بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ضرورت ايجاد آزمونهاي شخصيت

آگاهي در راس کوه يخ

                  مطلع

نيمه هوشيار
تحت آگاهي.
به راحتي قابل دستيابي است

ناخودآگاه
زير آگاهي.
سخت قابل شناسايي
اما بسيار با نفوذ

اسلاید 2 :

همه ما به دليل شناخت ناقص و محدود از خودمون معمولاً در انتخاب رشته ي تحصيلي ،در انتخاب شغل ، در عشق و ازدواج و در حقيقت در تمام مواردي که انسان مي خواهد درباره ي موضوعي مهم در ارتباط با آينده اش دست به انتخاب بزنه   وتصميم گيري داشته باشه ،دچار اشکال مي شويم ! روانشناسان حرفه اي به کرات با مردماني مواجه مي شوند که انتخاب نامناسبي در امور زندگيشون داشتند و به دنبالش مسير درست را گم کردن .عجيب  اين که افرادي که از خارج به موضوع نگاه مي کنند ،اشتباه بودن انتخاب براي آنها کاملاً واضح و آشکار است، اما اين اشتباه همواره به علت داشتن تصوير از خود ،يعني قصور شخص در اينکه خود را به درستي بشناسد ، تکرار شده است .

اسلاید 3 :

تست شخصيتMBTI بر مبناي نتايج تحقيقات روانشناس مشهور سوئيسي، يونگ، شکل گرفت. کارل يونگ معتقد بود اگر بتوان زيربناي ذهني، برداشت ها و نگرش هاي اشخاص را شناخت، مي توان رفتارهاي آنها را پيش بيني کرد. او در اين خصوص نظريات ارزشمندي را ارائه کرد.

اسلاید 4 :

کارل يونگ (1961-1875)، دوست صميمي فرويد و بنيانگذار روانشناسي تحليلي است. او معتقد بود، شخصيت علاوه بر گذشته به وسيله آينده نيز شکل مي گيرد و تاکيد بيشتري بر ناهشياري داشت. قسمت اعظم ادراک هشيار و واکنش نسبت به جهان پيرامون ما به وسيله نگرشهاي برونگرايي و درونگرايي تعيين ميشود. درونگراها تا حدودي گوشه گيرند، اغلب خجالتي‌اند و به خود تمرکز دارند. برونگراها پذيراتر، مردم آميزتر و از لحاظ اجتماعي پرخاشگرترند.

يونگ در ادامه کارکردهاي روانشناختي را مطرح کرد که در چهار کارکرد فکري، احساسي، حسي (تجربي)، و شهودي بيان شد:

1- تيپ فکري برونگرا؛

2- تيپ احساسي برونگرا؛

3- تيپ حسي برونگرا؛

4- تيپ شهودي برونگرا؛

5- تيپ فکري درونگرا؛

6-  تيپ احساسي درونگرا؛

7-  تيپ حسي درونگرا؛

8-  تيپ شهودي درونگرا .

اسلاید 5 :

سال ها بعد دو دانشمند ديگر به نام هاي بريگز و مايرز با استفاده از نظرات و نتايج تحقيقات يونگ و انجام برخي پژوهش ها در حوزه شخصيت شناسي، تست شخصيت MBTI را طراحي کردند. آنها چهار بعد (ترجيح) شخصيتي و شانزده تيپ شخصيتي را در افراد شناسايي کردند. به عبارتي آنها همه افراد روي زمين را در 16 تيپ شخصيتي دسته بندي کردند که بر اساس تست MBTI مي توان به تيپ شخصيتي آنها پي برد. ترجيحات شخصيتي، ويژگي هايي در افراد هستند که براي آنها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نياز به تمرکز، صرف انرژي و زمان کمتري دارد. به عنوان مثال فردي که ترجيح برون گرايي دارد، وقتي در جمع بوده، با افراد ديگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتري دارد و انرژي بيشتري مي گيرد. در ضمن برقراري ارتباط  با ديگران براي او کاري آسان، بدون زحمت و لذت بخش است

اسلاید 6 :

ابزار مايرز- بريگز : يک ابزار براي ارزيابي شخصيت است که در حال حاضر استفاده از آن بسيار متداول شده است. سالانه بين 3 تا 5 ميليون نفر در جهان توسط اين ابزار خودسنجي، مورد سنجش قرار ميگيرند که گاه به صورت کامپيوتري نيز مورد استفاده قرار ميگيرد .

اين ابزار به صورت گسترده اي براي سنجش اعتبار و روايي آزمايش شده و ميتوان گفت که به صورت گسترده‌اي توسط افراد غير روانشناس نيز، استفاده شده است و در عالم تجارت نيز از آن استفاده وسيعي به‌عمل مي آيد. (Murray , 1990 )

اين ابزار براي تفکيک افراد نيست ، بلکه تنها ابزاري است که اجازه ميدهد ترجيحات افراد در مورد مفاهيم زندگي فهميده شود. اين ترجيحات در نهايت به تفاوت در يادگيري، اشکال ارتباط، مديريت تضاد و روابط منجر ميشود. اين ابزار روانشناختي، يک ابزار خودسنجي و پرسشنامه هاي بسته که ترجيحات افراد را با 16 گروه شخصيتي بيان مي دارد. (رابينز، 1995 )

اسلاید 7 :

اين تيپها به صورت ويژگيهايي دو قطبي و متضاد بيان ميشوند. افراد با توجه به نظريه تيپ شخصيتي، يکي از 4 حالت زير را در رفتار خود استفاده ميکنند:

1-  چگونه يک شخص انرژي ميگيرد؟

از طريق برونگرايي(E)  در مقابل درونگرايي (I)

2 – چگونه اطلاعاتي را فرد دريافت ميکند؟

از طريق حس گرايي (S) در مقابل شهودگرايي (N)

3 -چگونه يک فرد تصميم ميگيرد؟

تفکري (T)  در مقابل احساسي (F)

4 -  سبک زندگي که فرد ميپذيرد:

قاطعيت  (J) در مقابل انعطاف پذيري (P)

اسلاید 8 :

اينکه چگونه تيپهاي متضاد به فرايند گروهي کمک ميکنند را ميتوان به صورت زيربيان کرد: برونگراها E امکان برقراري ارتباط بين افراد گروه را به وجود مي آورند، درحالي که درونگراها I، عکس العمل دروني بحثهاي گروه را نشان ميدهند.

حسگراها S، حقايق و سؤالات فني را مطرح ميکنند، درحالي که شهودگراها N احتمالات جديد را حدس ميزند.

تفکرگراها T يک تحليل منطقي از موقعيت تصميمگيري ارائه ميدهند، درحالي که احساسيهاF نشانه هاي اينکه احساسات اعضاي ديگر گروه يا مشتريان چگونه تحت تأثير قرار ميگيرد را بروز ميدهند.

افراد قاطعJ تيم را از روي برنامه زماني تعيين شده جلو ميبرند، درحالي که افراد منعطف و پذيرا P به تيم، در نظرگرفتن راه حلهاي ديگر را گوشزد ميکنند.

اسلاید 9 :

کراجر و توسن و ديگر محققانMBTI بيان ميدارند که مديران اجرايي، ESTJ ها هستند، در حالي که رهبران ذاتي، ENTJ ها هستند. موفقيت هر يک از اين تيپها بستگي به نوع شرايط دارد. دريک شرايط پيچيده، راه حل خلاقانه مورد نياز است، بنابراين، (ENTJ) مناسب به نظر ميرسد و اگر شرايط نرمال و روزمره باشد، (ESTJ)  مطلوبتر است.

 (Spiegel & Torres,2001)

اسلاید 10 :

تمام تيپ هاي شخصيتي به يک اندازه ارزشمند هستند. هيچ تيپ شخصيتي بهتر يا بدتر نيست،تيپ شخصيتي افراد بيانگر ميزان هوش افراد نيست و نمي توان از روي آن موفقيت اشخاص را پيش بيني کرد. اما روانشناسان با توجه به تيپ شخصيتي اشخاص، مي‌فهمندکه چه عواملي به آنها انگيزه مي دهد و در شرايط گوناگون چه رفتاري بروز مي دهند. گفتني است که در برخي از کشورها از آزمون MBTI در مصاحبه استخدام استفاده مي‌شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید