بخشی از مقاله

پيشگفتار
در اين تحقيق مي خواهيم در مورد كاري صحبت كنيم كه اساس آن بر پايه ي نت ماركتينگ ( net marketing ) است . نت ماركتينگ در واقع معرفي يك موقعيت كاري به صورت مستقيم يا به صورت on line به افراد مختلف مي باشد . ( اگر لازم شد مي گوييم تلفيقي از اينترنت ماركتينگ و نتورك ماركتينگ است . )
موضوع
The rules have changed
به هر كجا كه نگاه مي كنيد شواهدي مي بينيد از اين كه قوانين فروش تغيير كرده اند ، قوانين بازاريابي تغيير كرده اند ، فروش عمده اي و يا تبليغات بزرگ رو به انقراض گذاشته اند و اتفاق بزرگي كه رخ داده رونق فروش يك به يك مي باشد . خب ، جالبه . فروش مستقيم و يك به يك ، قبلاً كجا آن را ديده بوديم ؟ آژانس هاي تبليغاتي ، مجله ها ، تلويزيونهاي كابلي ، فروشنده ها توليدكنندگان و همه ي افراد ديگري كه در تبليغات و فروش و بازار دستي دارند در حال تكاپو و برنامه ريزي بر روي واقعيت جديد دنياي فروش مي باشند . در زمان كنوني

ديگر نمي توان مطمئن بود كه تبليغات تلويزيوني در دنياي تجارت آينده جايگاه مؤثري داشته باشند . اين موضوع از طرف مدير يك كمپاني معتبر مطرح شده بود كه مبلغ 3 ميليون دلار در سال را صرف تبليغات كرده بود كه 90% آن مربوط به تبليغات تلويزيوني مي شد . ولي خب ، نتيجه مطلوبي بدست نياورد . فروشندگان متوجه شده اند كه بايد سطحشان را پايين بياورند و با مشتري صميمي تر باشند . آن ها كوهي از اطلاعات را در مورد شخصيت افراد و طرح سيستم هاي جديد ارائه محصول آماده كرده اند كه بتوانند با مشتري رابطه بهتري برقرار كنند مانند تلفن زدن به وي و يا از طريق كامپيوتر و …


در پايان ، فروشندگاني كه نجات پيدا مي كنند آنهايي هستند كه چيزي را كه نتورك ماركترها قبلاً درك كرده اند كشف كنند و آن اينكه ، بهترين راه براي رسيدن به يك قالب مشخص آن هست كه اجازه دهيم فروشنده و مصرف كننده همان فروشگاه باشند و حال آنكه فروش هاي شبكه اي قبلاً به اينجا رسيده اند .
در اين ميان نتورك ماركتينگ دين خودش را عدا كرده ، براي مدتها مورد تمسخر قرار گرفت . به عنوان سودجويي و كلاهبرداري به آن حمله شد .


به توسط آنهايي كه سودجو بودند مورد سوء استفاده قرار گرفت . ولي در اين ميان به طور مدام ركاب زنان و آرام آرام به طرف جلو حركت كرد . نتورك ماركتينگ از اشتباهات و مشقتها درسي گرفت . آن هم اين بود كه اگر فقط يك چيز باشد كه نتوركها انجام مي دهند . آن عمل كردن و وارد شدن مي باشد . نتوركرهاي موفق گوشه اي نمي نشينند و شرايط و اطراف را مورد سنجش قرار دهند و اگر شرايط مناسب بود وارد عمل شوند بلكه سريع وارد عمل مي شوند . بعضي مواقع اين امر برايشان مشكل آفرين مي شود اما آنها به سرعت از

اشتباهاتشان درس مي گيرند و تجربه كسب مي كنند . بيش از 40 سال مي باشد كه اين روند آزمون و خطا ادامه داشته است . اين كسب تجارت و جنگيدن با سختي ها و اوضاع نابسامان به نتورك ماركتينگ يك تاريخچه قوي بخشيده است . در اين عصر وقتي مؤسسات بزرگ دنيا بيليون ها دلار خرج مي كنند كه در مورد قوانين فروش بياموزند ماركترها 40 سال جلوترند . نتورك ماركتينگ به اين دليل به خوبي جواب مي دهند كه انگيزه زيادي براي انجام دادنش وجود دارد . نتوركرها به خاطر اين دانش آموزان خوب صنعت فروشند كه به آنها بابت يادگيري و عملشان دستمزد پرداخت مي شود. چون درآمدشان بسته به يادگيري و عمل دارد . در اينجا هر كس براي سود شخصي خود كار را آغاز مي كند و در طي آموزش مي بيند كه سود وي در گروي سود ديگران مي باشند . اين يك حقيقت است . اين يك قدرت است .


در مورد نتوركرها گفته مي شوند كه : تنها كساني بازنده اند كه خارج مي شوند و اگر شما در يك كمپاني صادق با محصول هميشه آماده كار مي كنيد اين جمله عين واقعيت مي باشند . اگر شما پي گير باشيد قطعاً روزي به سوددهي مي رسيد . اما در پيرامون ما اتفاقات مهمتري در حال به وقوع پيوستن مي باشد . ما به زماني رسيده ايم كه كالاها و خدماتي كه ما به آنها نياز داريم در حال توليد شدن هستند در حالي كه تقريباً هيچ نيازي به نيروي انساني در جهت توليد ندارند . ماشينها كاري را كه انسانها انجام مي دهند به عهده مي گيرند . اما ما هزاران سال مي باشد كه سرمايه هايمان را براساس كاري كه انجام مي دهيم به دست مي آوريم . اما وقتي كه احتياج به كاركردن كسي نيست چطور ميشود كه به طور منصفانه و متساوي سرمايه اي كه ماشين ها در حال توليد آن مي باشند ، بين ما توزيع شود ؟


در آن زمان است كه بيش از 80% انسان ها به net work marketing روي مي آورند همه مبلغين محصولاتي مي شوند كه كمپاني ها آنها را توليد مي كنند . در واقع همان يكي شدن فروشنده و مصرف كننده كساني كه وارد اين سيستم مي شوند به تجارتي پيوستند كه نزديك به 14 ميليون كاربر در سراسر دنيا دارد كه امسال قريب به 80 – 70 ميليارد دلار درآمد داشته است و لازم به ذكر است كه افراد با انگيزه « درآمد زياد » وارد اين تجارت مي شوند .


و امروزه به دلايل مختلف و انگيزه درآمد زياد اين تجارت وارد كشور ما شده است و نتورك هاي مختلفي در ايران شروع به فعاليت كرده اند . كه ما قصد داريم بررسي كنيم كه چند درصد افرادي كه وارد نتورك شده اند موفق بوده اند و برخورد ايرانيان با چنين تجارتي چگونه است و ما قصد داريم تحقيقاتمان را بر روي دو نتورك gold mine , gold quest انجام دهيم و لازم مي دانيم در مورد هر يك از نتورك هاي ذكر شده ، مطالبي را ارئه كنيم .


صفحه مربوط به gold mine
مجموعه اولي كه در آن مشغول به فعاليت مي باشند متعلق به شركت gold mine inter national مي باشند كه در كشور نروژ و شهرارندال ميباشد و از آن جايي كه مي دانيد كشور نروژ يكي از غني ترين كشورها از نظر منابع نفت و معادن طلا مي باشد . اين شركت از سال 2000 ميلادي فعاليت خود را در غالب بازاريابي شبكه اي آغاز كرده است به اين طريق كه واسطه ها كه نقش مهمي در افزايش قيمت يك محصول از زماني كه از شركت خارج مي شود و تا زماني كه به دست مشتري مي رسد را حذف كرده و محصولات خود را مستقيماً به مشتري كه مهمترين فاكتور اساسي در هر نوع تجارت است مي رساند و مبالغ هنگفتي كه واسطه ها در بين راه از آن خود مي كنند به دست مشتري مي رسانند . اكنون مي خواهيم شما را با نحوه فعاليت و پورسانت دهي و ثبت نام اعضاي جديد آشنا كنيم .


در ابتداي كار هر كس كه مي خواهد به اين مجموعه وارد شود بايستي يكي از محصولات شركت را كه شامل سكه هاي متنوع كه صور فلكي بر آن حك شده و مشتريان مي توانند طبق ماه تولد آن را خريداري كنند و يا جواهرآلات بسيار زيبا كه از طلاي خالص مي باشد را خريداري كنند . شما مي توانيد محصولات اين شركت را از دو طريق نقد و اقساط خريداري كنيد . اما آيا اول كار چنين ريسكس مي كنيد ؟
چه نقد و اقساط در هر حال شما بايد يكي از شيوه هاي كاري يا plane را انتخاب كنيد .

PLANE
1 – 3/3 B 30 $
2 – 3/3 A 60 $
3 – 2/2 110 $

مبلغ 30 – 60 – 110 دلاري كه پرداخت مي كنيد يك جايگاه به اسم شما و يك خط تعادل براي شما در نظر گرفته ميشود . حال مي خواهيم توضيحات خود را بر روي سكه استاندارد يا STANDARD COIN انجام مي دهيم .
Plane 3/3 A سكه 327 $ پيش پرداخت 60 $ 54000 تومان

همان طور كه گفتيم به محض خريد يك جايگاه در صفحه وب پيچ ايجاد مي گردد . شما فعاليت خود را آغاز كرده و يك نفر در سمت راست و يك نفر در سمت چپ و دو نفر زير مجموعه شما نيز به همين ترتيب يك نفر در سمت راست و يك نفر در سمت چپ معرفي مي كنند. در اين حالت به تعريف شركت شما يك step زده و در ازاي آن $ 30 پورسانت دريافت مي كنيد . در اين سيستم تقارن مهم نيست و تنها تعادل است كه مهم مي باشد و فرقي نمي كند كه شما چگونه افراد را بچينيد فقط مهم اين است كه 3 نفر در سمت چپ خط تعادل شما باشد تا شما پورسانت خود را دريافت كنيد . اما اين شركت برخلاف شركت هاي ديگر دو نفر اول را يك step در نظر گرفته و 30 دلار پورسانت به شما خواهد داد كه اين step را استپ انگيزه مي نامند . همچنين شما 2 دلار حق معرف خواهيد گرفت پس با دو نفر اول شما 57 % پول خود را دريافت كرده ايد تنها با دو نفر اول .
صفحه مربوط به gold quest


Gol فعاليت خود را در 1998 september 22 در فيليپين آغاز نمود . اين شركت در انگلستان ثبت شده و بعد از 4 ماه به برج central plaza در هنگ كنگ تغيير مكان داد . زيرا هنگ كنگ يك نبرد آزاد تجاري است و شركت هاي از بعضي از ماليات هاي تجاري و گمركي معاف مي باشند .
اين تجارت ، يك نوع تجارت الكترونيك در سطح جهاني است و يكي از مفاهيم اصلي تجارت الكترونيك حذف مرزها ، گمركها و واسطه ها و تبديل شدن به يك دهكده جهاني همراه با يك سيستم پولي واحد مي باشد . در تجارت الكترونيك مرزي وجود ندارد و هيچ فرقي نمي كند كه افراد اجناس مورد نياز را از يك كارخانه در نزديكي محل سكونت خود خريد كنند و يا از كارخانه اي در قاره اي ديگر .


نحوه رشد شبكه gol به اين صورت بوده است . اين شركت ابتدا در كشور فليپين كار خود را آغاز نموده ، چند ماه بعد شاخه هاي اين شبكه وارد مالزي شده و چند ماه بعد در سال 1999 رشد اين شبكه در سنگاپور آغاز شد شبكه در سنگاپور بسيار كند بود . اما پس از بررسي هاي لازم gol ثابت كرد كه هيچ كدام از موارد قانون تجارت در سنگاپور را نقض نمي كند و به اين ترتيب بصورت قانوني كار خود را در سنگاپور ادامه داد و پس از مدتي وارد اندونزي شد و از آنجا رشد خود را به سمت تايلند و سپس عمارات متحده عربي ادامه داد و سپس

وارد ايران شد . هم اكنون وقتي افرادي از ايران وارد اين شبكه مي شوند سود زيادي نصيب كشورهاي مذكور مي گردد و ارز زيادي وارد آن ممالك مي شود . زماني كه شاخه هايي از ايران خارج شوند و در كشورهاي ديگر شروع به رشد كنند ، سود زيادي عايد ايراني هايي خواهد شد كه به عنوان بالاسري هاي آن شاخه ها حساب مي شوند ، و هم اكنون شاخه هاي زيادي از ايران خارج شده و رشد خود را نظير تركيه ، كانادا ، فرانسه ، قزاقستان ، پاكستان ، افغانستان و … آغاز كرده اند . در واقع اين سيستم بصورت موج پيش مي رود و هر لايه با رشد خود ، به لايه هاي قبلي سود زيادي مي رساند .


نحوه ورود اين سيستم به ايران به اين صورت بوده است . شخصي به نام آقاي پيمان جاوري كه از اهالي لار شيراز بوده است . طي سفري به دوبي به دوست خود فسيل ابراهيم كريم پور را ملاقات مي كند . فسيل به پيمان مي گويد بيا $ 400 بده تا روزي $ 2400 درآمد داشته باشي . پيمان مي گويد به فسيل گفتم بنده خدا سرت به سنگ خورده يا كلاهبردار به پستت خورده ؟زيرا با روال منطقي با اين سيستم آشنا نشده بود . پيمان مي گويد در سفر بعدي از فسيل پرسيدم اين سيستم مسخره كه دفعه قبل به من گفتي چه شد و فسيل در جواب ، ليست فعاليت خود و همچنين ليست چك هاي دريافتي خود را كه در اين پرونده موجود مي باشد به پيمان نشان مي دهد . پيمان نيز وارد اين سيستم مي شود و اين سيستم

را وارد ايران مي كند . سكه حدود $ 700 براي شركت تمام مي شود و ما ان را به مبلغ $ 860 خريداري مي نماييم و سود شركت از همين اختلاف 20% الي 25% تأمين مي گردد . اما اگر ما بخواهيم 100 % ارزش سمبل ، $ 100 ارزش گارانتي بانك و 160% ارزش ضرب اين محصولات را در نظر نگيريم وهمين الان بخواهيم اين سكه را مچاله كنيم و به قيمت طلاي آن ، آن را به فروش برسانيم ، $ 350 حدود 280000 تومان پول نقد دريافت خواهيم كرد . اما همان طور كه مثلاً يك ماشين را نمي توان به قيمت آهن آن فروخت ، جاي فروش اين سكه ها هم در طلا فروشي و به عنوان شمش طلا نيست ، كلكسيونر ها در همه جاي دنيا طالب اين سكه ها هستند و مي شود اين سكه ها را حراجي هايي كه برگزار مي شود به فروش رسانيد .


مثلاً قيمت خريد و فروش سكه پاپ ، 3 سال بعد از تمام شدنش به مبلغ $ 3500 رسيده قيمت خريد و فروش سكه خانه خدا ، 1 سال پس از تمام شدنش به مبلغ $ 2000 رسيده و اين مثال ها نشان مي دهد كه محصولات اين شركت هر چند كم ولي شامل ارزش افزوده شده اند . توجه كنيد كه هر فرد بعد از تشكيل هر step پورسانت خود را دريافت مي كند يعني شركت پس از فروش 10 سكه معادل$ 8000 مبلغ $ 400 به شما پورسانت مي دهد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید