکترونیک نیز چنین است و شما اگر می خواهید با هزینه کم پول زیادی به دست آورید، باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتری را پاسخ دهد. اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید، برنده هستید. سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارایه کنید. مثلاً برای خرید کتاب، یک سایت فرهنگی را که روی فروش کتاب متمرکز است، انتخاب می کنید یا یک سایت که از فروش گل و اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل و شکلات و کتاب؟ حتی آمازون که همه چیز می فروشد ، هنوز به عنوان یک کتاب فروش شناخته می شود تا یک اسباب بازی فروشی
4 ) بیننده سایت تان را افزایش دهید
شما اگر بهترین و گران ترین وب سایت را ایجاد کنید و کسی از آن بازدید نکند در حقیقت هیچ کار نکرده اید، مانند این می ماند در یک کوچه بن بست در قسمت دورافتاده شهر یک فروشگاه بزرگ وشیک تاسیس کنید. ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد و این از حیاتی ترین مسایل کسب و کار اینترنتی است که در مقالات بعدی چگونگی افزایش بیننده را توضیح خواهم داد. اما اولین قدم و اصلی ترین آن داشتن محتوای خوب و مناسب برای سایت است.
5 ) فقط از فروش حرف نزنید
معمولاض مردم دوست ندارند در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می کنند. شما خیلی موفق تر خواهید بود اگر در جهت ارایه کمک به مشتریان خود حرکت کنید. این کار با نوشتن مقالات مفید، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفت و گوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند. شما باید در میان مخاطبان خود، اعتبار کسب کنید. اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکرکردن به فروش به او و به دست آوردن پول، می خواهید مشکل او را شناسایی کنید و بهترین کالا و خدمت را به او پیشنهاد کنید و به او در رفع نیازش، کمک کنید، خیلی راحت تر به شما اعتماد می کند.
6 ) خودکار کردن کارها
هر چند در تجارت، خیلی کارها را باید شخصاً انجام دهید و درگیر آنها شوید، خیلی کارها را هم می توان خودکار کرد ، مثل :
- مدیریت لیست آدرس ها
- پیگیری ها با مشتری
- پیام های خوش آمد گویی
- پیغام های تشکر
- پیگیری سفارش ها
- تایید سفارش ها
این کار با استفاده از سیستم های پاسخگویی خودکار، کدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.
7 ) سازمان مناسب برای کارتان بسازید
سازمان مناسب کار، یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شماست.
یک برنامه کاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم کنید.


از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریفتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید.
فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر ، تنظیم کنید.
یک صفحه سوال و جواب های مکرر برای سایت خود طراحی کنید.


بای پیام هایی که به صورت متناوب ارسال می کنید، یک ساختار مشخص تعریف کنید.
در رایانه خود یک صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هایی که با آنها همکاری دارید و آدرس وب آنها برای دسترسی راحت تر، تهیه کنید.

8 ) بیش از حد ماشینی نشوید
بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد. هر چند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که در دنیای واقعی زندگی می کنند سر و کار داریم، خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید. خیلی از بازدیدکنندگان سایت شما می خواهند با یک نفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید کنند. از امکانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در سایت خود استفاده کنید.
9 ) هزینه کنید


برای به دست آوردن پول، باید پول خرج کنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید:
- رایانه
- دسترسی به اینترنت
- نرم افزار
- ثبت دامنه


- میزبانی سایت
- آموزش شامل کتاب، سی دی و ..
- تبلیغات
10 ) SPAM
همیشه به خاطر داشته باشید که خطرناک ترین تهدید برای موفقیت شما و غیر حرفه ای ترین کار در اینترنت ،SPAM است. همیشه از آن دوری کنید. (SPAM ارسال نامه در حجم بالا بدون درخواست گیرنده نامه)
اما همان طور که گفتیم داشتن وب سایت حیاتی است اما باید به نکات زیر با فکر باز نگاه کرد:
الف ) میلیون ها موتور جست و جو در وب وجود دارد


ما چند موتور جست و جوی اصلی نداریم و معمولاً هنگامی که می خواهیم مشتریان جدیدی جذب کنیم باید بدانیم که آن ها معمولاً در موتور جست و جو به دنبال خدمات و یا محصولات ما می گردند. پس باید سعی کنید که در این موتورهای جست و جو رتبه بالایی را کسب کنید. زیرا رتبه 5000 در بین 5/2 میلیون سایت ارزشی نخواهد داشت و معمولاً کسی بیشتر از 20 گزینه اولی که موتور ست و جو پیشنهاد می کند ، جلوتر نمی روند.
ب) عضویت در موتورهای جست و جوی رایگان راهکار مناسبی است.


کسانی که می خواهند تجارت خود را از طریق سایت دنبال کنند و موفق شوند باید زمان و هزینه کافی را بکرای آن در نظر بگیرند و نباید به دنبال سرویس های رایگان و دردسرساز بروند. اگر نه راه اشتباهی پیش گرفته اند و به نتیجه نخواهند رسید. پیشنهاد می کنم مطالعه بیشتری کرده و از افراد متخصص مشاوره بگیرند هر چند سریع تر شروع کنید در موتور جست و جو از رتبه بالایی برخوردار خواهید شد.


پ) محدود بودن بودجه باعث عدم موفقیت خواهد شد.
راهکارهای ارزان قیمتی برای راه اندازی و بهره گیری از سایت در تجارت وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. بسیاری از تجارت های کوچک با صرف کمتر از 1 میلیون تومان در سال برای تبلیغات موفق شده اند. پول مساله اصلی نیست مهم تلاش و زمانی است که شما می توانید آن را سرمایه خود کنید. Banner های تبلیغاتی ، پخش کردن آدرس سایت و ارسال نامه های الکترونیکی از راهکارهای ارزان قیمتی است که توجه همگان را به شما جلب خواهد کرد. هر چند که محل گذاشتن بنر تبلیغلتی شما و ... مهم است و هر سایتی نمی تواند وب سایت شما را معرفی کند.


ت) وب موثر ترین وسیله موجود در فروش است.
وب به عده زیادی از مشتریان دسترسی دارد و به آن ها اطلاعات مفید و سریعی را ارایه می کند که پیش از این ، روزها یا هفته ها باید برای به دست آوردن آن ها تلاش می کردند. بنابراین اینترنت ابزار قدرتمندی است که می تواند شما را در افزایش در آمد و موفقیت تجارت تان یاری کند. اما این بدان معنی نیست که اینترنت تنها وسیله یا بهترین و موثرترین روش برای فروش است. استفاده از این ابزار همراه با دیگر روش ها بسیار موثر خواهد بود. به طور مثال : اگر تازه به دنیای اینترنت وارد شده باشد ، شانس حضور تعداد زیادی بازدید کننده را در سایت خود نخواهید داشت. مگر آن که با پش کردن آدرس سایت خود و تبلیغات متنوع و روش های سنتی دیگر توجه دیگران را به خود جلب کنید. در دنیای تجارت و فروش هرگز یک روش به تنهایی موفق نخواهد بود بلکه ترکیبی از استراتژی های مختلف برای موفقیت لازم است. حتی بسیاری ممکن است از طریق وب سایت شما با محصول شما آشنا شده و از طریق وب خرید نکرده و به لیست نمایندگی های شما که در وب سایت تان اعلام کرده اید ، جهت خرید مراجعه کنید.


پس باید تلاش کنید وگرنه در دنیای تجارت الکترونیک موفق نخواهید شد.
انواع تجارت الکترونیک چیست ؟
B2B : اختصار اصطلاح


Business – to – Business در دنیای تجارت الکترونیکی B2B بازرگانی الکترونیکی بین کمپانی ها (شرکت ها ) است که معمولاض بین خریدار و تامین کننده را شامل می شود. مانند یک آزانس خدمات گردشگری و یک هتل که از خدمات یکدیگر استفاده می کنند.
B2C : اختصار اصطلح


Business – to – Customer که برقراری رابطه تجاری بین خریدار حقیقی (خانگی) و کسبه، بنگاه های تجاری، شرکت ها و ... به صورت الکترونیکی را شامل می شود . مانند شخصی که از منزل کتابی را از یک انتشاراتی خریداری می کند یا از طریق سایت هتل، اتاق روزو می کند.
B2g : اختصار اصطلاح


Business – to – Government که شامل شکلی از تجارت الکترونیکی بین بنگاه های تجاری، شرکت ها و به طور کلی تجار با دولت را شامل می شود.
C2B : اختصار اصطلاح
Business – to – Business به معنی برقراری رابطه تجاری از طرف مشتری با مصرف کننده با تجار، کسبه و شرکت هاست، مانند بازاریابی یک شخص برای یک محصول همانند همان فرشنده های هرمی معروف در ایران . البته نمونه های دیگر مانند G2C , C2C و ... نیز وجود دارد.
نوع نگاه به این بازار بسیار متفاوت است و رد هر کسب و کار تعدادی از این فراگیرتر هستند. مثلاض در صنعت گردشگری حتی قبل از آمدن اینترنت از تجارت الکترونیک استفاده می شد. در کشور خودمان قبل از اینترنت آژانس ها از طریق شبکه بلیت هواپیما را برای مشریان خود خرید می کردند. امروزه در بسیاری از انتشاراتی ها و پخش کننده های محصولات بهداشتی و غذایی، فروشگاه از طریق وب سایت یا شبکه تولید کننده درخواست خود را ثبت کرده و فاکتور دریافت می کند (این درخواست می تواند از طریق مرکز تلفن یا همان تلفن

پاسخگو باشد و فاکتور فاکس شود) و پخش کننده طی آن درخواست، محصول را ارسال می کند چون در این نوع خرید بحث جابه جایی پوا نقد موضوع اصلی نیست، بستر آن در ایران آماده تر است. اما با توجه به اشاره مجدد به این موضوع که تجارت الکترونیک صرفاً فروش از طریق اینترنت به مشتریان در خانه یا محل کار نیست بلکه شاید گفت فراگیرترین آن B2B است اما B2B تخصصی بوده و در ادامه در مورد B2C یا همان فروش به مشتری بیشتر اشاره خواهم کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید