بخشی از مقاله

بودجه بندی در پرستاری


پرستاري وزارت بهداشت هنوز رديف بودجه ندارد
________________________________________
مدير دفتر پرستاري وزارت بهداشت گفت: هنوز دفتر پرستاري وزارت بهداشت رديف بودجه و جايگاه سازماني تعريف شده ندارد.
به گزارش فارس، اعظم گيوري امروز در جمع خبرنگاران در محل وزارت بهداشت، افزود: دفتر پرستاري وزارت بهداشت هيچ آمار و اطلاعات مشخصي از فارغ التحصيلان پرستاري بيكار در كشور، پرستاران شاغل در بخش دولتي كه به صورت شركتي فعاليت مي‌كنند و نيز پرستاراني كه براي كار به خارج از كشور رفته‌اند ندارد زيرا تهيه برنامه و جمع آوري اطلاعات از پرستاران بودجه مي‌خواهد.


وي اظهار داشت: در حال حاضر 143 دانشكده پرستاري در كشور فعال است و سالانه 7 هزار فارغ التحصيل پرستاري در كشور وارد بازار كار مي شوند، كه مشخص نيست سالانه چقدر از آنها شاغل مي شوند.


وي ادامه داد: تعداد پرستاران شاغل در بخش دولتي در كشور 58 هزار و 204 نفر است و 21 هزار و 570 نفر نيز در بخش خصوصي فعاليت دارند كه با احتساب 58 هزار و 473 تخت فعال در بخش دولتي و 19 هزار و 446 تخت بيمارستاني فعال در بخش دولتي تقريبا به ازاي هر تخت يك پرستار شاغل است در حالي كه اين ميزان بايد به 8/1 پرستار به ازاي هر تخت برسد.


گيوري اضافه كرد: وضعيت پرستاران شاغل در كشور بسيار تاسف بر انگيز است به طوري در بعضي مراكز درماني پرستاران مجبورند 24 ساعت مداوم كار كنند و به علت كمبود نيرو به اجبار آنان را وادار به اضافه كار مي‌كنند، اكثر پرستاران پس از چند سال كار دچار ناراحتي هاي اسكلتي، دردهاي عضلاني، كمردرد و ناراحتي هاي روحي و رواني دچار مي شوند ضمن اينكه بسياري از آنان در معرض خطر ابتلا به ايدز و هپاتيت قرار دارند در حالي وضعيت حقوق و مزاياي آنان چه در بخش دولتي و چه خصوصي به هيچوجه با سختي كار آنها مطابقت ندارد.


وي گفت: مشكلات زيادي براي جامعه پرستاري كشور وجود دارد، هنوز دفتر پرستاري وزارت بهداشت رديف بودجه مستقل ندارد، مديران پرستاري دانشگاههاي علوم پزشكي هنوز جايگاه سازماني تعريف شده ندارند و حقوق آنها حتي از مترون بيمارستانها نيز كمتر است.


گيوري افزود: مهمترين مشكلات جامعه پرستاري عبارتست از سختي كار، پايين بودن حقوق، غير عادلانه بودن كارانه بيمارستانها، نبود تعرفه گذاري خدمات پرستاري، ساعت كار بالا، اجراي قانون خصوصي سازي خدمات پرستاري در بيمارستانهاي دولتي، اجراي ناقص طرح ارتقاي مسير شغلي، استفاده نشدن از پرستاران در بخشهاي توانبخشي و بهداشت و نيز طرح پزشك خانواده و پرستار سفر كه متاسفانه هيچ يك از اين مشكلات هنوز بر طرف نشده است.


وي گفت: يكي از بزرگترين مشكلات جامعه پرستاري اجراي ماده 192 قانون برنامه توسعه و سپردن خدمات پرستاري بيمارستانهاي دولتي به شركتهاي خصوصي است كه مي توان از آن به نظام برده‌داري نوين ياد كرد، در اين بخشها از پرستاران ماهانه بيش از 250 ساعت كار مي‌كشند در حالي كه از حداقل حقوق و بيمه محروم هستند و متاسفانه هيچ آمار مشخصي نيز از اين پرستاران در اختيار نداريم.


وي افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم قرار است سالانه حدود 14 هزار نيروي جديد در وزارت بهداشت استخدام شوند كه پيشنهاد ما اين است كه حداقل 50 درصد آن پرستار باشد كه اميدواريم عملي شود.


مدير دفتر پرستاري وزارت بهداشت گفت:‌ طرح ديگري نيز تدوين شده است كه براي ارتقاي سطح علمي و جايگاه شغلي پرستاران درصدي از ظرفيت دانشكده هاي پرستاري به بهياران اختصاص يابد و سهميه‌اي براي پذيرش بهياران در دانشكده‌هاي پرستاري در نظر گرفته شود كه هنوز ميزان آن مشخص نيست و پس از تصويب اعلام مي شود.


گيوري ادامه داد: چارت دفتر پرستاري وزارت بهداشت نيز تدوين شده و به زودي با تصويب آن، رديف بودجه مستقلي براي اين دفتر در نظر گرفته مي شود كه موجب مي شود بتوانيم براي رفع انبوه مشكلات جامعه پرستاري قدمهاي بزرگتري برداريم.


وي گفت: طرحي نيز تهيه شده است كه بر اساس آن نظارت و ارزشيابي امور پرستاري در بيمارستانها به صورت دقيق انجام مي شود كه بر اساس آن علاوه بر تلاش براي رفع مشكلات پرستاران بانك اطلاعاتي قابل قبولي نيز از وضعيت پرستاران راه اندازي مي شود.


وي گفت: طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري نيز تدوين شده و براي تصويب به مجلس رفته است و منتظر تصويب آن در مجلس هستيم.


براي نخستين بار،بودجه‌ويژه‌اي براي رسيدگي به امورپرستاران اختصاص يافت
________________________________________
رييس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: براي نخستين بار بودجه ويژه‌اي براي رسيدگي به امور پرستاران در لايجه بودجه پيشنهادي وزارت بهداشت به مجلس ارائه شده‌است.

دكتر"اعظم گيوري" در جمع خبرنگاران ، مبلغ پيشنهادي بودجه پرستاران را اعلام نكرد اما افزود: اين مبلغ پيشنهادي براي رسيدگي به مسايل و مشكلات پرستاران مناسب است كه اميدواريم مجلس بدون كم كردن آن ، تصويب كند.

وي همچنين از تشكيل كميته كشوري ايدز و بحران ويژه پرستاران در سال ‪ ۸۵‬خبر داد وگفت: با توجه به افزايش شيوع ايدز درجامعه و اينكه پرستاران شاغل در بيمارستانها بيش ازساير افراد درمعرض ابتلا به بيماريهاي عفوني از جمله "‪" HIV‬و "هپاتيت " هستند، اين كميته تشكيل مي‌شود.

وي اظهار داشت: با تشكيل اين كميته ، پروتكل‌هاي آموزشي براي ايدز و بحران‌ها تهيه مي‌شود.

گيوري، با بيان اينكه مربيان بهداشت نيز همچون پرستاران بر اساس اين پروتكل در برنامه‌هاي آموزشي ، با راههاي مقابله با ‪ HIV‬آشنا مي‌شوند، گفت:آنان مي‌توانند در مدارس آموخته‌هاي خود را دراين زمينه به دانش‌آموزان انتقال دهند.

وي، بااشاره به اينكه سالانه هفت هزار نفر از ‪ ۱۴۳‬دانشكده پرستاري‌فارغ التحصيل مي‌شوند،اظهار داشت: ‪ ۵۸‬هزار و ‪ ۲۰۴‬پرستار در بخش دولتي و ‪ ۲۱‬هزار و ‪ ۵۷۰‬در بخش خصوصي مشغول به‌كار هستند.

گيوري، كار زياد پرستاران ، نداشتن امنيت شغلي ، بالا بودن ساعات كار، دريافت حقوق پايين و تعلق نكردن سختي كار را از جمله مشكلات پرستاران ذكر كرد.

وي گفت:شوراي هماهنگي پرستاري براي رسيدگي به امور پرستاران طراحي و تدوين شده كه بر اساس آن ارزيابي بر عملكرد پرستاران در حيطه‌هاي مختلف افزايش مي‌يابد.

رييس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت، بها ندادن به شغل پرستاري در كشور را از ديگر مشكلات خواند و افزود: بسياري از پرستاران فعال و مسلط به زبان انگليسي ، به دليل داشتن مشكلات كاري زياد در كشور به كشورهاي ديگر مي‌روند.

گيوري در ادامه به مشكلات بهيارها پرداخت و اظهار داشت: يكي از مشكلات بهيارها ، نداشتن راههاي مناسب براي ارتقا و پيشرفت در كار است كه‌وزارت بهداشت در تلاش است سهميه‌اي براي شركت بهيارها در رشته پرستاري اختصاص دهد.

گيوري ،همچنين با بيان اينكه قرار است مدارس بهياري درسطح كشور جمع‌آوري شوند، افزود: افراد مي‌توانند با مدرك ديپلم و گذراندن دوره‌هاي كوتاه‌مدت به عنوان كمك پرستار در زمينه مراقبت‌هاي اوليه در كنار پرستاران مشغول به‌كار شوند.
سهام عدالت در مرحله دوم به پرستاران نيز واگذار مي‌شود
________________________________________
رئيس كل سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: بر اساس دستور رئيس جمهوري به وزير اقتصاد، سهام عدالت در مرحله دوم توزيع آن، به پرستاران سراسر كشور نيز تعلق مي‌گيرد.


غضنفر ميرزابيگي در گفت و گو با فارس، افزود:مرحله اول توزيع سهام عدالت آغاز شده كه شامل اقشار آسيب پذير تحت پوشش وزارت رفاه مي شود اما در مرحله دوم توزيع اين سهام كه در سال آينده انجام مي شود، همه پرستاران بيكار و شاغل در بخشهاي دولتي، خصوصي و نيروهاي مسلح نيز از مزاياي اين سهام بهره‌مند مي شوند.
وي ادامه داد: بر اساس آمار موجود حدود 150 هزار پرستار در كشور وجود دارد كه براي توزيع سهام عدالت در بين آنان قطعا پرستاران بيكار، كم درآمد، پرستاران شاغل در بخشهاي خصوصي كه مزاياي كمتري دارند در اولويت قرار مي‌گيرند.
وي گفت: رئيس جمهوري همچنين دستور توزيع تلفن همراه قسطي به پرستاران را در تاريخ 23 بهمن ماه صادر كرد كه با توجه به اتمام زمان توزيع تلفنهاي همراه عملي نشد و ثبت نام قسطي تلفن همراه فقط شامل حال فرهنگيان شد اما در تلاش هستيم تا با موافقت وزارت ارتباطات و فناوري مهلت مجددي براي ثبت نام تلفن همراه پرستاران به صورت قسطي بگيريم

رييس سازمان نظام پرستاري کشور گفت: با موافقت دستگاه‌هاي ذيربط و همکاري مجلس طرح لزوم تقليل ساعات کاري پرستاران به زودي تصويب مي‌شود.
به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران ـ منطقه خراسان - غضنفر ميرزابيگي در جلسه اداري سازمان نظام پرستاري کشور در مشهد با اشاره به سختي شرايط کار و پايين بودن حقوق پرستاران به عنوان اصلي‌ترين مشکلات فعلي اين قشر اظهاركرد: سازمان نظام پرستاري به دنبال گنجاندن شغل پرستاري در رديف مشاغل سخت و زيان‌آور است که اميدواريم با همکاري و موافقت مسؤولان کشوري و پيگيري‌هاي ما اين مهم صورت گيرد.


وي با انتقاد از مقدار اندک بودجه اختصاص يافته به سازمان نظام پرستاري گفت: بودجه ديگر سازمان‌هاي صنفي کشور بيش از يک ميليارد تومان است اما بودجه سازمان نظام پرستاري کشور امسال در بالاترين اندازه خود 190 ميليون تومان بوده که بودجه سه ماهه اول نيز محقق نشده است.
ميرزابيگي در ادامه با بيان اين که مطالبات پرستاري به نوعي درد تبديل شده است، خاطرنشان کرد: ساز و کارهايي مانند ارتقاي مسير شغلي، حق شب‌کاري و حق سختي کار، درمان‌هاي مقطعي است اما براي حل مشکلات فعلي جامعه پرستاري نياز به چاره‌انديشي زيربنايي داريم.
وي اقدام سازمان نظام پرستاري کشور در جهت تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري را اقدامي اساسي دانست و افزود: حرفه پرستاري باي

د به دو بخش تخصصي و غيرتخصصي تقسيم شود.
ميرزابيگي تصريح کرد: عملکرد فعلي پرستاران در کشور ما با استانداردهاي روز دنيا در اين بخش تفاوت‌هاي فراواني دارد و اين مساله باعث نارضايتي مردم شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید