بخشی از مقاله

زندگی عشایری
مقدمه :
با توجه به اینکه عشایر سومین جامعه بعد از جامعه ی شهری و روستایی در کشور حسوب می شوند و به علت کم توجهی به این قشر و نحوه زندگی و مسائل و مشکلات این دسته لازم دیدم که بحثی در این زمینه با کمک شما دوستان داشته باشیم تا بیشتر مسائل مربوط به این قشر را برسی و تحلیل کنیم و با کمک شما دوستان راه حل هایی برای حل این مشکلات پیدا کنیم.
1- دلیل گرایش این افراد به انتخاب این شیوه از زندگیچیست؟
2- عمده مشکلات این قشر از جامعه چه می باشد؟
3- نیازهای جامعه ی عشایر چیست؟
4- وظایف دولتها در قبال این جامعه چه می باشد؟


5- راه حل هایی که می تواند در حل مسائل و مشکلات این جامعه کارآمد باشد چیست؟
شیوه ی زندگی عشایر کوچ نشینی است. یکی از انگیزه های انسان رفع گرسنگی و یافتن خوراک است که می تواند گرایش اصلی و اولیه عشایر برای انتخاب این توع از زندگی باشد.
جامعه ی عشایری جامعه مستقلی است که علت وجودی آن اقتصاد غالب دامداری سنتی است. در جامعه ی عشایر بخش عظیمی از آداب و رسوم، باورها و فرهنگ حول محور دام دور می زند. از این رو فرهنگ عشایری با فرهنگ روستایی تفاوت ریشه ای و ساختاری دارد.


کشور ایران بنابر موقعیت جغرافیایی خاص خود بویژه در سمت شمال و شمال شرقی که مدخل ورود اقوام کوچ نشین می باشد از ابتدا این پدیده را تجربه کرده است و یکی از مناطق کوچ نشین در جهان محسوب می شود. علاوه بر موقعیت جغرافیایی ایران باید به موقعیت نسبی آن، یعنی مجاورت با آسیای مرکزی، عربستان و هند که خود در پیدایش زندگی کوچ نشینی موثرند اشاره کرد.� اهمیت موضوع فقط در پیدایش شکل خاصی از معیشت انسانها نیست، بلکه پیدایش نمادهای فرهنگی کوچ نشینی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو فرهنگ کشور تا حدود بسیاری تحت تاثیر مجموعه ای از عملکرد فرهنگهای عشایری منطقه است.


بسیار واضح است که عشایر بعلت ضعف اقتصادی ناچار به انتخاب این شیوه از زندگی شدند در غیر از این صورت هیچ کس زندگی راحت و بی دغدغه را به این شیوه از زندگی پر دردسر و پر خطر ترجیج نمی دهد. اما شایان ذکر است که این افراد از بین چند انتخاب این شیوه را برگزیدند. چرا این افراد حاشیه نشین نشدند؟ چون احساس کردند که با این شیوه از زندگی بهتر می توانند وفق پیدا کنند. برخلاف نظر عده ای که فکر می کنند این شیوه زندگی راحت و بی دغدغه است باید گفت یکی از پرکارترین، پر خطرترین و ناامنترین شیوه های زندگیست.

اگر قرار باشد این همه جمعیت عشایری را یک جا نشین کنند و امکانات لازم برای یک زندگی را در اختیارشان بگذارند شاید خیلی دور از انتظار و ناممکن باشد. هر چند که بخشی از عشایر ما که در اطراف روستاها به اصطلاح یکجانشین شده اند مشکلات بسیاری دارند. چرا که روستاها این جمعیت را در خود نپذیرفته اند. در بخشی از گزارشهایی که از جمعیت عشایر کشور گرفته شده بود از کمبود امکانات از قبیل نبود آب کافی برای تولید علوفه، نبود سوخت مورد نیاز، نبود بهداشت،

نبود آموزش بسیار ناراضی بودند. در مواردی اظهار داشتند که اگر ما آب لازم را دراختیار داشته باشیم نیازی نیست علوفه برای تغذیه دام را به قیمت بالا خریداری کنیم. آنها حتی اب لازم را برای بهداشت ندارند که در مواردی اشاره کردند که ما آب لازم برای نظافت نداریم که گاهی هفته ها منتظر آب برای نظافت هستیم.

برخی از آنها می گفتند دلالان دام زنده را به قیمت خیلی نازل از ما می خرند اگر ما پشتوانه ای برای فروش دام داشته باشیم دامها را با قیمت نازل در اختیار دلالان قرار نمی دهیم. یا در مورد سوخت میگفتند اینجا از نفت خبری نیست بعد به ما می گویند به مراتع آسیب نرسانید. اما ما برای گرم کردن خود مجبوریم از پوشش گیاهی دشت استفاده کنیم

. و در پایان گفتند که ما افراد توانایی هستیم، اهل کاریم و در مقابل مشکلات ایستادگی می کنیم اما متأسفانه هیچ امکاناتی وجود ندارد. خوب حالا که امکان یکجا نشین کردن این عشایر در زمان کوتاه و بطور جمعی امکان پذیر نیست پس چرا نباید امکانات جهت زندگی بهتر برای آنها فراهم گردد؟؟


مزيتهاي زندگي عشايري
عشاير بعنوان جامعه سوم ، زندگيشان دائماً با طبيعت و عوامل طبييعي عجين و لاينفك است ، بطوريكه عوامل طبيعي بيشترين تأثير را بصورت مستقيم بر زندگي آنان دارد ، بدين ترتيب زندگي آنان داراي مزيتهاي ذيل مي‌باشد .
1-خودكفايي و عدم وابستگي نسبت به جوامع روستايي و شهري
2-ساده زيستي و عدم تجملات
3-پايبندي به آداب و سنن و روابط قومي


4-داشتن زندگي مبتني بر دامداري و كشاورزي
5-پايبندي به حفظ شرف ، دين و ميهن
مسائل ومشكلات ونيازهاي عشاير:
1-مسائل و مشكلات مربوط به مراتع
2-مسائل و مشكلات زمان و نحوه كوچ
3-مسائل و مشكلات و موانع دامداري و دامپروري
4-مسائل و مشكلات امور آموزشي و فرهنگي


5-مسائل و مشكلات و نيازمنديهاي رفاهي و اجتماعي
6-اجراي طرح تسليح و استرداد اسلحه‌هاي توقيفي عشاير و تامين امنيت آنان
7-تشکيل شوراهاي اسلامي عشاير
8-جبران خسارات سيل ، آتش سوزي و بلاياي طبيعي توسط دولت
9-تأمين آب شرب و كشاورزي
10- توسعه فعاليتها ، توليدات و ايجاد فرصتهاي شغلي
11- اجازه كشت محصولات كشاورزي و علوفه‌اي با تأكيد بر تبديل اراضي مرتعي
12- تامين به موقع علوفه مورد نياز دام عشاير از طريق شركتهاي تعاوني عشاير و پشتيباني امور دام


13- تامين مايحتاج و ارزاق غير قابل دسترسي عشاير از طريق شركتهاي تعاوني عشايري
اثرات خشكسالي :
1-تخريب مراتع ، جنگلها و باغات
2-ضرر و زيان عشاير
3-ايجاد بيكاري و كمبود درآمد خانوارها
4- صدمات اجتماعي بر خانوارها
5-ايجاد شغلهاي كاذب در سطح شهرها
6-كاهش راندمان توليد


فعاليتهاي شاخص :
فعاليت عمده عشاير بر پايه دامداري و دامپروري است كه در جوار آن از فعاليتهاي كشاورزي و باغداري و همچنين صنايع دستي نيز بهره مي‌گيرند كه البته دامداري و دامپروري بعنوان فعاليت شاخص بخصوص با توجه به توليدات و فرآورده‌هاي دامي و زراعت و باغداري و گاهاً صنايع دستي بعنوان فعاليتهاي مكمل در زندگي عشاير نقش دارند .
توصيه‌هاي استاني :
1-افزايش و تفكيك اعتبارات تسهيلاتي جهت ايجاد اشتغال براي عشاير
2- تامين سوخت فسيلي عشاير


3-بيمه خدمات درماني تمامی خانواده های عشاير
4-بيمه دام و محصولات کشاورزی عشاير
5-خريد تضميني دام و محصولات دامي و لبني عشاير
6- رفع مشكلات تردد عشاير

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید