بخشی از مقاله

مقدمه :
سرعت گسترش ديابت در دنيا هر روز بيشتر مي گردد و روزي نيست كه خبري در رسانه هاي جهان در مورد ديابت نباشد . هر روز يافته هاي گوناگون در باره ي علت پيدايش و نحوه ي درمان و كنترل ديابت ارائه مي شود كه به علت افزايش توجه مردم به اين گونه خبرها نقل محافل شده و موجب وحشت يا خوشحالي آنها مي گردد در كنفرانس سالانه ديابت اروپا كه امسال ( سپتامبر 2004 ) در شهر مونيخ آلمان برگزار شد شخنراني هاي متعدد و مفيدي در مورد ديابت ارائه گرديد كه مهمترين آنها صحبت هاي رئيس انجمن ديابت اروپا بود كه گسترش سرسام آور ديابت را در دنيا شرح داد .


حدود 7 درصد جمعيت جامعه مبتلا به ديابت و يا در مظان ابتلا به آن مي باشند . بنابر اين تعداد بيماران مبتلا به ديابت در ايران بايد حدود 6 ميليون نفر خواهد بود . با نظري گذرا به بودجه ديابت در كشورهاي اروپائي و آمريكايي ( در آمريكا بيش از 150 ميليارد دلار در سال براي بيماران ديابتي هزينه مي شود ) كشور ما هرگز قادر نخواهد بود بيماران ديابتي را به همان نحوي كه در كشورهاي غربي درمان مي شوند تحت پوشش پزشكي قرار دهد .

انواع ويتامين هاي B
1- تيمامين يا ويتامين B1
يكي از ويتامين هايي كه براي سلامتي سلول هاي بدن موثر است ويتامين B1 يا تيامين مي باشد . اين ويتامين در نگه داري از سلسله اعصاب بخصوص اعصاب مركزي نقش عودهاي دارد و براي حفظ حافطه وجود اين ويتامين ضروري است . همچنين اين ويتامين در تبديل غذا به انرژي نقش عمده اي دارد .

2- ريبو فلاوين يا ويتامين B2
ويتامين B2 در آزلد كردن انرژي از غذاها و به عبارتي تبديل غذا به انرژي نقش عمده اي دارد وجود اين ويتامين براي رشد طبيعي بسياري از سلول هاي بدن بخصوص گلبول هاي قرمز خون ضروري است . همچنين بدن ما براي ساخته شدن بسياري از هورمون ها به اين ويتامين نياز دارند .

3- نياسين يا ويتامين B3
بياسين دز بيش از 50 معادله شيميائي بدن دخالت دارد و براي آزاد كردن انرژي از غذا و ساخته شدن هورمون ها و همچنين براي تنظيم كلسترول و پائين آوردن آن در بدن نقش عمده اي دارد .

4- پنتونتيلك اسيد يا ويتامين B5
اين ويتامين كه همراه با ديگر ويتامين هاي خانواده B با همديگر فعاليت مي كنند در شكستن چربي ها پزوتئين ها و مواد قندي تركيبي و آزاد كردن انرژي از آنها نقش عمده اي دارد و براي ساخته شدن ويتامين D وجود پنتوتنيك اسيد در بدن ضروري است . ويتامين B5 در بدن براي ساخته شدن هورمون ها و همجنين گلبولهاي قرمز ضروري است .


5- پيريدوكسين يا ويتامين B6
براي ساخته شدن پروتئين از اسيدهاي امينه ئجود پيريه وكسين بسيار ضروري است پيريدوكسين در اعمال بيش از شصت آنزيم مختلف بدن دخالت دارد تا كار آنها بدرستي انجام شود .

6- بيوتين يا ويتامين B7
وجود اين ويتامين در بدن براي شكستن چربي ها ‍، پروتئين ها و مواد قندي و تامين انرژي لازم است و بعضي ئقتها اين ويتامين H خوانده مي شود .

7- وغسه يا ويتامين B9و B12
فوليك اسيد يا ويتامين B9 كه نقش رشد و تقسيم سلولها را دارد .
سيانوكوبالامين يا ويتامين B12
داروي خوراكي ديابت :


متفورمين:
متفورمين دارويي است كه امروزه تمام كشورها براي درمان ديمابت نوع دوم مسرف مشود.
اين دارو ازخانواده Biguanides است كه از دهه 1950 وارد بازار مصرف شده و تا به امروز 3 نوع ديگر از بيگوانايدها در بازار مصر ف وارد شده اند. اين سمنوع شامل بات فورمين، فن فورمين و مت فورمين مي باشند.


دو نوع اول يعني بات فورمين و فن فورمين به علت عارضه جانبي لاكتيك اسيدوزيس سالهاست كه از بازار مصرف خارج شده اند.
ولي متفورمين به علت عدم ايجاد لاكتيك اسيدوزيس و تاثير خوب آن بررسي بهبود بعضي از بيماري هاي ديابتي حدود 30 (سي سال) است كه در اروپا و 20 سال در كانادا و 10 سال است كه در آمريكا مصرف مي شود.


در 5 سال اول مصرف متفورمين در آمريكا حدود 5 ميليون نفرر از اين دارو استفاده كردند و تعداد كساني كه به علت مصرف متفورمين دچار لاكتيك اسيدوزيس شده بودند خوشبختانه بسيار كم بوده است.
نان سفيد و افزايش شيوع بيماري ديابت


در چند سال اخير مقالات متعددي در مورد مصرف بيش از حد مواد قندي و شيوع بيماري ديابت منتشر شده است پژوهشگران از جنبه هاي مختلفي اين موضوع را بررسي كرده اند. ولي از قديم الايام به نظر مي رسد كه نان سفيد (بدون سبوس) بيش از نان تيره (سبوس دار) در بيماران مبتلا به ديابت موثر است.
اخيراً در مجله Diabetescare در شماره نوامبر سال 2004 مقاله بسيار جالبي آمده است در اين بررسي كه بر روي بيش از 36 هزار بيمار زن و مرد انجام شده و به مدت4 سال طول كشيده نشان داده است كه مبتلا به بيماري ديابت در افرادي كه از نان سفيد استفاده مي كردند خيلي بيشتر از افراد ديگر بوده است. به

نظر مي رسد كه اين نوع نان به علت جذب سريع قند باعث افزايش سريع قند خون شده و با بالارفتن قند خون بدن زمان كافي براي توليد انسولين نداشته تا قند خون را از مقدار لازم پائين تر نگه دارد و اين امر باعث مي شود كه نهايتاً شانس اين گروه در ابتدا به بيماري ديابت بيشتر شود. اصطلاحاًاين عامل را index Glycemic (سرعت جذب قند خون) مي گويند.
ارتباط بين سرطان پروستات و ديابت:


به طور كلي بيماري ديابت باعث افزايش بعضي از سرطانها مي گردد اما در تحقيقاتي كه اخيراً در شماره ي سال 2004 مجله OFEpidemialogy American dournal گزارش شده ارتباطي بين سرطان پروستات و بيماري ديابت بررسي گرديده است اين بررسي كه بر روي پزشكان انجام گرفته است و اين افراد همان گروهي هسنتد كه در دهه هشتاد تاثير آسپرين و بتاكاروتن بر روي آنها آزمايش گرديد و معلوم شد كه مصرف روزانه آسپرين براي جلوگيري از سكته هاي قلبي مفيد است.


اين پزشكان كه تعدادشان به 22071 نفر مي رسد و در بين آنها 1110 نفر به سرطان پروستات مبتلا بودند اين گروه با 1110 نفر ديگر كه فاقد اين بمياري بودند بررسي و مقايسه شدند و با كمال تعجب مشاهده كردند كه افرادي كه به سرطان پروستات مبتلا بودند يك سوم كمتر از افراد ديگر بيماري ديابت مبتلا شده بودند و همچنين مرداني كه دچار بيماري ديابت بودند و سرطان پروستات هم داشتند تومور سرطان پروستات آنها كمتر رشد كرده بود تا آنهايي كه به بيماري ديابت مبتلا نبودند.


اين مطالعه نشان مي دهد كه ديابت ممكن است باعث پيشگيري از پيشرفت سرطان پروستات در مراحل اول مي شود.

چاي و بيماري ديابت:
در سال هاي اخير سازمان مواد غذايي آمريكا FDA و دانشمندان ديگر در بخش هاي مختلف تحقيقاتي بررسي گياهان مختلف آزمايش هاي مختلفي را انجام دادند تا تاثر آنها را بر روي قند خون وبيماري ديابت بسنجند.
در مطالعات اخير كه بر روي چاي انجام شده نشان داده است كه در چاي ماده اي به نام E.C.G EpiGallo Cagechin Gallate وجود دارد كه از همان بخش مفيد چاي يعني فلاونوئيدها ريشه مي گيرد.


به نظر مي رسد اين ماده باعث اثر مثبت برروي بيماران ديابتي مي شوديعني باعث مي شود كه حساسيت اندام هاي بدن نسبت به انسولين زياد شده و نهايتاً قند خون را پايين مي آورد و باعث كنترل بيماري قند مي شود.
نكته ي جالب اين است كه اين ماده در همه انواع چاي وجود دارد.


نكته ي مهم ديگري كه از اين مطالعات گرفته شده اين است كه مصرف توامان شير، خامه، و شير soy (سوي) با چاي باعث از بين رفتن تاثير مثبت چاي برروي قند خون مي شود يعني مصرف اين مواد تاثير خوب چاي را از بين مي برند.

چند مطلب درباره ي انواع انسولين:
انسولين هاي غير تزريقي عبارتند از: (با توضيح مختصر)
1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید