بخشی از مقاله


جرایم اینترنتی


از زمان ابداع اينترنت تا زماني كه استفاده از اينترنت شكل عمومي پيدا كرد، تصور از پيش تعيين شده‌اي درباره اين امكان ارتباطاتي و اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد وجود نداشته است.


بسياري از اتفاقات افتاده است و سپس كساني به دنبال تبيين و در مواردي برخورد يا جلوگيري از آن برآمده‌اند.
مقاله زير به بررسي جرائم اينترنتي خواهد پرداخت و با مرور بر تاريخچه اينترنت و وقوع اين جرائم تلاش مي كند تعريفي از آن ارائه كند، و مهمترين جرائم اينترنتي را معرفي كند.


اینترنت در سال 1964 توسط محققي به نام پائول باران (PAUL BARAN) در شرکت RAND (راند) ابداع شد. وی به دنبال روشی برای مطمئن سازی ارتباط پنتاگون ( وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا ) با اعضای ارتش در هنگام حمله واقعی اتمی بود و یک شبکه ارتباطات رایانه ای غیر متمرکز را پیشنهاد کرد که در آن رایانه مرکزی وجود نداشت.


در چنین شبکه ای که اینترنت شبکه آرپانت (ARPANET) نام داشت حتی در صورت انهدام و خراب یک یا چند رایانه، همچنان امکان تبادل اطلاعات بین سایر رایانه های باقی مانده وجود خواهد داشت. در اوایل دهه 70 میلادی محققان دریافتند که اینترنت علاوه بر روشی برای برقراری ارتباطات بین قسمت های مختلف ارتش ، روش کم هزینه ای برای برقراری ارتباطات بین اشخاص و سازمان هاست (تاریخچه اینترنت، تکنولوژی و اطلاعات ، شهریور 85( .
در واقع انگيزه بنيادين شكل گيري اينترنت حصول اطمینان از امکان برقراری ارتباطات پیوسته است .( تاریخچه پیدایش اینترنت ، وب سایت مدرسه رشد... 2006) . گفته می شود هدف اصلی از انجام پروژه آرپانت، افزایش امنیت اطلاعات محرمانه و نظامی این کشور( آمریکا) در مقابل مخاطرات ناشی از حملات هسته ای روسیه بود ( مروری بر تاریخچه و روند شکل گیری جرایم رایانه ای ، روزنامه دنیای اقتصاد، 22 ابان 1381(


اولین جرایم اینترنتی در جهان و ایران


تاریخچه مشخصي از پیدایش جرم اینترنتی و کامپیوتری زمان وجود ندارد ولی به هرحال اين دسته از جرائم را بايد زائیده و نتیجه تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی دانست.
براساس مطالعات صورت گرفته منشاء پیدایش جرم کامپیوتری و اینترنتی به قضیه رویس برمی گردد؛ او که بعد از بی مهری مسئولان یک شرکت فروش عمده میوه و سبزی، به عنوان حسابدار آنها انتخاب می شود از طریق کامپیوتر اقدام به حسابرسی کرده و با تغییر قیمت ها و تنظیم درآمد جنس ، مبلغی از مرجع آن را کاهش و به جای خاص واریز می می کند.


رویس با ظرافت خاصی قیمت ها را تغییر می داد ، بعد از آن با نام 17 شرکت محل و طرف قرارداد ، چک های جعلی صادر و از آن حساب برداشت می کرده به طوری که در کمتر از 6 سال بیش از یک میلیون دلار بدست آورده است امابه علت نداشتن مکانیزم برای توقف این روند، رویس خودش را به محاکم فضایی معرفی می کند و به 10 سال زندان محکوم می شود .بدین ترتیب زمینه پیدایش جرم رایانه ای شکل می گیرد و دادگاه را به تدوین قوانین مدون وا می دارد.
براساس اطلاعات موجود اولین جرم اینترنتی در ایران در تاریخ 26 خرداد 1378 به وقوع پیوست. یک کارگر چاپخانه و یک دانشجوی کامپیوتر در کرمان اقدام به جعل چک های تضمینی مسافرتی کردند و چون تفاوت و تمایزی چندان بین جرم کامپیوتری و جرم اینترنتی وجود ندارد، عمل آن ها به عنوان جرم اینترنتی محسوب می شود.


بعد از این بود که گروههای هکر موسوم به گروه مش قاسم و ... ،جرم های دیگری را مرتکب می شدند، مواردي چون جعل اسکناس ، اسناد و بلیط های شرکت های اتوبوسرانی ، جعل اسناد دولتی از قبیل گواهینامه ، کارت پایان خدمت ، مدرک تحصیلی و جعل چک های مسافرتی و عادی بخشی از این جرایم اینترنتی هستند.


براساس آمارهای موجود در سال 1384 ، 53 مورد پرونده مربوط به جرایم اینترنتی در کشورتشکیل شد که کشف جرائم آمار 50 درصدی را نشان می دهد.
از مهمترین موارد جرم اینترنتی و رایانه ای در سال گذشته ، 32 مورد سوء استفاده از کارت های اعتباری 11 مورد کلاهبرداری اینترنتی ، 7 مورد ایجاد مزاحمت از طریق اینترنت ، 3 مورد کپی رایت و 2 مورد نشر اکاذیب از طریق اینترنت و 5 مورد موضوعات متفرقه بوده است.


باتوجه به آمارهای سال 84 میزان کشفیات مروبط به کلاهبرداری ، جعل و سایر جرائم رایانه ای و اینترنتی 11 درصد رشد را نشان می دهد.
می توان گفت امسال هم جرایم رایانه ای و اینترنتی در کشورمان اتفاق افتاده که شاید یکی از مهمترین و خبرسازترین آنها ، توزیع سی دی مستهجن منسوب به یکی از بازیگران مشهور زن بود و از مصادیق بارز جرم رایانه ای است.

جرم رایانه ای (اینترنتی) چیست ؟
جرم رایانه ای بر 2 نوع است : در تعریف محدود (مضیق) جرمی که در فضای مجازی (سایبر) رخ می دهد جرم رایانه ای است و بر اساس این دیدگاه، اگر رایانه ابزار و وسیله ارتکاب جرم باشد آن جرم را نمی توان در زمره جرایم رایانه ای قلمداد کرد.
در تعریف گسترده (موسع) هر فعل یا ترک فعلی که در یا « از طریق » یا « به کمک سیستم های رایانه ای » رخ می دهند جرم رایانه ای قلمداد می شود .از این دیدگاه جرایم به 3 دسته تقسیم می شوند :

 


1- رایانه موضوع جرم: در اين دسته از جرائم رایانه و تجهیزات رایانه ای ،موضوع جرایم سنتی (کلاسیک) مثل سرقت، تخریب تجهیزات و ... هستند.
2- رایانه واسطه جرم: رایانه وسیله و ابزار ارتکاب جرم است و از آن برای جعل مدرک ، گواهینامه و ... استفاده می شود.
3- جرایم محض رایانه ای: دسته سوم جرایم محض جرائمی مانند هک یا ویروسی کردن که صرفا در فضای سایبر « مجازی »اتفاق می افتد.
درکنفرانسیون بین المللی بوداپست (2001) چیزی تحت عنوان جرم رایانه ی مطرح نشده بلکه در فضای مجازی syber space از cyber crime نام برده شده که در فارسی به جرم مجازی تعبیر می شود . در اسناد و کنفرانسیون های بین المللی پیرامون جرایم رایانه ای رویکردی دوگانه وجود دارد به این معنا که هم ارتکاب جرایم رایانه ای محض مانند هک کردن و هم ارتکاب برخی جرایم مانند جرایم سنتی با استفاده از سیستم های رایانه ای مانند نقض حقوق مالکیت معنوی جرم انگاری تلقی شده است .
در کشور ما تعاریفی که در پیش نویس جرایم کامپیوتری آمده جرم ها را به جرم های از قبیل کلاهبرداری کامپیوتری ، جعل کامپیوتری ، جاسوسی کامپیوتری ، سابوتاژ کامپیوتری ( تغییر ، محو، متوقف سازی ، ملاحظه در خطوط ارتباطی و ...) تخریب کامپیوتری ، دستیابی غیر مجاز ، شنود غیر قانونی و ... تقسیم کرده و مجازات های برای برخورد با این جرایم در نظر گرفته شده است.

مبنای تشخیص جرائم اینترنتی، قانون مطبوعات یا...

نکته قابل تامل در خصوص جرائم اینترنتی این است که در سالهای گذشته بنا بر نظر و تصمیم مجلس شورای اسلامی و اظهار نظر مسئولان قضایی مبنای فعالیت سایت ها اینترنتی و مرجع رسیدگی به جرایمی که به واسطه اینترنت رخ می دهد را می توان در قلمرو قانون مطبوعات جستجو کرد و دلیل این تصمیم همه این بود که شبکه های اینترنتی که اقدام به نشر مطلب می کنند نوعی نشریه محسوب می شوند.
برای اثبات صحت این نظر می توان به تبصره 3 ماده یک فصل اول قانون مطبوعات کشورمان اصلاحیه مصوب سال 1379 استناد کرد؛براساس این تبصره کلیه نشریات الکترونیک مشمول مواد این قانون « قانون مطبوعات » است (الحاقی 30/1/1379 (


بنا بر این با جرایم اینترنتی و جرایمی که از طریق نشریات الکترونیکی رخ می دهد می توان بر اساس مجازات های پیش بینی شده در قانون مطبوعات برخورد کرد. از دیدگاه دیگر، بنا بر اظهارات کارشناسان اولین تفاوت مطبوعات کاغذی و اینترنتی در گرفتن مجوز از ارشاد است ضمن اینکه ماهیت آنها به گونه ای است که نه مانند هم بلکه از جهاتی متضاد هم هستند.

مهمترین جرم های اینترنتی در جهان
انتشار اخبار کذب ، ارسال مطالب ، تصاویر و فیلم های مستهجن ، آموزش و تبلیغ تروریسم ، هتک حرمت افراد استفاده از فضای متعلق به دیگران ، ارسال پیام های مخرب ، اخلال در دسترسی به دیگران ، نقض حق مالکیت، هک و ویروسی کردن سایت ها ، اجازه به حریم خصوصی افراد از طریق ایمیل ها بخشی از جرم های اینترنت محسوب می شوند.


به جرم های اینترنتی می توان کلاهبرداری ، سوء استفاده از نام شرکت ها ، سرقت اینترنتی و استفاده از علایم اینترنتی ، نفوذ به سایت های دولتی و خصوصی رزوکردن آدرس سایت ها (DOWAN) بر اساس نام شرکت ها و افراد و باج خواهی از آنها طراحی برنامه های مخرب ، سرقت ، جنایت و سایر موارد از طریق Email و chat را هم اضافه کرد.


مهمترین جرم اینترنتی که هم اکنون برای کاربران به بحران تبدیل شده سرقت هویت است که آنها را مجبور به تغییر هویت به سمت هویت دیجیتالی کرده است.
در مورد هک کردن هم ،در برخی از کشورها طبق برخی قوانین ، هکر ها شناسایی و روانه زندان شدند.در کشور ما برای هک کردن قانون خاصی نداریم فقط افرادی که از عمل دیگران متضرر می شوند می توانند با مراجعه به دادگاه و تنظیم شکایت برای رسیدگی اقدام کنند.
قانون ایران در باره رسیدگی به جرایم اینترنتی چه می گوید؟


نكته اساسي در جرائم اينترنتي حذف مكان در قلمروي مكان فيزيكي و محدوده حاكميت سياسي است.
امکان دارد جرم در محدوده خارج از جغرافیا و قلمرو حاکمیت کشور انجام شود و جرم انگاری لازمه نادیده گرفتن اصل صلاحیت سرزمین و توسعه مرزهای جغرافیایی است، در مواردی بر اساس ماده 5 قانون مجازات های اسلامی مبنی بر محدود بودن مورد تعقیب و مجازات تبعه خارجی نسبت به جرایم ارتکابی خارج از کشور که در سال 1370 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است، هر ایرانی و یا بیگانه ای که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرایم ذیل شود و در ایران یافت شود و یا به ایران مسترد گردد طبق قانون مجازات ها اسلامی مجازات می شود :


1- اقدام علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران و امنیت داخلی و خارجی و تمامیت ارضی یا استقلال کشور جمهوری اسلامی ایران.
2- جعل فرمان یا دستخط یا مهر و امضای مقام معظم رهبری و یا استفاده از آن .


3- جعل نوشته رسمی رئیس جمهور یا رئیس مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان و یا رئیس مجلس خبرگان رهبری یا رئیس قوه قضائیه ، معاونان رئیس جمهور یا رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور یا هر یک از وزیران یا استفاده از آنها.


4- جعل اسکناس رایج ایران یا اسناد بانکی ایران مانند برات های قبول شده از طر بانک ها یا چک های صادر شده از طرف بانکها و اسناد تعهد آور بانکها و جعل اسناد خزانه و اوراق صادره یا تعیین شده از طرف دولت یا شبیه سازی و هر گونه تقلب در مورد مسکوکات رایج داخله ..
در خصوص جرایم خارج از کشور، اگر فردي بيگانه در كشور خارجي به تبعه ایرانی ضرر زيان رسانده باشد قابل تعقیب و مجازات نیست اما اگر جرم تبعه خارجی جرم اینترنتی باشد، عمل او بر اساس قانون ،قابل مجازات خواهد بود البته به شرطی که مجرم در ایران یافت شود.
بر اساس تحقیقات موجود هم اکنون لایحه مبارزه با جرائم اینترنتی توسط گروهی از دانشجویان رشته حقوق و کارشناسان قضایی در حوزه پژوهش های مجلس شورای اسلامی در دست تهیه و تدوین نهایی است و بنا بر اطلاعات موجود قرار است پس از طی روال عادی و قانونی به عنوان طرح جامع مبارزه با جرایم اینترنتی به شکل قانون در آید.


در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص ایران و پارامترهایی از این قبیل در قانون جدید لحاظ شده است.
نگاهی به جرایم اینترنتی و کامپیوتری ؛ پليس اينترنتى ، نیروی انتظامی رایانه ای !!!
در سال هاي اخير شاهد چند نمونه كلاهبرداري اينترنتي در كشور بوده ايم. اكثر افرادي كه به وسيله اينترنت از آنها كلاهبرداري شده، به خاطر ناآگاهي از روند رسيدگي به جرايم اينترنتي در نيروي انتظامي كشور، از شكايت عليه مجرمان منصرف شده اند


نيروهاي پليس بايد آموزش هاي لازم را در اين زمينه ببينند تا به شكل پليس مجازي بتوانند به جرايم اينترنتي رسيدگي كند.
گفته می شود « پليس فعاليت خود را در جهت مقابله با مجرمان اينترنتي به صورت تخصصي آغاز كرده است. نيروي انتظامي جهموری اسلامی ایران از سال 78 با گسترش مصرف و به كارگيري رايانه و اينترنت در كشور و با توجه به نيازهاي جامعه براي رسيدگي به جرايمي در اين خصوص كه در حال صورت گرفتن و يا در شرف انجام بود مطالعات و تحقيقات گسترده اي در اين خصوص آغاز كرد كه نتيجه اين بررسي ها در سال 81 منجر به تشكيل يك واحد با عنوان اداره كل مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي در معاونت آگاهي نيروي انتظامي كشور شد.

 

مرورى بر جرايم رايانه اى و اینترنتی و چگونگى مواجهه با آن در ایران و کشورهای جهان
درمورد طبقه بندی جرایم رایانه ای به چه میزان مطالعه داشته اید این روزها در بین بلاگرها به خصوص وبلاگ نویسان سیاسی و اجتماعی ؛ برخورد با جرایم رایانه ای یا اینترنتی معادل برخورد قضایی با وبلاگ نویسان معترض قلمداد می شود در حالی که قضیه این نیست پس داستان چیست.
طبقه بندی جرايم رايانه اى
سازمان پليس جنايى بين المللى، جرايم رايانه اى را به شرح زير طبقه بندى كرده است:
۱- دستيابى غيرمجاز
الف: نفوذ غيرمجاز، ب: شنود غيرمجاز، ج: سرقت زمان رايانه
۲- تغيير داده هاى رايانه اى
الف: بمب منطقى، ب: اسب تروا، ج: ويروس رايانه اى، د: كرم رايانه اى
۳- كلاهبردارى رايانه اى
الف: صندوق هاى پرداخت، ب: جعل رايانه اى، ج: ماشين هاى بازى، د: دستكارى ها در مرحله ورودى/ خروجى، ر: ابزار پرداخت (نقطه فروش)،ز: سوءاستفاده تلفنى
۴- تكثير غيرمجاز
الف: بازى هاى رايانه اى،ب : نرم افزارهاى ديگر، ج: توپوگرافى نيمه هادى
۵- سابوتاژ رايانه اى
الف: سخت افزار، ب: نرم افزار
۶- ساير جرايم رايانه اى


الف : سيستم هاى تابلوى اعلانات الكترونيك، ب: سرقت اسرار تجارى، ج: ساير موضوعات قابل تعقيب
طبقه بندى در كنوانسيون جرايم سايبرنتيك
اين كنوانسيون در اواخر سال ۲۰۰۱ به امضاى ۳۰ كشور پيشرفته رسيده است و داراى وظايف زير است:
هماهنگ كردن اركان تشكيل دهنده جرم در حقوق جزاى ماهوى داخلى كشورها و مسائل مربوطه در بخش جرايم سايبراسپيس.
الف: فراهم آوردن اختيارات لازم آئين دادرسى كيفرى داخلى براى پى جويى و تعقيب چنين جرايمى علاوه بر جرايم ديگر كه با استفاده از سيستم هاى رايانه اى ارتكاب مى يابند.


ب: تدوين سيستم سريع و مؤثر همكارى بين المللى
ج: كنوانسيون بين المللى جرايم رايانه اى بوداپست (۲۰۰۱) جرم را موارد زير تعريف كرده است:
- نفوذ غيرمجاز به سيستم هاى رايانه اى
- شنود غيرمجاز اطلاعات و ارتباطات رايانه اى


- اخلال در داده هاى رايانه اى
- اخلال در سيستم هاى رايانه اى
- جعل رايانه اى


- كلاهبردارى رايانه اى
- سوءاستفاده از ابزارهاى رايانه اى
- هرزه نگارى كودكان
- تكثير غيرمجاز نرم افزارهاى رايانه اى و نقض حقوق ادبى و هنرى

سياستگزارى ملى در بستر جهانى
واقعيت اين است كه بدون ملاحظه چند الگوى ملى در برخورد با اينترنت نمى توان از سياستگزارى مبتنى بر فهم جهانى سخن گفت. لذا معرفى اجمالى چند نمونه كه با سه رويكرد تحول گرا، ثبات گرا و اعتدال گرا تناسب بيشترى دارند ضرورى است.

الگوى آمريكايى
اينترنت در آمريكا هم به عنوان تهديد امنيتى و هم به عنوان بزرگترين فرصت ملى تلقى مى شود. كاخ سفيد در پنجم ژانويه سال ۲۰۰۰ بيانيه اى را تحت عنوان «استراتژى امنيت ملى در قرن جديد» منتشر كرد. در اين بيانيه ضمن برشمردن منافع حياتى آمريكا، از اينترنت به عنوان مهمترين ابزار ديپلماسى مردمى نام برده شده است.


پيشرفت جهانى تكنولوژى هاى آزاد و اطلاع رسانى چون اينترنت توانايى شهروندان و موسسات را براى تاثيرگذارى بر سيستم هاى دولت ها تا حد غيرقابل تصورى بالا برده است. ديپلماسى مردمى يعنى تلاش براى انتقال اطلاعات و پيام هايمان به مردم جهان يكى از ابعاد مهم استراتژى امنيت ملى ما است. برنامه ريزى ما بايد به گونه اى باشد كه توانايى ما را براى اطلاع رسانى و تاثيرگذارى بر ملل كشورهاى ديگر در جهت منافع آمريكا تقويت كند و گفت وگوى ميان شهروندان و موسسات آمريكايى را با نظايرشان در ديگر كشورها توسعه ببخشد. توسعه اينترنت در داخل و استفاده از آن براى تاثيرگذارى بر ديگران بخش مهمى از سياست هاى استراتژيك آمريكا است.


افزايش جرايم رايانه اى در آمريكا از جمله حمله به سايت هاى Amazon و yahoo، رئيس FBI را واداشت تا در فوريه ۲۰۰۰ از كنگره بخواهد ۳۷ ميليون دلار به بودجه ۱۰۰ ميليون دلارى وزارت دادگسترى براى مبارزه با جرايم رايانه اى بيفزايد و كلينتون در همان ماه درخواست يك بودجه ۹ ميليون دلارى براى تاسيس مركز امنيت ملى، مشاركت شركت هاى اينترنتى و تجارت الكترونيك عليه حمله كنندگان به سايت هاى رايانه اى را به كنگره ارائه داد.

الگوى فلسطين
اين كشور در فاصله سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ تبديل به يك غول صنعت اينترنت شده است. اين كشور در سطح داخلى چنين سياست هايى اتخاذ كرده است:
- اختصاص ۳ درصد از GDP كشور معادل ۹۰ ميليارد دلار به تحقيق و توسعه در زمينه تكنولوژى پيشرفته.
- آموزش مهارت هاى پيشرفته رايانه اى در دوران سربازى و تداوم آموزش در دوران خدمت احتياط.
توليد Checkpoint با پيشينه و ريشه در كاربردهاى نظامى و به عنوان يكى از قابل اطمينان ترين و پرفروش ترين باروهاى جهان كه كشورهاى عربى نيز به آن متكى هستند، يكى از سياست هاى جهانى كشور مذكور است.

الگوى چينى


چين رسماً اعلام كرده است به دنبال برقرارى توازن ميان جريان آزاد اطلاعات و صيانت فرهنگ و ارزش هاى اجتماعى خود است. پيتر پيت معاون شركت دولتى اينترنت چين گفته است: ما علاقه به قمار، پورنوگرافى و موارد حساسيت برانگيز سياسى نداريم اما حتى با محتواى فيلتر شده، اينترنت را تنها و مهمترين نيرويى مى دانيم كه درهاى چين را بر روى دنيا مى گشايد و راه تغييرات اقتصادى را هموار مى كند. در اجراى اين استراتژى چين اقدامات زير را انجام داده است:
- سرمايه گذارى عظيم در صنايع الكترونيك، مخابرات و رايانه
- اقدامات وسيع و سازمان يافته براى تكثير، شكستن قفل و شبيه سازى نرم افزارها و برنامه هاى كاربردى رايانه اى و تقويت صنعت عظيم نرم افزار در چين
- تاسيس شركت دولتى اينترنت چين و انحصار ورود اينترنت به كشور از طريق اين شركت
- همكارى شركت با غول هاى اينترنتى آمريكا براى ايجاد خدمات مبتنى بر وب با استانداردهاى كيفى AOL و استانداردهاى اخلاقى و قانونى چين
- جلب همكارى AOL و Netscape براى توليد يك پويشگر اينترنت به زبان چينى


- هزينه عظيم براى فيلتر كردن محتواى نامناسب اخلاقى و سياسى در اينترنت
الگوى كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس
تقريباً در تمام كشورهاى حاشيه خليج فارس كنترل قوى دولتى بر محتوا و توزيع اطلاعات وجود دارد. اين كنترل ها به علل مذهبى، سياسى و فشارهاى داخلى صورت مى گيرد. روش اصلى كنترل اطلاعات الكترونيك، در اين كشورها انحصار مخابرات در شركت هاى دولتى است. يكى از پيامدهاى اصلى اين كنترل دولتى تاخير در رسيدن اينترنت و كندى در همه گير شدن آن در اين كشورها است. در كشورهاى عربى منطقه خليج فارس دولت و بخش دانشگاهى عامل گسترش اينترنت نبوده اند، در عوض تجارت آزاد و بازرگانان خارجى مقيم، بيشترين مشتاقان و كاربران اينترنت را تشكيل مى دهند. در واقع هيچ شخص، سازمان، و

تجارت مدنى نمى تواند بدون اتكا به وب و اينترنت در رقابت جهانى براى دسترسى به منابع طبيعى و اقتصادى خليج فارس به بقاى خود ادامه دهد. اقتصاد وابسته و ادغام منطقه در اقتصاد جهانى، اتصال به اينترنت را گريزناپذير مى كند. بازار مصرف اينترنت در كشورهاى عربى خليج فارس، اساساً تجارى است.
كشورهاى خليج فارس از نظر سياستگزارى در مورد اينترنت روى يك طيف قرار دارند كه يك طرف آن عراق و طرف ديگر آن يمن و قطر است.

الگوی عراق
عراق تاكنون رسماً به اينترنت متصل نشده است و مودم هاى شخصى را ممنوع كرده است. از طرف ديگر يمن و قطر با حذف هرگونه كنترلى بر روى اينترنت و سرمايه گذارى براى گسترش زير ساخت ها به منافع اينترنت بيشتر از خطرات آن بها داده اند.

الگوی کشور عربی کویت
كويت با برخوردارى از سيستم مخابراتى كاملاً پذيرفته در سال ۱۹۹۴ ارائه خدمات عمومى اينترنت را آغاز كرد. وزارت مخابرات كويت امتياز ISP را ابتدا به گلف نت و سپس به يك كمپانى ديگر واگذار كرد. گلف نت از طريق ماهواره Sprint به آمريكا متصل است. دانشجويان كويتى بدون هيچ گونه هزينه به اينترنت دسترسى دارند.

 

الگوی کشور عربی عمان
عمان به واسطه جبران عقب ماندگى نسبى از ديگر كشورهاى خليج فارس، بازسازى سيستم مخابراتى را در اولويت هاى خود قرار داده است. در چارچوب يك طراحى ملى براى زيرساخت ها و خدمات مخابراتى GTO سازمان عمومى مخابرات طرحى را براى سال ۲۰۰۰ ارائه كرد كه در آن امكان دسترسى به هر اطلاعى در هر زمانى، در هر كجا و به هر شكل براى دولت و بخش خصوصى پيش بينى شده اند.


GTO در سال ۱۹۹۵ يك مناقصه بين المللى را براى ISP اعلام كرد. در اين مناقصه Sprint آمريكا برگزيده شد و علاوه بر ايجاد سايت، اداره آن را به مدت ۵ سال تعهد كرد. دسترسى عمومى به اينترنت از دسامبر ۱۹۹۶ فراهم شد و كاربرى تجارى آن به سرعت توسعه يافت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید