بخشی از مقاله

پينت بال

مقدمه
تولد ورزش پينت بال را به شکل امروزي بايد مديون جنگلبانان آمريکاي شمالي و دستگاه مخصوص نشانه گذاري درختان و دامها به نام (پينت مارکر يا پينت گان) دانست.
از اين دستگاه جهت علامت گذاري دامها و درختاني که بايد حرس يا قطع شوند استفاده مي‌شود .
بگونه اي که با فشار گاز؛ گلوله حاوي مواد رنگي به موضع دلخواه شليک مي شود.


در سال 1981 عده اي از علاقمندان به ورزش با ابتکار و نوآوري تغييراتي در اين دستگاه و گلوله هاي آن داده و اولين شکل از بازي پينت بال را بوجود آوردند.
با توجه به جذابيت اين ورزش و هيجان موجود در آن و استعداد موجود اين رشته در جهت افزايش قابليت هاي جسماني و توسعه مهارتهاي حرکتي اين ورزش به سرعت در بين علاقمندان به ورزش گسترش يافت و تدوين قوانين و اصول بازي؛ آن را به شکل ورزشي مهيج و جذاب در سطح دنيا معرفي کرد .
به گونه اي که کمتر از 2 دهه 7600 تيم پينت بال و 1400 باشگاه پينت بال درکشور امريکا پا به عرصه وجود گذاشت و بيش از 16 مجله تخصصي و 5000 وب سايت مخصوص پينت بال راه اندازي شد.


هم اکنون ورزش پينت بال در بيش از 140 کشور جهان بازي مي شود و تقريبا 16 ميليون ورزشکار به اين رشته ورزشي مشغول مي باشند. 175 دانشگاه بزرگ دنيا مجهز به زمين بازي پينت بال مي باشند.
تقريباً در كليه كشور هاي اروپايي چه غربي (بخصوص فرانسه و انگلستان) و چه شرقي (بخصوص روسيه) فدراسيون پينت بال تاسيس و در هر كشور ليگ و مسابقات منظم داير گرديده است.


درآمريكاي شمالي بالغ بر هفت ميليون نفر بطور منظم و پيوسته پينت بال بازي مي كنند و مهمترين ليگ و حتي تورنمنت هاي جهاني را برگزار مي نمايند.
در آمريكاي جنوبي، كشورهايي نظير برزيل، شيلي،آرژانتين، ونزوئلا، و ... پينت بال بصورت جدي دنبال ميگردد، دو كشور اول داراي فدراسيون مستقل و باقي تحت نظر فدراسيون ورزش هاي همگاني بوده ولي همگي داراي تيم ها و ليگ هاي معتبر ميباشند. در قاره آفريقا، كشور آفريقاي جنوبي پيشگام اين ورزش بوده، و در قاره كهن آسيا كشور هاي چين ، كره جنوبي و ژاپن زودتر از سايرين به آن پرداخته اند و در طي دو سال اخير با برگزاري مسابقات آسيايي در كشورهاي مالزي ، تايوان و تايلند مقدمات تشكيل اتحاديه پينت بال آسيا نيز فراهم شده است.


در همسايگي كشور ما ايران، تركيه و امارات عربي متحده پينت بال مطرح و در حال گسترش مي باشد.
ورزش پينت بال از سال 1382 زير نظر فدراسيون ورزشهاي همگاني فعاليت خود را آغاز نمود و با احداث باشگاه پينت بال توچال در سال 1384 ( بعنوان اولين زمين مسابقاتي در ايران ) بهترين شرايط فراهم شد تا تيمهاي كشورمان وارد رقابتهاي آسيايي شوند و در طي سه دوره حضور بترتيب با كسب مقامهاي سوم ، اول و اول، در نهايت قهرمان سال 2006 آسيا گردند.


با توجه به پيشرفتهاي حاصله در اين مدت كوتاه توجه علاقمندان زيادي به اين ورزش
جلب گرديد كه در حال حاضر حدوداً پنج باشگاه فعال در ايران وجود دارد که عبارتند از نمك آبرود ، مشهد، اراك ، كرمان و قزوين در شهرستانها و باشگاههاي توچال انقلاب ، سولار در تهران.

پينت بال در جهان امروز
به ادعاي صاحب نظران صنعت پينت بال ، اين ورزش اخيراً در جهان به عنوان چهارمين ورزش پر تحرک محسوب مي شود و حتي از اسنو بورد نيز جلو تر زده است . يک آمار مختصر از ورزش پينت بال اين چنين نشان مي دهد: تنها در امريکا شمالي تعداد 1400 زمين پينت بال وجود دارد و تيم هاي فعال نيز حدود 7600 تيم مي باشد . تعداد 325 ليگ مسابقه نيز در امريکاي شمالي وجود دارد . آخرين و مهمترين موضوع آنکه تعداد 175 دانشگاه در جهان مجهز به باشگاه پينت بال مي باشند.

پينت بال در گذر زمان
1970 : با اينکه اين اسلحه تا 11 سال بعد به عنوان "نشانه رو پينت بال" مورد استفاده قرار نگرفت ، در سال 1970 بود که کمپاني اسلحه هاي بادي کراسمن اولين نشانه رو پينت بال را به ثبت رساند .مورد استفاده 707 علامت گذاري درختان بود.(کمپاني ديزي اسلحه مشهور 007 را به زودي ارائه کرد.)
1981 : در ژوئن 1981،يک گروه 12 نفري از دوستان با اسلحه ديزي ، رنگ روغني و ماسک وارد جنگلهاي نيو همپشاير شدند .آنها بازي را انجام مي دادند که هدف آن تسخير پرچم بازيکنان – در مجموع 12 پرچم- بود . برنده ( ريچي وايت ) بدون شليک حتي يک گلوله هر 12 پرچم را به تسخير درآورد.


1982 : اولين زمين رسمي پينت بال ( زمين روباز) گشايش يافت . کالب استرانگ ، اولين زمين را در روچستر ايالت نيويورک افتتاح کرد.
باب گورنسي آينده آنچه در 1981 در جنگل اتفاق افتاد درک نمود . او با شرکت نلسون که براي شرکتهاي چوب بري گلوله رنگي توليد مي کرد قرارداد بست . او گلوله هاي پينت بال را تحت عنوان "بازي بقاي ملي. ان-اس-جي " به بازار عرضه کرد و تبديل به يکي از بزرگتزين پخش کننده هاي دنيا گرديد .
1983 : اولين تورنمنت پينت بال ان-اس-جي برگزار گرديد .
1984-1985 : پينت بال وارد انگلستان و استراليا شد .


1991 : پينت بال وارد اروپاي مرکزي شد .
اولين مسابقات اوپن جهاني در سطح آماتور برگزار شد . اين جام توسط شرکت پينت بال کاليفرنيا پشتيباني شد. برنده بخش 5 نفره مسابقات کمپاني بد بود .
1992 : پس از سالها بازي در تورنمنتها ، بازيکنان نشستي برپا کردند و به بحث درباره ايجاد يک ليگ که بوسيله بازيکنان اداره مي شود پرداختند . اين ميتينگ در شيکاگو برگزار شد و ليگي به وجود آمد که نام آنرا ليگ حرفه اي پينت بال ملي ( ان-پي-پي-ال) گذاشتند.


1993 : ان-پي-پي-ال در نخستين فصل فعاليت خود چهار جام برگزار کرد .
1994 : warpig.com تنها وب سايتي که تنها به پبنت بال اختصاص داشت آنلابن شد .
1996 : اي-اس-پي-ان جام جهاني پينت بال را تحت پوشش تلويزيوني قرار داد .تيم ريج با کاپيتاني تاد آدامسن برنده مسابفات گرديد .
1998 : اولين مسابقات پينت بال فضايي انجام شد.
2002 : پي-اس-پي ( موسسه اشاعه ورزش پينت بال ) و ان-پي-پي-ال پس از برگزاري
جام جهاني از هم جدا شدند . پي-اس-پي به برگزاري مسابقات تحت ساختار ان-پي-پي-ال ادامه مي دهد درحاليکه چاک هندچ ، رئيس ان-پي-پي-ال از نام ان-پي-پي-ال سوپر7 استفاده مي کند .


طبق قانون طبيعت هر موجودي در سايه حرکت و جنبش مي تواند زنده بماند اگر انجام کليه حرکات مختلف اعضاءبدن را در سلامت وجود موثر بدانيم و هر حرکتي را که موجب سلامتي مي شود يک نوع ورزش به حساب آوريم بايد قبول کنيم که ورزش با حيات بشر توام بوده و براي پيدايش ورزش نمي توان تاريخي تعيين نمود. زيرا انسان از اولين روزهاي زندگي براي بقاي حيات خويش نياز به حرکات مختلف اعضا ء بدن داشته وتا آخرين لحظات زندگي نيز از آن بي نياز نيست.


لذا بايد گفت ورزش با انسان خلق شده و بازمان تکميل ميشود.اينگونه است که پيدايش و تکامل بسياري از ورزشها نيز در بستر زمان شکل گرفته و تاريخ دقيق پيدايشي را نمي توان براي آن در نظر گرفت ريشه پيدايش ورزش پينت بال را نيز همانند بسياري ديگر از ورزشها مي توان در طول تاريخ جستجو کرد انسانهاي اوليه با سنگ و چوب و بعدها که پي به وجود فلزات بردند با ساخت سلاح از جان خود در مقابل خطرات دفاع نموده و ازطريق شکارحيوانات بقاي خود را تضمين نمودند .


بتدريج جنبه هاي تفريحي وسرگرمي استفاده از سلاح و فعاليتهاي بدني مورد توجه بزرگان قبايل و روساء اجتماعات اوليه قرارگرفت و جايگاه خاصي در مراسم ؛ آئين هاي رسمي و مذهبي پيدا نمود و بدين ترتيب تنوع ؛قانونمندي وبرگزاري مسابقات ورزشي شکل گرفت .آنچه مسلم است بسياري از ورزشهاي امروزي به گونه اي متفاوت وبا نامهاي ديگر در دوران گذشته انجام مي شده مثلاً در رم باستان يک نوع بازي وجود داشته که بي شباهت به ورزش اسکواش امروزي نيست اين ورزش – هارپاستون- نام داشت و بدين طريق بوده که توپ را با دست به ديوار مي زدند تا به طرف آنها برگردد و تا زماني که قادر بودند به اين کار ادامه داده و هرکس تعداد بيشتري از توپ را به ديوار مي رساند برنده بازي بود يا بازي اسفرو ماچيا که شبيه بازي تنيس امروزي بوده وبا قرار دادن يک طناب در وسط زمين با دست به رد و بدل کردن توپ بين يگديگر مي پرداختند .


بنابراين تفکرات اوليه پيدايش پينت بال را نيز مي توان در اين سابقه تاريخي و تکاملي ورزش يافت.
و شايد پينت بال نيز درگذشته و با نام هاي ديگر در اقوام مختلف انجام مي شده.کما اينکه بسياري از ما تجربه ساخته قلعه برفي و برف بازي را داريم يا بسياري از ما در کودکي هفت سنگ بازي کرده ايم تمامي اين سوابق نشانگر سابقه طولاني و علاقه بشر به ايجاد هيجان و فعاليت بدني را نشان مي دهد.
اما تولد ورزش پينت بال را به شکل امروزي بايد مديون جنگلبانان آمريکاي شمالي و دستگاه مخصوص نشانه گذاري درختان و دامها به نام(پينت مارکر يا پينت گان)دانست. ازاين دستگاه جهت علامت گذاريدامها و درختاني که بايد حرس يا قطع شوند استفاده مي‌شود .
بگونه اي که با فشار گاز؛گلوله حاوي مواد رنگي به موضع دلخواه شليک مي شود.در سال 1981 عده اي از علاقمندان به ورزش با ابتکار و نوآوري تغيراتي در اين دستگاه و گلوله هاي آن داده و اولين شکل از بازي پينت بال را بوجود آوردند.


با توجه به جذابيت اين ورزش و هيجان موجود در آن و استعداد موجود اين رشته در جهت افزايش قابليت هاي جسماني و توسعه مهارتهاي حرکتي اين ورزش به سرعت در بين علاقمندان به ورزش گسترش يافت و تدوين قوانين و اصول بازي؛ آن را به شکل ورزشي مهيج و جذاب در سطح دنيا معرفي کرد .به گونه اي که کمتر از 2 دهه 7600 تيم پينت بال و 1400 باشگاه پينت بال درکشور امريکا پا به عرصه وجود گذاشت و بيش از 16 مجله تخصصي و 5000 وب سايت مخصوص پينت بال راه اندازي شد.
هم اکنون ورزش پينت بال در بيش از 140 کشور جهان بازي مي شودو تقريبا 16 ميليون ورزشکار به اين رشته ورزشي مشغول مي باشند.


175 دانشگاه بزرگ دنيا مجهز به زمين بازي پينت بال بوده و 2000 فروشگاه تخصصي پينت بال فقط در امريکا مشغول به عرضه لوازم مورد نياز اين رشته ورزشي مي باشند. دلايل بسياري براي رشد سريع ورزش پينت بال در دنيا مي توان ذکر کرد ازجمله هيجان بسيار بالاي موجود در اين رشته است به گونه اي که بسياري از نيازهاي روحي و رواني انسان را ارضا نموده و پاسخگوي بسياري از نيازهاي روان شناختي انسان مي باشد دليل ديگر گسترش اين رشته ورزشي را مي توان در انعطاف موجود در قوانين اين بازي ذکر کرد که برخلاف بسياري از رشته ها ي ورزشي که قوانين خاص و ويژه اي را دارد و بازي فقط در قالب آن قوانين شکل مي گيرد


اين رشته ورزشي را مي توان در فرمهاي مختلف و به قولي با سناريو هاي متفاوت بازي کرد .اما اين انعطاف هيچگاه باعث زير پاگذاشتن اصول اوليه بازي که احترا م به حقوق ديگران و سلامتي ورزشکاران است نمي شود بگونه اي که اين رشته در زمره ايمن ترين ورزشها از جهت آسيبهاي ورزشي قرارگرفته است. ازجمله ديگر دلايل رشد سريع اين ورزش شرايط سني و جنسي بسيار آسان موجود در اين ورزش است به طوري که شما مي توانيد در هر رده سني و با هرجنسيت عضو تيم پينت بال باشيد حتي مي توانيد با اعضاي خانواده خود به يک تيم کاملاً حرفه اي تبديل شويد و در مسابقات بزرگ و جهاني با همان تيم در مسابقات شرکت نمائيد اين شرايط بسيار ايده ال است و به جرآت مي توان گفت در هيچ رشته ورزشي قابل مشاهده نيست.


تقريباً در كليه كشور هاي اروپايي چه غربي (بخصوص فرانسه و انگلستان)و چه شرقي(بخصوص روسيه) فدراسيون پينت بال تاسيس و در هر كشور ليگ و مسابقات منظم داير گرديده است. درآمريكاي شمالي بالغ بر هفت ميليون نفر بطور منظم و پيوسطه پينت بال بازي مي كنندو مهمترين ليگ و حتي تورنمنت هاي جهاني را برگزار مينمايند.در آمريكاي جنوبي، كشورهاي نظير برزيل، شيلي،آرژانتين، ونزولا، و ... پينت بال بصورت جدي دنبال ميگردد، دو كشور اول داراي فدراسيون مستقل و باقي تحت نظر فدراسيون ورزش هاي همگاني بوده ولي همگي داراي تيم ها و ليگ هاي معتبر مي باشند.در قاره آفريقا، كشور آفريقاي جنوبي پيشگام اين ورزش بوده، و در قاره كهن آسيا كشور هاي چين ، كرهجنوبي و ژاپن زودتر از سايرين به آن پرداخته اند. در همسايگي كشور ما ايران، تركيه و امارات عربي متحده پينت بال مطرح و در حال گسترش مي باشد.

انجمن پينت بال جمهوري اسلامي ايران
پينت بال از دو کلمه paint و ball به معاني رنگ و توپ تشکيل شده است. پينت بال يک ورزش گروهي بسيار هيجان انگيز است که به وسيله 2 تيم و در يک زمين به ابعاد 30 در 50 متر انجام مي شود.
در اين ورزش علاوه بر اين که به مهارت هاي خاص حرکتي مانند نشانه گرفتن، سريع دويدن، داشتن سرعت در حرکات و واکنش هاي سريع نياز است، قابليت هاي ذهني متعددي نيز اهميت بسزايي دارد. مهم ترين آن ها عبارت است از سرعت در تصميم و قدرت حل مسئله. همه چيز در پينت بال در لحظه صورت مي گيرد و هرکس که سريع تر و دقيق تر باشد، موفق تر است.


در نوع رسمي هر تيم از 3 تا 7 نفر تشکيل شده است که بازيکنان هر تيم داراي يک تفنگ ويژه، ماسک ايمني و تعدادي توپ رنگي هستند. اين توپ ها داراي قطري حدود 17 ميلي متر است و يک پوسته ژلاتيني دارد که بر اثر برخورد با بدن بازيکنان يا موانع شکسته مي شود و رنگ داخل آن محيط اطراف را رنگي مي کند.
اين توپ ها به وسيله نيروي هواي فشرده تفنگ، با سرعتي حدود 90 متر در ثانيه پرتاب مي شود. رنگ اين گلوله ها خوراکي و محلول در آب است و داراي همه رنگ است به جز قرمز.

تاريخچه پينت بال
تولد ورزش پينت بال را به شکل امروزي بايد مديون جنگل بانان آمريکاي شمالي و دستگاه مخصوص نشانه گذاري درختان و دام ها به نام (پينت مارکر يا پينت گان) دانست. از اين دستگاه براي علامت گذاري دام ها و درختاني که بايد هرس يا قطع شود، استفاده مي شود. به گونه اي که با فشار گاز، گلوله حاوي مواد رنگي به موضع دلخواه شليک مي شود. در سال 1981 عده اي از علاقه مندان به ورزش با ابتکار و نوآوري تغييراتي در اين دستگاه و گلوله هاي آن داده اند و اولين شکل از بازي پينت بال را به وجود آوردند. اين ورزش به سرعت در بين علاقه مندان به ورزش گسترش يافت و تدوين قوانين و اصول بازي، آن را به شکل ورزشي مهيج و جذاب در سطح دنيا معرفي کرد. به گونه اي که کمتر از 2 دهه 7 هزار و 600 تيم پينت بال و هزار و 400 باشگاه پينت بال درکشور آمريکا تاسيس شد و بيش از 16 مجله تخصصي و 5 هزار وب سايت مخصوص پينت بال راه اندازي شد. هم اکنون ورزش پينت بال در بيش از 140 کشور جهان بازي مي شود و تقريبا 16 ميليون ورزشکار به اين رشته ورزشي مشغول اند. 175 دانشگاه بزرگ دنيا مجهز به زمين بازي پينت بال هستند. تقريبا در كليه كشورهاي اروپايي چه غربي (به خصوص فرانسه و انگلستان) و چه شرقي (به خصوص روسيه) فدراسيون پينت بال تاسيس و در هر كشور ليگ و مسابقات منظم داير شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید