بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 


اسلاید 1 :


پیامبر اکرم(ص):
                      دوست داشتن وطن از نشانه های ایمان است.

اسلاید 2 :


معرفی استان لرستان

استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۸٫۲۹۴ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و هفتصد و پنجاه و چهار هزار نفر جمعیت دارد.

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت می‌باشد و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود.خرم آباد مرکز استان است. طبق آمار سال 1385، خرم آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوههای زاگرس پوشانده‌است.

اسلاید 3 :


شهرها و شهرستان‌ها

برابر با جدیدترین تغییرات در تقسیمات کشوری، استان لرستان ۱۰ شهرستان،25 شهر، ۲۷ بخش و ۸۴ دهستان و 3297 روستا دارد. شهرستانهای این استان عبارت‌اند از:

ازنا

الیگودرز

بروجرد

پل‌دختر

خرم‌آباد

دورود

دوره

دلفان (نور آباد)

سلسله (الشتر)

کوهدشت

رومشگان

اسلاید 4 :


جغرافیای استان لرستان

استان لرستان یکی از استانهای کوهستانی در غرب ایران است. بیشتر مناطق این استان را کوههای زاگرس پوشانده‌است. آب و هوای این استان متنوع است و تنوع آب و هوا در آن از شمال شرق به جنوب غرب کاملا مشهود است. لرستان از شمال با استان‌های همدان و مرکزی، از شرق با استان اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با استان‌های کرمانشاه و ایلام همسایه‌است. همچنین این استان از طریق باریکه‌ای در سمت جنوب شرقی دارای مرز بسیار کوتاهی با استان چهارمحال و بختیاری است.

اسلاید 5 :


آب و هوای استان لرستان

لرستان به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل است و دارای آب وهوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است.زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد قسمتهای جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است. اختلاف ثبت شده در شهرهای استان لرستان بین حداکثر و حداقل مطلق دما بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد است. حداکثر دمای ثبت شده ۴۷/۴ وحداقل دمای مطلق ثبت شده ۳۵- است.

استان لرستان با بارش میانگین سالانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلی متر بعد از استانهای گیلان و مازندران سومین، استان از نظر بارندگی در کشور است.

بطور کلی در استان لرستان سه ناحیه مشخص آب و هوایی دیده می‌شود:

¡سرد کوهستانی

¡متعدل مرکزی

¡گرم جنوبی

اسلاید 6 :


کشاورزی در استان لرستان

لرستان به جهت قرار گرفتن در زاگرس میانی ودارا بودن شرایط اقلیمی، نزولات جوی مناسب،دارای مراتع وپوشش گیاهی وجنگلی مطلوبی است.همین دلیل باعث رواج زندگی در ادوار باستانی و استقرار تمدنهای درخشان در این دیار شده است. بررسی ها نشان میدهد كاسی هاكه در لرستان استقرار داشته اند پرورش دهندگان اسب بوده اند. همچنین وجود آب وهوای مناسب، رطوبت کافی و دشتهای حاصلخیز بسترمناسبی را جهت انجام فعالیتهای كشاورزی و دامداری در این استان به وجود آورده است.به رغم مساحت كم، استان دارای آب وهوایی سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی وگرم و مرطوب است.

¡اطلاعات آماری محصولات

¡كشت غلات: 455806 هكتار

¡كشت حبوبات: 170628 هكتار

¡كشت سبزیجات و جالیز: 26680 هكتار

¡كشت علوفه: 23236 هكتار

¡سایر محصولات:6963 هكتار

¡اراضی دیم: 579950 هكتار

¡اراضی آبی: 200000 هكتار

¡سطح زیر كشت گندم: 296802 هكتار

¡سایر محصولات كشاورزی: یونجه واسپرس،گوجه فرنگی، محصولات جالیزی،جو، چغندر قند، حبوبات و سبزیجات

¡سطح زیر كشت باغات: 3/28777 هكتار شامل: انگور،سیب، زردآلو، انار،هلو، گلابی

¡دشتهای مهم كشاورزی استان: سیلاخور، كوهدشت، رومشكان، الشتر، ازنا(چاپلق)، خاوه، جایدر

اسلاید 7 :


خرم آباد

خُرَم‌آباد بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷،۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. دره خرم آباد به طول ۱۵و عرض ۱۲کیلومتر با ارتفاع ۱۱۷۰ متر از سطح دریا در طول جغرافیایی ۴۸ ۲۱ و عرض جغرافیایی ۳۰ ۳۲ در مرکز استان لرستان واقع شده است.دره خرم آباد دارای چشمه های آب و هوای دلپذیر می باشد و موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان های اولیه در غارهای پنج گانه پیش از تاریخ شده است . فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران - جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.همچنین چشمه ها، سراب های فراوان، دریاچه دل انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند . خایدالو نام باستانی خرم‌آباد بوده و شهر شاپورخواست به دستور شاپور اول ساسانی بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر خرم‌آباد ساخته شده است. آثار به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده است. فلک‌الافلاک یا دژشاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد این شهر است . خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده است.

اسلاید 8 :


تاریخ سکونت در شهر خرم آباد

شهری که امروزه به نام خرم‌آباد نام برده شده‌ است، از نخستین سکونت گاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود. غارهای مسکونی دره خرم‌آباد که از آن جمله می‌توان به غارهای کنجی، یافته، پاسنگر، گراجنه و اشکفت قمری نام برد که حاوی آثار زندگی انسان غار نشین در دوره‌های موسترین، بارادوستی و زارزی بوده‌ است. بنابر تاریخ گذاری‌هایی از راه آزمایش رادیو کربن در غارکنجی واقع در دره خرم‌ آباد قدمت آثار آن متجاوز از ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش است.

اسلاید 9 :


تاریخ خرم آباد

محققان بسیاری بر این عقیده‌اند که خایدالو نام باستانی شهر خرم‌آباد کنونی است و شاپورخواست به دستور شاپور ساسانی بر خرابه‌های آن شهر ساخته شده است. پس از ساسانیان و در دوران حکومت آل حسنویه خرم‌آباد به عنوان پایتخت این سلسله در نظر گرفته شد و در دوران ملوک الطوایفی نیز این شهر یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان بود . شهر خرم‌آباد چندین بار مورد هجوم دشمنان غیر ایرانی قرار گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به حمله اعراب به ایران ، حمله مغول به ایران و حمله عثمانیان به ایران اشاره کرد. حمدالله مستوفی در سال ۷۴۰ هجری قمری درباره خرم‌آباد می‌نویسد.

اسلاید 10 :


شکل گیری خرم‌آباد فعلی

ام شاپورخواست در کتاب‌های قدیمی تا سال ۶۲۲ هجری (اوایل قرن هفتم) قابل رویت است اما پس از قرن هشتم تنها می‌توان نام خرم‌آباد را مشاهده کرد. احتمالا در اواخر قرن هفتم هجری شهر شاپورخواست به کلی ویران و خالی از سکنه شده و مردم آن به قسمت غربی قلعه فلک الافلاک که از لحاظ داشتن آب فراوان و موقعیت مناسب تر و همچنین امنیت، برتری داشت نقل مکان کردند، در حقیقت فلک الافلاک در این زمان هسته اصلی شهر خرم‌آباد فعلی را تشکیل داد و موجب شکل گیری آن در این منطقه شده است. البته به نظر می‌رسد که آب شهر شاپورخواست از طریق نهری که از قسمت شرقی شهر می‌آمده تأمین می‌شده‌است که شاید خشک شدن این نهر عامل ترک این منطقه شده‌است.عوامل متعددی دیگری چون موقعیت سیاسی، ارتباطی و جغرافیایی در شکل‌گیری شهر خرم‌آباد دخیل بوده است.

از آثار قدیمی این بخش از شهر می‌توان به قبرستان قدیمی آن اشاره کرد که مقبره زین ابن علی در آن واقع شده‌است که بنابر متون تاریخی زین ابن علی درگزینی در سال ۵۲۷ وزیر طغرل دوم سلجوقی بوده و در شاپورخواست به دار آویخته شده‌است. همچنین آرامگاه باباطاهر که برخی آن را مقبره باباطاهر عریان ذکر می‌کنند.این قبر براساس شواهد باستان‌شناسی متعلق به دوره سلجوقی می‌باشد که در دوره‌های بعد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است .در این دوره قلعه هسته توسعه شهر بوده که براساس ساختار طراحی محدوده شهر از طرف قلعه با محله‌های کوچک و خیابان‌های منحنی شکل در حال توسعه در مسیر شمال غربی بوده‌است. نکته قابل توجه دیگر در این دوره دروازه‌های قدیمی شهر خرم‌آباد است که عبارتند از:

دروازه خوز بر سر راه کاروان رو به سوی دزفول.
دروازه گرداب بر سر راه کاروان رو به سوی کرمانشاه.
پلی قدیمی که محل رفت و آمد عابرین بوده و بر سر راه بروجرد قرار داشته ‌است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید