بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هدف :

اين آزمايش برای تعيين غلظت نرمال سيمان يعنی در صد مناسبي از آب می باشد که با آن بتوان خمير نرمال بدست آورد . نتيجه اين آزمايش در تعيين زمان گيرش استفاده می شود .

وسايل آزمايش :

1 . ترازو  2 . استوانه مدرج   3 . دستگاه ويکات

 

اسلاید 2 :

روش آزمايش :

450 گرم سيمان را با درصدهای مختلف ( 5/27 در صد – 5/25 در صد ) وزن سيمان از آب تميز مطابق روش استاندارد مخلوط ميکنيم . سپس خمير سيمان بدست آمده را به صورت توپي در آورده و آن را چند بار از اين دست به اين دست مي اندازيم و سپس آن را از انتهای گشاد وارد قالب مي کنيم وحلقه را کاملاٌ پر مي کنيم و خمير اضافی را از روی آن بر مي داريم . ضمناٌ بايد مواظب باشيم که خمير در موقع وارد کردن در حلقه فشرده نشود .

 

اسلاید 3 :

تعيين غلظت :

در هنگامی که ما با درصدهای مختلف اين آزمايش را انجام ميدهيم اگر عدد 10 ميليمتر بدست آمد که همان مقدار غلظت نرمال است . ولی اگر بدست نيامد با روی نمودار بردن داده ها درصد آب مورد نياز برای غلظت نرمال بدست مي آ يد .

 

اسلاید 4 :

هدف :

تعيين زمان گيرش سيمان به وسيلة دستگاه ويكات ـ گيرش اوليه و گيرش نهايي سيمان

وسايل آزمايش :

1 ـ ترازوبادقت از گرم  2 ـ پيمانه مدرج شيشه اي 3 ـ دستگاه ويكات 4 ـ سيمان خشك 5 ـ به مقدار كافي آب 6 ـ كاردك 7 ـ روغن و 8 ـ وسايل ديگ‍‍‍ر...

در اين آزمايش ما بايد به ترتيب به مقداره 5 / 27 ـ 5 / 25  درصد وزن سيمان آب اضافه كنيم ولي چون اگر بخواهيم سه بار اين آزمايش را تكرار كنيم با در صدهاي مختلف و اين كار در زمان كوتاه آزمايشگاه كافي نمي باشد , مافقط با 5 / 26  در صد اين آزمايش را انجام مي دهيم  .

 

اسلاید 5 :

شرح آزمايش :

مقدارgr450 سيمان را به داخل ظرف مي ريزيم و پس به اندازة 5 /26  درصد وزن آن به سيمان آب اضافه كنيم و سپس آن را بصورت خمير نرمال  در آورده و پس بصورت توپي در آورده وآن را در محفظه اي كه از قبل روغن كاري شده است براي آزمايش ويكات قرارمي دهيم و اضافي آن را از روي آن برمي داريم .

پس از 30  دقيقه براي اولين بارسوزن دستگاه را رها مي كنيم و ميزان نفوذ را اندازه مي گيريم وبعد از 30  دقيقه , بعد از هر10  دقيقه يكبار سوزن را رها مي كنيم و ميزان نفوذ را اندازه مي گيريم . در اوايل چون سيمان هنوز خود را نگرفته ميزان نفوذcm40  است ولي به ترتيب اين مقداركم مي شود و ما در زماني كه ميزان نفوذ به 25  ميليمتر رسيد كه به آن زمان گيرش اوليه مي گويندآن راياداشت مي كنيم .

واحيا ناً اگراين زمان كه را بدست نياورديم آن  را بوسيلة روي محور بردن بدست  مي آوريم.

اين كار بوسيلة درونيابي صورت مي گيرد , وزمان گيرش نهايي زماني صورت مي گيردكه ديگركه ديگر سوزن ويكات در خمير سيمان فرونرود .

تذكر :

در هنگام آزمايش  بايد دقت شودكه سوزن ويكات درهردفعه تميزشود ومحلي كه سوزن فرودمي آيد نبايدبه هم نزديك باشد و خيلي بايد دقت شودكه سوزن كج نباشد .

نكتة ديگر اينكه درزمان گيرش سيمان عوامل محيطي مختلفي دخالت دارد , از قبيل آب , دماي آب ,

دماي محيط آزمايش و … پس نتيجه اينكه , جوابي كه , ازاين آزمايش بدست مي آوريم . حدثي بوده و كاملاً جواب دقيق نمي باشد، بلكه تقريبي مي باشدو ممكن استدر آزمايش ديگر با كمي تغيير در شرايط محيطي جواب كمي تغيير كند .

 

اسلاید 6 :

بخش اوّل آزمايش :

تعيين جرم حجمي سيمان ( حقيقي ) ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍             

هدف:

تعيين جرم حجمي حقيقي سيمان است .

تذكّر : جرم حجمي حقيقي سيمان مي باشد . وجرم حجمي ظاهري سيمان براي طرح و كنترل مخلوط هاي بتني مورد استفاده قرار مي گيرد .

وسايل آزمايش :

1 ـ بالن لوشاتليه 2 ـ نفت يا بنزين 3 ـ ترازو 4 ـ قيف 5 ـ سيمان

 

اسلاید 7 :

شرح آزمايش :

بالن را با دقت تا نقطةاي بين علامتهاي 1 ـ 0  ميليمتردرساقه بالن پرمي كنيم وپس بوسيلة ترازو وزن بالن و نفت را با دقت  gr1 ـ 0  اندازه مي گيريم , سپس مقداري سيمان , حدود 64 گرم را به تدريج به داخل بالن مي ريزيم و براي سهولت در ريختن سيمان داخل ظرف از يك سيم و يك قيف استفاده مي كنيم و پس از اينكه تمامي سيمان را داخل بالن ريختم , در پوش بالن را گذاشته و آن را بصورت مايل تكان مي دهيم تا هواي داخل سيمان خارج شود و هيچ حبابي داخل آن نباشد

 

اسلاید 8 :

پس از اينكار وزن حباب وسيمان را دوباره اندازه مي گيريم تا پس از كسر وزن قبلي وزن دقيق شدة سيمان اضافه شده بدست آيد . وپس سطحي راكه سيمان درنفت است ونفت بالا آمده رايادداشت مي كنيم . واز تفاوت دو وزن ودوقرائت , وزن وحجم دانه هاي ذرات سيمان بدست مي آيد . وپس جرم حجمي سيمان را بدست مي آوريم .

اسلاید 9 :

بخش دوم آزمايش :

تعيين جرم حجمي ظاهري سيمان :

وسايل آزمايش :

1ـ استوانه مدرج 2ـ سيمان 3 ـ ترازو

شرح آزمايش :

ابتدا استوانه مدرج را خالي وزن مي كنيم و پس سيمان را به آرامي داخل استوانه باحجم دلخواه    مي ريزيم .

نكته اينكه : سيمان بايدبه آرامي ريخته شود و به استوانه ضربه نخوردتاسيمان متراكم نشود و حجم ظاهري سيمان تغيير نكند . حجم را قرائت مي كنيم : حال مجموعة استوانه با سيمان را وزن مي كنيم .

وپس بوسيلة رابطة زير جرم حجمي ظاهري سيمان را بدست مي آوريم .

 

اسلاید 10 :

هدف:

تعيين مقاومت کششی ملاتهای سيمان هيدروليکی

وسايل آزمايش :

1. ترازوی دقيق  2. الکهای نمره(20 و 30 )  3 . استوانه مدرج  4 . کاردک  5 . قالبهای بريکت

6 . دستگاه آزمايش کششی   7. سيمان    8 . ماسه

نسبت اجزاء غلظت و اختلاط ملاتها :

نسبت اجزاء ملات استاندارد بصورت 1 قسمت وزنی سيمان به 3 قسمت وزنی ماسه استاندارد می باشد . و مقدار آب مورد نياز همان مقدار آبی است که برای ساخت خمير نرمال استفاده مي شود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید