بخشی از مقاله

پروژه طراحي سي دي مولتي مديا براي دانشگاه سما


فهرست
عنوان صفحه
مقدمه 2
جمع آوری 4
شمای کلی برنامه 7
صفحات 9


مقدمه
پروژه طراحي سي دي مولتي مديا براي دانشگاه سما واحد نيشابور:
اين سي دي با استفاده از نرم افزار Multimedia Builder طراحي و ساخته شده است.اين نرم افزار با داشتن امكانات جالبي در زمينه هاي طراحي اينگونه سي دي ها امكانات جالبي را براي شركتها فراهم نموده تا اقدام به معرفي محصولات و يا زمينه هاي كاري و معرفي خود به ديگران را داشته باشند.
محيط نرم افزار ساده و به گونه اي طراحي شده است تا بتوان از امكانات ساير نرم افزارها نيز مانند Flash ، نرم افزارهاي ويرايش تصاوير وهمچنين ويرايش فيلم استفاده كرد.همچنين خود نرم افزار هم داراي شي هايي با افكتهاي مخصوصي بوده كه مي تواند به جذابيتهاي كار اضافه نمايد.


اين نرم افزار همچنين با داشتن امكان كامپايل برنامه آن را به صورت فايل اجرايي در آورده و همچنين يك فايل Autorun نيز ايجاد ميكند.
اساس كار نرم افزار بر ايجاد صفحات و لينك بين صفحات بنا شده است همچنين داراي يك زبان اسكريپتي مي باشد كه مي تواند از آنها براي برنامه نويسي نيز استفاده كرد.اين كدها به دوصورت وارد پروژه مي شوند يا بصورت دستي كه لازم به دانستن نحوه برنامه نويسي و كدهاي آن است و يا با استفاده از ويزارد برنامه كه اين كدها را داخل خود دارد و براي هر شي امكاناتي را در اين زمينه فراهم نموده است.در زير محيط اين نرم افزار را مشاهده مي كنيد.

جمع آوری اطلاعات
قبل از طراحي اين پروژه لازم به جمع آوري اطلاعات نسبتا جامعي درباره دانشگاه سما داشته و اين كار با ارائه سئوالاتي از اساتيد و مسئولين دانشكده همچنين گرفتن تصاويري از مسئولين و فضاي آموزشي دانشكده و فيلمبرداري از قسمتهاي مختلف آن شروع شد و بعد از آن مرحله جمع بندي اطلاعات بدست آمده بود كه بايد به طور مرتبي در كنار هم ديگر قرار بگيرند.


بعد از اين كار نحوه ارتباط اين موارد به يكديگر رسيد و از آنجايي كه اطلاعات بايد در چندين صفحه ارائه مي شد پس تمام آنها به چند دسته زير طبقه بندي شدند.
1. تاريخچه دانشكده
2. رشته هاي مصوب دانشكده
3. فضاي آموزشي
4. نيروي انساني
5. تصاوير
6. فيلم
7. و امكاني نيز براي خروج از برنامه


هر كدام از موارد فوق نيز شامل صفحات و طبقه بندي جداگانهاي بودند كه در ادامه هر كدام را توضيح مي دهيم.
• بخش تاريخچه دانشكده:اين بخش شامل سال تاسيس دانشكده، سير پيشرفت و تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در آن مي باشد.
• رشته هاي مصوب:اين بخش نيز توضيحي در مورد رشته هاي در حال تدريس و چند رشته جديد كه به تازگي مجوز انها گرفته شده است مي باشد.
• فضاي آموزشي:اين قسمت در مورد فضاي آموزشي دانشكده نحوه خريد اراضي و غيره مي باشد.


• نيروي انساني: اين قسمت شامل معرفي پرسنل دانشكده ،سمت ، مدرك تحصيلي و تصويري از آنها مي باشد.
• تصاوير:شامل چندين تصوير مختلف از آموزشكده مي باشد.


• فيلم:اين بخش نيز فيلمهاي گرفته شده از قسمتهاي مختلف دانشكده را به نمايش گذاشته و كاربران بطور دلخواه مي توانند به انها مراجعه نمايند.
همچنين يك صفحه معرفي نيز براي تهيه كننده سي دي و استاد راهنما در نظر گرفته شده كه آدرس دانشكده و شماره هاي تماس نيز در آن درج شده است.
در اين برنامه از نرم افزارهاي جانبي مانند Windows Movie Maker و Photoshop نيز استفاده شده است كه از نرم افزار اول براي برش فيلمها و صدا گزاري بر روي آنها و از نرم افزار Photoshop براي برش تصاوير و همچنين ساخت كادر دور صحنه هاي نمايش فيلم استفاده شده است.نرم افزار Multimedia Builder اماكن قرار دادن صوت را در جدول نيز دارد كه با اين كار جلوه خاصي به پروژه داده شده است و حالت زنده اي به ان داده شده است.


پروژه داراي چند شاخه بوده كه شاخه Image براي قرار دادن تصاوير ،شاخه Music براي قرار دادن موسيقي و شاخه Video براي فايلهاي ويدئويي استفاده شده است.
قابليت بسيار جالب اين نرم افزار توانايي قرار دادن صفحات Html بر روي آن است كه اين توانايي را به ما داده است تا با ايجاد فايلهاي html آنها را به پروژه اضافه كرده و كار طراحي را زيباتر و راحت تر انجام دهيم.


شماي كلي برنامه
پروژه شامل 40 صفحه مي باشد كه نحوه ارتباط اين صفحات و نام آنها را در زير مي توانيد مشاهده نماييد.




صفحات
صفحه شروع:
اين صفحه شامل يك موسيقي متن و يك كد مي باشد كه با كليك كردن بر روي صفحه وارد صفحه بعدي مي شود.داراي چهار كنترل dynamic Fx مي باشد كه از سه مورد براي حركت آرم دانشكده و از مورد ديگر براي دادن جلوه نور به نماي بيروني دانشكده استفاده شده است.با قرار دادن اين شي بر روي صفحه و دابل كليك كردن بر روي اين شي پنجره Dynamic Fx باز شده كه مي توان در آن از بخش Fx Type نوع افكت را انتخاب كرد همچنين در قسمت Color رنگها و در بخش Library وضعيت رنگها را انتخاب نمود.در مورد تصوير نماي دانشكده ما از افكت Bumpu Light استفاده كرده ايم با انتخاب اين مورد يك دكمه Load Image ظاهر

مي شود كه مي توان تصوير مورد نظر را از اين طريق به پروژه اضافه كرد. اين افكت شامل حركت يك نور بر روي تصوير مي باشد.براي تصاوير آرم دانشكده از افكت Roto Zoom استفاده شده است اين افكت تصوير را در جهات مختلف مي چرخاند و جلوه حركت را به تصاوير القا ميكند.حاشيه دور صفحه نيز از اين شي استفاده شده است در اين مورد از افكت Plasma و قسمت Color آن را Lumi Blue انتخاب كرده ايم.عنوان بالاي صفحه نيز يك Label مي باشد كه با استفاده از گزينه Glow از زير منوي MMEffest از منوي Effect ايجاد شده است.همچنين بر روي كل ايم اشياء يك Hot Spot قرار گرفته كه به صورت نامرئي مي باشد با دابل كليك كردن بر روي اين شي پنجره زير ظاهر شده كه مي توانيم كد Next Page را در قسمت Mouse Click آن وارد نماييم.

 

صفحه اصلي:
اين صفحه شامل لينكهاي اصلي به صفحات ديگر است ما براي لينكها از برچسبها استفاده كرده ايم.پس از قرار دادن برچسبها بر روي صفحه با دابل كيك كردن روي آنها مي توان مطلبي را كه مخواهيم در برچسب بنويسيم نوشته و تغييراتي از قبيل رنگ فونت و غيره را به آن بدهيم همچنين اماكن وارد كردن كد اسكريپت هم در آن وجود دارد.براي اين كار تابع داخلي Go to Page را انتخاب و در ليست باز شده بعدي نام صفحه مورد نظر را براي ايجاد لينك انتخاب مي كنيم.

صفحه اصلي داراي نماي كلي زير مي باشد

در صفحه اصلي با دابل كليك كردن بر روي نام صفحه پنجره خصوصيات آن باز مي شود كه مي توانيم يك موزيك را به آن نسبت دهيم اين موزيك كه به عنوان پس زمينه در نظر گرفته مي شود در كليه صفحات نيز اجرا مي شود.

صفحات تاريخچه:
اين بخش شامل دو صفحه مي باشد كه توضيحاتي در مورد آموزشكده و تاريخچه آن به كاربران مي دهد.در اين دوصفحه با قرار دادن برچسبها متنهاي مورد نظر را در آنها تايپ كرده ايم همچنين با قرار دادن برچسبهايي براي حركت به صفحه بعد و صفحه اصلي به كاربران اين امكان داده شده است تا بين اين صفحات و صفحه اصلي حركت كند در تمام موارد از اسكريپت Go To Page و بعد انتخاب نام آن صفحه استفاده

شده است.


صفحه رشته ها:
اين صفحات شامل توضيحاتي درباره رشته هاي موجود در دانشكده سما و همچنين چند رشته جديد مي باشد.
همچنين آمار مختصري در باره تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشكده مي
باشد.شكل اين صفحات به شكل زير مي باشد ضمن اينكه در تمام صفحات از يك شي Dynamic Fx به عنوان پس زمينه صفحات استفاده شده است.در اين صفحات نيز با استفاده از تابع Go To Page به ساير صفحات حركت مي كنيم.

صفحه فضاي آموزشي:


اين صفحات شامل توضيحاتي در مورد فضاي آموزشي دانشكده چگونگي ساخت و خريد زمينهاي لازم مي باشد.
در اين صفحات نيز از يك شي Dynamic Fx به عنوان پس زمينه و از برچسبها براي لينك به ساير صفحات استفاده شده است.

صفحه پرسنل:


اين صفحه شامل ليستي از پرسنل مي باشد كه اين اسامي در برچسبهايي قرار گرفته اند و با كليك كردن بر روي نام هر شخص صفحه معرفي آن شخص نمايان مي شود همچنين در اين صفحه امكاني براي بازگشت به صفحه اول گنجانده شده است.

صفحه معرفي پرسنل:
اين صفحهات براي هر كدام از پرسنل ايجاد شده است در تمام اين صفحات امكاني براي بازگشت به صفحه اصلي پرسنل و هم چنين بازگشت به صفحه اصلي وجود دارد.
اطلاعات به صورت نام ، نام خانوادگي ، سمت و مدرك تحصيلي بوده و تصويري از شخص نيز در صفحه قرار داده شده است.


صفحه تصاوير:
اين بخش شامل تصاويري است كه از دانشكده گرفته شده است .تصا وير بصورت جدولي چيده شده اند و با كليك كردن بر روي هر تصوير اسكريپت Go To page اجرا شده و به صفحه اي كه مشخص كرده ايم مي رود.
همچنين در اين صفحه امكاني براي بازگشت به صفحه اصلي ايجاد شده است.

صفحه تصوير:
اين صفحات شامل عكس بزرگ شده از موارد فوق مي باشند در اين صفحات امكاني براي بازگشت به صفه اصلي تصاوير و يا صفحه اصلي برنامه قرار داده شده است.

صفحه فيلم:
اين صفحه شامل موارد جدا شده اي از فيلم اصلي است كه بخشهاي مختلف آموزشكده را به تصوير كشيده با كليك بر روي هر عنوان مورد مد نظر شما نمايش داده مي شود.در اين صفحه امكان بازگشت به صفحه اصلي را نيز داريد.


صفحه نمايش فيلمها:
با كليك بر روي هر عنوان در صفحه فوق به صفحه مورد نظر وارد مي شويد اين صفحات ساختار مشابه زير را دارند.

در اين صفحات از يك شي Bitmap براي درج تصاوير استفاده كرده ايم.با انتخاب اين شي و دابل كليك كردن بر روي آن مي توانيد تصوير مورد نظرتان را انتخاب و به برنامه اضافه كنيد.اين تصوير با پسوند Gif ذخيره شده تا حالي شيشه اي خود را حفظ كند.
همچنين شي MCI مخصوص نمايش فيلمها مي باشد با قرار دادن اين شي بر روي صفحه و دابل كليك كردن بر روي آن مي توانيد در پنجره ظاهر شده با زدن دكمه Load فايل ويدئويي مورد نظرتان را انتخاب و به شي اضافه نماييد با اين كار به محض اجراي صفحه فيلم شروع به نمايش مي كند.

صفحه فيلم اصلي:
در اين صفحه علاوه بر امكانات فوق از يك شي HTML Object نيز استفاده كرده ايم اين شي اين امكان را به ما مي دهد تا با قرار دادن آن بر روي صفحه و دابل كليك كردن بر روي آن فايل Html را كه قبلا ايجاد كرده ايم باز نموده و نمايش دهد ما در اين صفحه تاريخچه كاملي از دانشكده را بصورت متن Marquee در يك فايل Html قرار داده ايم تا همزمان با نمايش فيلم اين موارد نيز از قسمت پايين صفحه به صورت متحرك حركت كند.


فايل Index.htm :
اين فايل از چند تگ Html ايجاد شده كه كار آن متحرك كردن متن تاريخچه دانشكده همزمان با نمايش فيلم مي باشد.در اين فايل از يك تگ Marquee ايتفاده شده است و متن مورد نظر بين آن و تگ انتهايي آن قرار گرفته است.

صفحه توضيحات:
اين صفحه شامل آدرس و شماره هاي تماس آموزشكده همچنين راجع به استاد راهنما و تهيه كننده برنامه مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید