بخشی از مقاله

USB چيست و چه کاربردهايي دارد؟
کامپيوترهاي جديد داراي يک و يا بيش از يک کانکتور(Universal Serial Bus (USB هستند. کانکتورهاي فوق امکان اتصال تجهيزات جانبي متفاوتي نظير: چاپگر، اسکنر، دوربين هاي وب و... را فراهم مي نمايند.


سيستم هاي عامل پورت هاي USB را حمايت کرده و بدين ترتيب نصب درايور مربوطه ، به سرعت و به سادگي انجام خواهد يافت. USB چيست؟ همواره اتصال يک دستگاه به کامپيوتر و پيکربندي مناسب آن براي استفاده ، يکي از چالشهاي اصلي در رابطه با به خدمت گرفتن تجهيزات جانبي در کامپيوتر بوده است: -

چاپگرها به پورت موازي متصل شده و اغلب کامپيوترها داراي يک پورت هستند - مودمها از پورتهاي سريال استفاده مي نمايند. اغلب کامپيوترها داراي دو پورت سريال بوده و در اکثر موارد سرعت مناسبي را دارا نمي باشند. دستگاه هايي که به سرعت بالايي نياز دارند به همراه کارتهاي خود عرضه مي گردند. اين نوع کارتها مي بايست در يکي از اسلات هاي برد اصلي نصب گردند. متاسفانه تعداد اسلات هاي موجود محدود بوده و در برخي حالات نصب نرم افزار مربوط به کارت دردسرآفرين نيز است.


هدف USB خاتمه بخشيدن به تمام موارد و مشکلات موجود در زمينه به خدمت گرفتن تجهيزات جانبي در کامپيوتر است.
USB يک روش آسان و استاندارد را براي اتصال 127 دستگاه به کامپيوتر، فراهم مي کند. هر دستگاه مي تواند 6 مگابيت در ثانيه پهناي باند داشته باشد. پهناي باند فوق براي اکثر دستگاه هايي که مي خواهيم به کامپيوتر متصل نمائيم ، مناسب خواهد بود. اکثر تجهيزات جانبي که جديدا توليد مي گردند، داراي يک پورت USB مي باشند. چاپگر، اسکنر، موس ، دوربين هاي ديجيتال ، دوربين هاي وب ، مودم ، بلندگو، تلفن ، رسانه هاي ذخيره سازي ، اتصالات شبکه و... نمونه هايي از اين نوع دستگاه ها هستند. اتصال يک دستگاه USB به کامپيوتر ساده است.


کانکتورهاي USB را مي توان در پشت سيستم مشاهده و در ادامه کانکتور USB را به آنها متصل کرد. در صورتي که دستگاهي براي اولين مرتبه (بار اول) نصب گردد، سيستم عامل مربوطه آن را تشخيص و با نصب درايور، عملا زمينه استفاده از دستگاه فراهم خواهد شد. دستگاه هاي USB را مي توان به دفعات به سيستم متصل و يا آنها را از سيستم جدا کرد.اغلب دستگاه هاي USB به همراه کابل اختصاصي خود ارائه مي گردند. کابلهاي فوق داراي اتصالي از نوع

Aهستند. در صورتي که دستگاه USB داراي کانکتور A نباشد به همراه آن سوکتي ارائه شده که مي تواند يک کانکتور از نوع B را قبول نمايد. از کانکتور نوع A براي اتصال به کامپيوتر و از کانکتور نوع Bبراي اتصال دستگاه هاي خاص استفاده مي گردد. اغلب کامپيوترهاي جديد به همراه يک و يا بيش از يک سوکت USB ارائه مي گردند. با توجه به وجود دستگاه هاي متعدد که داراي پورت USB هستند ، مي توان بسادگي دستگاه مورد نظر را ازطريق پورت USBبه يکي از سوکتهاي USB کامپيوتر متصل نمود. مثلا مي توان به کامپيوتر يک چاپگر USB ، يک اسکنر USB ، يک دوربين وب USB و يک کارت شبکه USB را متصل نمود. در صورتي که کامپيوتر داراي صرفا يک کانکتور USB باشد و بخواهيم تجهيزات USB گفته شده را به آن متصل نمائيم چه کار بايد کرد؟ براي حل مشکل فوق مي بايست يک USB hub را تهيه کرد.


USB استاندارد قادر به حمايت از 127 دستگاه است.هاب USBبخشي از استاندارد فوق محسوب مي گردد.
يک هاب ممکن است 4 و يا بيش از 4 پورت داشته باشد.هاب به کامپيوتر متصل شده و هر يک از دستگاه ها به يکي از پورتهاي هاب متصل خواهند شد. هابها مي توانند با برق و يا بدون برق باشند. استاندارد USB اين امکان را فراهم مي سازد که دستگاه ها برق مورد نياز خود را از طريق اتصال USB مربوطه تامين

نمايند. يک دستگاه با مصرف برق بالا نظير اسکنر داراي منبع تغذيه اختصاصي خود است ولي دستگاه هاي با مصرف برق پايين نظير موس و دوربين هاي ديجيتال ، برق مورد نياز خود را مي توانند از گذرگاه مربوطه تامين نمايند. در صورتي که از دستگاه هايي نظير چاپگر و يا اسکنر استفاده مي گردد که خود داراي منبع تغذيه اختصاصي هستند، نيازي به هاب با برق نخواهد بود. در صورتي که از دستگاه هاي فاقد منبع تغذيه نظير موس و دوربين استفاده مي گردد، به هاب برق دار نياز خواهد بود.هاب داراي ترانسفورماتور اختصاصي خود بوده و برق مورد نياز گذرگاه را تامين خواهد کرد.

 

سخت افزار روز USBDrive MelodiStik™ Lite
حتما تا به حال ديسك هاي قابل حمل و بسيار كوچك USP را كه دراندازه ها و ظرفيت هاي مختلف براي ذخيره سازي و نقل و انتقال فايل ميان كامپيوترها مورد استفاده قرار مي گيرند،ديده ايد. USBDrive شركتي است كه فعاليت هاي خود را بر روي طراحي و ساخت اين گونه ديسك ها متمركز كرده است. نو آوري ها و ابداعات اين شركت در طراحي و ساخت ديسك هاي قابل حمل USB مثال زدني است. يكي از كامل ترين محصولات USBDrive محصول دو كاره اي است به نام

USBDrive MelodiStik كه در عين حال كه مي توان از آن براي ذخيره و حمل و نقل فايل ميان كامپيوترها استفاده كرد،قابليت پخش و اجراي فايل هاي صوتي MP3 را نيز داراست. كابل ارتباطي USB،هدفون و نرم افزارهاي مربوطه همراه USBDrive MelodiStik Lite ارائه مي شوند. اين دستگاه به صورت يك تكه ساخته شده و اجزاي آن از يكديگر جدا نمي شوند. يك باطري AAA همراه با شارژر داخلي انرژي لازم براي عملكرد اين دستگاه را فراهم مي كند براي استفاده از آن نياز نرم افزار خاصي نبوده و به صورت Plug'n' Play به محض اتصال به پورت USB كامپيوتر مي توان آن را مورد استفاده قرار داد. USBDrive MelodiStik Lite بر روي

سيستم هايي با سيستم عامل Win 98SE,Me,2K,XP,Mac OS 9.2+,Linux 2.4.17+ قابل نصب و استفاده است.

در USP هاي پيشرفته يك واحد به نام حذف ضربات موجود است كه وظيفه از بين بردن افزايش ولتاژ به صورت ناگهاني را به عهده دارد.
سيستم هاي راديان ضربات ناگهاني تا دامنه ولتاژ 6000 ولت را بلافاصله آشكار نموده و قبل از اعمال به مصرف كننده آنها را حدف مي كند. شروع حذف دامنه Spike ها از ولتاژ 425 ولت مي باشد.


2- Surge
افزايش ناگهاني ولتاژ از ميزان نرمال با عرض زمني بيش از يك سيكل (20 ميلي ثانيه) را Surge گويند.
بر خلاف Surge Spike چون از يك سيكل بزرگتر است . مقدار ولتاژ متوسط را روي شبكه تغيير نمي دهد اما چون داراي زمان بيشتري است خطرات بيشتري براي سيستم به همراه دارد. علاوه بر رعد و برق قطع بارهاي بزرگ از شبكه مانند كارخانجات از مهمترين عوام ايجاد Surge مي باشد. بطور عمومي غالب UPS ها اين ضربات را حس كرده ويا بجاي برق شهر به سيستم مدار USP متصل مي گردد.


سيستم هاي راديان عالوه بر تغيير حالت از برق شهر به USP ضربات اوليه توسط واحد حذف Spike روي شكل موج ورودي برق شبكه حذف شده و مصرف كننده هيچگونه ضربه اي را حس نخواهد كرد
بايد توجه داشت كه بر خلاف Surge Spike ها در دامنه RAM245 ولت قابل آشكارسازي بوده و موجبات قطع ولتاژ بار از شبكه و اتصال آن به USP را فراهم مي آورد.
ب) كاهش دامنه ولتاژ
شناخته شده ترين اشكالات شبكه كه بيشترين صدمات را به واحدهاي سخت افزاري و نيز اطلاعات مي زند كاهش دامنه ولتاژ مي باشد كه عموما نسبت به طول زمان وقوع به دو قسمت تقسيم مي گردد:
1-SAG:
كاهش ولتاژ به صورت ضربه اي را Sag مي گويند.
طول وقوع كسري از ثانيه بوده و عواملي همچون وارد شدن بارهاي بزرگ مانند واحدهاي توليدي و موتورهاي بزرگ و سيستم هاي تهويه مطبوع به شبكه موجب ايجاد مي گردد.


Sag موجب Hang شدن سيستم هاي كامپيوتري شده وبه صورتي كه كامپيوتر قادر به انجام هيچگونه عملي نخواهد بود و براي كار مجدد بايستي Reset گردد
خطاي Read/Write در ديسك سخت افزار از ديگر اشكالات ايجاد شده توسط Sag مي باشد بايد توجه داشت كه 70 درصد اشكالات شبكه از اين نوع مي باشد و لذا پاسخ مناسب USP در جايگزيني واحد مولد دروني خود بجاي برق شهر براي داشتن يك ولتاژ مناسب و بدون وقفه بسيار مهم است.
1- Brown Out:


همچون Sag بوده اما از نظر زمان بسيار طولاني مي باشد بطوري كه حتي ساعاتي از روز را در بر مي گيرد. مصرف كننده هاي بزرگ در ساختمان و منطقه مانند سيستم هاي تهويه مطبوع ويا گرمازا كه باعث كاهش ولتاژ شبكه مي گردند از مهمترين مولدهاي حالت اخير مي باشند.
همانند Brown Out Sag موجب Hang شدن سيستم شده ويا ايجاد خطا در زمان خواندن ويا نوشتن ديسك سخت سرعت كلي كار سيستم را كاهش مي دهد.


در سيستم هاي راديان براي حذف حالت هاي Brauwn Out و Sag از يك روش استفاده گرديده و طي آن بلافاصله پس از آشكار شدن يكي از حالات فوق UPS جايگزيني برق شهر مي گردد.
ج) قطع برق شهر (Black Out)


از معروفترين عوامل خريد USP توسط مصرف كنندگان قطع برق شبكه مي باشد بهرحال صرفنظر اشكالات توليد و انتقال مسايلي همچون مصائب طبيعي رعد و برق و حوادث ديگر باعث قطع برق از چند ثانيه تا چند ساعت مي گردد اگر چه از دست دادن اطلاعات مهمترين ضايعه ناشي از اين اشكالات است اما بايد امكان خرابي ديسك ها بر اثر قطع ناگهاني برق نيز توجه داشت.
جايگزيني سريع UPS بطوري كه سيستم اين تغيير حالت را احساس نكند تنها راه مطمئن براي رفع اين اشكال مي باشد.
د) نويز


موتورهاي جاروبكدار دستگاههاي جوشكاري و سيستم هايي همچون رادار و فرستنده هاي راديويي مولد امواجي هستند كه گاهي بر روي موج تغذيه سيستم سوار مي گردند. اين امواج كه بنام نويز شناخته مي شوند غالبا از چند ميلي ولت تا چند ولت دامنه داشته و موجب رسيدن اطلاعات نادرست به ترمينال ها ويا چاپگرها مي گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید