بخشی از مقاله

مبانی بتن


بتن اساسا از دو قسمت دانه¬های سنگی (Aggregates) و خمیر سیمان (Concrete) تشکیل شده است. خمیر سیمان که در واقع مخلوطی از سیمان پرتلند و آب می¬باشد.
- در اثر واکنش شیمیایی سیمان و آب روند سخت شدن ادامه یافته و در نتیجه دانه¬ها (ماسه و شن) را بصورت تودﮤ سنگ مانندی به یکدیگر می¬چسباند.
- دانه¬ها به دو گروه ریزدانه که تا ¼ اینچ (6میلیمتر) و درشت دانه که روی الک شماره 16 (1.18 میلیمتر) تقسیم می¬شوند.
- خمیر سیمان عموما حدود 25 تا 40% کل حجم بتن را تشکیل می¬دهد که حجم مطلق سیمان بین 7 تا 15% و حجم آب از 14 تا 21% است. مقدار هوای در بتن تا حدود 8% حجم بتن را تشکیل می¬دهد این اندازه به درشت ترین دانه بستگی دارد.


- برای مصالح و شرایط عمل آوردن (Curing) معین، کیفیت بتن سخت شده به مقدار آب در مقابل با مقدار سیمان بستگی دارد.
مزایای کاهش مقدار آب
1. افزایش مقاومت فشاری و مقاومت خمشی
2. افزایش قابلیت آب بندی (Water Tightness)
3. کاهش جذب آب (Absorption)


4. افزایش مقاومت نسبت به عوامل جوی
5. پیوستگی بهتر بین لایه های متوالی
6. چسبندگی بهتر میان میلگرد و بتن
7. کاهش تغییرات حجمی در اثر تر و خشک شدن


انواع سیمان پرتلند
- نوع 1 : برای استفاده عمومی ومناسب برای همه کارها
- نوع 2 : زمانی که احتیاطات علیه حمله سولفات ها مهم باشد
- نوع 3 : با مقاومت زودرس که مقاومت های بالا را در مدت کوتاهی می دهد


- نوع 4 : با حرارت هیدراسیون کم در جائی که میزان و حرارت تولید شده باید حداقل باشد
- نوع 5 : در بتن هائی که در معرض شدید سولفاتها قرار دارن (ضد سولفات)
- سیمان حباب زا (نوع A1، A2، A3) در برابر یخ زدن و آب شدن و همچنین پیوسته شدگی حاصل از اثرات مواد شیمیائی برای از بین بردن یخ جاده ها مقاومت بهبود یافته ای دارند.
سیمان پرتلند سفید تفاوت بنیادی آن در رنگ می باشد
اختلاط


ترتیب 5 مادﮤ متشکله بتن در مخلوط کن نقش مهمی را در یکنواختی بتن خواهد داشت.
کنترل ترک
دو عامل اصلی برای ترک در بتن عبارتند از :
1. تنش بر اثر بارهای وارده (Control joints)
2. تنش بر اثر آب رفتگی در حین خشک شدن یا تغییرات دما (Restraint)
شیوه جلوگیری


1. درزهای کنترل مؤثرترین شیوه جلوگیری از ترک های غیر قابل رؤیت به شمار می آیند (Isolation Joints)
2. درزهای جداکننده دال را از قسمتهای دیگر سازه جدا می کنند و اجازه حرکت افقی و عمودی را در دال می دهد (Footings)
3. درزهای اجرائی جائی که کار بتن ریزی روزانه پایان می یابد، ایجاد می شوند; و مناطقی را که در دفعات مختلف بتن ریزی می شوند از یکدیگر جدا می سازند.
-
مواد افزودنی بتن (Admixtures)
1. مواد افزودنی حباب زا (Air-entraining )
2. مواد افزودنی کاهنده آب (Water Reducing)
3. مواد افزودنی کندگیرکننده (Retarding)
4. مواد افزودنی تسریع کننده (Accelerating)
5. پوزولانها
6. مواد کارائی ساز شامل روان سازهای اعلا (Super Plasticizers)
7. مواد متفرقه مانند مواد پیوند ساز، ضد رطوبت، کاهنده نفوظ پذیری، دوغاب ساز و گاز ساز
بتن ریزی و پرداخت


- تدارکات پیش از بتن ریزی
شامل متراکم کردن، درست شکل دادن، مرطوب نمودن سطح زمین ، بستن قالبها،قرار دادن آرماتورها و سایر اقلام کار گذاشته شده بطور محکم در محلهای خود.


قالبها باید بطور دقیق قرار داده شوند وخود یا آستر آنها با مصالحی ساخته شده باشد که سرانجام نمای مطلوبی را به سطح بتن سخت شده ارائه کنند.قالبهای چوبی باید قبل از بتن ریزی مرطوب شوند در غیر اینصورت آب بتن را جذب کرده و متورم می شوددر استفاده از قالبهای چوبی باید از بکار بردن میخهای خیلی بزرگ یا به تعداد خیلی زیاد اجتناب ورزید تا برداشتن قالبها آسان شود و آسیب پذیری کاهش یابد.و برای سهولت در برداشتن قالبها باید آنها را با یک ماده رها ساز مانند روغن یا لاک آغشته کرد.


هنگامی که بتن ریخته می شود،میلگردهای فولادی باید تمیز بوده وعاری از زنگ یا لایه اکسیده باشد. میلگردهای فولادی و سایر اقلام کار گذاشته که آغشته به ملات باشند، نیازی به .پاک کردن ندارند به شرطی که عملیات بتن ریزی در عرض چند ساعت پایان پذیرد.
ریختن بتن


بتن باید بطور پیوسته تا حد امکان در نزدیکی محل نهای خود ریخته شود.در اجرا دالها ، بتن ریزی باید در امتداد پیرامون انتهای دال آغاز شو د و هر پیمانه روی بتن ریخته شده قبلی تخلیه شود. عموما بتن در لایه¬های افقی با ضخامت یکنواخت ریخته شود وهر لایه باید قبل از ریختن لایه بعدی بطور کامل تراکم یابد. میزان بتن ریزی باید به اندازه کافی سریع بوده تا هنگام ریختن لایه جدید روی لایه قبلی ،آن لایه در حالت خمیری باشد . این امر باعث جلوگیری از خطوط جریان، درزها و سطوح سفحات ضعیف می شود که هنگام ریختن بتن تازه روی بتن سخت شده روی می¬دهد.


پیمانه های نخستین در هر مرحله بتن ریزی در دیواره ها و تیرهای اصلی باید در دو انتهای عضو ریخته شوند و سپس بتن ریزی های بعدی به سوی قسمت مرکزی پیش روند. در تمام حالات باید از جمع شدن آب در انتهاها، در گوشه ها جلوگیری شود.
-ارتفاع سقوط آزاد بتن نیازی به محدود شدن ندارد مگر اینکه جدائی درشت دانه ها رخ دهد که در آن صورت بتن از طریق بازشوهای پهلوئی موسوم به پنجره، که در اطراف قالبهای بلند و باریک وجود دارند، ریخته می شوند. در خارج بازشوها باید از یک مخزن قیفی شکل جمع شونده استفاده شود تا بتن امکان یابد آرام تر از کنا بازشو جریان یافته و تمایل به جدائی دانه ها کاهش یابد.


قبل از اینکه سطح بتن سخت شود بتن ریزی باید دوباره از سر گرفته شود تا بدینوسیله از ایجاد اتصال سرد جلوگیری به عمل آید.
متراکم کردن بتن
متراکم کردن عبارتست از نزذدیک ساختن ذرات جامد در بتن تازه به گونه ای که ریختن آن در قالبها و دور اقلام کار گذاشته شده و آرماتورها انجام گیرد و نیز محفظه های سنگی و هوای محبوس که بصورت حفره های هوائی اتفاقی یا تصادفی در بتن موجود است از بین برود.


تراکم بوسیله دست یا توسط روشهای مکانیکی صورت می گیرد. روش انتخاب شده بستگی به روانی مخلوط و شرایط بتن ریزی مانند، پیچیدگی قالب بندی و مقدار آرماتورها دارد. مخلوط های خمیری و روان را می توان بطور دستی با کوبیدن بتن با یک میله فولادی یا یک وسیله فولادی دیگر متراکم ساخت.
تراکم مکانیکی مناسب، بتن ریزی مخلوطهای سفت با نسبتهای آب به سیمان پایین و بتن های خوب حاوی درشت دانه های زیاد را امکان پذیر می سازد.
برداشتن قالبها( باز کردن آنها)


قالبها راتا مادامی که بتن به اندازه کافی مقاومت پیدا نکرده تا بتواند به طور رضایت بخشی تنشهای ناشی از بار مرده و نیز هر گونه بار اجرایی((construction load وارده را تحمل کند،نباید برداشته شود.بتن باید به اندازه کافی سخت شده باشد به نحوی که وقتی دقت معقولی در باز کردن قالبها انجام شود هیجگونه آسیبی به به سطوح نرسد.به طور کلی برداشتن قالبهای مقاطع نسبتا ضخیم را می توان 12 تا 24 ساعت پس از بتن ریزی برداشت.در اغلب شرایط ، برای زمان برداشتن قالبها بهتر است که متکی به مقاومتی از بتن بوده که بوسیله آزمایش تعیین می شود .


میله نوک تیز یا سایر ابزار فلزی را نباید جهت شل کردن قالبها میان بتن و قالب به زور گذاشته شود.اگر لازم باشد جدا کردن قالب از بتن با استفاده از گوه (wedge (انجام گیرد، فقط باید با گوه های چوبی بکار روند.
برداشتن قالبها باید از قسمتهای ساده آغاز شده وسپس به سوی قسمتهای پیش آمده پیشروی شود.این امر فشار وارد به گوشه های پیش آمده را کاهش می دهد.


لکه گیری، پاک کردن،وپرداختن سطوح قالب گیری شده
پس از برداشتن قالبها تمام برجستگیها،خطوط نشت،و پیش آمدگیهای کوچک باید به وسیله قلم زنی (chipping ( از بین برده شود.سطح بتن سپس باید سابیده یا مالیده شود. هر گونه باید پر شود.سطوح کرمو باید مرمت شده و تمام لکه ها باید پاک شوند . با دقت در عملیات اجرای قالب بندی و بتن ریزی ، تمامی این عملیات به حداقل می رسد.
بتن کرمو و دیگر بتن های معیوب باید کنده شوند تا مصالح خوب و سالم پدید آید.
اگر بتن معیوبی مجاور محل لکه گیری شده باقی بماتد ،ممکن است رطوبت به درون خلل و فرج راه یابد و به مرور زمان عوامل جوی موجب کنده شدن بتن مرمت شده شود. لبه ها باید به طور مستقیم و عمود بر سطح ، بریده یا قلم زنی شوند ،یسا مقدار کمی تو بریدگی داده شوند تا زبانکی را در کنار جای لکه گیری شده فراهم سازد.


پیش از اعمال بتن لکه گیری ، بتن اطراف باید برای چندین ساعت خیس نگه داشته شود.تمام سطوحی که بتن جدید به آنها پیوند داده می شوند،باید بوسیله برس دوغاب زده شوند.
تکه های کم عمق را با ملات سفت مشابه آنچه کهدر بتن بکار می رود ،می توان پر کرد.لکه گیری باید لایه به لایه انجام شود. به گونه ای که ضخامت هر لایه بیشتر از13 میلی متر نبوده و نیز هر لایه به صورت مضر س پرداخت شود تا پیوند آن به لایه بعدی بهتر صورت گیرد. لایه نهایی را با استفاده از تخته ماله به نحوی پرداخت کرد که با بتن اطرهف خود همگون باشد
عمل آوردن تکه های لکه گیری شده
پس از لکه گیری، عمل آوردن باید تا جایی که ممکن است زودتر آغاز شودتا از خشک شدن زود هنگام جلوگیری شود . کرباس تر،ماسه خیس، نایلون را می توان به کا برد.
عمل آوردن و حفاظت


عمل آوردن بتن تاثیر قوی روی خواص بتن سخت شده مانند دوام، مقاومت، آب بندی، مقاومت سایشی، ثبات حجمیو مقاومت در برابر یخ زدن وآب شدن دارد.
تمامی سازه های بتنی تازه ریخته شده، باید از خشک شدن سریع، از تغییرات شدید دما، و از آسیبهای ناشی از کارهای ساختمانی و عبور و مرور بعدی محفوظ بمانند.


عمل آوردن تا حد امکان باید بلافاصله پس از پایان کار بتنی آغاز شود.
عمل آوردن به دلایل زیر ضروری است :
نگهداری بتن تحت دمای ثابت و جلو گیری از افت رطوبت برای مدت زمانی که برای هیدراسیون مطلوب سیمان ونیز برای کسب مقاومت بتن لازم است.
بتن ریزی در هوای گرم
هوای گرم می تواند اشکالاتی زیر را در بتن تازه ایجاد کند :
- افزایش نیاز به آب
- افت سریع تر و شدیدتر اسلامپ
- افزایش سرعت گیرش
- افزایش امکان ترک های پلاستیک


- اشکالات در کنترل مقدار حبابهای هوا
- نیاز شدید به عمل آوردن سریع
تعاریف و مفاهیم:
پیمان: پیمان در واقع موافقت نامه ای است که مشخصات اصلی یک قرار داد مانند مشخصات دو طرف قرارداد ، موضوع پروژه ، مبلغ و مدت قرار داد ، احجام تقریبی کار در آن بیان شده است.
کارفرما : کارفرما شخصی حقیقی و یا حقوقی است که یک سوی امضا کننده پیمان است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان ، به پیمانکار واگذار کرده است. نمایندگان و جانشینهای قانونی کارفرما در حکم کارفرما می باشند.
پیمانکار : پیمانکار شخصی حقیقی و یا حقوقی است که سوی دیگر امضا کننده پیمان است و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک بدست گرفته است.
مهندس مشاور ، مهندس ناظر : مهندس مشاور شخصی حقیقی و یا حقوقی است که برای نظارت بر اجرای کار، در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان ، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.

کار: کار عبارت است از مجموعه عملیات ، خدمات یا اقدامات مورد نیاز برای آغاز کردن ، انجام و پایان دادن عملیات موضوع پیمان است و شامل کارهای دائمی است که باقی خواهد ماند و به عنوان موضوع پیمان تحویل کارفرما می گردد.و کارهای موقتی است که به منظور اجراو نگهداری موضوع پیمان انجام می شود.
کارگاه (سایت) : محل یا محلهایی است که عملیات موضوع پیمان در آن اجرا می شود یا به منظور اجرای مفاد پیمان با اجازه کارفرما از آنجا استفاده می شود.
مصالح: عبارت است از مواد ، اجناس و کالاهایی است که در عملیات موضوع پیمان مصرف و یا نصب شده و در کار باقی می ماند .


تجهیزات: عبارت است از دستگاهها و ماشین آلاتی که در عملیات موضوع پیمان نصب شده و در کار باقی می ماند.
گزارشات کارگاه: گزارشاتی پریودیک از اقدامات انجام شده و پیشرفتهای حاصله و مشکلات و کمبود های احتمالی و پیشنهادات اصلاحی و سایر موارد مرتبط می باشد که به مهندسین مشاور ( کارفرما ) ارایه خواهد شد. این گزارشات شامل گزارشات روزانه ، گزارشات هفتگی ؛ گزارشات ماهیانه و یا سایر گزارشات توافق شده با کارفرما خواهد بود که ممکن است ( بر طبق توافق طرفین) شامل بخشهایی مانند :
- گزارش انجام کارها در دیسیپلینهای مختلف ( بطور روزانه )


- گزارش رسید و تحویل تجهیزات
- گزارش مصرف مواد و مصالح
- گزارش آزمایشات و نتایج آنها


- گزارش پرسنلی و ماشین آلات
- گزارش سوانح و حوادث قابل ذکر
- گزارش مکاتبات
و سایر گزارشات دیگر باشد


مراحل برنامه ريزي و كنترل پروژه را مي تون به صورت تئوريک به شرح زير تقسيم بندي نمود:

1ـ تحليل پروژه
1-1-مروري براهداف و شرايط اجرايي پروژه
2-1- تفكيك پروژه و تهيه فهرست فعاليت ها
3-1- بررسي روابط بين فعاليتها و تهيه فهرست آن
4-1- ترسيم شبكه پروژه

2ـ برآورد مدت، هزينه و منابع اجرايي
1-2- برآورد حجم عمليات و منابع مورد نياز فعاليت ها
2-2- برآورد مدت و اجراي فعاليت ها
3-2- برآورد هزينه هاي غير مستقيم پروژه
4-2 تهيه بودجه تفصيلي پروژه

3ـ زمانبندي پروژه
1-3- زمانبندي شبكه پروژه
2-3- تهيه جدول مشخصات پروژه
3-3- بررسي شرايط نامناسب جوي
4-3- بررسي ساير مسايل و مشكلات احتمالي

4ـ برنامه ريزي منابع و شناخت رابطه زمان-هزينه
1-4- برنامه ريزي و تخصيص منابع
2-4- بررسي رابطه زمان-هزينه
3-4- تاريخگذاري پروژه

5ـ تهيه برنامه نهايي و اجرايي پروژه
1-5- صدور مجوز براي شروع پروژه
2-5- تهيه برنامه نهايي و اجرايي پروژه
3-5- تأمين منابع اجرايي پروژه

6ـ اجراي پروژه
1-6- هدايت و اجراي پروژه

7ـ ارزشيابي و نظارت پروژه
1-7- ارزشيابي پيشرفت اجراي فعاليت ها
2-7- ارزشيابي هزينه هاي اجرايي
3-7- مقايسه نتايج بدست آمده با پيش بيني ها
4-7- بهنگام كردن پروژه
5-7- تهيه گزارش هاي مديريتي

8ـ تصميم گيري مديريت
1-8- ارزشيابي پيشنهادها
2-8- تصميم گيري مديريت و اعمال واكنش هاي مناسب و مقتضی
اما برای برنامه ريزی و کنترل پروژه در پروژه های عظيمی مانند پروژه های نفت و گاز و پتروشيمی عملا بسياری از مراحل کاری متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در چنين پروژه هايی با مليونها اکتيويتی عملا رسم CPM پروژه غير ممکن خواهد بود.

نظارت و ساخت پروژه های ساختمانی همانند سایر پدیده های تکنیکی متشکل از اجزاء و متاثر از عوامل درون و برون زائی است که علی رغم تنوع در سازه ها و کاربرد مصالح از کلیت و شمولی یکسان برخوردار می باشد که می توان با تقویم اجزاء موثر فرم و استاندارد مورد نظر را تبین نمود،نظرات کارشناسان و مشاهدات در زمینه تنگناهای موجود در امر نظارت گویای این حقیقت است که در این جا سعی شده از این نظرات بصورت تقویم نظارت استفاده شود.
برای شروع کار هر پروژه پس از بررسی های اقلیمی و تعیین زمین مورد نظر ابتدا بر روی زمین آزمایش های لازم از نظر نوع زمین و تهیه نقشه براساس شکل و اندازه سازه توسط مهندسین انجام می شود.


• زمین مورد نظر پس از بررسی در صورت لزوم تا عمق مشخصی که در نقشه آمده است خاکبرداری شده و احتمالا خاک دستی و یا انواع دیگر خاک که استحکام لازم را ندارند برداشته شده و جای آن را با مصالح مناسب از قبیل شن و ماسه در لایه های حداقل 20 سانتیمتری تا سطح مورد نظر پخش و آبپاشی و با غلطک مناسب کوبیده شده و سپس از زمین کوبیده شده آزمایش به عمل می آید در صورت استحکام کافی مرحله بعد که ایجاد فنداسیون است شروع می شود.


• درحین انجام این مرحله،عملیات تجهیز کارگاه از قبیل سرویس های بهداشتی،حمام،انبار سیمان و محل زندگی کارگران و تهیه آب و برق موقت برای پروژه توسط مسئولین کارگاه انجام می شود،در ضمن تهیه وسایل ایمنی از قبیل کمربند ایمنی کارگران و کمک های اولیه از ملزومات کارگاه است، فنداسیون ساختمان که بر روی زمین کوبیده شده احداث میشود دارای شکل خاصی متناسب با سازه است که انواع مختلف دارد از قبیل فنداسیون های نواری - گسترده و یا سایر موارد در این سازه فنداسیون فولادی است که محاسبات آن توسط محاسب انجام شده و دارای 70 سانتیمتر ارتفاع و مقادیر مورد لزوم آرماتور است که در نقشه مشخص شده است و پس از اجرای یک لایه 10 سانتی متری بنام بتن مگر فنداسیون روی آن طرح ریزی می شود.


• پس از آرماتور گذاری مرحله قالب بندی است که جهت شکل دادن به بتن فنداسیون انجام میشود،در این مرحله باید از قالب فلزی یا تخته ای بدون درز استفاده کرد که هنگام لرزندن بتن توسط دستگاه ویبراتور،شیره بتن خارج نشود و در بتن بماند.


• پس از قالب بندی مرحله بتن ریزی شروع میشود که بر اساس دستور کار ناظر از بتن بیش از 250 کیلوگرم بر متر مکعب بر اساس نقشه و غالبا از بتن 350 کیلوگرم در هر متر مکعب استفاده می شود که بتن ساخته شده از شن و ماسه و مقداری سیمان و احتمالا مواد شیمیایی (در بعضی از نقاط کشور) که همه موارد قبل بر طبق اصول معینی با هم مخلوط می شوند، تشکیل می شود، شن(1.5 و 2.5) و ماسه(بدون خاک) و سیمان باید به مدت حداقل 3 دقیقه با مقدار مشخصی آب تصفیه شده خوراکی مخلوط شده و پس از اینکه به شکل مطلوب در آمد در درون قالب ریخته میشود.


• بتنی که در قالب ریخته می شود پس از 8 الی 10 ساعت که در نقاط گرمسیری با گونی خیس حفاظت میشود بمدت 14 روز آب داده می شود،بدین ترتیب که در 3 روز اول حداقل هر 4 ساعت یکمرتبه و در 3 روز بعد هر 12 ساعت یکمرتبه و در سه روز بعد هر 24 ساعت و در مراحل آخر هفته ای 3 مرتبه عمل آوری میشود که البته این موضوع از طرف پیمانکاران رعایت نمیشود و فقط بمدت 7 روز ، روزانه 3 مرتبه بتن آب داده می شود. در اثنای بتن ریزی از بتن نمونهائی در قالب های 20*20*20 جهت آزمایش برداشته میشود که این نمونه ها در زمانهای هفت و 14 و 28 روز با دستگاه شکسته و مقاومت آنها معین می شود در صورت داشتن مقاومت لازم اجازه ادامه کار توسط ناظر داده می شود ، البته در هنگام بتن ریزی اگر صفحات بیس پلیت آماده باشند در جای خود قرار می گیرند و اگر موجود نباشد از شابلن استفاده می شود بدین ترتیب که شابلن را تا زمان اینکه بتن خودش را بگیرد روی بلت ها قرار می دهند و پس از اینکه بتن مقاومت لازم را بدست آورد با قرار دادن بیس پلیت و نصب پیچ بلت ها فنداسیون آماده میشود.


• پس از آکس بندی صفحات بیس پلیت ستونهای فلزی که در حین بقیه کارها آماده شده اند با جرثقیل مناسب در مکان خود قرار گرفته و توسط جوشکار مستحکم میشود که طبق نظر ناظر و مطابق نقشه است. نکته قابل توجه در این مرحله با توجه به بادها و عوامل طبیعی لازم است هر ستون در جای خود محکم شده و حداقل در یک طبقه با پلها بصورت کلاف در آید که در صورت وزش بادهای شدید یا زلزله تخریب نشود در ادامه مراحل بقیه اجزاء اسکلت شامل تیرهای فرعی و اصلی و بادبندها مطابق نقشه در جای خود نصب میشوند. پس از اتمام کار اسکلت نسبت به حفظ فلزات از زنگ زدگی ستونها و آن قسمت از پل ها که در مجاورت بتن نیستند بوسیله ضد زنگ کاملا پوشانده میشود.


• پس از تحویل اسکلت توسط ناظر مرحله نصب تیرچه های بتنی و یا هر نوع دیگر، کار پوشش سقف ها شروع میشود که در این پروژه شامل تیرچه و بلوک سیمانی است. پس از نصب تیرچه و بلوک های سقفی و قالب بندی، بتن ریزی سقف با عیار مشخصی مطابق نقشه و دستور کار ناظر انجام میشود همچنین در این مرحله تمهیدات لازم جهت تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می شود.


• آجر چینی دیوار ها پس از اینکه سقف استحکام لازم را بدست آورد شروع می شود در آجر چینی لازم است دیوارها مرتب قفل و بست شده و دوغاب ریزی شوند و در هر مرحله شاغولی بودن دیوار کنترل شود. اتصال دیوارها به ستونها توسط عوامل گوناگون باید تصویب شود در این پروژه با جوش دادن آرماتورهای 50 سانتی به ستونها به فاصله 70 سانتیمتر اتصال برقرار میشود.


• پس از اتمام دیوار چینی پلاستر دیوارها و سقف شروع میشود که در این مرحله نیز عمل آوری پلاستر با آبپاشی روی پلاسترها همزمان با پیشرفت کار بمدت 3 روز انجام میشود که همزمان با دیوار چینی، پنجره ها نیز نصب میشوند در همین مرحله چهار چوبهای فلزی نصب میشوند و تاسیسات برقی و مکانیکی در جای خود قرار می گیرند ضمن همین مرحله کف سازی ها و عایق کاری قسمت سرویس ها انجام میشود پس از نصب تاسیسات برقی و مکانیکی عملیات سفیدکاری انجام شده و در اثنای همین مرحله، کف قسمتهایی که سفید کاری شده فرش موزائیک یا سنگ میشود البته مرحله پله و نصب سنگ های آن که یکی از دقیق ترین کار ها در ساختمان است در همین مرحله است.


• شرح هر یک از عملیات دارای ریزه کاریهای زیادی است که عکس های موجود گویای همه موارد است از قبیل کنترل های لازم در هر مرحله که بصورت تقویم در آمده است که احتمالا از دید ناظر پنهان نماند. در ضمن همین کارها بام سازی ، شیب بندی ، عایق کاری بام و دست انداز بام انجام میشود. در بعضی موارد نما سازی ساختمان با توجه به نوع نما که در این پروژه آجر دوغابی است تقریبا پس از پایان آجر چینی شروع می شود. در نماسازی پروژه سعی بسیار می شد که نما به آجرهای دیوار کاملا بچسبد این کار با تعبیه میله های فلزی در دیوار یا ایجاد حفره در دیوار جهت درگیری نما و دیوار انجام می شد0 پس از نماسازی و سفید کاری مرحله نظافت، نقاشی و نصب شیشه و محوطه سازی ساختمان انجام می شود.
• با توجه به اینکه بندرعباس دارای هوای شرجی است از نزدیکی گچ و فلزات جدا باید جدا خودداری شود.


روی فلزات پس از پوشش تور سیمی و بتن ،عملیات سفید کاری انجام شود

دیسیپلینهای یک پروژه .
1- فعالیتهای سیویل (CIVIL STRUCTURE)
این بخش شامل کلیه فعالیتهایی از قبیل فعالیتهای ذیل می باشد:
1-1- انجام فعالیتهایی برای استفاده های موقتی از قبیل داربست بندی ، حصارهای موقتی دور یک محوطه ، نشانه گذاری ها ، انبار کردن و تخلیه آبهای زیر زمینی (DEWATERING) و آبهای زائد و غیره .


1-2- انجام فعالیتهای درزبندی شامل مواد پر کننده معمولی و شیمیایی و مواد درزهای انبساطی (EXPANSION JOINT MATERIAL) و فعالیتهایی از این دست .
1-3- کارهای بتنی از قبیل:
1-3-1- اجرای بتن ریزی شامل ریختن مواد ، اختلاط مواد و غیره .
1-3-2- اجرای مصالح تسطیح کننده بتن از قبیل آرماتور و شبکه مفتولهای فولادی ساخته شده .
1-3-3- اجرای شابلون (TEMPLATE) برای تجهیزات .


1-3-4- اجرای جاده ها ، خیابانها ، محوطه سازی ، کف سازی و درزهای جدا کننده کف ها ، جدولها ، پیاده رو ها ، پارکینگها و ... .
1-4- اجرای عایق های حرارتی و رطوبتی و ضد آب کردن کارها شامل دیوار و بام از قبیل فعالیتهایی مانند
- عایق بندی های جامد ( RIGID INSULATION)
- عایق بندی رطوبتی WATER PROOFING))
1-5- انجام کارهای بنایی و نازک کاری و نما سازی از قبیل:
1-5-1- آجر کاری و بلوک چینی


1-5-2- کاشی کاری و سرامیک کاری
1-5-3- کف سازی
1-5-4- موزاییک کاری
1-5-5- اجرای سقف کاذب


1-5-6- اجرای پوشش های آکوستیک
1-5-7- اجرای کف پوشهای لاستیکی و پلاستیکی
1-5-8- گچ کاری و سیمان کاری
1-5-9- اجرای کنیتکس و ...
1-5-10- رنگ آمیزی ساختمان و دربها و ... .
1-5-11- اجرای ناودانی ها .

1-6- اجرای تاسیسات بهداشتی ساختمان شامل فعالیتهایی از قبیل :
1-6-1- نصب لوازم بهداشتی از قبیل توالت، دستشویی ، سینک، سیفون و غیره با کلیه لوازم و متعلقات فرعی و لوازم مربوطه .
1-6-2- کارگذاری شیر آلات و اتصالات آنها و... .
1-6-3- اجرای چاهها و چاهکها و سپتیک تانکها .
1-7- کارهای مربوط به در و پنجره شامل فعالیتهایی از قبیل :
1-7-1- اجرای درهای کرکره ای ، اجرای درهای متحرک ریلی (SLIDING DOOR) و از این قبیل .
1-7-2- اجرای پنجره ها و نصب شیشه ها و توری برای پنجره ها و ... .
1-7-3- اجرای پارتیشنها .
2-2- فعالیتهای فلزی ( STEEL STRUCTURE)
شامل کلیه فعالیتهای فلزی در یک پروژه از قبیل


- اسکلت فلزی ساختمان های صنعتی و غیرصنعتی.
- تکیه گاههای فلزی
- تیرهای مهار کننده
- تیرهای تقویتی
- اجرای دیوار بندها ( WLLTIE) و بادبندها (BRACING)
- اعضای سازه های پیش ساخته جهت سکو ها (PLATFORM).


- کلیه سکوهای دسترسی ، نردبانها و سکوها برای تجهیزات و ماشین آلات .
- نردبانها(LADDERS) و حفاظهای نردبان ها (CAGE HOOP) و نرده ها (HANDRAIL)، پله ها (STAIR) و نردبانهای دسترسی حصارها (DIKE WALLS) و... .
- کلیه سایبانها (SHELTERS) شامل اجزای فلزی سقف ، پرلینها ، نردبانها، پلکانها ، پیچ و مهره ها و پوشش های سقف و... .
- کلیه حصارهای فلزی و فنس ها (FENCES) .


- کف های مشبک فلزی (GRATING) .
- مصالح پوشش مسقف (CLADDING MATERIALS).
- اسکلت های فلزی صنعتی مانند پایپرکها ( PIPERACK) وکیبلرکها (CABLE RACK) و پلهای ارتباطی فلزی (METAL DECK) و پلهای روی ترانشه ها و آبرو ها.
- اجرای نبشی های گوشه ها و ترانشه ها .
- اجرای کف سازیهای فلزی (CHEQUERD PLATE) .


- نشیمن گاهها (BRACKETS) .
- ورق گذاری های فولادی و ورق های فولادی داخل کار (INSERT PLAT)
- پیچهای پر مقاومت ( H.S.BOLT) و پیچهای معمولی .
2-3- فعالیتهای نصب تجهیزات مکانیکی (MECHANICAL)


کلیه تجهیزات و ملحقات آن مطابق لیست تجهیزات پیوست یک پروژه که نیاز به نصب دائم دارند به استثنای تجهیزات بتنی ، شامل کلیه تجهیزات ثابت و دوار همراه با قطعات منفصله و قطعات داخلی و جوشکاری تجهیزات (در صورت لزوم) ، تجهیزات اطفاء حریق با کلیه متعلقات و سایر دستگاههای سبک ، سنگین و نیمه سنگین از قبیل :
- پمپها (POMPS)
- مخازن (DRUMS).
- کمپرسورها ( COMPERESSORS)
- سیلوها (SILO)
- درامها (DRUMS)
- تاورها (TOWERS)


- راکتورها (REACTORS)
- مبدلهای حرارتی (HEAT EXCHENGER)
- فن ها و دمنده ها ( FAN & BLOWRES)
- پکیجها (PACKEGE)
- نصب داکتها (DUCTS)
و سایر تجهیزاتی از این دست.

2-4- فعالیتهای برقی ( ELECTRICAL)
شامل فعالیتهای الکتریکی از قبیل :
2-4-1- کابل کشیها مانند:
- کابلهای قدرت
- کابلهای کنترل
- کابلهای مخابرات
- کابلهای روشنایی


- کابلهای سیستم اطفا ء حریق و HEAT TRACING
2-4-2- نصب تابلوها مانند :
- تابلوهای کنترل
- تابلوهای توزیع برق U.P.S
- تابلوهای مبدل فرکانس
- تابلوهای توزیع فرعی
- تابلوهای روشنایی


- تابلوهای محلی
2-4-3- سیستم های تولید برق بلا انقطاع
2-4-4- سیستم های روشنایی شامل مواردی از قبیل :
- نصب چراغها مانند چراغ فلورسنت ، چراغهای ضد انفجار، چراغهای صنعتی ، چراغهای خیابانی و نورافکنها .
- تیر های چراغ (LIGHTING POLE)
- کلید و پریزهای نوع EX و نوع صنعتی .
- فتوسل
2-4-5- اتصالات زمین و محافظت از صاعقه شامل نصب قعاتی از قبیل:
- الکترود زمین
- سیم زمین( با روکش و بدون روکش)
- تکمه های فشاری
- شینه اتصال زمین ( GROUNDING BUSBARS)
- سیم کشی ها .
-2-4-6- لوله های حفاظتی جهت عبور کابل (CONDUIT) شامل لوله های فلزی و پلاستیکی.
2-4-7- ترانسفورماتور و رابط ثانویه ترانسفورماتور و تابلو (BUS.DUCT).
2-4-8- سیستمهای تلفن و فراخوان PAGING))
2-4-9- سیستم های مخابراتی بی سیم .
2-4-10- سیستم اعلام حریق .


2-4-11- سیستم HEAT TRACING .
2-4-12- سیستم حفاظت کاتدی
2-4-13- فعالیتهای مورد نیاز عملیات کابل کشی و سیم کشی مانند :
- نصب گلند (GLAND) و CABLE CONNECTOR.
- جعبه های ترمینال
- سینی های کابل و تریها (TRAY) .
2-5- فعالیتهای ابزار دقیق (INSTRUMENT )
شامل نصب:
2-5-1-ابزار دقیق محلی (FIELD INSTRUMENT) شامل نصب قطعاتی برای :
- اندازه گیری سطح مایع
- اندازه گیری سطح فشار


- اندازه گیری دما
- اندازه گیری دبی .
2-5-2-نصب شیر های کنترل ، شیر های ON/OFF شیر های اطمینان و شیرهای برقی
2-5-3-رگولاتورهای فشار
2-5-4-تجهیزات سیستم کنترل و کلیه ملحقات و سیستم های جانبی


2-5-5- تابلوها مانند تابلوهای سیستم کنترل و تابلو های پکیج
2-5-6- سیستم قطع اظطراری (ESD) با کلیه ملحقات و تجهیزات جانبی.
2-5-7- تجهیزات الکترونیکی محلی مشتمل بر نشاندهنده ها ، مبدلها و شمارنده ها .
2-5-8- کابلهای ابزار دقیق از قبیل :
- کابلهای سیگنال های دیجیتال
- آنالوگ
- فیلد باس ( FIELD BUS)
- RTD
- تروموکوپل
- کابلهای تغذیه ادوات ابزار دقیق
- کابلهای خاص
2-5-9- لوله های کابل (CONDUIT).
2-4-13- فعالیتهای مورد نیاز عملیات کابل کشی و سیم کشی مانند :
- نصب گلند (GLAND) و CABLE CONNECTOR.
- جعبه های ترمینال
- سینی های کابل و تریها (TRAY) .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید