بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


  • استان همدان با مساحت 20هزار و 172 کیلومتر مربع , 2/1 در صد از مساحت کل کشور را در بر می گیرد . این استان بین مدارهای 59 درجه و 33 دقیقه تا 49 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 34 درجه و 47 دقیقه تا 34 درجه و 49 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است .
    استان همدان جزو استانهای غربی ایران است که از شمال به استان زنجان , از جنوب به استان لرستان , از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان های کرمانشاه و کردستان محدود می شود.بلندترین نقطه استان همدان ,قله الوند با ارتفاع 3574 متر و پست ترین مکان این استان اراضی عمر آباد در کنار رود قره چای در بخش شرا وپیشخوار است .

اسلاید 2 :

  • جمعيت و ويژگي هاي آن
  • تعداد جمعيت شهرستان همدان بر اساس سر شماري سال 85 معادل 637304 نفر بوده است كه37.4   درصد از جمعيت استان را شامل مي شود . از اين تعداد 81.2 درصد در نقاط شهري و18.8 درصد در نقاط روستايي ساكن مي باشند .

اسلاید 3 :

  • استان همدان از نظر تقسیمات کشوری , 8 شهرستان , 16 شهر , 18 بخش , و 68 دهستان دارد و مرکز آن شهر همدان است .
    این استان منطقه ای است مرتفع , کوهستان الوند که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است جزو پیشکوه های داخلی زاگرس است . کوه الوند در جنوب و غرب شهر همدان قرار گرفته است و توده ای از سنگ گرانیت است .

اسلاید 4 :

شهرستانها


  • اسدآباد ، بهار، همدان‌‌ ،کبودرآهنگ ، ملایر ، نهاوند ، رزن ، تویسرکان ,فامنین

اسلاید 5 :

  • نژاد زبان مذهب:
  • مردم استان همدان از نژاد آريایی و از قديمی ترين ساكنان ايران زمين هستند . بیشتر مردم این منطقه مسلمان و دارای مذهب شیعه جعفری هستند . کلیمیان ، زرتشتیان و ارمنیان از اقلیت های مذهبی استان همدان به شمار می روند . همچنین در این استان طوايف و اقوام مختلفی مانند فارس ، ترک ، لر و كرد ساكن هستند و هر كدام با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود زندگی می كنند .
  • . فارس ها بیشترین ساكنين استان همدان هستند و از قديمی ترين ساكنان اين منطقه محسوب می شوند كه از دوران مادها در اين ناحيه اسكان يافته اند زبان اغلب ساكنان همدان فارسی و با گويش های حصاركی – جولانی ورمزياری و است . زبان فارسی ؛ زبان اصلی ساكنان استان همدان را تشكيل می دهد . زبان تركی در شمال و باختر استان همدان رواج دارد . زبان لری و لكی نیز گويش غالب ساكنان شهرستان های ملاير ، نهاوند و سامن است .

اسلاید 6 :

  • وجه تسمیه:
  • آشوريان باستان به شهرهاي قوم كاسي، عنوان " كاركاشي " داده بودند كه " كار " به معني قرارگاه يا منزلگاه و " كاشي " اسم قوم " كاسي گ است. آشور شناسان و مادشناسان، جملگي اين كار كاشي ( با شهر كاسيان ) را منطقه كنوني همدان دانسته اند.
  • پرفسور گيريشمن، باستان شناس معروف فرانسوي، معتقد است كه اسم قبلي هگمتانه، " اكسايا" يعني شهر كاسي ها بوده است.

اسلاید 7 :

  • هگمتانه ، در داخل محدوده شهر فعلي همدان، و در دو سوي خيابان اكباتان واقع شده است. " هگمتانه"، يا " هنگمتانه " كه به زبان پارسي قديم به معني محل تجمع بوده، تركيبي از دو واژه " هنگ " به معني " جا " و " متانه " به معني " تجمع " است. اين واژه در زبان يوناني به صورت " اكباتانا " در آمده است، و در كتيبه هاي عيلامي به صورت " اك ماتانو " آمده است. برخي نيز معتقدند: " امدانه " يا " آماداي " كه در كتيبه پيلسر پادشاه آشور آمده به اين محل اطلاق مي شده. هگمتانه " در زبان ارمني، " اهمتان " و در زبان سرياني و پهلوي، اهمدان " ، در گويش نويسندگان عرب " همدان " و در تورات، " احتمانا" گفته شده است. همچنين سكه هايي از عهد ساساني كشف شده كه محل ضرب آنها " اهمتان " قيد شده است.

اسلاید 8 :

  • وضعيت آب هاي استان همدان:
  • و هواي استان همدان معتدل كوهستاني است .ميزان بارش در اين استان مطلوب نيست هر چند كه ميانگين بارش سالانه ي اين استان از ميانگين بارش كشور بالاتر است . استان همدان از نظر منابع خاك وضعيت مطلوبي دارد ولي ميزان بارش جواب گوي منابع خاك در بخش كشاورزي استان نيست.
  • استان همدان با مشكل كم آبي رو به روست . اين امر علاوه بر لطمه زدن به بخش كشاورزي در برخي سال ها مشكلاتي را در زمينه ي تامين آب آشاميدني ايجاد مي كند.

اسلاید 9 :

وضعيت اقتصادي استان

الف) بخش كشاورزي: با توجه به  وضعيت موجود آب  وهوائي امكان  كشت كليه محصولات كشاورزي  خاص  مناطق  سرد سير و معتدل  وجود دارد و تنها كشت محصولات گرمسيري ممكن نيست كه به اقتضاي شرايط خاص اقليمي واجتماعي محصولات بخصوصي عمده هستند كشت گندم ، جو، چغندر سيب زميني ، گوجه فرنگي ، علوفه ، حبوبات ، ذرت ، سير ، گردو ، محصولات جاليزي وتوليد كشمش داراي مزيت نسبي است استان ازنظرمراتع داراي وضعيت مطلوب واز نظر جنگل، نهالستان وباغداري فقيراست.

اسلاید 10 :

  • ب)بخش بازرگاني:
  • از دير باز همدان به علت برخورداري از موقعيت مناسب در غرب كشور مركز اصلي تجارت در اين منطقه بوده كه نيازمند تقويت بيشتر و سرمايه گذاري بعنوان مركز عمده توزيع كالا در غرب ميباشد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید