بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

صفویان سلسله‌ای ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱هجری خورشیدی بر ایران فرمانروایی کردند .
بنیانگذار سلسله پادشاهی صفوی، شاه اسماعیل یکم است که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه حقیقی صفوی، شاه سلطان حسین است که در سال ۱۱۰۱ خورشیدی از افغانها شکست خورد .

اسلاید 2 :

نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند .

اسلاید 3 :

او از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی بود که توانست با سرکوب مخالفان داخلی و خارجی حکومتی قوی بنا کند و تبریز را پایتخت خود کرد .

اسلاید 4 :

هفت طایفه ترک شیعه بودند که از مهم ترین طرفداران شاه اسماعیل به شمار می رفتند که در سرکوب مخالفان حکومت نقش بسزایی داشتند و بنیان نیروی نظامی صفویان را بر عهده داشتند .

اسلاید 5 :

در دوره صفوی (به ویژه نیمه اول آن) جنگهای بسیاری میان ایران با حکومت عثمانی در غرب و با ازبکها در شرق کشور رخ داد که علت این جنگ‌ها مسائل ارضی و مذهبی بود .

اسلاید 6 :

علت وقوع جنگ اعتراض سلطان سلیم به مذهب ایرانیان بود .

این جنگ میان سپاه قزلباش ایران به فرماندهی شاه اسماعیل یکم صفوی با ارتش عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم یکم در ۳۱ مرداد ۸۹۳ هجری خورشیدی رخ داد . محّل این نبرد در دشت چالدران (در شمال آذربایجان) بود .

اسلاید 7 :

دلایل شکست ایران درجنگ چالدراندر این جنگ به دلیل کمی نفرات و نداشتن سلاح گرم ، ایران از سپاه عثمانی شکست خورد . این در حالی بود که ارتش عثمانی دارای توپخانه و تفنگهای انفرادی بود ولی سربازان ایرانی با شمشیر و تیر و کمان می‌جنگیدند .

اسلاید 8 :

پس از این جنگ ، غرب و شمال‌غربی ایران که شامل آذربایجان و تمام کردستان تا همدان بود ، از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد.

اسلاید 9 :

پنجمین شاه از دودمان صفوی است که او را عباس میرزا می نامیدند .
او بر ایران به مدت بیش از۴2سال با اقتدار حکومت کرد و تونست در این مدت تمام دشمنان داخلی و خارجی را از بین ببرد .

اسلاید 10 :

کشتن 18 تن از قزلباش ها .
شکست ازبکان و عثمانی بیرون راندن پرتقالی ها از خلیج فارس .
تاسیس نیرویی مرکب از ده‌هزار سواره نظام و دوازده هزار پیاده نظام گرجی و ارمنی مسلمان شده به نام شاهسون (شاه دوست) .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید