تهیه نسخه چاپی و تهیه تصاویر و اشکال

تهیه نسخه چاپی

۱- لازم است رساله شما تایپ شود، مگر اینکه در مراحل قبلی آن را حروف چینی و تایپ کرده یا خود شما تایپیست ماهری باشید. وقتی رساله شما برای تایپ آماده شد، بایستی آیین نامه تهیه نگارش پایان نامه و ضوابط آن از قبیل نوع و اندازه حروف مورد استفاده، فاصله سطرها، حاشیه های متن و... را که برای دانشگاه شما مهم است ج و معمولاً دانشگاه ها این ضوابط را منتشر میکنند به تایپیست خود آموزش دهید و او را توجیه کنید. تعویض تایپیست در میانهء کار، وقت شما را تلف کرده و احتمالا اشکالات زیادی برای شما فراهم خواهد آورد.

۲- اگر تایپیست شما از حروف چینی یا تایپ کامپیوتری استفاده نمیکند، مشکل است که مشخص کنید چه موقع باید برای شروع تایپ بخش های مختلف اقدام کنید. در این حالت، مطلوب آن است که شما قبل از اینکه بخشی از رساله را برای تایپ بفرستید کل رساله به شکل پیش نویسی نهایی تهیه شده باشد، زیرا تغییر در یک بخشی از رساله ممکن است تغییر در بخشهای دیگر رساله را که تایپ کرده اید به دنبال داشته باشد (و این موجب هدر رفتن وقت و سرمایه شماست). از طرف دیگر چون بسیاری از تایپیست ها رساله را به صورت نیمه وقت تایپ میکنند ممکن است ترجیج داده شود که رسالهء شما در بخش های جداگانه تایپ شود.

3-در صورتی که در رساله خود از فرمول، نماد یا کاراکترهایی استفاده می کنید که در دسترسی تایپیست نیست، جای آن را خالی گذاشته و در مراحل بعدی با استفاده از حروف لتراست یا با استفاده از خودکار مشکی آن را پرکنید. همان قدرکه این فرمول ها یا نمادها روشن و خوانا و تمیز باشند، کاملاً قابل قبول است.

۴- مسئولیت رعایت چارچوب و مقررات مربوط به پایان نامه به عهده شخصی شماست. قبل از چاپ کل رساله از تایپیست بخواهید یکی دو صفحه را چاپ کند و در این مرحله بررسی کنید که آیا کیفیت چاپ یا شکل تایپ قابل قبول است و با ضوابط و مقررات می خواند یا نه؟

تهیه تصاویر و اشکال

۱- در بسیاری از رساله ها، لازم است از تصویر استفاده شود. تصاویر ممکن است شامل عکس، الگو، یا نمودارهای نمایش اطلاعات مانند گراف، هیستوگرام یا چارت باشد.

۲- هر جا عکس مورد نیاز باشد باید تمام نسخه های رساله دارای آن عکس باشد. فتوکپی و زیرا کسب عکس ها خوب در نمی آید. در مواقعی که از نمودارها یا الگوهای خطی استفاده می شود، زیراکس هایی با کیفیت خوب از نمودار اصلی قابل قبول است.

۳- همه شکل ها (تصاویر، جداول و نمودارها) بایستی شماره گذاری شوند به طوری که در متن بتوان به آنها ارجاع داد. معقول است که شکلهای هر فصل یا هر بخش از رساله جدا از فصلها و بخش های دیگر شماره گذاری شوند. برای مثال، شکل ۲-۳ یعنی سومین شکل در فصل دوم رساله. این روش مزایایی دارد از جمله اینکه اگر شکل ها در مرحله بعدی حذف یا اضافه شود، نیازی به شماره گذاری مجدد همه شکلها نیست؛ فقط شماره شکل های همان فصل را باید تغییر داد.

۴- هر شکل باید دارای تنها یک شماره، عنوان و توضیح باشد. توضیح هر شکل باید اطلاعات کافی را بدون مراجعه به متن اصلی فراهم کند. برای مثال توضیح شکل بایستی راهنمایی برای نمادها و سمبول های غیر استاندارد مورد استفاده در شکل باشد. به هر حال توضیح هر شکل بایستی خیلی فشرده باشد و از ارائه توضیحات اضافی موجود در متن خود داری شود.