بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پشگفتار

در گذشته، زمانی که تکنولوژی پیشرفته امروزی وجود نداشت، مردم و بخصوص اشخاصی مانند سیاحان، جهانگردان و... گاهی اوقات در یک گستره جغرافیایی و بخصوص شهرها و کشورهای بیگانه، از مکان دقیق خود با خبر نبودند وحتی گاهی نیز در بیابانها و دریاها مسیر خود را گم می کردند، از سوی دیگر در دنیای قدیم، استفاده از ستارگان، قطب نما و سایر عوامل طبیعی تا اندازه ای راهگشای بشر بوده، ضمن اینکه همه این موارد، بطور کلی انسان عصر گذشته را مورد هدایت و راهنمایی قرار می داد، در حالیکه امروزه پیچیدگی های جغرافیایی، اعم از بافت شهر، خیابان، و... اصولا زمینه استفاده از اینگونه روشها را تا حد زیادی منتفی و بی معنا کرده است. به هر صورت در شرایط فعلی، با گسترش فناوری های گوناگون، این مشکل توسط یک سیستم ماهواره ای مدرن وپیشرفته، با نام و عبارت (GPS (Global Position System که به معنای سیستم موقعیت یاب جغرافیایی می باشد، رفع شده است. در حقیقت دنیای امروز، دنیایی است که هیچ فردی در آن گم نخواهد شد و همه چیز بر روی تمام نقاط زمین قابل شناسایی است و این قدرت دستیابی به سیستم های شناسایی را ماهواره ها و در اساس کامپیوترها، در اختیار بشر قرار داده اند.

اسلاید 2 :

GPS چیست؟

سيستم موقعيت ياب جهاني است و تنها سيستمي مي باشد که امروزه قادر است، موقعيت دقيق شما را بر روي زمين در هر زمان، درهر مکان و در هر هوايي مشخص کند. ماهواره هاي GPS، بيست و چهار ساعته در مداري به طول 11000 مايل دريايي بالاي زمين در حرکت بوده و پيوسته بوسيله ايستگاه‌هاي زميني در سراسر جهان نظارت مي‌شوند. ماهواره ها سيگنال‌هايي مي‌فرستند که براي هر کس با يک گيرنده GPS قابل شناسايي مي‌باشد. با به کارگيري گيرنده GPS مي توان موقعيت خود را با دقت بالا تعيين نمود(دقت مکاني در هر مکان از يک متر تا 100متر بسته به نوع تجهيزات متفاوت مي باشد(

اسلاید 3 :

ناوبري(Navigation) چيست؟

عکس زیر نشان دهنده يکي از اولين نقشه هايي است که توسط دريانوردان ترسيم شده است.  

ناوبريچيست؟
از زمان ماقبل تاريخ مردم سعي مي کردند يک راه قابل اطمينان پيدا کنند که به آنها بگويد کجا هستند و حتي آنها را به جاييکه مي روند راهنمايي کرده و سپس به خانه بازگرداند.
مردمان غارنشين وقتي که براي تهيه غذا به شکار مي رفتند، احتمالا از سنگ‌ها و شاخه هاي کوچک براي علامت‌گذاري مسير خود استفاده مي کردند. ملوانان نيز ابتدا سواحل را به دقت دنبال مي کردند تا از گم شدنشان جلوگيري کنند.
وقتي دريا نوردان اوليه در درياهاي باز(اقيانوس ها) کشتيراني کردند، دريافتند که مي‌توانند مسير خود را با دنبال کردن ستاره‌ها ترسيم کنند. فنيقيهاي باستان از ستاره شمالي براي سفر به مصر و جزيره کرت استفاده مي‌کردند. بر طبق گفته هومر الهه آتنا به اوديسه گفته است که هنگام سفر کردن در جزيره کاليپسو " دب اکبر را سمت راست خود قرار بده".
متأسفانه براي اوديسه و ديگر دريانوردان ستاره ها فقط در شب و تنها در شب‌هاي صاف قابل رؤيت هستند.

اسلاید 4 :

 GPSچه اطلاعاتي به ما مي دهد

- مختصات جغرافيايي: شامل طول و عرض جغرافيايي (اطلاعات دو بعدي زمين)

- ارتفاع نقاط :موقعيت سه بعدي محل مورد نظر را مي دهد.

- فاصله از مبدا(Distance)

- پيش بيني زمان رسيدن به مقصد

- کروکي مسير(Trak)

- سرعت حرکت

- زمان طلوع و غروب خورشيد وماه

-اندازه گيري طول مسير

-  اندازه گيري مساحت(Area)

- قطب نما و جهت ياب

- دما سنج((Temperature

- تعيين بهترين زمان شکار و ماهيگيري

 

اسلاید 5 :

قابليت سيستم

- استفاده در تمام شرايط آب و هوايي

- قابل استفاده در تمام شبانه روز

- عدم نياز به ارتباط مستقيم بين ايستگاههاي زميني

- دقت زياد مکان يابي

- سرعت بالاي برداشت

- انتقال بالاي برداشت

اسلاید 6 :

ماهواره های GPS

در حال حاضر سيستم GPS شامل 28 ماهواره فعال است که در مداري به طول 11000 مايل دريايي بالاي زمين در حرکت بوده و پيوسته بوسيله ايستگاه‌هاي زميني در سراسر جهان نظارت مي‌شوند.

هرکدام ازاین ماهواره ها که NAVSTAR نیز نامیده میشوند 2000 پوند وزن داشته، دارای صفحات آفتابی هستند و با سرعتي در حدود 108 مايل درثانيه به دور زمین میگردند.

این ماهواره ها که کل سطح کره زمين را بطور همزمان پوشش می دهند، در 6 مدار بيضي شکل با زاويه 55 درجه نسبت به صفحه استواي زمين به دور زمين می چرخند و در ارتفاع 20800 کيلومتری از سطح زمين قرار دارند. زمان يکبار چرخش ماهواره هاي GPS به دور زمين در حدود 12 ساعت نجومي است. به عبارتي در هر 24 ساعت خورشيدي در طول شبانه روز ماهواره دوبار از افق يک محل مي گذرد

اسلاید 7 :

ماهوارههاي GPS از دو راه شناسايي مي شوند:
الف)SVN (شماره وسيله فضايي)يا شماره NAVSTAR، که بر اساس زمان پرتاب تعيين شده است.
ب) PRN ( شبه تصادفي Pseudo Random Noise)

اين ماهواره هابر اساس همين کدها به Block I و Block II تقسيم مي شوند

اسلاید 8 :

:Block I
ماهواره هاي شماره 1 تا 11 که از سال ا1978 تا 1985 به فضا پرتاب شدند که به عنوان کلي Block I معرفي مي شوند. اين ماهواره ها در مدار هاي خود در يک دوره 12 ساعته زمين را دور مي زنند بلوک 2 هم اين گونه است نحوه قرار گيري نيز براي هر دو گروه يکسان است فقط ماهواره هاي بلوک 2 با يک انحراف زاويه اي 63 درجه اي نسبت به بلوک 1 قرار دارند .

اسلاید 9 :

:Block II
ماهواره هاي بلوک 2 که شامل سري هاي BLOCK II/IIA/IIR/IIR-M مي باشد
BLOCK IIاز svn 13 تا 21 هستند که از فبريه 1989 تا اکتبر 1990به فضا پرتاب شدند .انها به گونه اي طراحي شده بودند که مي توانستند 14 روز بدون ارتباط با بخش کنترل کار خود را انجام دهند .
BLOCK IIA از svn 22 تا 42 سري دوم ماهواره هاي فعال هستند اين سيستم به گونه اي طراحي شده است که 180 روز بدون تماس با بخش کنترل مي تواند به کار خود ادامه دهد در طي اين مدت خود مختاري مقدار خيلي کمي از دقت آن کاسته مي شود . اين سري ماهواره ها از نوامبر 1990 تا 1997 به فضا پرتاب شدند عمر مفيد ماهواره هاي بلوک 2 و A2، 3/7 سال است هرکدام از انها 4 ساعت اتمي داشته اند که 2تا از آنها سزيوم و 2 ساعت ديگر راديوم بوده اند .
BLOCK IIR که از svn 41 تا 62 که از جولاي 1997 تا سپتامبر 2005 به فضا پرتاب شده اند اين بلوک به گونه اي طراحي شده است که براي 14 روز بدون تماس با بخش کنترل و 180 روز به صورت اتوماتيک مي تواند پيامهاي نابري را به زمين ارسال کند عمر مفيد اين ماهواره ها 8/7 سال است و هر کدام 3 ساعت اتمي راديم دارند

اسلاید 10 :

سخت افزار و نرم افزار GPS 

سخت افزار GPS در حقیقت مجموعه ای از IC ها و تراشه ها جهت انجام محاسبات خاصی است که انجام آن برای شخص بسیار سخت می باشد
نرم افزار : نرم افزار این دستگاه شامل برنامه ای است که دستگاه با آن کار می کند و در حقیقت این هم مانند یکی از برنامه های کامپیوتری عادی است که البته به زبان C نوشته شده است . نسخه های جدید این برنامه ها در اینترنت موجود می باشد همانطور که گفتیم دستگاه GPS یک کامپیوتر کوچک است که جهت انجام امور خاصی برنامه ریزی شده است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید