بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مادربرد اصلی‌ترین بخش یک رایانه به شمار می‌رود و کار آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است.

cpu(central processing unit)با هیچ یک از اجزای خارجی مرتبط نبوده و ارتباط با آنها از طریق BIOS برقرار می شود.در واقع بین CPU و و I/O یک مدار واسط وجود دارد

اسلاید 2 :

ساختار ظاهری مادربورد شامل مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی مانند خازن، ترانزیستور، مقاومت، دیود، آی‌سی و ورودی‌هایی است که روی یک برد الکترونیکی بزرگ چند لایه از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب قرار می‌گیرند.  روی صفحه مادربورد چندین خط به رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود که همه قطعات را به هم متصل می‌سازد و به آنها اصطلاحاًباس می‌گویند.

اسلاید 3 :

اجزای مادربورد

.1سوکت نصب پردازنده

.2کانکتورهای IDEیا SATA (برای اتصال کابل هارد دیسک یا درایوهای cd یا writer استفاده می شود)

رسانه های ذخیره سازی عبارتند از:

فلاپی درایو

هارد درایو

CD-ROM درایو

 

اسلاید 4 :

معمولا" هر یک از دستگاه های فوق از طریق یک واسط ( اینترفیس ) با نام IDE (Integrated Drive Electronics) به کامپیوتر متصل می گردند.اینترفیس IDE یک روش استاندارد برای اتصال یک دستگاه ذخیره سازی به کامپیوتر است .شکل زیر هارد را به همراه برد کنترلی مربوطه در کنار یکدیکر نشان می دهد.

اسلاید 5 :

دستگاه های IDE از یک کابل ریبونی برای ارتباط با یکدیکر استفاده می نمایند. در این نوع کابل تمام سیم های مورد نظر بصورت تخت و در کنار یکدیگرقرار می گیرند. این نوع ریبون ها دارای 40 و یا 80 سیم می باشندابتدا و انتهای کابل های فوق از یک کانکتور خاص استفاده می گردد. در قسمت میانی کابل فوق از یک کانکتور دیگر نیز استفاده می گردد . مجموع طول کابل فوق نمی تواند از 18 اینچ ( 46 سانتیمتر) بیشتر باشد.فاصله بین اولین کانکتور ( یک سر کابل ) و کانکتور دوم ( میانی ) حداکثر 12 اینج و فاصله دومین کانکتور تا کانکتور سوم ( سر دیگر کابل ) حداکثر 6 اینچ است . رعایت فواصل فوق ، پیوستگی سیگنال را بدنبال خواهدداشت .

اسلاید 6 :

سه کانکتور فوق دارای رنگ های متمایزی بوده و به دستگاه های خاصی متصل خواهند شد.

کانکتور آبی برای اتصال به برد اصلی

کانکتور مشکی برای اتصال به درایو اولیه (Master)

کانکتور خاکستری برای اتصال به درایو ثانویه (Slave)

اسلاید 7 :

تفاوت ظاهری آنها با کانکتورهای IDE کابل ریبونی با عرض کمتر و کانکتورهای کوچکی است که کار اسمبل کردن کامپیوتر را ساده تر می کنند.

سرعت انتقال و ذخیره اطلاعات  در آنها به طور متوسط بین 2 تا 3 برابر IDEمی باشد

اسلاید 8 :

با آنها قطعاتی نظیر مودم کارت شبکه و... بر روی مادربورد نصب می شود

اسلاید 9 :

اسلات ISA يكي از قديمي‏ترين اسلات‏هاي مادربرد‏ها مي‏باشدISA بمعني معماري استاندارد صنعت كامپيوتر مي‏باشد اسلات یا گذرگاه isa گذرگاهی 8 بیتی یا 16 بیتی است که در روی main board های قدیمی دیده می شود که برای support کردن بعضی از کارتهای جانبی مورد استفاده قرار می گرفت

اسلاید 10 :

وظیفه این باتری تغذیه مادر برد برای نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم،واطلاعات مربوط به تنظیمات CMOS در مدتی که سیستم خاموش است می باشد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید