بخشی از مقاله

داروهای پرورش اندام

پروويرون
اين دارو نيز استروئيدي تزريقي با آثار نيرومند آندروژنيکي است که براي سفت کردن عضلات و همچنين براي مقابله به استروژن ناشي از تجزيه شدن ديگر استروئيدها در بدن مورد استفاده قرار مي گيرد. افزايش در خور توجه ميل و قواي جنسي با مصرف اين دارو در انسان ديده شده است. برخي از ورزشکاران اين دارو را حتي به «وياگرا» ترجيح مي دهند. اين دارو اندکي براي کبد سمي بوده و در عوض به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل نمي شود. اين دارو که در برخي

کشورها به نام «مسترولون» نيز شهرت پيدا کرده است براي کساني که قصد اضافه کردن وزن را نداشته و دوست دارند در همان دسته وزني خود به سفتي و تراشيدگي مطلوب عضلاني برسند، ايده آل به نظر مي رسد. معتبر ترين نمونه هاي اين دارو را کمپاني هاي داروسازي آلمان و مکزيک توليد و روانه بازار کرده است.


قرصهاي خوراکي 25 ميلي گرمي اين دارو آندروژني چند منظوره است که خواص آنابوليکي درخور توجهي داشته و به منظور و مقاصد گوناگون تجويز مي شود. اين دارو و اين استروئيد خوراکي از اين جهت که ترکيب «non-17 Alpha» را در ساختمان شيميايي خود ندارد، دارويي منحصر به فرد محسوب مي شود. از اين دارو براي تقويت فواي جنسي مردان نيز استفاده مي شود. مصرف اين دارو با رعايت پاره اي احتياطات حتي در طولاني مدت نيز امکان پذير است. اين دارو را تقريبا مي توان با تمام استروئيدهاي ديگر مصرف کرد.


از اين دارو مي توان براي درمان 20 الي 30 ميليلون مردي که از ناتواني جنسي رنج مي برند، استفاده کرد. اين دارو به صورت قرصهاي 25 و 50 ميلي گرمي و در بسته هاي غالبا 20 تايي تهيه و عرضه مي شود که دز مصرف روزانه آن نيز در حدود 1 قرص تجويز شده است. دز مصرف اين دارو براي ورزشکاران بين 2 الي 4 قرص در روز متغيير است.



دکادورابولين
اين دارو که عموما به صورت ويالهاي 200 ميلي گرم در 2 ميلي ليتر نيز عرضه مي شود، يکي از محبوب ترين و پر مصرفترين استروئيدهاي حال حاضر دنياست. عوارض جانبي بسيار پايين اين دارو باعث شده است تا اين دارو براي کساني که براي اولين بار قصد استفاده از داروهاي استروئيدي را مي کنند، مناسب تشخيص داده شده و توصيه شود. اين دارو تقريبا در تمامي دوره هاي مصرف استروئيدها حضوري فعال داشته و يکي از اجزاي اصلي اين قبيل دوره ها است. ماده موثر اين دارو همان چيزي است که ما در ايران آن را به نام «ناندرولون دکانوات» مي شناسيم. اين ماده در ترکيب با «سوستانون» و «ديانابول» بهتر عمل مي کند. اين دارو خواص آنابلوليکي قدرتمندي داشته و خواص آندروژنيکي آن نيز در حد متوسطي است.


اين دارو براي کبد مسموميت زيادي را به همراه ندارد اما با اين وجود دزهاي بالاي آن براي اين عضو حساس از بدن سمي تشخيص داده شده است. «ناندرولون»به ندرت به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل مي شود. تاثيرات مثبت اين دارو بر روي مفاصل مصدوم نيز باعث شده است تا کساني که به نوعي از مصدوميت مفصل شانه و يا زانو و حتي ستون فقرات رنج مي برند، با موفقيت از اين دارو استفاده کنند. مصرف اين دارو با تسريع فرايند ريکاوري همراه بوده و بالانس نيتروژن را نيز به نفع ورزشکاران تغيير داده و سنتز پروتئين در عضلات را نيز شدت مي دهد.


شايد تنها مورد نگران کننده و منفي در مورد اين دارو اين باشد که مصرف آن حتي تا 12 الي 18 ماه پس از قطع دارو نيز در تستهاي کنترل دوپينگ قابل ردگيري است. قهرمانان دوي سرعت جهان «Linford Christie » و «Marelene Ottey » و برخي از ورزشکاران ايراني که نيازي به نام بردن ار آنها نيست گويا اين حقيقيت را ناديده گرفته بودند که پس از گرفتن نتايج تستهاي دوپينگ، سر افکنده و شرمنده شده و از دور مسابقات حذف شده و با برخي محروميتها نيز رو به رو گشتند.
اين دارو را مي توان از پر مصرف ترين و محبوب ترين استروئيدهايي دانست که در دنياي پرورش اندام امروز مورد استفاده قرار مي گيرد.


اين دارو استروئيدي قابل تزريق و روغني است که غالبا به صورت آمپولهاي 100 ميلي گرم در سي سي تهيه و به بازار عرضه مي شود. عوارض جانبي اين دارو در قياس با ديگر استروئيدهاي تزريقي بسيار کم است. اين دارو در عين حالي که براي کبد نيز مسموميت چنداني را به همراه ندارد، باعث افزايش حجم و قدرت بدني مطلوبي شده و در تشديد روند چربي سوزي نيز ورزشکاران را ياري مي دهد. تنها زماني که از دزهاي سنگين و سخاوتمندانه اين دارو استفاده شود، امکان و احتمال تبديل شدن آن به هورمونهاي جنسي زنانه وجود خواهد داشت. مصرف اين دارو با افت محسوس ميزان ترشح طبيعي هورمون تستوسترون همراه خواهد بود که با مصرف داروهاي افزاينده ترشح طبيعي هورمون تستوسترون مي توان اين عارضه را به خوبي مهار کرد.


اين دارو به دليل اينکه اصولا دارويي پر مصرف و پر فروش است، بيشتر از ديگر داروها مورد توجه قلابي سازان و جاعلين قرار گرفته است. امروزه نمونه هاي قلابي و بي مصرف و حتي مضر و خطرناک اين دارو بازارهاي سياه دنيا را اشباع کرده است. قيمت اين دارو نيز در قياس با ديگر داروهاي تزريقي مناسب و مقرون به صرفه است. دز مصرفي معمول اين دارو در حدود 200 ميلي گرم در هفته و دز مصرف آن براي ورزشکاران پيشرفته نيز در حدود 200 ميلي گرم در روز توصيه شده است. طول دوره مصرف اين دارو نيز بين 2 الي 4 ماه متغيير است. با مصرف اين دارو زمان انعقاد خون افزايش يافته و احتمال خون دماغ شدن فرد نيز وجود خواهد داشت. اين دارو از اين جهت که استروئيدي تقريبا کم خطر و کم عارضه است، به شدت مورد توجه ورزشکاران رشته هاي قدرتي و همچنين مورد توجه پزشکان و مربيان ورزشي قرار گرفته است.


اين دارو به دليل خواص آندروژنيکي بسيار کمي که دارد، مورد توجه ورزشکاران زن نيز قرار گرفته و در بين آنها نيز محبوبيت يافته است. اگر چه اين دارو نيز همانند ديگر داروهاي استروئيدي عوارضي را به دنبال دارد، اما ميزان شيوع و بروز اين عوارض در قياس با ديگر داروها و استروئيدها کمتر شايع بوده است. اين دارو بر خلاف تستوسترون که موجب تضعيف سيستم ايمني بدن مي شود، تاثير منفي بر اين سيستم ندارد. «ناندرولون» تاثير منفي و نامطلوبي بر بافتهاي پيوندي و بر مفاصل ندارد. اما با اين اوصاف اين نکته را همواره به خاطر داشته باشيد که مصرف اين دارو حتي تا 18 ماه پس از قطع مصرف نيز در تستهاي دوپينگ قابل ردگيري است.


اين دارو عموما به صورت ويالهاي 2 ميلي ليتري که هر ميلي ليتر آن حاوي 100 ميلي گرم داروي اصلي است، توليد شده و به بازار عرضه مي شود. دز معمول و متوسط مصرف اين دارو در حدود 200 ميلي گرم در هفته است اما ورزشکاران گاه تا 400 الي 1000 ميلي گرم از اين دارو در هفته نيز مصرف مي کنند.



تستوسترون سوسپانسيون
اين دارو تستوستروني غير استري است که به صورت معلق در آب تهيه شده و به بازار عرضه مي شود. ورزشکاران و کساني که از اين دارو استفاده کرده اند، آن را دارويي قدرتمند و قابل قبول مي دانند. اين دارو به سرعت در بدن تاثيرات خود را نشان مي دهد. اين دارو ميزان تستوسترون آزاد موجود در خون را تنها به مدت 2 الي 3 روز بالا نگه مي دارد و از اين رو نيز، ورزشکاراني که از اين دارو استفاده مي کنند، معمولا از تزريق هاي روزانه اين دارو براي بالا نگه داشتن سطح سرمي تستوسترون در خون بهره مي گيرند. اين دارو اگر چه بايد روزانه تزريق شود اما بر عکس ديگر فرمهاي تستوسترون که از سر سوزنهاي کلفت نيز به زحمت رد مي شوند، حتي از سر سوزن سرنگ انسولين نيز به راحتي رد شده و در هنگام تزريق، فرد را دچار مشکل نمي کند. اين مسئله اين امکان را براي مصرف کنندگان فراهم مي کند تا بتوانند اين دارو را حتي در عضلات کوچکي نظير دلتوييد، پشت بازو و يا ساق پا نيز تزريق کنند.


مصرف اين دارو با افزايش مطلوب حجم و قدرت بدني همراه است اما اين نکته را نيز همواره به خاطر داشته باشيد که مصرف آن با عوارض جانبي شديد و ناگواري بسيار زيادي نيز همراه خواهد بود. اين دارو به سرعت به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل مي شود. بنابراين بروز عوارضي نظير نوک سينه و احتباس آب و املاح در بدن و حتي تجمع چربي در باسن و پاها نيز با مصرف اين دارو دور از انتظار نخواهد بود. مصرف اين دارو بدون همراهي آن با يک آنتي استروژن قوي،

عملا استقبال از خطر خواهد بود. دزهاي سنگين اين دارو منجر به برزو نارسايي کليوي و فشار خون بالا در آدمي مي شود. نمونه هاي آمريکايي اين دارو که مطمئن تر نيز هستند امروزه در بازارهاي جهاني کمياب شده و در عوض نمونه هاي ساخت ديگر کشورها که از اعتبار چنداني نيز برخوردار نيستند، بازار دارويي جهان را اشباع کرده است. محلول بودن اين دارو در آب کار جاعلين و قلابي سازان را راحت تر کرده است. بنابراين در خريد و مصرف اين دارو نهايت دقت را به خرج داده و از اصل بودن دارويي که مي خريد، اطمينان حاصل کنيد. محلول بودن اين دارو در آب همچنين امکان و احتمال رشد و تکثير باکتريهاي بيماري زا و خطرناک

در داخل آمپولهاي سر بسته اين دارو را به شدت افزايش داده است. به اين مهم توجه داشته باشيد که با مصرف نمونه هاي نه چندان معتبري که امروزه در بازارهاي ايران نيز به فراواني موجود بوده و از طرف فروشندگاني که به زعم خود خداوندان فارماکولوژي نيز هستند، به فراواني نيز تجويز مي شود، امکان و احتمال آلوده شدن به انواع بيماريها نيز افزايش مي يايد.


اين دارو عموما به صورت آمپولهاي 25 ميلي گرم در ميلي ليتر تهيه و عرضه مي شود. دز متوسط و نرمال مصرف اين دارو در حدود 50 الي 100 ميلي گرم در هفته توصيه شده است اما با اين وجود، ورزشکاران گاه از دزهاي 50 الي 100 ميلي گرم در روز نيز استفاده مي کنند.


مصرف و تجويز اين دارو در بين ورزشکاران و مربيان و دارو فروشان ايراني امروزه بسيار زياد شده و به مرز نگران کننده اي رسيده است. تنظيم دوره در اين کشور نه تنها کمترين انطباقي با نيمچه استانداردهاي نانوشته اي که در سطح جهاني جريان دارد، ندارد، بلکه مستقيما و شديدا نيز به موجودي دارويي فروشندگان بستگي دارد و تنها چيزي هم که در اين بين مورد توجه قرار هيچ کس قرار نمي گيرد، سلامتي و تندرستي نگون بختي از همه جا بي خبري است که گويا با مصرف اين قبيل داروهايي که عموما نيز از نوع قلابي و خطرناک هستند، قصد بالاي سر بردن جام قهرماني و قصد بالا رفتن از سکوي افتخار را دارد. غافل از اين که اين را به فقط و فقط به گورستان آرزوهاي او ختم مي شود.


مبحث استروئيدها و دوره هاي حجم و کات از پيچيده ترين، حساس ترين، خطرناک ترين و در عين حال نيز از پر درآمد ترين و سود آورترين مباحثي است که در ورزشهاي قدرتي امروز دنيا مطرح شده است. سود آور بودن اين مبحث موجب شده است تا هر کسي با هر ميزان دانش و تخصصي که دارد، در آشفته بازاري که سگ صاحبش را نمي شناسد، به خود حق بدهد تا از اين آب گل آلود که گويا نظارت و کنترلي نيز بر آن اعمال نمي شود، ماهي درشت گرفته و خواني گسترده به يغما ببرد. غافل از اينکه در اين بين، سلامتي، عمر و فرصت تکرار ناشدني زندگي يک عده انسان بخت برگشته و از همه جا بيخبر است که مفت

مسلم از کف مي رود؛ بي آنکه کسي قدرت و توان جبران از دست رفته ها را داشته باشد! مواظب سلامت و فرصت دو روزه و تکرار ناپذير زندگي خود باشيد!


به اطلاع علاقه مندان می رساند که کتاب آنابولسم در ورزش های قدرتی چاپ شده و به زودی نیز آماده توزیع می شود. برای تهیه این کتاب به آدرس نمایشگاه بین المللی کتاب الن ۶ غرفه ۴۶ مراجعه کنید. کسانی که تمایل به ملاقات حضوری با من داشته باشند می توانند بعد از ظهر روزهای سه شنبه و پنجشنبه در تاریخ های ۱۹ و ۲۱ همین ماه در نمایشگاه کتاب به غرفه انتشارات تلاش سالن ۶ غرفه ۴۶ مراجعه کنند
ماسترون


ماده موثر اين دارو «dromostanolonum propionate» نام دارد. آمپولهاي 100 ميلي گرمي «ماسترون» در حجم هاي 2 ميلي ليتري عرضه مي شود که هر ميلي ليتر آن دقيقا شامل 50 ميلي گرم از دارو و ماده اصلي مي باشد. اين دارو را مي توان استروئيدي بسيار باارزش دانست که ورزشکاران رشته هاي قدرتي به فراواني از آن استفاده مي کنند. اين دارو به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل نمي شود. اين دارو که در برخي کشورها به نام «Drostanolonum» نيز معروف شده است، خواص آندروژنيک قدرتمندي داشته و در عين حال نيز آنتي استروژني قابل اطمينان و موثر است که براي کبد نيز مسموميتي را به همراه ندارد. ورزشکاران از اين دارو در دوره هاي کات و در مقطع زماني چند هفته مانده به مسابقات و رقابتها استفاده مي کنند. مصرف ترکيبي اين دارو با «پريموبولان»،

«اکساندرولون»، «وينسترول» و «تستوسترون پروپيونات» نتيجه کار را بهتر و درخشان تر مي کند.


مصرف اين دارو براي کساني که مستعد ابتلا به عارضه نوک سينه بوده و يا در حال حاضر از آن رنج مي برند، ايده آل و مناسب به نظر مي رسد. اين دارو احتباس آب و املاح چنداني را در بدن سبب نشده و از کات عضلات نيز چيزي کم نمي کند. نيمه عمر اين دارو کوتاه بوده و مصرف آن نيز تزريق هاي مداوم را طلب مي کند. کوتاه بودن نيمه عمر اين دارو براي کساني که الزاما بايد پس از اتمام رقابت و يا قبل از آن، تستهاي کنترل دوپينگ را نيز پشت سر بگذارند، از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. قطع مصرف اين دارو در فاصله زماني 2 هفته قبل از تست، نتيجه را به نفع ورزشکار رقم خواهد زد.


«ماسترون» در بين ورزشکاران رشته هاي قدرتي و مخصوصا در بين ورزشکاراني که قصد شرکت در مسابقات را نيز دارند، محبوبيتي فراوان دارد. ورزشکاران به چند دليل از اين دارو در دوره هاي آمادگي براي مسابقات استفاده مي کنند. اين دارو از «dihydrotestosterone» مشتق شده و به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل نمي شود. بنابراين مصرف اين دارو با عارضه نوک سينه و احتباس آب و املاح در بدن و با کم شدن و از دست رفتن کات عضلاني نيز همراه نخواهد بود.

ورزشکاراني که در موقعيت و در مقطع زماني رقابتها و مسابقات قرار دارند، در صورتي که از استروئيدهايي که به راحتي به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل مي شوند، استفاده کنند، ناگزير بايد با کات و با خشکي عضلات خداحافظي کنند. از ديگر فوايد اين دارو مي توان به خواص آندروژنيک بالاي آن اشاره کرد. بالا بودن خواص آندروژنيک اين دارو باعث شده است تا در صورتي که اين دارو به همراه رژيم هاي غذايي کم کالري و در فصل مسابقات به کار گرفته شود، با افزايش چگالي عضلات و تراشيده شدن و سفتي آنها همراه شود.


ورزشکاراني که قصد شرکت در رقابتهاي بين المللي را دارند، همواره از پشت سر گذاشتن تستهاي کنترل دوپينگ که مو را از ماست کشيده و آبروي و حيثيت ورزشکاران دوپينگي را در سطح جهاني بر باد مي دهد و خشکه پذير هم نيست، وحشت داشته و به همين علت نيز در اغلب موارد به مصرف «انسولين» و

«هورمون رشد» پناه مي آورند. هورمون رشد اصولا دارويي محافظت شده و گران قيمت است که دسترسي آسان و ارزان قيمت عموم مردم و ورزشکاران به نمونه هاي واقعي و اصلي آن نيز به اين راحتي ها امکان پذير نيست. انسولين نيز هورموني بسيار خطرناک است که تجويز اشتباه و يا مصرف اشتباه آن با خطر اغما، بيهوشي و حتي مرگ ورزشکار همراه خواهد بود.


ماده موثر داروي «ماسترون» به سرعت در بدن تجزيه شده و از بين مي رود. همين امر نيز باعث شده است تا ورزشکاران بدون ترس از مثبت شدن نتيجه آزمايش کنترل دوپينگ، بتوانند آن را تا نزديکي هاي روز مسابقه مصرف کرده و از تاثيرات مثبت آن در غلبه بر حريفان استفاده کنند.


دنياي پرورش اندام گويا هرگز دست رد به سينه هيچ يک از سموم وحشتناکي که داروسازان و کمپاني هاي داروسازي، هر روزه نمونه هاي جديد و متنوع آن را تحت عناوين و اسامي تجارتي گوناگون و متنوع به بازارهاي سياه دارو عرضه مي کنند، نزده و نخواهد زد. به جرات مي توان گفت که صحنه رقابتهاي پرورش اندام و ورزشهاي قدرتي، امروزه به جاي اينکه ميدان مبارزه سالم و سازنده اراده انسانهايي باشد که براي رسيدن به تناسب اندام و سلامت، ورزش کرده و با هم به رقابت بر مي خيزند، به صحنه قدرت نمايي و زور آزمايي کمپاني هاي داروسازي و فارماکولوژيستهايي بدل گرديده است که در اين بين پولهاي هنگفتي را نيز به جيب مي زنند. اما جاي بسي تاسف و تاثر باقي است که در اين بين و در هياهو و جنجالي که بر پا مي شود، سلامتي و تندرستي انسانهاي بي گناهي که به دنبال بي اطلاعي و يا وسوسه قهرماني و شهرت به مصرف اين سموم وحشتناک روي آورده اند، مفت و آسان از کف مي رود.


دز مصرف متوسط «drostanolone propionate» در حدود 100 ميلي گرم به صورت يک روز در ميان توصيه شده است. مصرف ترکيبي اين دارو به همراه «trenbolonehexahydrobencylcarbonate» که شما آن را به نام «پارابولان» مي شناسيد و همچنين به همراه «وينسترول» و «آناوار» نتيجه کار را مطلوبتر خواهد کرد.


ورزشکاراني که از اين دارو استفاده کرده اند، به ندرت با عوارض جانبي آزار دهنده اي مواجه مي شوند. اين دارو براي کبد سمي نبوده و مصرف آن نيز با بروز عارضه نوک سينه و احتباس آب و املاح در بدن همراه نخواهد بود. از شايعترين عوارض جانبي اين دارو مي توان به بروز آکنه، ريزش مو در مردان و رفتارهاي تهاجمي اشاره کرد.


نمونه هاي اصلي اين دارو در بازارهاي سياه بسيار کمياب شده است اما در قبال پرداخت اسکناس درشت، تهيه آن در حال حاضر امکان پذير است. نمونه هاي بلژيکي اين دارو که از قابل اعتماد ترين و معتبر ترين نمونه هاي آن نيز محسوب مي شود، در بسته هايي که هر کدام از آنها حاوي 2 آمپول مي باشد، عرضه مي شود. هر آمپول 2 ميلي ليتري از اين دارو حاوي 100 ميلي گرم ماده اصلي «drostanolone propionate» است. قيمت هر بسته 2 تايي از اين آمپول در بازارهاي سياه جهاني در حدود 50 دلار قيمت دارد. بنابراين ناگفته پيداست که نمونه هايي که به قيمت 2 يا 3 هزار تومان عرضه مي شود، از بيخ قلابي تشريف دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید