بخشی از مقاله


کار آموزی در مركز كامپيوتري كارخانه

معرفي مركز كامپيوتري كارخانه :
اولين شبكه كارخانه فوق در تاريخ مهر ماه سال 82 با 11 كامپيوتر ايجاد گرديد هدف از راه اندازي اين شبكه ارتباط بخش حسابداري با يكديگر و يكسان سازي آن با دفتر مركزي واقع در تهران و در كارخانه زير مجموعه شان بود .


از آنجا كه نرم افزار حسابداري اين مجموعه تنها تحت DOS قابل اجرا بود سيستم شبكه NOVEH راه اندازي شد .


بعد از گذشت مدتي نياز اين مجموعه براي به اشتراك گذاشتن فايل و ارتباط أنها تحت WINDOWS أن ها را مجبور به ايجاد و راه اندازي دومين شبكه خود نمود كه در دوران كار أموزي من در أن شركت اين شبكه راه اندازي شد و با عنايت مدیر کارخانه بنده هم در این راه اندازی برای آموزش و تکمیل دوره کارآموزی خود شرکت نمودم .


در حال حاضر این مجموعه با 19 کامپیوتر و دو شبکه و یک strator adminis (مدیر شبکه ) در حال فعالیت می باشد .


این مجموعه دارای یک نرم افزار حسابداری و یک نرم افزار بنام PWL جهت حضور و غیاب کارکنان می باشد .
مجموعه فوق تنها دارای یک strator adminis می باشد که دارای مدرک مهندسی کامپیوتر ( سخت افزار ) و مدرک Mcse ( مدرک مهندسی ماکروسافت ) می باشد .
مدرک Mcse توسط شرکت ماکروسافت ارائه می گردد و دارای هفت آزمون می باشد امتحانات آن شامل Exame : 70-270,70-290,70-291,70-292,70-293,… میباشد .
ایجاد بانک اطلاعاتی :


این مجموعه بعلت استفاده زیاد از ابزارهای مختلف و خرید آنها از کمپانی های مختلف نیازمند به یک سیستم کنترلی جهت مصرف ابزارگردید تا با ارائه آن به قیمت مدیریت ابزار بتواند روز و مصرف خود را بهینه کند که من با پیشنهاد مدیر تولید ، مسئول جمع آوری کلیه اطلاعات ابزار اعم از شماره سریال number ابزارها که ابزارها و کمپانی سازنده گردیدم .


بانک اطلاعاتی پیشنهاد من به آنها بود ، بخاطر قابلیت آسان بودن آموزش آن به دیگران که حمع آوری این اطلاعات تقریباً 55 ساعت از وقت کارآموزی من را به خود اختصاص داد .


بعد از جمع آوری اطلاعات ( که بخشی از آن برای نمونه پیوست به گزارش کار آموزی ام می باشد .به مدت هفت ساعت آنها را وارد بانک اطلاعاتی access کردم


آیتم های مد نظر قرار داده شده در این برنامه تاریخ ورود ابزار به انبار تاریخ درخواست هزار اپراتور ، تاریخ خرابی ابزار و مدت کار کرد آن نام کمپانی می باشد بخاطرunique بودن گذراند.


کد ابزار را Primary key قرار دادیم تا با فراخوانی کد ابزار کلیه اطلاعات آن اعم از تاریخ ورود به انبار و مدت کارکرد و کلیه اطلاعات مرتبط با آن نمایش داده شود با انجام این کار مدیریت ابزار می تواند در طی مدت کوتاهیتعداد ابزارهایی که طول عمر کمتری دارند و کمپانی آن را شناسایی و در جهت تهیه کردن مصرف ابزارهای خود بکار برند.و هم چنین با طول عمر هر ابزار از خارج قطعاتی را ضایع کند می توان به راحتی با یک درخواست ابزارها را شناسایی کرد.


ایجاد شبکه دوم کارخانه در ابتدا با هدف ایجاد شبکه بین 11 کامپیوتر با خرید یک switch ، 32 پورتی D-link (بعلت افزایش کامپیوتر در آینده)و کابل کشی های انجام شده آغاز شد.
چون هدف ایجاد Peer-to-peer (نظیر به نظیر) بود احتیاجی به server نگردید اما به دلیل محدودیت این سرویس (در یک زمان تنها 10 کاربر به یک فایل به اشتراک گذاشته دسترسی دارند)و نگاه به آینده یک سرور درنظر گرفته شد.
در این روش به دو صورت work group و Ipmaping می توان شبکه را طراحی نمود.
در سیستم work group اگر تمامی کامپیوتر را با یک نام در قسمت work group تعریف کنیم می توانیم شبکه را ایجاد کنیم بدون نیاز به IP .
چون در این سیستم اینترنت هم استفاده می شد یعنی تمام کاربران می خواستند از سرویس اینترنت به اشتراک گذاشته شده استفاده کنند مجبور به استفاده از روش Ipmaping شدیم
سرویس ICS (Internet connection shape) با استفاده از یک Baby DHCP توانایی به اشتراک گذاشتن اینترنت از سروری (سرویس دهنده اینترنت) را برقرار می کند.
به اینصورت که حتما سرور (کامپیوتری که اینترنت را به اشتراک می گذارد) باید دارای IP ، 192.168.0.1 باشد و بقیه کامپیوترها با IP در این رنج باید کار کنند.
بعد از قرار دادن IP فوق به سرور و IP هم رنج آن به دیگر کامپیوترها شبکه local کوچک ما راه اندازی شد.
و در مرحله بعد سه پرینتر را به این مجموعه share کردیم تا کلیه کاربران Tob های خود را به این پرینترها ارسال کنند.
در ضمن باید یادآوری کنیم قبل از شروع کلیه این کارها تمامی درایوهای تمام کامپیوترها را به TES تبدیل نمودیم چون این نوع تکنولوژی دارای امکان بیشتر مدیریت بر فایل ها و امنیت بیشتر می باشد.

Paperless کردن سیستم fax آنها با استفاده از نرم افزار winfax:
در گذشته بخاطر بالا بودن ورودی fax های آنها و هم چنین فزونی fax های آنها مصرف کاغذ و رول fax بسیار بالا بود.


با کمک از نرم افزار winfax تمامی fax های رسیده به این مجموعه تبدیل به فایل می شود و هر فایل برای قسمت مورد نظر از طریق شبکه ایجاد شده فرستاده می شود و هم چنین برای ارسال fax هر قسمت متن مورد نظر خود را از طریق شبکه به واحد مخابرات ارسال و این واحد توسط این نرم افزار fax ها ارسال می کند . با انجام این کار در طی مدت بسیار کوتاهی مشاهده گردید هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمانی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید