بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

SharePoint یکی از محصولات شرکت مایکروسافت می‌باشد که اولین نسخه آن در سال 2001 به بازار آمد . بعد از آن مایکروسافت در نسخه‌های بعدی به بهبود و اضافه کردن امکانات آن پرداخت.
اساسا SharePoint نرم‌افزاری جهت طراحی وب سایت می‌باشد. به عبارت دیگر SharePoint ابزاری است جهت ذخیره و نگهداری اطلاعات به صورت متمرکز و الکترونیکی که به وسیله آن می‌توان اطلاعات مورد نظر را بین اعضای یک تیم کاری به اشتراک گذاشت.SharePoint با در اختیار داشتن ابزاری چون: لیست‌هایی از نوع وظایف، نظرسنجی و ... و کتابخانه‌هایی از نوع ویکی، تصاویر و اسناد و ... امکانات خوبی را جهت ایجاد همکاری و به اشتراک‌گذاری در اختیار افراد می‌گذارد و چون تنها وسیله‌ای که کاربر برای کار کردن به آن احتیاج دارد، یک Browser است، امکان مشارکت افراد در به‌روز‌رسانی مطالب و ایجاد آنها را فراهم می‌کند. از طرف دیگر به علت مسائل امنیتی، با ایجاد سطوح دسترسی می‌توان فعالیت افراد و اعضای تیم را تحت کنترل قرار داد و به هر شخصی، به هر میزانی که لازم است، می‌توان دسترسی داد. با این کار از فعالیت‌های غیر مجاز و غیر ضروری افراد جلوگیری می‌نماید.
با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر اینکه، برای کار با SharePoint نیاز به دانستن زبان برنامه‌نویسی خاصی نیست و میزان مشارکت افراد را نیز بالا می‌برد، بلکه جنبه‌های امنیتی اطلاعات را نیز به خوبی در نظر گرفته است.

اسلاید 2 :

یک وب سایت گروهی از صفحات وب مرتیط به هم، بر روی یک HTTP سرور در شبکه اینترنت یا سایت‌های اینترانت است.
بیشتر وب سایت‌ها دارای یک صفحه خانه به عنوان نقطه شروع می‌باشند. صفحه خانه به وسیله Hyperlink به دیگر صفحات متصل است.
هر سایت بالا سری می‌تواند شامل چندین زیر سایت باشد و هر زیر سایت نیز می‌تواند شامل زیر سایت‌های متعدد باشد. این ساختار کامل از سایت‌های بالا سری و زیر سایت‌ها، یک مجموعه سایت نامیده می‌شود.
این سلسله مراتب این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که یک سایت کاری برای یک تیم کامل یا سایت‌های شخصی یا مشترک در کنار پروژه‌ها داشته باشند. سایت‌های بالا‌سری و زیر سایت‌ها اجازه کنترل بر روی سطوح مختلفی از امکانات و تنظیمات سایت‌ها را فراهم می‌آورند. مدیر سایت حقوق دسترسی ایجاد، مشاهده و مشارکت محتوی برای سایت را کنترل می‌کند.
در سایت‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، یک سایت اصلی با نام اینترانت وجود دارد که همان سایت بالاسری می‌باشد و به ازای هر یک از واحد‌ها، امور‌ها، معاونت‌ها و دفاتر و طرح‌ها یک زیر سایت وجود دارد.
سایت‌ها مانند یک پوشه می‌باشند که خود می‌تواند شامل پوشه های زیرین باشد.

اسلاید 3 :

محتوی عمومی
درتمامی سایت‌های شرکت قسمت‌هایی وجود دارند که مشترک هستند و تکرار می‌شوند.ولی حاوی اطلاعات خاص آن سایت می‌باشند.این قسمت‌های مشترک در نوار بالای ناحیه اصلی (میله پیوند فوقانی) و در نوار پایین سایت‌ها (Footer) قابل دسترسی است.(مانند: معرفی، اهداف، ساختار سازمانی و...)
محتوی اختصاصی
در سایت‌های این شرکت بخش‌هایی برای اطلاعات اختصاصی هر سایت در نظر گرفته شده است.دراین قسمت‌ها اطلاعات خاص آن سایت قرار می‌گیرد.این قسمت‌های اختصاصی در قاب دسترسی سریع قرار دارند.

اسلاید 4 :

نام و مسیر ورودی به سایت
سمت راست بالای صفحات سایت‌های SharePoint نواری قرار دارد که نام و مسیر ورودی به سایت را نشان می‌دهد. سایت‌های SharePoint دارای یک ساختار هرم مانند می‌باشند. مانند یک پوشه که خود می‌تواند شامل پوشه‌های زیرین باشد و از یک سری سایت‌های بالاسری و زیر سایت‌های آن تشکیل شده است. از نوار نام و مسیر سایت شما می‌توانید به سایت بالاسری که از آن وارد شده‌اید، برگردید.
نام و لوگوی سایت (Banner) نوار بالای هر سایت SharePoint مختص به نام و لوگوی سایت است. این قسمت در سایت‌های شرکت منابع توسعه آب و نیروی ایران به صورت یک Header Flash نمایش داده می‌شود و ممکن است حاوی شعار آن سایت نیز باشد.

اسلاید 5 :

نام کاربر (Username) سمت چپ و مقابل نام سایت وارد شده، نام کاربر وارد شده به سایت نوشته شده است و با کلیک کردن روی آن کاربر می‌تواند تنظیماتی را برای خود انجام دهد. این تنظیمات فقط برای آن شخص اعمال و نمایش داده خواهد شد.
در سایت های SharePoint شما نیازی به نام کاربری و رمز عبور (Username/Password) جدید ندارید. بلکه می‌توانید با همان نام کاربری شبکه که به ویندوز Login کرده‌اید، شناسایی شده و حقوق دسترسی شما تنظیم گردد.یعنی پس از ورود به ویندوز خود و باز کردن صفحه سایت نیازی به وارد کردن نام کاربری و رمز نیست.در واقع این مورد را می‌توان از مزایای این نرم‌افزار دانست.

اسلاید 6 :

جستجو (Search)
در نوار جستجو که در قسمت سمت چپ پایین سایت‌های SharePoint قرار دارد، می‌توانید هر کلمه‌ای را در آن سایت و زیر سایت‌هایش جستجو کنید و نتیجه جستجو را مشاهده کنید. اگر وارد یکی از لیست‌ها یا کتابخانه‌های اسناد شده باشید، محدوده جستجو شامل سایت و آن لیست یا کتابخانه اسناد می‌شود.
راهنما (Help)
این قسمت از سایت راهنمای SharePoint می‌باشد که بر اساس نیاز‌های موجود در سازمان طراحی شده و مطالب آن نیز منطبق با نیاز‌های کاربران می‌باشد. در صورتیکه در کار با سایت‌ها، دچار اشکال شدید، می‌توانید از راهنما استفاده نمایید.

اسلاید 7 :

قاب دسترسی سریع (Quick Launch) قاب دسترسی سریع نواری است که در سمت راست سایت‌های SharePoint قرار گرفته است و به صفحاتی از سایت لینک‌هایی را برقرار می‌کند. در سایت‌های منابع آب و نیروی ایران قاب دسترسی سریع حاوی اطلاعات اختصاصی هر سایت است که مختص آن سایت می‌باشد. قاب دسترسی سریع یک میانبر به صفحات و اطلاعات موجود در سایت می‌باشد و توسط مدیر سایت قابل اضافه، حذف و ویرایش است.
میله پیوند فوقانی (Top Link Bar) میله پیوند فوقانی که در بالای صفحات سایت قرار گرفته است، شامل اطلاعاتی است که در سایت‌های شرکت آب و نیرو مشترک و ثابت هستند و در تمام سایت‌های این شرکت تکرار می‌شوند ولی حاوی اطلاعات خاص آن سایت یا واحد می‌باشند. در واقع در سایت‌های مختلف، تنها از نظر محتوا متفاوت می‌باشند و جز آیتم‌های عمومی محسوب می‌شوند.

اسلاید 8 :

عملیات سایت (Site Action Menu) این قسمت از سایت کلیدی‌ترین قسمت سایت می‌باشد و بر اساس نوع دسترسی که افراد دارند، می‌توانند این بخش را مشاهده کنند. به عبارت دیگر این قسمت را تنها مدیران سایت می‌توانند ببینند. از این منو به قسمت‌هایی نظیر ایجاد لیست، کتابخانه، سایت و صفحه، ویرایش صفحات، تنظیمات سایت و مدیریت محتوای سایت می‌توانید دسترسی پیدا کنید که هر یک به تفصیل در آینده تشریح خواهد شد.
ناحیه اصلی محتوا (Content) قسمت سفیدی که در وسط صفحات سایت‌ها قرار گرفته ناحیه اصلی محتوا می‌باشد. جزء وب‌های موجود در هر صفحه توسط مدیر هر سایت برای نمایش انتخاب می‌شوند. به طور مثال در صفحه اول همه سایت‌های اینترانت شرکت آب و نیرو اخبار، اطلاعیه، تقویم رویداد، پیام و معرفی وجود دارند. این قسمت نیز جز آیتم‌های عمومی سایت‌ها می‌باشد.

اسلاید 9 :

پانوشت (Footer) نوار پایین صفحات که در پایین صفحات سایت قرار گرفته است شامل اطلاعاتی است که در سایت‌های شرکت آب و نیرو مشترک و ثابت هستند و در تمام سایت‌های این شرکت تکرار می‌شوند ولی حاوی اطلاعات خاص آن سایت یا واحد می باشند.این قسمت نیز جز آیتم‌های عمومی می‌باشد.
لیست‌ها: یک لیست، اصلی‌ترین مفهوم SharePoint برای ذخیره و نگهداری اطلاعات می‌باشد. رابطه یک لیست با یک سایت SharePoint را می‌توان با رابطه یک جدول (Table) در یک بانک اطلاعاتی نظیر : Access، SQL یا Sheet – های excel مقایسه کرد.
کتابخانه‌های اسناد: یک کتابخانه اسناد، همانند یک لیست جزء اصلی‌ترین مفاهیم SharePoint برای ذخیره و نگهداری پرونده‌ها و فایل‌های الکترونیکی می‌باشد. یک کتابخانه اسناد بسیار شبیه به یک پوشه در محیط سیستم عامل می‌باشد. با این توضیح که امکانات و قابلیت‌های کتابخانه‌های اسناد برای محیط وب و برای نیازهای کاربردی‌تر و جدیدتر توسعه داده شده است.
صفحات: یک صفحه وب در یک سایت می‌تواند لیستی از اطلاعات را نمایش دهد‌ و به اعضای تیم این امکان را می‌دهد که اطلاعات را هر طور که می‌خواهند سازماندهی کنند. مثلا بر اساس موضوع، تاریخ ایجاد یا نویسنده. به طور مثال شما می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید :
محتوا را برای دیدن آن دسته از اطلاعات که برای شما اعمال شده (متصل شده)، فیلتر کنید.
اطلاعاتی را که مورد علاقه شما نیست، پنهان کنید.
ترتیب اطلاعات نمایش داده شده را عوض کنید.
نمایش اطلاعات را برای اعضای تیم کاری به صورت اطلاعات مرتبط دسته بندی کنید.

اسلاید 10 :

اصطلاحات عمومی:
نما: صفحات aspx – ی هستند که محتویات لیست (کتابخانه) را در نمایش می‌دهد. نما‌ها امکاناتی نظیر: فیلد‌هایی که می‌خواهید نمایش دهید، ترتیب، فیلتر، گروه‌بندی و ... را دارد.
جزء وب: ابزار واسطی هستند که اطلاعات لیست‌ها (کتابخانه‌ها) را در صفحات نمایش می‌دهند. جزوب‌ها در واقع نماهایی هستند که تا حدودی قابل سفارشی‌سازی هستند و در لیست‌های مختلف، امکانات مختلف و متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

لیست سفارشی:ساده‌ترین نوع لیست می‌باشد که تنها یک فیلد عنوان دارد. شما با اضافه کردن ستون می‌توانید این لیست را با اطلاعات خود هماهنگ کنید. این لیست در زمان ایجاد تنها یک نما دارد .
از این نوع لیست در قسمت‌های زیر استفاده شده است:
اهداف
پروژه‌ها
سوالات متداول
پرسش و پاسخ
پیوند‌های مرتبط
انتقادات و پیشنهادات

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید