بخشی از مقاله


توسعه ورزش زنان


نوع صفحه : شرح وظایف مركز توسعه ورزش بانوان
• تبيين وتدوين برنامه هاي كلان توسعه ورزش بانوان.


• تبيين چگونگي حضور زنان درعرصه هاي ورزش پرورشي ، همگاني، قهرماني وحرفه اي.
• برنامه ريزي در زمينه چگونگي اعمال نظارت و جنبه هاي حمايتي و پشتيباني درعرصه هاي ورزش پرورشي ، همگاني ، قهرماني وحرفه اي باتوجه به اولویتها.
• برنامه ريزي درجهت حسن اجراي وظايف نظارتي وحمايتي در اولويت بندي فعاليتهاي ورزشي بخش زنان كشور.
• برنامه ريزي ونظارت بر چگونگي حفظ ، ارتقاء وحضورفعال زنان درعرصه هاي بين المللي ورزش.


• تدوين برنامه به منظور فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت تحقق حقوق مدني دربخش ورزش زنان
• تدوين برنامه هاي نظارتي وحمايتي براي حفظ وارتفاء جايگاه ورزشي زنان.
• تدوين آئين نامه هاي اجرايي ودستورالعمل هاي مورد نياز جهت اعمال نظارت و حمايت برتوسعه ورزش زنان دردستگاههاي دولتي وغيردولتي ودرابعاد داخلي وبرون مرزي.


• کمک به بهينه سازي سيستمهاي جمع آوري اطلاعات موردنياز ورزش زنان.
• نظارت برعملكرد وهدايت واحدهای استانی سازمان درانجام فعاليتها وتوسعه ورزش بانوان درسطح استان.
• برنامه ريزي به منظوربهره برداري بهينه زنان از تاسيسات ، امكانات وتجهيزات ورزشي كشور.
• تدوين برنامه درخصوص چگونگي ونحوه جذب تسهيلات ، بودجه وديگر منابع مالي براي رشد وتوسعه ورزش زنان ونظارت برحسن اجراي برنامه ها.

• فراهم نمودن زمينه هاي لازم به منظورجلب مشاركت حاميان مالي ، خيرين و سرمايه گذاران داخلي وخارجي درايجاد تاسيسات وامكانات ورزشي دربخش زنان.


• نظارت برنحوه تخصيص اعتبارات درمؤلفه هاي چهارگانه ورزش درعرصه ورزش بانوان
• هماهنگي ، نظارت وحمايت از حوزه ورزش بانوان درفدراسيونهاي ورزشي.
• برنامه ريزي درجهت برگزاري مسابقات سراسري ورزش زنان به مناسبتهاي مختلف


• فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت حمايت از رشد وتوسعه ورزش روستاها وعشايرباتأكيد برحفظ وفرا ملي كردن ورزشهاي بومي و محلي.
• برنامه ريزي وايجاد ارتباط وتعامل لازم درجهت استفاده از تجربيات ، دستاوردها ، ظرفيتهاي جهاني وبومي كردن آنها به منظورارتقاء ظرفيتهاي داخلي ورزش زنان.

 

• تدوين نيازهاي آموزشي وهماهنگي بامراكز آموزشي به منظور توسعه منابع انساني مورد نياز ورزش زنان باتوجه به سياستهاي كلان سازمان.

• تدوين برنامه به منظور نحوه اجرا، نظارت وپشتيباني در به انجام رساندن اولويتهاي پژوهشي.

• همكاري با مراكز تحقيقاتي وحمايت از محققين داخلي و خارجي كه درحوزه ورزش زنان فعاليت مي نمايند.

• حمايت از مراكز فرهنگي ورزشي با توجه به مقتضيات ونيازهاي ورزش زنان.

• تدوين برنامه هاي فرهنگي – تبليغي به منظور رشد وتوسعه ورزش زنان.

• تدوين برنامه به منظور حمايت و تقويت فعاليتهاي فرهنگي وهنري در بخش ورزش زنان از جمله تجهيز كتابخانه ها، موزه ها، مراكز، پايگاههاي ورزشي وغيره.
مديركل دفتر توسعه ورزش بانوان: تا ‪۵۰‬درصد از اعتبار فدراسيون‌ها به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافت
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۳/۰۸/۸۷‬

ورزش. بانوان . قهرماني
مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني و عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك اعلام كرد: ‪۳۰‬تا ‪۵۰‬درصد كل اعتبارات هر فدراسيون به توسعه ورزش بانوان اختصاص يافته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا از سازمان تربيت بدني، رباب شهريان افزود: اين سرمايه‌گذاري در كنار برنامه ريزي مناسب آينده درخشاني را براي ورزش بانوان ايران در كسب سهميه‌هاي بيشتر در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو و المپيك لندن به دنبال خواهد داشت.

وي از حضور بانوان ورزشكار كشورمان در ‪۶‬رشته بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي خبر داد و يادآور شد: بانوان ورزشكار ما در اين مسابقات در رشته هاي كاراته،تكواندو، شمشيربازي، تيراندازي، شطرنج و دووميداني حضور خواهند داشت.

وي گفت: به گونه‌اي برنامه ريزي خواهيم كرد كه در همه اين شش رشته حضور موفقيت آميز همراه با درخشش داشته باشيم.

شهريان بر حضور ‪۱۵۰‬ورزشكار زن در بازي‌هاي آسيايي گوانگ جو گفت: بي ترديد بانوان كشورمان توانايي بالايي در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در ورزش دارند برهمين اساس اگر در اين بخش با سرمايه‌گذاري و برنامه ريزي لازم پيش برويم دستيابي به اين هدف امكان پذير است.

وي گفت: به دنبال آن هستيم كه اين حضور كمي با كسب مدال‌هاي ارزشمند و رنگارنگ همراه باشد تا شاهد تاثير ورزش بانوان در ارتقاي جايگاه كاروان ورزش ايران در جدول توزيع مدال‌ها باشيم.

 

عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك با بيان اينكه بانوان هم اكنون در ‪۴۴‬ رشته ورزشي فعال هستند، گفت: در اين ميان بانوان ما در ‪۳۷‬رشته در عرصه هاي مختلف بين‌المللي حضور دارند.

وي با تشريح سياست سازمان تربيت بدني در حوزه بانوان گفت: در نظر داريم حضور مان همراه با درخشش و افتخار آفريني در رويدادهاي مهمي نظير بازي هاي آسيايي باشد و بر اين اساس رشته‌هاي ورزشي كه شانس مدال آوري بيشتري دارند اولويت بندي شده اند.

شهريان تصريح كرد: براي آن دسته از رشته‌هايي كه شانس كسب مدال ندارند نيز بايد برنامه ريزي كرد تا اين رشته‌ها خود را به رقيبان مطرح آسيايي برسانند.

وي افزود : براي رسيدن به اهداف مدنظر در ورزش بانوان سعي خواهد كرد كه در كميته ملي المپيك با تقويت بحث نظارتي و كنترل فعاليت‌هاي ورزش بانوان روز به روز ورزش قهرماني در اين بخش رشد و ارتقا يابد.
مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان درباره فعاليت زنان كشورمان در حوزه ورزش همگاني نيز گفت: در همايش‌هاي ورزش همگاني كه در سراسر كشور برگزار مي شود بين ‪۶۰‬تا ‪۷۰‬درصد شركت‌كنندگان را بانوان تشكيل مي‌دهند.

به گفته شهريان ، بي‌ترديد با روي آوردن بانوان به ورزش فرهنگ ورزش در خانواده‌ها نهادينه شده و در آينده ثمرات اين مشاركت خوب و ارزنده را شاهد خواهيم بود.
رييس ورزش بانوان ایران :
نياز به فرصت داريم
بايد به زنان فرصت داده شود تا توانمندي خود را در ورزش به اثبات رسانند 1387/09/13
10:00

در دوران باستان، زنان حتي به عنوان تماشاچي هم اجازه حضور در محل برگزاري رقابت‌ هاي ورزشي را نداشتند و در نخستين دوره بازي‌ هاي المپيک که به همت"بارون پي ير دو کوبرتن" آغاز شد ، زنان بازهم اجازه حضور در اين رقابت‌ها را نيافتند.

به گزارش سرویس ورزشی خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، اين درحالي است که در پي گذر زمان شرايط به گونه اي شد که امروز در رويداد بزرگي چون المپيک، تقريبا نزديک به نيمي از ورزشکاران حاضر در بسياري از رشته ها را زنان تشکيل مي‌دهند که اين امر نشان دهنده پتانسيل بالاي آنان است و اميدي که کشورها در کسب مدال به زنان ورزشکار خود دارند.

 

در بازي هاي المپيک 2008 پکن چهار هزار و 746 زن ورزشکار از کشورهاي مختلف حضور داشتند که اين تعداد 45% از کل ورزشکاران حاضر در اين ميدان بزرگ ورزشي بود و زنان ورزشکار در المپيک پکن موفق شدند 19 رکورد از ميان 41 رکورد جابجا شده را به خود اختصاص دهند.

اگر چه آثار مثبت حضور زنان درعرصه هاي مختلف ورزشي به اثبات رسيده است اما هنوز آنچنان که بايد در برخي از کشورها حضور اين قشر در عرصه هاي مختلف ورزش چندان جدي گرفته نمي شود.

 

زماني که "خوان آنتونيو سامارانش" رييس کميته اجرايي المپيک از کشورها خواسته بود تا سال 2005 ، حداقل ‎20درصد از اعضاي کميسيون‌هاي تصميم گيرنده در عرصه ملي و بين‌المللي خود را از ميان زنان انتخاب کنند و اين خواسته با گذشت سه سال از تاريخ اعلام شده همچنان در بسياري از کشورهاي جهان به اجرا در نيامده، خود بيانگر ديدگاه هاي متنوع در مورد عملکرد زنان در عرصه ورزش است.

 

براي قرار گرفتن در جريان امور ورزش بانوان در کشورمان با "رباب شهريان" مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني و رييس کميسيون بانوان کميته ملي المپيک که به گفته خودش 23 سال از عمرش را در عرصه ورزش سپري کرده است و هم اکنون همه امور ورزشي بانوان در داخل و خارج از کشور در نهايت به وي منتهي مي شود، گفت و گويي صورت گرفته است.

** ورزش شغل من نيست، دغدغه فکري من است

"شهريان" در ابتداي گفت وگوي خود با خبرنگار ما گفت :‌ ورزش شغل من نيست بلکه دغدغه فکري من است چرا که به عقيده من وقتي شغل انسان دغدغه وي باشد موفق ترخواهد بود و انگيزه و انرژي بيشتري پيدا مي کند.

وي در مورد نحوه انتخاب خود به عنوان تنها زن عضو هيات اجرايي 11 نفره کميته ملي المپيک و در پاسخ به اين پرسش که آيا به دليل تذکر "رضا قراخانلو" رييس برگزاري انتخابات (که در حين انتخابات به راي دهندگان گفته بود حتما يک زن بايد انتخاب شود) موفق به حضور درجمع اعضاي هيات اجرايي المپيک شده است، پاسخ داد :‌ ‌اگر بخواهيم بگوييم که ملاک انتخابم راي جامعه زنان ورزشي کشور بوده است ، بايد گفت اين امر غير ممکن است چرا که از ميان 68 عضو مجمع کميته ملي المپيک تنها شش تا هفت نفر را زنان تشکيل مي دهند.

شهريان افزود:‌ با راي بيش از 50 نفر از اعضاي مجمع کميته ملي المپيک انتخاب شدم که کسب اين تعداد راي، خود گواهي براين گفته است که با راي اکثريت جامعه ورزش کشور برگزيده شده ام.

رييس کميسيون بانوان کميته ملي المپيک تصريح کرد :‌ در انتخابات به جز وي چند بانوي فعال ورزشي ديگر نيز نامزد شده بودند که از ميان آنان بيشترين راي به وي داده شد.

*** بايد به زنان فرصت داده شود تا توانمندي خود را در ورزش به اثبات رسانند

شهريان در پرسش به سوالي در اين باره که به نظر مي رسد مديريت زنان در ورزش چندان جدي گرفته نمي شود؟ گفت:‌ از ابتداي انقلاب تا پيش از دولت نهم فرآيندي در ورزش حاکم بود که زنان را از مردان جدا مي کرد.

وي تصريح کرد‌ : مديريت زنانه در عرصه ورزش تا پيش از دولت نهم به نحوي بود که براي آنان ظرفي جدا از مردان در نظر گرفته بودند و ورزش زنان بصورت انجمني اداره مي شد بطوري- که کمتر از 9 درصد از بودجه کل ورزش کشور، به زنان اختصاص مي يافت.

به گفته شهريان ، زماني که ورزش زنان در حد يک انجمن اداره مي شد و از مردان مستقل بود، بانوان جايگاه حقوقي ثابتي در داخل و خارج کشور نداشتند به طوري که حتي در خارج از کشور نيز چندان با وظايف ، عملکرد و فعاليت انجمن آشنا نبودند.

به گزارش ایونا ، وي در عين حال تاکيد کرد : من با مديريت زنانه خاص مخالفم چرا که معتقدم زنان بايد در عرصه ورزش پا به پاي مردان حرکت کنند و حق خود را از ورزش در همه ابعاد بگيرند.

مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني خاطر نشان کرد :‌ در دولت نهم خوشبختانه اين نگاه برچيده شد و زنان در همه ابعاد ورزش همگاني ، قهرماني و مديريتي با مردان سهيم شدند و در واقع يک فضاي متمرکز و يکسان براي رشد توانمندي هاي زنان در برابر مردان ايجاد شد.

وي گفت : نبايد فراموش کنيم که داراي يک نظام ارزشي هستيم و برهمين اساس ورزش زنان در اجرا از مردان بطور کامل جدا است اما در سياست گذاري ها و برنامه ريزي ها رييس فدراسيون، متولي توسعه ورزش بانوان و آقايان و مديرکل تربيت بدني استان ، متولي توسعه ورزش بين مردان و زنان استان است.

شهريان با بيان اينکه به طور قطع بايد به زنان در فرآيند جديد فرصت داده شود تا قابليت هاي خود را در عرصه‌هاي مختلف به اثبات رسانند، گفت:‌ به يقين زنان به دليل جدايي طولاني مدت از مردان، عقب ماندگي هايي در برخي از رشته ها دارند اما بايد به آنان اين فرصت داده شود تا اين عقب ماندگي را جبران کنند.

به گفته وي،‌ هم اکنون اين فرصت در ورزش کشور ايجاد شده است و حضور دو رييس فدراسيون زن و 44 رييس هيات ورزشي زن در سراسر کشور بيانگر رشد زنان در دوران اخير است واين در حالي است که تا پيش از دولت نهم هيچ رييس فدراسيون يا هيات زني در کشور وجود نداشت.

شهريان به سه سهميه بانوان در سه رشته ورزشي در المپيک پکن اشاره کرد و گفت : از اوايل انقلاب تا پيش از دولت نهم ، بانوان ما نتواسنته بودند حتي يک سهميه المپيک را کسب کنند و با استفاده از کارت هاي افتخاري در رقابت هاي بين المللي همچون المپيک حاضر مي شدند.

وي تصريح کرد:‌ البته آمار جديد، ايده آل نيست اما مقدمه اي است که مي توان براساس آن برنامه ريزي هاي بيشتري به منظور توسعه ورزش بانوان انجام داد.

*** اگر مي خواهيم زنان موفق باشند بايد ساز و کار آن را فراهم کنيم

شهريان در ادامه به فضاي ورزشي کشور اشاره کرد و تاکيد کرد که فضاي فعلي ورزش کشور متفاوت با گذشته است بطوري که مسوولان ورزش کشور، امروز به اين اتفاق نظر رسيده اند که اگر مي خواهند ورزش بانوان در همه رشته ها توسعه يابد بايد ساز و کار اين امر براي آنان فراهم شود.
*** حداقل بهره برداري بانوان از فضاهاي ورزشي 30 درصد است
شهريان در پاسخ به اين پرسش که آيا سرانه ورزشي بانوان در کشور مشخص است، اظهار داشت: سرانه ورزشي براي يک فرد محاسبه مي شود که براساس آخرين آمارهاي موجود سازمان تربيت بدني به 40 سانتي متر براي هر نفر رسيده است.

به گزارش ایونا ، وي تصريح کرد‌: به عقيده ما سرانه ورزشي بايد بدون توجه به جنسيت افراد براي هر انسان محاسبه و در اختيارش قرار بگيرد.
مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان در ادامه گفت:‌ به دليل تنوع فرهنگي در کشور، ميزان استفاده زنان هر استان با ديگر استان ها از فضا هاي ورزشي، متفاوت است امابراساس سياست هاي سازمان تربيت بدني، فدراسيون هاي ورزشي موظفند حداقل 30 درصد بهره برداري از فضاهاي ورزشي خود را به بانوان اختصاص دهند.

شهريان گفت: البته در برخي از رشته ها مانند ووشو، کاراته و تير و کمان حداقل بهره برداري بانوان از فضاهاي ورزشي 50 درصد است.

*** بيش از 60 درصد از شرکت کنندگان در همايش هاي پياده روي، زنان هستند

شهريان در ادامه به يکي از وظايف سازمان تربيت بدني يعني همگاني کردن ورزش در بين اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: معتقدم که اگر زنان يک جامعه ورزش نکنند جامعه ورزشي نمي شود چرا که زنان محور خانواده هستند و همسر و فرزندان از وي الگو مي گيرند.

وي به برگزاري همايش هاي پياده روي خانوادگي در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمار بدست آمده 60 تا 70 درصد از شرکت کنندگان در اين همايش ها را بانوان تشکيل مي دهند.
*** بانوان در 44 رشته ورزشي فعاليت مي کنند
مديرکل دفتر توسعه ورزش بانوان سازمان تربيت بدني به لزوم حضور بانوان در عرصه ورزش قهرماني نيز اشاره کرد و گفت:‌ هم اکنون بانوان در 44 رشته ورزشي فعاليت مي‌کنند و تنها در چند رشته ورزشي در رقابت هاي بين المللي همچون شنا ، ژيمناستيک، نجات غريق و آمادگي جسماني - آن هم به دليل نوع پوشش - نمي توانند حاضر شوند.
وي با بيان اينکه بانوان ايران در 17 رشته مجوز حضور در رقابت هاي بين المللي را کسب کرده اند ، اظهار داشت: در برخي از رشته ها که بانوان کشورمان مدت زمان اندکي است که در آنها فعال شده اند، تنها در مسابقات دوستانه و منطقه اي شرکت مي کنيم.

شهريان اظهار داشت: حضور بانوان محجبه ايراني در رقابت هاي بين المللي و افتخار آفريني آنان به عنوان نفرات برتر، به رغم افتخار آفريني براي کشورمان، به الگوي شايسته اي براي معرفي زن مسلمان به جهانيان تبديل شده و بيانگر آن است که بانوان مسلمان در عين حفظ حجاب، توانمند و قدرتمند هستند.

*** بايد شرايط براي حضور زنان محجبه در رقابت هاي بين المللي فراهم شود

شهريان در ادامه به روح ورزش و المپيک اشاره کرد و گفت: روح المپيک گوياي آن است که انسان ها بايد جدا از تبعيضات قومي ، فرهنگي و مذهبي در کنار يکديگر به رقابت بپردازند.
وي با تاکيد بر اينکه دنيا بايد به اعتقادات زنان مسلمان جهان که ميلياردها نفر از مردم جهان را تشکيل مي دهند احترام بگذارد، گفت: فدراسيون هاي بين المللي بايد شرايطي را ايجاد کنند که زنان محجبه بتوانند بدون هر گونه تبعيضي در مسابقات بين المللي شرکت کنند.
**** چهارمي در گوانجو درصورت حضور موثر بانوان، امکانپذير است


شهريان در ادامه به برنامه هاي سازمان تربيت بدني براي حضور مقتدرانه در رقابت هاي منطقه اي ، آسيايي و بين المللي اشاره کرد و گفت: براساس برنامه تدوين شده، 150 زن را بايد براي شرکت در بازي هاي گوانجو چين آماده کنيم.
به گزارش ایونا ، وي افزود : بايد حضور بانوان از نظر کيفي و کمي مورد توجه قرار گيرد تا به هدف اصلي يعني کسب مقام چهارمي در مسابقات گوانجو چين، دست يابيم.


*** زنان بايد ورزش را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهند
شهريان در ادامه از زنان جامعه خواست تا ورزش را در اولويت برنامه هاي روزانه خود قرار دهند.
وي گفت: متاسفانه در بين زنان ايراني از خود گذشتي در کانون خانواده به حدي رسيده است که مادران اگر فرصتي ايجاد شود، به خود فکر مي کنند در حالي که اگر مي خواهند در هر عرصه اي موفق باشند بايد از سلامت جسمي و رواني بالايي برخوردار باشند
مجمع كميته ملي المپيك به توسعه ورزش بانوان راي داد

 

مدير كل دفتر توسعه ورزش بانوان گفت: خوشبختانه اعضاي مجمع كميته ملي المپيك با آراي خود نشان دادند كه نگاه ويژه‌اي به رشد و اعتلاي ورزش بانوان دارند.
رباب شهريان درباره انتخابات كميته ملي المپيك در گفت وگو با سايت خبري سازمان تربيت بدني اظهار داشت: با توجه به ويژگي هاي خاص و توانايي افراد منتخب مجمع كميته ملي المپيك رسيدن به اهداف كلان ورزش كشور دور از دسترس نخواهد بود. زيرا از طرفي مهندس علي آبادي در سازمان توانايي هاي خود را به اثبات رسانده و بهرام افشارزاده نيز با توجه به تجارب ارزنده مديريتي خود و اعتبار بين المللي و همچنين سوابق اجراي نواب رييس و اعضاي هيات اجرايي، همه چيز براي رشد و اعتلاي ورزش كشور فراهم است.


وي با اشاره به انتخاب خود به عنوان يكي از اعضاي هيات اجرايي كميته ملي المپيك ، تصريح كرد: اين انتخاب را راي اعضاي مجمع به توسعه ورزش بانوان كشور مي‌دانم و اميدوارم به عنوان نماينده ورزش بانوان بتوانم در هيات اجرايي كميته ملي المپيك در راستاي توسعه ورزش كشور و بويژه ورزش بانوان مثمر ثمر باشم.


عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك با تاكيد بر نقش مهم اين كميته در بعد ورزش قهرماني تصريح كرد: كميته ملي المپيك مي‌تواند با برنامه ريزي و نگاه كارشناسي به ورزش قهرماني، سرعت رسيدن به اهداف كلان ورزش را دو چندان كند .به عنوان مثال براي رسيدن به جايگاه چهارمي در بازيهاي آسيايي گوانگ جو ، كميته ملي المپيك مي تواند نقش بسيار مهمي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید