بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

بیوگرافی

žسانتیاگو کالاتراوا معمار و مهندس سازه مشهور اسپانیایی در 28 ژوئیی ی 1951 در روستایی بنیمامت در والنسیا بدنیا آمد مدرسه ی ابتدایی و راهنمایی را در همین شهر گذراند علاوه بر آن از اوایل سال 1959 در مدرسه هنر و صنعت والنسیا ثبت نام کرد و نقاشی و ترسیم را آموخت وقتی 13 ساله بود از امتیاز جدید باز شدن مرز فرانسه و اسپانیا استفاده کردند و او را به عنوان دانش آموز بورسیه به فرانسه فرستادند کالاتراوا پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در والنسیا برای تحصیل در مدرسه ی هنرهای زیبا به پاریس رفت اما در بحبوحه جنبش دانشجویی در سال 1968 به والنسیا بازگشت و در حالی که فریفته ی کتاب کوچک رنگی شده بود در مدرسه ی عالی صنعت و معماری نام نویسی و مدرک خود را در رشته ی معماری و فوق لیسانسش را در شاخه ی شهر سازی دریافت کرد .

ž

اسلاید 2 :

žزمانی که دیگران به تحصیلات خود خاتمه  میدهند کالاتراوا تصمیم گرفت ادامه تحصیل دهد او مجذوب دقت و هندسی و ریاضی برخی از بناهای تاریخی که تا آن زمان مشاهده کرده بود شد و احساس می کرد مهارتی که در والنسیا کسب کرده بود هیچ گونه راه دقیق و روشنی برای او ایجاد نکرده است تصمیم گرفت در رشته ی عمران ادامه تحصیل دهد در 1975 برای ادامه تحصیل در رشته ی مهندسی عمران در پژوهشکده ی فناوری فدرال سویس (ETH ) در زوریخ ثبت نام کرد و با نگارش رساله ای با عنوان قابلیت تاشوندگی چارچوبهای فضایی مدرک دکترای خود را در سال 1979 دریافت کرد. تصمیم به ادامه تحصیل در زندگی او از بسیاری جهات تاثیر مثبت داشت. او میگوید اراده ی شروع کردن از زیر صفر برایم خیلی قوی بود من مصمم بودم تمام کارهایی را که در مدرسه ی معماری انجام داده بودم کنار بگذارم و یاد بگیرم مثل یک مهندس ترسیم کنم و مانند یک مهندس فکر کنم من مجذوب مفهوم جاذبه و احساس ثبات و سنگینی کردن شده بودم و لازمه ی آن کار کردن با فرم های ساده بود می توانم بگویم سلیقه و کشش من به سمت سادگی در مهندسی از قسمتی از مشاهداتم از کارهای معمار سویسی روبرت میلارت نشان میگیرد او نشان داد با فرم های ساده می توان حجمی قوی خلق کرد و رضایت قلبی و پاسخ عاطفی متقابل به وجود آورد. با ترکیب صحیح نیرو و جرم می توان احساس خلق کرد .

ž

اسلاید 3 :

žفعالیتهای آغازین کالاتراوا بیشتر به پل و قطار اختصاص داشت و طرح های او جایگاه پژوهش های مهندسی عمران را به سطح بالاتری ارتقاع دادند برج مخابراتی زیبا و جسورانه ی او در بارسلونا (1991) که در قلب سایت دهکده المپیک 1992 واقع شده بود. نقطه ی عطفی در زندگی حرفه ای او به شمار می آید و سفارش های بسیاری را از کارفرمایانی در سراسر جهان برای او به ارمغان آورد.

žکالاتراوا با طراحی یک برج گردان بدیع 54 طبقه به نام پیکره چرخان (2005) در مالمو سوئد پا به عرصه بلند مرتبه سازی کذاشت.

ž

žسبک کالاتراوا را اغلب پلی میان مهندسی سازه و معماری می دانند از این نظر او ادامه دهنده ی سنت مهندسی مدرنیستی اسپانیا و چهره هایی همچون فلیکس کاندلا آنتونی گائودی است ولی در هر صورت سبک او کاملا شخصی و منحصر به فرد است و از بررسی های او روی بدن انسان و دنیای طبیعی سر چشمه می گیرد .

اسلاید 4 :

žکالاتراوا همچنین مجسمه ساز و نقاش پرکاری است که ادعا میکند هرفهی معماری باید همه ی هنر ها را در خود گرد آورد. در سال 2005 موزه ی هنر متروپولیتی نمایشگاهی از آثار هنری او با عنوان سانتیاگو کالاتراوا مجسمه سازی در معماری برگزار کرد. آثار او در نمایشگاههایی در آلمان  انگلیس  اسپانیا  ایتالیا و کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده اند.

žپیچیدگی سنگینی و هزینه بری پرژه های کالاتراوا گاه انتقاد هایی را نسبت به کار او بر انگیخته اند پایانه ی جدیدی که او برای فرودگاه بیلبائو ساخت. به علت عدم کارایی ونداشتن تسهیلات رفاهی مورد انتقاد قرار گرفت. کاشی های شیشه ای (پل سفید) او در بیلبائو در معرض خطر شکستن هستند ودر شرایط آب و هوایی منطقه در بسیاری از مواقع لغزنده می شوند. کالاتراوا در سال 2007 علیه مقامات دولت بیلبائو به دادگاه شکایت کرد زیرا آنان به آراتا ایسوزاکی اجازه داده بودند یک نرده ی فلزی از پل او را ببرد و آن را به محوطه ی برج های ایسوزاکی متصل سازد. قاضیان به ضرر کالاتراوا رای دادند و گفتند اگر چه قانون حفظ مالکیت معنوی او بر طرح ساختمان است. ولی منافع عمومی بر مالکیت معنوی او ترجیح دارد.

ž

اسلاید 5 :

žمشخص است که سانتیاگو کالاتراوا در 57 سالگی به مرحلهی بلوغ حرفه ای خود رسیده است. همان گونه که آثار اخیر او گواهی می دهند کالاتراوا تمایلی ندارد تا با گذشت زمان به آفرینش آثار خسته کننده و یکنواخت بپردازد. به سادگی می توان مشاهده کرد کالاتراوا کجاها بوده است ولی به هیچ وجه نمی توان گفت در آینده از کجاها سر در خواهد آورد. همین نکته می تواند برای درک اندیشه ی او حائز اهمیت بسیار باشد. خود کالاتراوا می گوید : تصور کن نمی دانی به کجا می روی  بار و توشه ات فقت آن چیزی است که در درون خود داری. برای من این تقریبا وضعیتی شبیه به پارانویا یا شاید شیزوفرنی است. حس من از فرم ها زاده یث 14 سال آموزش های دانشگاهی است. با ریاضیات آشنا شدم و به آن عشق می ورزم. وقتی به آثار پیکاسو سزان یا ماتیس نگاه می کنم ( همگی آن ها مرا به جنبش و تحرک وا می دارد ) متوجه می شوم که آنان هرگز خود را درگیر انتزاع و ابستره نکرده اند مگر در بخشی از جزئیات محدود. آنان کار می کردند تا احساسی خلق کنند. من هم زاده ی عالم آنان هستم. مدت درازی است که از عبارت ساده ای از میکلانژ الهام می گیرم: ( معماری وابسته و مشابه بدن انسان است ) استفاده از بدن انسان به عنوان وسیله ای برای بیان و القای حالت مهم است و همیشه هم مهم خواهد بود .

ž

اسلاید 6 :

žبدون توجه به آنکه ریاضیات و دانش مهندسی چقدر آثار سانتیاگو کالاتراوا مهم هستند باید گفت این هنر و احساس است که او را به خلق آثاری بسیار فراتر از محاسبات پیشپا افتاده ی نیروها رهنمون می شود. کالاتراوا می گوید زندگی همانند مجموعه ای از مروارید است یک مروارید را اینجا پیدا می کنید و یکی دیگر را آنجا سر راه. معنای عملکرد در معماری چیست ؟ عشق عشقی که یکنفر به دیگران ارزانی می دارد سخاوت معمار. راز بزرگی که در معماری وجود دارد طبیعت بشر دوستانه ی آن است. این بشر دوستی را می توان در قالب عملکرد تعریف کرد. ساختمان به واسطه ی عشق به نوع بشر است که عملکرد خوبی پیدا میکند. راز بشر دوستی معماری در کارایی آن نهفته است. زیبایی از طریق فکر با غریزه حاصل می شود. در معماری لازم است که تمام جزئیات ترسیم شوند. هر عملی – غیر از راه و مسیر شما را معین می کند – عمل فکر و منطق شماست. معماری چیزی است که ویرانه هایی زیبا می سازد معماری انتزاعی ترین هنر است .

ž

اسلاید 7 :

جایزه ها :

ž1979  جایزه اوگوست پره

ž1992 مدال طلای پژوهشکده مهندسان سازه در لندن

ž1993 جایزه طراحی شهری شهرداری تورنتو

ž1996 مدال طلای وزارت فرهنگ گراندا در رشته ی هنر های زیبا

ž2000 جایزه الگور میدوز در رشته ی هنر از مدرسه ی هنر میدوز تگزاس

ž2005 مدال طلای پژوهشکده معماری آمریکا (AIA)

ž2006 جایزه یوجین مک درموت در رشته ی هنر از شورای هنری پژوهشکده فناوری ماساچوست (MIT)

ž2006 درجه ی مهندسی افتخاری از پژوهشکده پلی تکنیک رنسلائر

ž2007 جایزه معماری ملی اسپانیا

ž

اسلاید 8 :

کارهای الهام گرفته از طبیعت کالاتراوا

žپل آلامیلو و پل دره گذر لاکارتوها   1987 - 1992

žبرج مخابراتی منت هیک 1989 – 1992

ž ایستگاه قطار فرودگاه سنت اگزوپری- لیون 1989 - 1994

žتالار کنسرت تنریف 1991 – 2003

ž شهر علوم و هنر یا آسمان نما یا موزه ی علوم –1996 – 2006

ž خانه ی اپرا والنسیا 1996 – 2006

ž موزه ی هنر میلواکی 1994 - 2001

žترنینگ تورسو 1999 – 2004

žمجموعه ی ورزشی  المپیک 2001 – 2004

žبرج ساوث استریت 2002 – 2007

žکانون حمل و نقل مرکز تجارت جهانی 2003 – 2009

ž

اسلاید 9 :

پل آلامیلو و پل دره گذر لاکارتوها   1987 - 1992
اسپانیا سویل

žاین پل با 200 متر دهانه روی مئاندرو سان هرونیمو ( شاخه ی کم عمقی از رود گوادال کیویر ) قرار دارد و به کمک مقامات منطقه ی اندلس همچون بخشی از طرح نمایشگاه 1992 اجرا شد . مشخصه ی برجسته ی این پل دکل آن با 142 متر ارتفاع و شیبی با زاویه 58 درجه مانند هرم خئوپس است برج از ملات سیمان پر شده و برای برابری کردن با بدنه ی پل و ایجاد تعادل در صفحه ی پل به اندازه کافی حجیم است و نیاز به پشت بند را رفع می کند . دکل به پل این امکان را می دهد که تنها با 13 جفت کابل نگه داشته شود . تحقیقات شخصی کالاتراوا در مورد پل آلامیلو با مجسمه سال 1986 او به نام رانینگ تورسو (پیکره دونده ) ارتباط  پیدا  می کند که از مکعب های مرمرین ساخته شده و در مثلثی به وسیله ی سیمی تحت کشش تراز شده است . همچنین ترسیم های او از اندام انسان در حال دویدن را نیز به یاد می آورد . کالاتراوا در طراحی اولیه  پل دیگری نیز قرینه ی پل اول در فاصله 5/1 کیلومتری در سایت قرار داده بود اما کارفرمای پرژه المانی با بلندای 526 متر می خواست که به عنوان ورودی شمالی سایت نمایشگاه 1992 محسوب شود . تدبیر پل های دو تایی تصویری از مثلثی به وجود می آورد که راس آن به سمت آسمان نمایشگاه می رود . این ایده بارها توسط معماران دیگر تقلید شده است . برج مورب پل آلامیلو سمبلی از شهر سویل مدرن است.

ž

اسلاید 10 :

برج مخابراتی منت هیک 1989 – 1992
اسپانیا بارسلون

žاین برج با ارتفاع 136 متر در نزدیکی پالائو سنت هوردی طراحی شده توسط معمار ژاپنی آراتا ایسوزاکی قرار دارد و مانند ساختمان پالائو برای بازی های المپیک سال 1992 ساخته شد . این ساختمان بر اساس بدنه ی بتونی مایل به همراه المان حلقوی است که دربرگیرنده ی آنتن های مخابراتی در بالای خود است. در پایه سازه از در به شکل صفحه ی فلزی استفاده شده است که به مطالعات انسان در مورد چشم انسان مربوط می شود . این در همانند راه و روش هایی که برای شکل گیری در های طاق دار انبار ارنشتینگ در آلمان صورت گرفت ساخته شده است . بدنه ی ستونی شکل همانند ساعت آفتابی روی صحن دایره ای سایه ایجاد می کند . سکو در پایین برج به شکل استوانه ای آجری شامل وسایل مخابراتی است و با موزاییک های شکسته پوشیده شده است که گوئل پارک کار آنتونی گائودی را به یاد می آورد . برج مونت هیک به علت موقعیت جغرافیایی و خورشیدی که دارد نماد بازی های المپیک و تاریخ هنری بارسلون است . حس چشم گیری و آرامش کالاتراوا که در تمام پل های او وجود دارد در این برج مشهود است. این برج به هیچ وجه شبیه بدن انسان نیست . ولی به اندازه ی کافی برای ایجاد حس و انس و آشنایی در بینندگان به بدن انسان و حرکات آن مربوط می شود .

ž

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید