بخشی از مقاله

مقاله ترجمه شده تأثیر گزارش حسابرس بر روی روابطه اطلاعات حسابداری گزارش شده توسط شرکت های رومانی فهرست شده

هفتمین کنفرانس بین المللی در مورد جهانی کردن و آموزش عالی در مدیریت تجارت و اقتصاد، GEBA 2013
میهائلا آنیلا روبو، یوان بوجان روبو

چکیده
عدم تقارن اطلاعات باعث شده است که سرمایه گذاران به خدمات حسابرسی نیاز داشته باشند. حسابرس ها از طریق گزارشات حسابرسی، نظر حرفه ای، عینی و مستقلی را با توجه به عرضه در صورت های مالی دیدگاه درست و عادلانه از لحاظ مهمترین جنبه های کارایی و شرایط مالی، در تطابق با چارچوب حسابداری ارائه میدهند. هدف این مقاله اینست که تأثیر گزارش حسابرسی آماده شده برای صورت های مالی شرکت های فهرست شده بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار مالی مربوط به سهام یا فروش را تحلیل کند. این تصمیمات تأثیر مهمی بر روی بازده سهام دارند، که از طریق تغییر نسبی قیمت سهام در دوره های مختلف تعریف می گردد. برای رسیدن به این هدف، این مطالعه برای نمونه ای متشکل از 59 شرکت (که در فهرست مبادله سهام بخارست (BSE) قرار دارند) در دوره گزارش سال 2012 انجام شده است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون ANCOVA، تأثیر وابستگی حسابرس ها بر Big 4 و همچنین تأثیر اطلاعات فراهم شده توسط گزارش حسابرسی را با توجه به نظر حسابرس، و اطلاعات مربوط به صورت مالی در مورد بازده سهام نشان میدهد.


کلمات کلیدی: اطلاعات حسابداری، وابستگی ارزش، گزارش حسابرسی، نظر حسابرسی، Big 4

1- مقدمه
در یک بازار مالی مؤثر، سرمایه گذاران منطق گرا پیوسته دنبال جایگزینی های مالی هستند که نشانه هایی از پیشرفت بازده بالاتر با ریسک کمتر را دارند. تعدادی از ریسک هایی که سرمایه گذاران با آنها مواجه می گردند مربوط به اختلاف سرمایه گذاری بین آنها و مدیران است، که بخاطر وجود عدم مطابقت اطلاعات ایجاد می گردد، و از طرف دیگر، مربوط به این احتمال است که اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ها (خصوصاً از طریق صورت های مالی) ممکن است شامل انرافات مهمی باشد.
کاهش تفاوت ها اطلاعاتی صورت های مالی کاربران (خصوصاً سرمایه گذاران و تأمین کننده های آنها) از طریق خدمات حسابرسی انجام می شود که توسط افراد حرفه ای، عینی و مستقل انجام می شوند. خدمات حسابرسی با گزارشات حسابرسی تکمیل می گردند، که هدف آن اینست که از تصمیمات واقعی و ممکن سرمایه گذاران پشتیبانی کند. گزارشات حسابرسی بعنوان ابزاری برای ارتباط بین حسابرس و کاربران آنها، باید قابل درک، عینی و مورد قبول کاربران (بعنوان منبع اطلاعاتی مربوطه) باشند. وابستگی و ارتباط اطلاعات فراهم شده این گزارشات و از طریق تأثیری تعریف می گردد که آنها در تصمیم گیری بر روی سرمایه گذاران دارند، و در غیر اینصورت کاربران صورت های مالی گزارشات را نمی خوانند و در هنگام تصمیم گیری آنها را مد نظر قرار نمی دهد. تأثیرگذاری بر روی فرآیند تصمیم گیری سرمایه گذاران در تأثیر بر روی قیمت ها و سهام عملی می شود.


هدف این مقاله اینست که تأثیر گزارش حسابرسی آماده شده برای صورت های مالی شرکت های فهرست شده بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران در مورد بازار مالی مربوط به سهام یا فروش تحلیل کند. این تصمیم گیری ها تأثیر مهمی بر روی بازده سهام دارند که از طریق تغییر نسبی قیمت سهام در دوره های مختلف تعریف می گردد.
برای رسیدن به این هدف، مطالعه ای بر روی نمونه ای متشکل از 59 شرکت در دوره فعالیت مالی سال 2012 انجام گرفته است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون ANCOVA تأثیر وابستگی حسابرس ها به Big 4 ، و همچنین تأثیر اطلاعات فراهم شده توسط گزارش حسابرسی با توجه به نظر حسابرسی و بازده سهام را نشان میدهد.
2- مرور مقالات و بیان فرضیه


در بیشتر موارد، سرمایه گذاران دانش کافی در مورد فعالیت کلی یک شرکت در رابطه با ایجاد ارزش برای سهامداران یا توزیع سود سهام ندارند. با این وجود، سرمایه گذاران باید برآورد های خاصی را در هنگام تصمیم گیری با استفاده از اطلاعات در دسترس آنها انجام دهند. شناسایی منابع اطلاعاتی که بر روی قیمت سهام در دوره های مختلف تأثیر می گذارند، و در عین حال منابع ریسک مربوط به عدم امکان پذیری بدست آوردن بهره وری مورد توجه مداوم سرمایه گذاران بوده است.
2.1 عوامل تعیین کننده وابستگی اطلاعات مالی
نقطه آغاز تحلیل تأثیر عوامل تعیین کننده بر روی بازده سهام توسط ایجاد مدل ارزیابی برای دارائی های مالی بر روی بازار

سرمایه بیان می گردد (مدل های قیمت گذاری دارائی های سرمایه ای –CAMP ، تئوری قیمت معاملات ارز – مدل APT). این مدل آخر بعنوان مدل جایگزین CAMP ایجاد شده است، که امکان مطالعه تأثیر عوامل بیشتری بر روی بازده سهام را ممکن می سازد.
مطابق مقالات، عوامل تعیین کنننده بازده سهام بر طبق پوشش آنها، در اقتصاد کلان یا عوامل خارجی با تأثیر بر روی مقیاس ملی یا بین المللی، سطح بیکاری، محصولات جهانی تولید شده در داخل، شاخص تولید صنعتی، نرخ بهره، سیاست پولی، بازده بازار، سطح قیمت کلی و نرخ تورم، قیمت چندین دارائی کلیدی مانند نفت، عوامل داخلی یا اقتصاد خرد، تأثیر فعالیت شرکت ها، تشخیص تجاری انسان، منابع فنی و مالی تقسیم بندی می گردند.
عوامل داخلی مختص شرکت هستند، و فعالیت های کلی شرکت را توصیف میکنند: صورت های مالی سه ماهه، شش ماهه، و یکساله و مؤلفه های آنها، گزارش حسابرسی، توزیع سود سهام، کیفیت مدیریت و عملکرد آن، نوع تأمین وجه، ابعاد شرکت.


دراگوتا و همکارانش (2009) بر روی مد نظر قرار دادن همه عواملی تأکید دارند که ممکن است بر روی ارزش سهام تأثیرگذار باشند، صرفنظر از اینکه آیا آنها در صورت های مالی ثبت شده اند یا نه. این بخاطر این مسئله است که اعمال در نهایت بعنوان دارائی محسوب می گردند، و اینکه برای ارزیابی هر دارائی تأثیر همه عوامل باید مورد مطالعه قرار گیرد و همه

اطلاعات مورد نیاز برای انجام سه راهکار ارزیابی باید تفسیر گردد.
بیشتر مطالعات بر روی تأثیر اطلاعات حسابداری بر روی بازده سهام یا قیمت متمرکز شده اند. تحلیل عوامل مالی اقتصاد ریز بر روی بازده سهام را میتوان از طریق تحلیل مالی متداول با استفاده از نسبت های مالی، از طریق تحلیلی انجام داد که از عوامل اشتقاقی تئوری ایجاد ارزش استفاده میکند و این تحلیل بر مبنای اطلاعات ارائه شده توسط بازار می باشد.
بعضی از مؤلفان بر روی مطالعه تأثیر عوامل مالی متداول بدست آمده از صورت های مالی بازده سهام متمرکز شده اند، و به این نتیجه گیری رسیده اند که نتیجه عملیاتی با بازده سهام مرتبط است، درحالیکه برگشت و نتیجه جهانی کمترین ضریب وابستگی را نشان میدهد. جنتری و شن (2010) نشان داده اند که در بین عواملی که قیمت های سهام را به بهترین شکل نشان میدهند، می توان بازده نسبت حقوق صاحبان سهام به جمع بدهی ها و حقوق آنها (ROE) را پیدا کرد. مارتینی و کینروزیکا نیز به همین نتیجه رسیده اند، و نه تنها بر روی تأثیر مثبت بهره وری مالی بر روی قیمت سهام تأکید دارند، بلکه بر روی تأثیر سود خالص نیز تأکید دارند.
البته نیاز به ظهار نظر مشروط مربوط به نمایش قابل اطمینان صورت های مالی همه مسائل مهم که متوجه کارایی و شرایط مالی و همچنین همه اطلاعات مربوط به فعالیت هستند که تحلیل این تأثیر نظرات را تقویت کرده است، در گزارش حسابرسی از قیمت یا بازده سهام معرفی شده است. واتز و زیمرمن (1986) پیشنهاد میکنند که خدمات حسابرسی برای عملکرد مؤثر بازارهای سرمایه برای کم کردن ریسک نمایندگی، ضروری و مهم هستند.
2.2 کاربرد گزارش حسابرسی بعنوان پشتیبانی برای تصمیمات سرمایه گذاران
مسئله گزارشات حسابرسی وابسته به کاربران صورت های مالی در تحقیقات آزمایشی (در مقالاتی که از داده های تاریخی استفاده میکنند) مورد مطالعه قرار گرفته است. درحالیکه تحقیقات آزمایشی نظر حسابرسی مربوط به فرآیند تصمیم گیری کاربران صورت های مالی را مورد مطالعه قرار میدهند، داده های تاریخی بر روی واکنش بازار در زمان ارتباط گزارش

حسابرسی متمرکز هستند.
تحلیل گزارش حسابرسی بر روی قیمت سهام تأثیرگذار است و یا بازده در تحلیل تأثیر محتوای آن (خصوصاً نظر حسابرسی)، و از طرف دیگر در تحلیل حسابرس و تحلیل عضویت Big 4 تقسیم بندی می گردد.


مقالات مربوط بهگزارش حسابرسی بر مهمترین دلایلی تأکید کرده اند که ممکن است بر روی قیمت سهام تأثیر داشته باشند. اول اینکه، گزارش حسابرسی ممکن است شامل اطلاعاتی باشد که بر روی برآورد ها و ریسک های مربوط به گردش وجوه آینده تأثیرگذار باشد، که اطلاعاتی است که برای سهامداران مهم است. دوم اینکه، گزارش حسابرسی ممکن است شامل اطلاعات مربوط به توان شرکت برای ادامه فعالیت خود باشد. این شرایط از سوی سرمایه گذارانی که فکر میکنند حسابداران به اطلاعات داخلی شرکت ها دسترسی دارند بعنوان یک شرایط قابل اطمینان تصور می شود، که گزارش حسابرسی این اطلاعات خصوصی را نشان میدهد. بعضی از مؤلفان پیشنهاد میکنند مه نظر مربوط به تداوم فعالیت در گزارش حسابرسی بر مبنای اطلاعات عمومی است و بنابراین میتوان آنرا از طریق صورت های مالی واسط پیش بینی کرد.
مقالات موجود در مورد ارزش اطلاعاتی نظر حسابرسی از طریق تحلیل تأثیر قیمت سهام به دو بخش تقسیم می گردد: مطالعاتی که رابطه گزارش و مطالعاتی را نشان میدهند که بر روی عدم تأثیر بر روی قیمت سهام بعنوان نتیجه اطلاعات فراهم شده قبلی تأکید دارند.
حسابرسی صورت های مالی انجام شده توسط یک شرکت در Big 4می تواند یک عامل تأثیرگذار بر روی قیمت سهام را نیز نشان دهد. سرمایه گذاران از کیفیت خدمات حسابرسی از لحاظ تصویر، شهرت و اندازه شرکت حسابرسی قدردانی میکنند. اگر یک شرکت فهرست شده بخواهد که قیمت سهام خو

د را افزایش دهد، می تواند یک شرکت حسابرسی مشهور را انتخاب کند که از سوی سرمایه گذاران شناخته شده باشد. یک شرکت در Big 4 که شرکت بزرگی است به کارکنان خود (حسابرس ها) اجازه میدهد تا زمان زیادی را صرف آموزش و یادگیری آخرین تکنولوژی ها کنند که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند، و بنابراین صلاحیت های حرفه ای خود را توسعه دهند. یک شرکت در Big 4 بر یک مشتری تکیهنمی کند، و بنابراین در قمابل فشارهای مشتری بخاطر آزادی عقیده مقاومت میکند.
صورت های مالی بازبینی شده توسط شرکت های حسابداری بزرگ این واقعیت را از لحاظ اطلاعات کامل و بی طرف بدون خطا در مقایسه با صورت های مالی بازبینی شده توسط بقیه شرکت های حسابرسی با دقت بیشتری نشان میدهند. شرکت های حسابرسی در گروه های بزرگ خدمات حسابرسی با سطح بالایی از اطمینان از تصویر دقیق دارند و بنابراین این احتمال کاهش می یابد که صورت های مالی ممکن است تابع نتیجه، کلاهبرداری یا عملیات مدیریت خطا باشند.
اطلاعات در صورت های مالی مربوط به ارزش نتایج بدست آمده از برابری های بازبینی شده توسط شرکت ها در Big 4 تغییر بازده سهام را بیشتر توضیح میدهند و در نتیجه تصور می شود که آنها در مقایسه با زمانیکه توسط شرکت های غیر از Big 4 بازبینی شوند، وابسته تر باشند. تحلیل رگرسیون ANCOVA همراه با نوع رگرسیون ANONA مورد استفاده قرار گرفته است و شاخص دو نوع شرکت با هم مقایسه می گردد.
2.3 بیان فرضیه
مقالات مربوط به عوامل تعیین کننده قیمت یا بازده سهام در رومانی عمدتاً بر روی اطلاعات حسابداری متمرکز می باشد و تمرکز کمتری بر روی عوامل غیرکیفی دارد.
با آغاز کار از مدارک تئوری معرفی شده در قبل، فرضیه های کاری زیر در مطالعه مورد آزمایش قرار می گیرند:
: برای شرکت های رومانی فهرست شده، صورت های مالی بازبینی شده که معرفی شده اند بر اساس اطلاعات حسابداری و مطابق کارایی مالی و شرایط شرکت، تأثیر مهمی بر روی بازده سهام دارند.
: بر اساس اطلاعات حسابداری و با توجه به نظر بیان شده در گزارش حسابرسی در عضویت حسابرسی Big 4 ، تفاوت های مهمی بین ارزش های میانگین بازده سهام وجود دارد، که توسط شرایط و کارایی مالی شرکت تعیین شده است.
3- روش تحقیق
هدف این مطالعه تحلیل تأثیر گزارش حسابرسی انجام شده در هنگام انتشار صورت های مالی برای تصمیمات سرمایه گذارای از طریق بازده سهام است که توسط تغییر نسبی قیمت های سهام در دوره های مختلف تعریف می گردد.
برای رسین به این هدف، دیدگاه مثبت گرای تحقیق راهکار قیاسی-استقرایی را در ساختن، آزمایش و اعتباریا

بی فرضیه های کاری نشان میدهد.
3.1 جمعیت هدف و نمونه تحلیل شده
جمعیت هدف از مبادله سهام بخارست شرکت های فهرست شده در فعالیت مالی سال 2012 تشکیل شده است که موضوع حسابرسی مالی قانونی را ایجاد کرده است. در پایان فعالیت مالی 2012، در قسمت BVB ، 78 شرکت در طبقات اول، دوم و سوم معامله شده اند. 11 شرکت از جمعیت هدف حذف شدند، که واسطه های مالی، واسطه های پولی، خرید سهام شرکت دیگر، و نهادهای مالی مشابه بودند.


از 67 شرکت باقیمانده، 4 شرکت معلق و ورشکسته نیز در زمان تحقیق حذف شدند. شرکتی که معامله آن در بازار تعدیل شده در طبقه دوم در تاریخ 26 فوریه 2013 بود، شرکتی که فعالیت مالی آن از اول اکتبر تا 30 ام سپتامبر است و صورت های مالی آن در تطابق با قانون وزارت مالی عمومی از 29 ام اکتبر 2009 با تغییرات بعدی است، و دو شرکت که اطلاعات آن برای تحلیل در دسترس نیست.
بر اساس بررسی منطقی، نمونه نهایی متشکل از 59 شرکت است. مطابق قانون 1286 اول اکتبر 2012، شرکت های معامله کنننده که دارائی های آنها برای تجارت در بازار تعدیل شده مورد قبول است باید صورت های مالی را مطابق با IFRS انجام دهند.
3.2 متغیرها و منابع اطلاعاتی


برای رسیدن به نتایج تحقیق، از متغیرهای کمی زیر کار خود را آغاز کرده ایم که در مقالات مربوط به وابستگی اطلاعات مالی-حسابداری بصورت مبنا فرض می گردد. داده های وابسته به این متغیرها از صورت های مالی سالیانه جمع آوری شده است.

 


جدول 1 متغیرهای عددی معرفی شده در تحلیل

برای تأکید بر دو طبق بندی و وابستگی شرکت ها با یکی از طبقات معرفی شده در این مطالعه، از دو متغیر ساختگی در مطالعه استفاده می گردد تا نظر حسابرسی، طبقه شرکت هایی که نظر حسابرسی آنها فاقد شرایط لازم است، مشخص گردد. جدول 2 متغیرهای ساختگی و همچنین مقادیر آنها را نشان میدهد.


جدول 2 متغیرهای ساختگی معرفی شده در تحلیل و مقادیر آنها

 

بر حسب متغیر وابسته، توسط بازده سهام یا ارزش افزوده سهام نشان داده می شود، که بصورت تغییر نسبی قیمت یک سهام از تاریخ فوری متعاقب انجمن عمومی سهامداران محاسبه می گردد، زمانیکه صورت های مالی و گزارش حسابرسی در مقایسه با قیمت سهام در فعالیت مالی سال 2012 تأیید شده اند.
همه نسبت های موجود در این مطالعه برای هر شرکت بر مبنای اطلاعات ارائه شده توسط سابت مبادله سهام بخارست (www.bvb.ro) با توجه به تاریخچه مظنه سهام روزانه و صورت های مالی گزارش حسابرسی معرفی شده در سایت کمیسیون اوراق بهادار ملی رومانی (www.cnvm.ro) محاسبه شد.
3.3 روشهای تحلیل داده ها
برای رسیدن به نتایج تحقیق، از مدل های رگرسیون ANCOVA استفاده شد. در مدل ANCOVA، متغیر وابسته بصورت کمی است، درحالیکه متغیرهای مستقل ممکن است از هر دو نوع مقیاس کمی و ساختگی باشند. مدل ANCOVA بصورت زیر است:

که پارامترهای مدل رگرسیون هستند؛
متغیرهای مستقل، که توسط نسبت های مالی نشان داده می شود؛
: متغیرهای ساختگی، همراه با نظر حسابرسی؛
: متغیر ساختگی، همراه با نوع حسابرسی؛
= یک متغیر تصادفی
این مدل بر روی روابط متقابل ، با از نوع مقیاس متغیرهای کمی و متغیرهای ساختگی دوم نیز تأکید دارد، که بر روی نوع نظر حسابرسی از عضویت حسابرس های Big 4 متمرکز است.
4- نتایج تحقیق و مباحث مربوطه
اولین مرحله در نتایج تحقیق از حذف بخش های مجزا تشکیل شده است. مقادیری که کمتر از مقدار همراه با صدک 5 بود با این مقادیر جایگزین شدند، درحالیکه مقادیری که بالاتر از صدک 95 بودند با مقدار آن صدک جایگزین شدند.
مرحله دوم تحلیل رگرسیون از بررسی شرایط بهنجاری مربوط به متغیرهای این تحلیل تشکیل می شود. پس از تست این شرایط، متغیرهای مستقل باید پردازش می شدند بطوریکه مقادیر آنها از یک قانون توزیع طبیعی پیروی می کرد. جدول 3 متغیرهای عددی بدست آمده از عملیات بهنجارسازی با استفاده از الگوریتم ها یا با استخراج ریشه دوم نشان میدهد.


جدول 3 متغیرهای عددی بدست آمده پس از فرآیند بهنجارسازی

نتایج اول این تحقیق بر روی مقادیر میانگینی متمرکز است که برای هر طبقه بدست آمد، که مقادیر میانگینی هستند که در جدول 4 نشان داده شده است.

اگر از نوع نظر حسابرسی شروع کنیم، طبقه واحد آماری کمتر متوجه (اظهارنظر حسابرسی مقبول با ملاحظات مربوطه) می گردد. در بیشتر شرکت ها (37 شرکت)، حسابرس یک اظهار نظر مقبول را بیان کرده است، درحالیکه برای 18 شرکت دیگر، اظهارنظر حسابرس بصورت مشروط است. با مقایسه میانگین متغیرها در دوطبقه (مقبول و مشروط) میتوان مشاهده کرد که میانگین بازده مالی برای طبقه اول در مقایسه با طبقه دوم کمتر است. چنین شرایطی را می توان بر مبنای احتمال و تغییرات نتایج حس

ابداری و با انجام فعالیت های مدیریت در نتیجه توضیح داد که با IFRS مطابقت ندارند تا سرمایه گذاران احتمالی را با تأکید بر روی نتایج بالاتر جذب کنند.
در نمونه مطالعه شده، می توان مشاهده کرد که اظهار نظر مشروط برای صورت های مالی شرکت هایی بیان شده است که مقادیر کمی از ROA را گزارش کرده اند. چنین شرکت هایی بر روی فعالیت عملیاتی تأکید دارند که بازده کمی را ثبت میکنند (1.51 درصد)، که عدم توانایی مدیران برای مدیریت دارائی هایی را نشان میدهد که برای فعالیت عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله از سوی مقادیر ثبت شده NM نیز پشتیبانی می گردد. مقادیر مثبت این نسبت نشاندهنده توانایی شرکت برای ادامه فعالیت خود است، که بر مبنای آن می توان سود سهام را پیشنهاد کرد. در این حالت، می توان مشاهده کرد که اظهار نظر حسابرس نیز از واقعیت نتایج ثبت شده شرکت پشتیبانی میکند.
در مورد شرکت هایی که مقادیر ROE مثبت را گزارش کرده اند (0.0755) ومقادیر NM منفی را ثبت کرده اند (-0.0613)، نظر حسابرسی بدرستی بیان شده است. این نتایج بر وجود مسائلی در فعالیت عملیاتی نتایج بدست آمده تأکید دارند که ممکن است تحت تأثیر عملیات مدیریت نتیجه قرار بگیرد. این ممکن است منجر به تغییر بازار و همچنین تغییر نظر سرمایه گذاران گردد. در کل می توان فرض کرد که شرکت هایی که بصورت دقیق کارایی و شرایط خود را بیان میکنند یک نظر مقبول به آنها معرفی می گردد که سبب تقویت و تثبیت اعتماد سرمایه گذاران در مورد اطلاعات مالی گزارش شده و رشد جذب سهام در بازار می گردد.
از لحاظ نوع حسابرس، مقادیر میانگین شاخص های مالی که به شرکت هایی تعلق دارند که حسابرس های آنها عضو Big 4 هستند نسبت به شاخص های شرکت های

ی که حسابرس های آنها عضو Big 4 نیستند برتری دارند. این پدیده را می توان از طریق ارجاع های شرکت های Big 4 برای پذیرفتن شرکت های کارآمد با سطح ریسک پایین توضیح داد، که سبب بیان اظهارنظر های مقبول می گردد. در بعضی از موارد، این ارجاع حسابرس های Big 4 را میتوان توسط اعمال حسابرسی بالاتر و دستمزدهای غیر حسابرسی بالاتر نیز توضیح داد. با توجه به واکنش بازار نسبت به اطلاعات مالی که در صورت های حسابرسی توسط حسابرس هایی معرفی می گردد که به Big 4 تعلق ندارند، می توان تأکید بر ب
در مورد شرکت هایی که توسط حسابرس هایی از Big 4 حسابرسی می گردند، بازده های بازار منفی را گزارش میکنند. با دادن گزارش به مقالات، می توان از روی این مسئله توضیح داد که حسابرس ها در Big 4 نیز احکام حسابرسی شرکت هایی را می پذیرند که در بازار مالی جذب نشده اند، درحالیکه با اخلاقیات حرفه ای نیز مطابقت دارد. برای این شرکت ها، نظر عینی و مستقل حسابرس متعلق به Big 4 برای تصمیم گیری سرمایه گذاران ضروری است و اطمینان وجود دیدگاه کلی و دقیق صورت های مالی را ایجاد میکند.
برای تست فرضیه های کاری، تحلیل داده ها دارای مفهوم ضمنی بدست آوردن سه سری نتیجه است، که اولاً اطلاعات مالی و نظر حسابرس ها را بررسی میکند (مدل 1)، ثانیاً اطلاعات مالی و عضویت حسابرس ها در Big 4 را بررسی میکند (مدل های 2 و 3) و ثالثاً اطلاعات مالی، نظر حسابرسی و عضویت حسابرس ها در Big 4 را بررسی می کند(مدل 4). این نتایج در جدول 5 نشان داده شده اند.

 

 


جدول 5 متغیرهای مهم و برآورد پارامترهای مدل های ANCOVA

مطابق داده های جدول 5، با پیروی از تحلیل داده های جمع آوری شده، چهار مدل اقتصادسنجی مهم شناسایی شده اند، که معادلات آنها در زیر معرفی شده است.

مدل رگرسیون اول تأثیر اطلاعات حسابداری در مورد بازده بازار یک سهام را با دانستن نظر حسابرس نشان میدهد. میتوان مشاهده کرد که نسبت سود ناخالص تأثیر مثبتی بر روی بازده سهام دارد، که عمدتاً توسط احتمال تسهیم سود سهام از نتایج حسابداری ثبت شده ایجاد می گردد. در همان زمان، رشد استقلال مالی تأثیر منفی بر روی بازده سهام دارد، که توسط رشد نفوذ سهامداران اصلی ایجاد می گردد که تصمیمات آنها میتواند بر روی سیاست تسهیم سود سهام تأثیرگذار باشد. تأثیر منفی RROA بر روی CGY را می توان توسط عدم اعتماد سرمایه گذاران به نتایج فعالیت عملیاتی توضیح داد که توسط شرکتی گزارش می گردد که ممکن است تحت تأثیر عملیات مدیریت نتیجه احتمالی قرار گیرد. اما همراه

سازی یک اظهار نظر مقبول با صورت های مالی، اعتماد سرمایه گذاران را افزایش میدهد و نشاندهنده این حقیقت است که ROA ثبت شده شرکت به رشد بازده سهام کمک میکند.


مدل رگرسیون دوم تأثیر NM و همچنین عضویت حسابرس ها در Big 4 را بر روی بازده سهام یک شرکت BSE فهرست شده نشان میدهد. می توان همان تأثیر مثبت NM بر روی CGY را مشاهده کرد، اما تأثیر منفی عضویت در Big 4 بر اساس همان شاخص (CGY)نیز قابل مشاهده است. تأکید بر روی نتایج مثبت فروش ها، منجر به رشد جذب سهام در بازار مالی و در نتیجه بازده آنها می گردد. اما صورت های مالی حسابرسی حسابرس های Big 4 نیازمند دقت بیشتری خواهد بود زمانیکه تحلیل نتایج حسابداری توسط سرمایه گذاران و تضمین های عدم وجود عملیات مدیریت نتایج انجام می شود.

مدل رگرسیون سوم (شبیه مدل شماره 2) نیز تأثیر نتایج عملیاتی را از لحاظ حسابرسی حسابرس های Big 4 برای صورت های مالی در نظر می گیرد. میتوان مشاهده کرد که نتایج فعالیت عملیاتی شرکت های حسابرسی شده توسط حسابرس های Big 4 بازبینی شده اند در مقایسه با نتایج گزارش شده توسط شرکت هایی که توسط حسابرس های غیر Big 4 بازبینی شده اند، منجر به بدست آوردن بازده های بالاتری از بازار میگردد. کیفیت ماموریت های متقبل شده حسابرس های Big 4، عینیت آنها، استقلال و مهارت حرفه ای منجر به افزایش اعتماد سرمایه گذاران به صورت های مالی حسابرسی شده و اطلاعات گزارش شده شرکت های فهرست شده می گردد.

مدل رگرسیونی که تغییر بازده سهام را به بهترین شکل توضیح میدهد (43.60 درصد) همان مدل 4 است، که اطلاعات حسابداری و اظهار نظر حسابرس های عضویت Big 4 را نیز بررسی میکند. هم بازده مالی و هم نظر حسابرسی (با عضویت در Big 4) با 90 درصد اعتماد بر روی قیمت یا ارزش افزوده سهام تأثیر می گذارد. نسبت استقلال مالی، و همچنین روابط متقابل با متغیرهای ساختگی ایجاد شده، برای شامل بودن در مدل با Sig بالاتر از 0.100 به اندازه کافی مهم نیست. در مورد نظر مقبول، رشد الگوریتم ROE سبب رشد CGY به اندازه 0.186 می باشد، درحالیکه رشد الگوریتم NMسبب کاهش 0.188 درصدی CGY می گردد. عضویت حسابرس ها در Big 4 تأثیر مثبتی بر روی عملکردهای سرمایه گذاران نیز دارد. این بعلت اعتمادی است که سرمایه گذاران به شرکت های حسابرسی بزرگ (خصوصاً بخاطر رسوایی های مالی بزرگ) میدهند. شرکت های حسابرسی با نتایج مهم تلاش میکنند که خدمات با کیفیتی را ارائه دهند و از بروز خطا جلوگیری کنند.


5- نتیجه گیری
نتایج این مطالعه منجر به رسیدن به اهداف تحقیقاتی و اعتباریابی فرضیه های کاری بیان شده می گردد. بنابراین برای شرکت های رومانی فهرست شده، اطلاعات بیان شده در صورت های مالی حسابرسی شده، با توجه به نظر گزارش حسابرسی و عضویت حسابرس ها در Big 4 تأثیر مهمی بر روی بازده سهام دارد، و تفاوت های مهمی بین میانگین مقادیر بازده سهام وجود دارد که توسط کارایی و شرایط مالی شرکت (که از طریق اطلاعات حسابداری مشخص می شود) تعیین می گردد.
از لحاظ تحلیلی، بر اساس مدلهای لقتصاد سنجی برآورد شده، می توان مشاهده کرد که بازده فراهم شده توسط سهام بصورت مستقیم تحت تأثیر مثبت نتایج حسابداری گزارش شده قرار می گیرد. البته اظهار نظر حسابرسی بیان شده و همچنین عضویت حسابرس در Big 4 نیازمند دقت بیشتری از سوی سرمایه گذاران در هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل بازار مالی است. کیفیت خدمات حسابرسی حسابرس های عضو Big 4 منجر به پیشرفت سرمایه گذاران در صورت های مالی گزارش شده (صرفنظر از اظهار نظر حسابرسی بیان شده) است.
محدودیت های این مطالعه عمدتاً بخاطر اندازه کوچک نمونه تحلیل شده، و توجه به ملاحظات ثبت شده برای فعالیت ه

ای مالی بیشتر و مطالعه استقلال های موقتی یا استقلال های تعیین شده توسط خود شرکت از طریق تحلیل پانل می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید