بخشی از مقاله

جاوا

مقدمه :
جاوا شباهت‌هایی به سی‌پلاس‌پلاس دارد، ولی قابلیت انتقال آن بهتر است و استفاده از آن ساده تر از ++C است. همچنین مدیریت حافظه نیز توسط خود ماشین مجازی جاوا انجام می‌شود. طراحی این زبان به گونه ایست که دارای اطمینان بسیاری بوده و وابسته به سیستم عامل خاصی نیست. و دلیل این

موضوع این است که جاوا یک ماشین مجازی در سیستم شما راه می‌اندازد و برنامه‌ها را در آن ماشین مجازی اجرا می‌کند. این ماشین مجازی «ماشین مجازی جاوا» یا به اختصار JVM نامیده می‌شود. البته راه انداختن یک ماشین مجازی باعث دو مشکل می‌شود. هنگامی که نرم‌افزار شما در یک ماشین مجازی اجرا می‌شود سرعت کمتری خواهد داشت، همچنین شما نیاز دارید قبل از اجرای برنامه‌های جاوا یکبار سیستم مجازی جاوا را که حجم نسبتاً بالایی دارد، از اینترنت بارگذاری و یا از جای دیگری تهیه و نصب کنید ولی مزیت آن عدم وابستگی به سیستم عامل مقصد است.

 

تاریخچه زبان جاوا
زبان جاوا در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد و در ابتدا Oak نام گرفت. پیدایش آن از پروژه ای به نام Green منشا گرفت که زیر نظرJames Gosling و با هدف اتوماسیون وسایل خانگی دنبال می شد. و Oak را در برنامه ریزی این دستگاه ها به عنوان زبانی قدرتمند به کار گرفتند. ولی تا سال ۱۹۹۴ این پروژه در ناامیدی دنبال می شد، تا اینکه این تیم توسعه پس از تغییر رویه اینترنت را در اهداف کار خود گنجاند.


Oak به Java تغییر نام داده شد تا بتواند به عنوان نشان تجاری ثبت شود. Netscape Navigator ۲.۰ در سپتامبر سال ۱۹۹۵ از این زبان، که به صورت Applet بکار می رفت، پشتیبانی کرد و Microsoft در اواخر سال ۱۹۹۵ آن را بکار گرفت.


از آن زمان به بعد توانایی های این زبان رو به فزونی گذاشت. در سال ۱۹۹۶ شرکت Sun Microsystems نگارش ۱.۰ از Java Development Kit را توسعه داد. و سال بعد نگارش ۱.۱ از JavaBeans پشتیبانی کرد. در سال ۱۹۹۷ شرکت Sun بر علیه Microsoft شکایت کرد و این شرکت را متهم به نقض توافقنامه مربوط به استفاده از Java در Internet Explorer کرد. بعد از این سان JDK ۱.۲ و Swing را، که ابزار پیشرفته تری نسبت به (AWT (Abstract Windowing Toolkit برای ایجاد رابط گرافیکی کاربر(GUI) فراهم می کرد، ارایه کرد. در حال حاضر JDK در نگارش ۵.۰ وبا ویژگی های جدیدی در دسترس است. و با نام J۲SE) Java ۲ Standard Edition) نیز شناخته می شود. در کنار آن J۲EE Java ۲ Enterprise Edition (که درحال حاضر در نگارش ۱.۴ است) برای کاربردهای تجاری ارایه شد. J۲EE تکنولوژی هایی از قبیل Enterprise JavaBeans EJB), Servlets, JavaServer Pages) و … را در بر می گیرد.


Java زبانی برای برنامه های توزیع شده است و زبانی شناخته شده در سطح جهانی است که به کاربر امکان تعامل (interaction) با یک صفحه وب را می دهد و برخلاف صفحات ایستای HTML فراتر از خواندن ویا فقط پر کردن یک فرم، برای کاربر امکان بازی، چت، انجام محاسبات درصفحات گسترده، و حتی دریافت اخباری که به صورت همزمان به روز رسانی می شوند و خیلی چیزهای دیگر را فراهم می کند. Java همچنین مستقل از سیستم عامل است. به این معنی که شما یک برنامه را یکبار می نویسید و این برنامه بر روی هر سیستم عاملی که ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) یا به اختصار JVM بر روی آن نصب باشد به همان شکل و بدون نیاز به هیچگونه تغییری قابل اجرا خواهد بود. Java زبانی ساده، کاملا شی گرا، با امنیت بالا و دارای امکانات چندبندی (Multi-threading) است. از نگارش ۱.۲ به بعد ابزارهای Swing، جاوا را به زبانی آسان و جذاب برای ایجاد یک GUI کاربر پسند تبدیل کرده اند.


از نقطه نظر دیگر می توان گفت: که جاوا یک زبان مستقل از سیستم عامل نیست بلکه همانند یک سیستم عامل مستقل و کوچک عمل می کند. همان طور که درWindows زبان های برنامه نویسی امکان اجرا در بستر (Platform) مربوط به Windows/Intel را دارند، برنامه های جاوا امکان اجرا در Java/JVM را دارند. و همانند Windows، جاوا هم یک بستر نرم افزاری، تجاری و منحصر به یک شرکت است.


کپی
جاوا در مقایسه با سایر زبان‌ها همچون سی‌پلاس‌پلاس یا Basic یا Fortran زبان نسبتاً جدیدی است. شرکت سان میکروسیستمز (یا به اختصار سان) در سال 1991 یک پروژه تحقیقاتی به نام Green را آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد یک زبان جدید شبیه به C++ بود که نویسنده اصلی آن، جیمز گاسلینگ، آن را بلوط Oak می نامید. اما بعدها به دلایل مشکلات حقوقی نام آن به جاوا تغییر کرد. پروژه گرین به دلیل مشکلات بازاریابی در شرف لغو شدن بود تا اینکه گسترش وب در سال 1993 باعث نمایش توانایی‌های وافر جاوا در این عرصه گشت. و به اینگونه بود که سان در می 1995 جاوا را رسما افتتاح کرد.


برنامه‌های جاوا و اپلت‌ها
جاوا برای نوشتن انواع برنامه‌های کاربردی مناسب است. با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت:
• برنامه‌های تحت وب؛
• برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند موبایل، پاکت پی‌سی و ...؛
• برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)؛
• برنامه‌های رومیزی (Desktop)؛
• و غیره.
قابلیت خاصی در جاوا وجود دارد بنام اپلت. اپلتها امکانات فراوانی برای نوشتن برنامه‌های تحت وب در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهند که دیگر زبانهای برنامه نویسی فاقد آن هستند.[نیاز به ذکر منبع] البته وجود ماشین مجازی جاوا برای اجرای اپلت لازم است.


از برتری‌های جاوا نسبت به زبانهای مایکروسافتی مثل سی‌شارپ که بسیار شبیه این زبان هست می‌توان موارد زیر را نام برد:[نیاز به ذکر منبع]
1 - سیستم عامل: هر چقدر زبانهای .net قوی باشند تنها بر روی پلت فرم ویندوز اجرا می‌شوند و برخی ویندوز را سیستم عامل غیر قابل اعتمادی در برنامه نویسی Enterprise می دانند.[نیاز به ذکر منبع] ولی جاوا از این نظر انتخابی خوب است. (هنوز پروژه mono به نتایج پایانی خود نرسیده)
2- قابلیت حمل: جاوا بر روی پلتفرم‌های گوناگونی قابل اجرا است، از ATM و ماشین رختشویی گرفته تا سرورهای سولاریس با قابلیت پشتیبانی از 1024 cpu برای پردازش.


3- جاوا بیشتر از یک زبان است: جاوا فقط یک زبان نیست و انجمن‌هایی متشکل از بزرگان صنایع و برنامه‌نویسان زیادی مشغول به توسعه و ایجاد استانداردهای جدید و به روز هستند.

تکنولوژی‌های اصلی جاوا در حال حاضر
• برنامه‌نویسی برای سیستم‌های رومیزی (J2SE)
• برنامه‌نویسی سمت سرور (J2EE) که به تازگی به JAVA EE 5 تغییر نام داده است.
• برنامه‌نویسی برای سیستم‌های موبایل و رایانه‌های کوچک (J2ME)

توزیع‌های جاوا
در حال حاضر چهار توزیع کننده عمده جاوا وجود دارند:
سان میکروسیستمز: توزیع کننده اصلی جاوا و مبدع آن می باشد. در اکثر موارد هنگامی که گفته می‌شود جاوا منظور توزیع سان می باشد. تاکنون 7 توزیع از این شرکت ارائه شده اند. جاوا 1.0 - 1.1 - که به جاوا 1 مشهورند. جاوا 1.2 – 1.3. 1.4 و 1.5 که به جاوا 2 مشهورند اخیرا نیز توزیع 1.6 از جاوا با کدرمز ماستانگ به صورت آزمایشی منتشر شده است. قابل ذکر است توزیع‌های جاوا بر روی اکثر سیستم عامل‌ها مانند ویندوز، یونیکس و سولاریس، لینوکس و موارد مشابه عرضه شده است.


GNU Java یا gcj کمپایلر کدباز جاوا می باشد. این توزیع از سوی موسسه نرم افزارهای آزاد منتشر شده و فعلا تنها در سیستم عامل‌های لینوکس قابل استفاده است. این کمپایلر توانایی ایجاد کد اجرایی (در مقابل بایت کد توزیع سان) را داراست.
مایکروسافت J# این در حقیقت یک توزیع جاوا نیست. بلکه زبانی مشابه می باشد که توسط مایکروسافت و در چارچوب .net ارائه شده است. انتظار اینکه در سیستم عاملی غیر از ویندوز هم اجرا شود را نداشته باشید.


AspectJ این نیز یک زبان مجزا نیست. بلکه یک برنامه الحاقی می باشد که امکان برنامه نویسی Aspect Oriented را به جاوا می افزاید. این برنامه توسط بنیاد برنامه نویسی جلوه گرا و به صورت کد باز ارائه شده است.

نقاط ضعف
مهم‌ترین ایرادی که برنامه نویسان سایر زبان‌ها به زبان جاوا می گیرند سرعت اجرایی بسیار پایین جاوا است. یک برنامه جاوا به صورت بایتکد می باشد و باید در ماشین مجازی جاوا اجرا گردد. به همین دلیل سرعت اجرای پایینی را در مقابل زبان‌های قدرتمندی همچون ++C دارد. به صورت دیگر یک برنامه C به طور متوسط تا 10 برابر سریعتر از برنامه مشابه جاوا اجرا می‌گردد. جاوا علی رقم شیء گرا بودن در بخشی از قسمت‌ها برای ایجاد انعطاف بیشتر یا بازاریابی بهتر برخی اصول شی گرایی را نادیده گرفته است. از جمله این قسمت‌ها قابلیت بازتابش Reflection می باشد. هدف اصلی بازتابش این است که استفاده مجدد ا

ز کدها و گسترش کدهای موجود و مهم‌تر از همه نوشتن برنامه‌های الحاقی آسان گردد ولی این مهم با زیر پا گذاشتن بعضی اصول ممکن شده است. برای نمونه با کمک بازتابش به راحتی می‌توان متدهای خصوصی دیگر کلاس‌ها را فراخوانی کرد! زبان جاوا در مقابل زبانی مثل ++C ساده تر و یادگیری ان آسانتر

است. این آسانتر بودن به سادگی به دست نیامده است بلکه با حذف بسیاری از موارد که باعث قدرتمند تر بودن زبان ++C بوده‌اند ایجاد شده است. مهم‌ترین این موارد اشاره گرها و وراثت چندگانه بوده‌اند که در زبان جاوا یافت نمی شوند. از آنجایی که جاوا زبانی با عدم وابستگی به بستر می باشد پس استفاده از توابع سیستم عامل را در برنامه نمی پذیرد. به همین صورت نمی‌توان از واسط‌های برنامه نویسی غیر از جاوا در آن استفاده نمود.

 

یک اشتباه متداول
برخی مردم به علت شباهت اسمی، جاوا و جاوااسکریپت را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالیکه این دو زبان گرچه در ظاهر و کلمات شبیهند ولی بطور ساختاری با یکدیگر متفاوتند. جاوا اسکریپت محصول شرکت نت اسکیپ است.

ماشين مجازي جاوا :


برای اجرای برنامه های نوشته شده و کامپایل شده به زبان جاوا نیاز به سکویی یا برنامه ای است که به آن ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) یا به اختصار JVM گفته میشود. این ماشین کدهای کامپایل شده به زبان جاوا را گرفته و آنها را اجرا میکند. شاید این جمله را شنیده باشید که کدهای زبان جاوا بر روی هر ماشین قابل اجرا میباشند و اصطلاحا جاوا Multi Platform است. برای مشخص شدن موضوع مثال زیر را بررسی کنید:
مثال:
شخصی که دستگاهی با سیستم عامل ویندوز دارد، از سایت سان JVM مربوط به سیستم عامل ویندوز را نصب میکند. سپس برنامه ای را به زبان جاوا مینویسد و آن را کمپایل مینماید. پس از آن برنامه کمپایل شده را برای دوست خود که دستگاه دیگری با سیستم عامل لینوکس دارد ارسال میکند. این شخص قبلا JVM مخصوص سیستم عامل لینوکس را از سایت سان برداشته و بر روی دستگاه خود نصب نموده است. به همین دلیل هیچکدام از این دو نفر لازم نیست نگران باشد که سیستم عامل دستگاهایشان با یکدیگر متفاوت است.
همانطور که از مثال مشخص است کدهای جاوا یکبار کامپایل میشوند و همه جا اجرا میشوند و این شعار جاوا است:
یک بار کامپایل کنید و همه جا اجرا کنید.
و یا Complie Once Run Any Where
پس در حقیق راز این قابلیت جاوا وجود ماشینهای مجازی مختلف برای سیستم عاملهای مختلف است.

منابع
• Sun MicroSystems Documentation on JDK 1.5
• Dietell & Dietell , Java How to Program, 6th Ed. Prentice Hall, 2005
• Bruce Eckel, Thinking in Java, 3rd Edition, www.BruceEckel.com


سيستم عامل ويندوز قادر به اجرا كردن applet يا تكه هاي برنامه نويسي شده به وسيله زبان برنامه نويسي جاوارا به دليل فقدان ابزار هاي لازم ندارد.از اين رو تا قبل از ساي 2001 نرم افزار مجازي ساز آنرا با نام microsoft java virtual machie ايجاد كرد.


اما با رشد و كاربرد اين نرم افزار ديگر جوابگو نبود و به ابزار هاي بيشتر از يك مجازي ساز نياز مند گرديد.
از اين رو شركت مبتكر و مشهور اين زبان برنامه نويسي sun كه داراي سيستم عاملي نبتني بر جاوا ميباشد با نام sun solaris و سرور هاي خاص خود،اين نرم افزار را كه ابزار هاي لازم براي اجراي كامل زبان برنامه نويسي جاوا ميباشد را در دسترس عموم قرار داده است.
نسخه فعلي آخرين بروز رساني را نيز در بر دارد.


براي بر قراري ارتباط بر خط بدون داشتن پيغام بر ياهو و نيز بازي بر خط سرويس ياهو ويا براي اتصال به digi chat نياز به مفسر و ابزار هاي جاوا ميباشد.

مفا‌هيم‌پا‌يه فن‌آوري‌اطلا‌عات فهميدن مفا‌هيم پا‌يه ‌سخت‌افزار. نرم‌افزار و فن‌آوري اطلا‌عات
كا‌مپيو‌تر در زبان‌فا‌رسي به‌را‌يا‌نه‌تر‌جمه‌ شده ‌است و در‌نگاه‌ اول به‌دو‌قسمت سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسيم‌ مي‌شود
‌ 1-سخت‌افزار :منظور وسا‌يل جا‌نبي، قطعا‌ت فيزيكي ، مدار‌ها ،ديود‌ها،

2-نرم‌افزار : منظور‌بر‌نا‌مه‌هايي است كه ‌سخت‌افزار‌را‌به‌كار‌مي‌اندازد.
در‌يك‌ نگاه مقد‌ما‌تي به‌سخت‌افزار مي‌توان‌ آن‌را شا‌مل 5 قسمت ‌دانست:
1-Main Memory “ حا‌فظه اصلي “


2- secondary Memory “ حا‌فظه‌جا‌نبي “
سخت‌افزار 3-Input Devices “ دستگاه‌هاي ورودي “


4-Centeral Processing Unit “ وا‌حد پردا‌زشگر‌مر‌كزي “
5-Output Devices “ دستگاه‌هاي خروجي”
را‌بطه‌ بين‌ آنها‌را‌ مي‌توان‌ با نمو‌دار‌زيرنشان‌داد:

data : يا داده‌ها چنين مسيري را طي مي‌كنند:
داده‌ها از طريق دستگاه‌هاي ورودي به‌منظور پر‌دازش وارد مي‌شوند و در حا‌فظه اصلي قرار مي‌گيرند اگر قرار است داده‌ها به‌مدت طو‌لا‌ني در سيستم بما‌ند تا نو‌بت پر‌دازش آن بر‌سد در حا‌فظه جا‌نبي ذ‌خيره مي‌شود.سپس وقتي نو‌بت پر‌دازش ‌آن رسيد وارد حا‌فظه اصلي شده و از طريق پردازشگر، مورد پردازش قرار مي‌گيرد. نتيجه وارد حا‌فظه اصلي شده و در صورتيكه لازم با‌شد مد‌تي در سيستم بما‌ند تا نو‌بت نما‌يش آن در خروجي بر‌سد در حا‌فظه جا‌نبي ذخيره مي‌شود..وقتي نو‌بت نما‌يش آن رسيد به حا‌فظه اصلي منتقل شده و در خروجي نما‌يش داده مي‌شود.
مقا‌يسه كار كامپيوتر با بدن انسان:


انسان با حواس پنج‌گانه اطلا‌عات را دريا‌فت مي‌نما‌يد.(دستگاه ورودي)
آنرا در حا‌فظه خود ذخيره مي‌نمايد.(حا‌فظه اصلي)


اگر بخوا‌هد آنرا در مدت طو‌لا‌ني نگاه دارد در دفتر‌چه ياد‌داشت مي‌نويسد(حا‌فظه جا‌نبي)
موقع استفا‌ده از دفتر‌چه ياد‌داشت، مجددا‍ً در حا‌فظه مي‌آورد.


مغز آنرا تجزيه و تحليل مي‌كند و تصميم منا‌سب مي‌گيرد.(واحد پر‌دازش مركزي)
تصميم مغز به اعضا ء بدن انسان ابلاغ مي‌شود و انسان عكس‌العمل نشان مي‌دهد..
(دستگاه خروجي)


دو اصطلاح داده و اطلا‌عات را در علم كامپيوتر زياد مي‌شنويم:
data يا داده:به كاراكتر‌ها ، علايم ، اشكا‌لي مي‌گويند كه هيچ معني خا‌صي به مخا‌طب خود ارائه نمي‌دهد مثل عدد 021
information يا اطلا‌عا‌ت : به داده‌اي گفته مي‌شود كه داراي توصيف ، معناي تعريف شده‌اي با‌شد مثلاً كد بين شهري تهران = 021
فن‌آوري اطلا‌عات technology” “ information


تمام جنبه‌هاي مديريت و پردازش اطلا‌عات مخصوصاً در داخل يك سازمان يا كمپاني موضوع وسيع it را تشكيل مي‌دهد.. مركزيت مديريت اطلا‌عات با كامپيو‌ترها‌ست. به‌همين دليل در مفا‌هيم پايه فن‌آوري اطلا‌عات كامپيوتر را نيز مطا‌لعه مي‌كنيم.


انفورما‌تيك: واژه‌اي فرانسوي است كه از تركيب دو كلمه انفور‌ما‌سيون و اتو‌ماتيك به‌وجود آمده اسنت. در مورد كاربرد اين واژه اتفاق نظر كامل نيست. ولي در كشور‌هاي غربي بيشتر به‌معني “ علوم آگاهي “ يا “ علوم كاربردي كامپيوتر”‌ به‌كار مي‌رود. و معادل آمريكايي آن it است.
فن‌اوري اطلا‌عات، با طيفي از تعا‌بير گسترده مواجه است كه گاهي حوزه به‌كارگيري آن بسار جزئي است و گاهي به‌صورت ها له‌اي كليه فعا‌ليت‌هاي بشري را در بر مي‌گيرد.


تعا‌ريف رايج از انفور‌ماتيك در ايران:
انفورما‌تيك از تقا‌طع سه تكنو‌لژي ، كامپيو‌تر ، اطلا‌عات ، ارتبا‌طات بهره‌گيري مي‌كند.
هدف از به‌كار بردن فن انفورما‌تيك آماده ساختن و پرورش حجمي از اطلا‌عات است، به‌طوريكه اين اطلا‌عات در جاي درست و در زمان درست و در اختيار افراد مناسب قرار گيرد.


-4 تكنو‌لژي اصلي و اوليه جهان صنعتي براي تو‌ليد كا‌لا و ارائه خدمات عبارت است از:
مواد اوليه، كارگر ، انرژي ، انفورماتيك. تكنو‌لژي چهارم در واقع از سه تكنولژي اول خلق شده و براي كمك به‌آنها استفاده مي‌شود.
-انجمن انفور‌ماتيك ايران واژه انفورما‌تيك را” خود‌كاري آگا‌ها‌نه “ تعريف كرده است
-خود‌كاري : جمع‌آوري ، دسته‌بندي ، ذخيره‌سازي، دست‌يابي و استخراج اطلا‌عات به‌طوريكه حد‌اقل نيروي انسا‌ني ممكن به‌كار گر‌فته‌شود.
1-micro computer


2 - computer mini
3-main frame
دسته‌بندي كامپيو‌تر‌ها 4-super computer


5-network
6-laptops


1-micro computer يا pc personal computer “ “ يا كامپيو‌تر شخصي : تمام تجهيزات در اختيار يك ‌نفر است و روي يك ميز جا مي‌گيرد.
2-mini computer : از pc بزرگتر است سريع‌تركار مي‌كند مقدار بيشتري داده را ذخيره مي‌كند.معمولاً بيش از يك كاربر به‌صورت همز‌مان از آن استفا‌ده مي‌كنند.
3main frame -: ظرف يك ثانيه مساله‌ اي راحل مي‌كند كه سا‌عت‌ها وقت يك mini computer را مي‌گيرد يا حتي روز‌ها وقتmicro computer را مي‌گيردگا‌هي چند صد كاربرهم‌زمان دارد.


4-super computer : توان محا‌سباتي بسيار با‌لا‌يي دارند. معمو‌لاًبراي علوم پيچيده مثل نجوم “ محا‌سبات نجو‌مي”وعلوم فضا‌يي و تحقيق در مسا‌ئل ژنتيك يا محا‌سبات هسته‌اي به‌كارمي‌روند.تعداد كار‌بران آنها پا‌را‌متر‌مهمي در تقسيم‌بندي نيست ولي اخيراً سو‌پر‌كامپيو‌تر‌ها‌يي سا‌خته‌شده است كه در هر ثا‌نيه 200 ميليارد دستور‌العمل را انجام مي‌دهد.


5- Network : گروهي از كامپيو‌تر‌ها شامل 2 يا بيشتر سيستم‌هاي كامپيو‌تري كه‌به يكديگر متصل شده‌اند.
انواع اتصا‌لا‌ت: تو‌پو‌لژي شبكه:

 

Fs : “File server “ : معمو‌لاً داده‌ها و نرم‌افزار‌ها روي آن قرار مي‌گيرد و بقيه كامپيو‌تر‌ها با دستر‌سي به‌آن از داده‌ها و نرم‌افزار‌ها استفا‌ده مي‌كنند.
در روشBus : يك كابل به‌عنوان Bus ، كل مسير شبكه را طي مي‌كند. هر كامپيو‌تر به‌طور مستقيم يا توسط يك كابل جا‌نبي به‌باس متصل است.
در روش ستاره‌اي : Fs در مر‌كز و كامپيو‌تر‌ها در اطراف آن هستند.


در روش حلقوي : كامپيو‌تر‌ها با يك كابل به‌يكديگر متصل مي‌شوند. هر يك مي‌تواند File server اصلي با‌شد. اگر يك كامپيو‌تر خراب شد كل شبكه از كار مي‌افتد.
6-كا‌مپيو‌تر كيفي : “ laptops”


يك كامپيو‌تر كوچك قابل حمل‌و نقل و به‌اندازه‌اي كوچك است كه در كيف جا مي‌گيرد و گا‌هي به‌آن Network computer مي‌گو‌يند.
يك كامپيو‌تر شخصي بسيار كوچك كه وزن آن از 6 پو‌ند كمتر است. جدا از وزن آن يك كامپيو‌تر شخصي است كه صفحه نمايش آن از فن‌آوري ديگري استفا‌ده مي‌كند.اين فن‌آوري Flat –panel-technologies گفته ‌مي‌شود كه صفحه نمايش غير‌حجم و سبك وزن تو‌ليد مي‌كند جنس آن از كريستال ما‌يع يا “liquid crystal

Display” است . كيفيت آنها بسيار با يكديگر متفا‌وت است. بيشتر آنها به تفكيك VGA محدود مي‌شوند تصا‌وير بسيار Sharp تو‌ليد مي‌كند ولي به‌سرعت تصوير عوض نمي‌شود از نظر توا‌نا‌يي همان فدرت Pc معمو‌لي را دار‌ند Cpu ، حا‌فظه ، ديسك ما‌نند Pc معمو‌لي است ولي قرار دادن آنها در يك بسته‌كو‌چك بسيار گران تمام مي‌شود قيمت آنها دو برابر Pc معمولي است آنها با با‌طري كار مي‌كنند احتياج به اتصال به‌برق ندارند ولي پس از چند سا‌عت بايد شارژ شوند.
تر‌مينال : شامل Keyboard، Monitor است و ارتباط شما را با كامپيو‌تر بر‌قرار مي‌كند

 


تقسيم‌بندي‌تر‌مينال‌ها

1- Intelligent Terminal : دستگا‌هي كه شامل حافظه اصلي و يك Cpu است .
2- Smart terminal : توان پردازش دارد ولي نه به‌اندازه تر‌مينال با‌هو‌ش
3- terminal Dumb : تر‌مينال معمو‌ لي
در شبكه ترمينال يك Pc يا Workstation است كه به M

ain frame وصل شده است Pc معمولاً يك برنامه Emulator تر‌مينال را اجرا مي‌كند و frame Main فكر مي‌كند كه آن مانند هر تر‌مينال ديگر است.
انواع تر‌مينال‌هاي با‌هوش “Intelligent”
Vt100 “Video terminal 100”
Vt200
Tn3270 Vt100 ‏‏اولين تر‌مينالي است كه يك پر‌دازشگر همه‌منظوره را براي كنترل كدها‌ي جديد Ansi ‏ ‏‏به‌كار‌برد اين كنترل كد‌ها به‌وسيله Dec در سال 1978 معرفي شد كه‌به‌سرعت مشهور شد و كنترل كد‌هاي آن عملاً استا‌ندارد شد مخصو‌صاً Ibm آنرا پذيرفت.
Intelligent terminal : “تر‌مينالي شامل مانيتور و صفحه كليد “ كه شامل قدرت پردازش است . ترمينال با‌هوش شامل حا‌فظه و يك پردازنده براي انجام نمايش خاص است. بر‌عكس تر‌مينال گنگ توان پر‌دازش ندارد و با‌يستي كاملاً متكي به‌كا‌مپيو‌تر مركزي باشد.
Smart terminal : كمي توان پردازش دارد ولي نه‌به‌اندازه ترمينال با‌هوش ، آنها مدار‌هاي منطقي براي انجام عمليات نمايش مثل چشمك‌زدن و پر‌رنگ نشان‌دادن دارند.


Dumb terminal : اصلاً توان پردازش‌ندارند.
پايانه گنگ : وسايلي (شامل يك صفحه نمايش و يك صفحه‌كليد) بودند كه‌به‌سادگي ورودي را از كار‌بر پذيرفتند و نتا‌يج را نمايش مي‌دهند در‌اين حالت تمام عمليات پر‌دازش و نگهداري داده‌ها توسط كامپيو‌تر Server انجام‌مي‌شود.
پا‌يا‌نه هو‌شمند : كا‌ربران شبكه از پا‌يا‌نه هو‌شمند استفا‌ده مي‌كنند پايا‌نه‌هاي هو‌شمند كامپيو‌تر‌هايي از نوع ‍‍Pc هستند كه‌خود نيز‌داراي قا‌بليت پردازش و نگهداري اطلا‌عات به‌صورت “ محلي “ هستند.

 

اجزاء اصلي يك 1-اجزاء داخل Case
كامپيو‌تر شخصي 2- اجزاء خارج Case
اجزاء داخل Case : پر‌دازشگر، حافظه , Rom) (Ram Mother board , كارت گرافيكي , كارت شبكه , كارت صو‌تي : Hard disk
اجزاء خارج Case Keyboard , Mouse : , Monitor


1-عمودي روي سطح ميز قرار مي‌گيرد: Tower unit
Case 2-افقي روي سطح ميز قرار مي‌گيرد : unit Desktop
در بعضي كتا‌بها : واحد كنترل Cpu=AlU+
AlU:arithmetic and logic unit
: control unit واحد كنترل
واحد كنترل: هر دستور كامپيو‌تري از حافظه خارج مي‌شود پس از تش

خيص نوع، دستور ، مدارات خاصي شروع به‌كار مي‌كنند تا دستور مورد نظر اجرا شود واحد كنترل تشخيص مي‌دهد كه چه مداراتي بايد كار كنند تا عمل خواسته شده اجرا شود.
Cpu : داخل Case است .
پردا‌زشگر اصلي: ريز‌پر‌دازنده‌هاي معروف تو‌سط شر‌كت Intel سا‌خته‌شده‌است. انواع ريز‌پر‌دازنده‌ها كه‌تو‌سط Intel سا‌خته‌شده .
كا‌مپيو‌تر‌هاي XT : technology Extended 8086 8088
80186

كامپيو‌تر‌هاي AT : technology advanced 80286
80386
80486
80586


آدرس از Cpu به‌حا‌فظه‌اصلي RAM روي يك مجمو‌عه از سيم‌ها به‌نام bus address فر‌ستاده‌ مي‌شود.محتواي حا‌فظه به CPU طي مجموعه سيم‌هاي ديگري به‌نام data bus منتقل مي‌شود.
بعد از پر‌دازشگر 486 كا‌مپيو‌تر‌هاي Pentium به‌بازار ارائه‌شدكه به سرعت تكامل يا‌فت. :
pentium pro كه 3.3 ميليون ترانزيستور دارد و در سال 1993 ارائه‌شد.
II pentium كه 5 .7 ميليون ترانز‌يستور دارد و با سر‌عت‌ها‌يي بين 266-233 مگا‌هر‌تز و 333-300 مگا‌هر‌تز و 32 كيلو‌بايت cache سطح 1 و 512 كيلو‌بايت cache سطح 2 ارائه شد.


III pentium : 70 دستور‌العمل جديد براي امكا‌نات چند‌رسا‌نه‌اي و سه‌بعدي دارد.
pentium IV : كه 144 دستور‌العمل جديد براي محا‌سبات اعشاري با‌دقت بسيار بالا و1.4 تا 1.5 گيگا‌هرتز سرعت دارد.
حا‌فظه : اطلا‌عات در حا‌فظه به‌صورت 0و1 ذخيره مي‌شود. 0 يا 1 بيت گفته‌ مي‌شود واحد‌هاي بزرگتر از بيت :
بايت، كيلو‌بايت، مگا‌با‌يت ، گيگا‌با‌يت ، ترا‌با‌يت است.
به‌صورت زير:


1 بايت = 8 بيت
1 كيلو‌بايت= 210 بايت = 1024 بايت
1 مگا‌بايت = 220 بايت = 1024*1024 بايت


1 گيگا‌بايت = 230 بايت = 1024*1024*1024 بايت
1 ترا‌بايت = 240 با‌يت = 1024*1024*1024*1024 بايت


1-Integer
2-Floating point
اطلا‌عا‌ت در حا‌فظه 3-كا‌را‌كتر
4- اطلا‌عا‌ت صو‌تي
5-اطلا‌عا‌ت تصو‌ير‌ي
كا‌را‌كتر : جدول AscII يا EBCDIC
اطلا‌عا‌ت صو‌تي : با ذخيره مختصا‌ت نقا‌ط
اطلا‌عا‌ت تصويري : صفحه تصوير به‌نقاط يا pixel تقسيم مي‌شود.
مثلاً 800*600 هر نقطه بايت (100 ) يا 3 بيت
براي 8 رنگ مطرح مي‌شود.
كا‌مپيو‌تر‌هاي Digital تمام اطلا‌عا‌ت را عددي ذخيره مي‌كنند.
يك دستور‌العمل در ماشين معمو‌لاً


31 12 11 7 6 0
سلسله مراتب حافظه را مي‌توان چنين نما‌يش داد:
محوطه موقت حافظه
محو‌طه دائمي حا‌فظه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید