بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بسم الله الرحمن الرحيم

فهرست

- مقدمه

- جایگاه آموزش از راه دور در ایران

- تاریخچه آموزش از راه دور در ایران

- چرا باید فناوری اطلاعات بدانیم؟

- روند تحولات آموزش از راه دور

- مدل های آموزش مجازی

- تئوری ها

- مفاهیم آموزش مجازی

- سبک های آموزش مجازی

- ارزشیابی

- اکولوژی کلاس مجازی و پارادایم های پداگوژیکی جدید

- نتیجه گیری

- معرفی سایت ها

اسلاید 2 :

مقدمه
ظهور نسل دیجیتالی در هزارة سوم ، توان و انتظارات جدیدی را در نظام آموزشی جهان ایجاد نموده است. فرو ریختن دیوارها و مرزهای سنتی و جایگزینی دیوارهای شیشه ای، جهان را در حد چارچوب یک کامپیوتر قابل دسترس و کوچک کرده است.

در دوران باستان تا اوایل این هزاره ، شاهان و امپراطوران بودند که به همه چیز دسترسی داشتند . امروزه به مدد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) همة افراد         می توانند به همة اطلاعات و همه نوع آموزش دسترسی داشته باشند. در حقیقت همة شاهان و امپراطوران اطلاعاتی در این عصر فراپسانوین گرایانه هستند.
در این فرایند ، شیوه های یاددهی و یادگیری نیز متفاوت گردیده و شیوه های آموزش از راه دور به نسل پنجم خود رسیده است.
در این فرایند ، شیوه های یاددهی و یادگیری نیز متفاوت گردیده و شیوه های آموزش راه دور به نسل پنجم خود رسیده است.

نسل اول : آموزش مکاتبه ای
نسل دوم : آموزش چند رسانه ای
نسل سوم : یادگیری از راه دور
نسل چهارم : یادگیری انعطاف پذیر

نسل پنجم : یادگیری انعطاف پذیر هوشمند (برنامه های چندرسانه ای تعاملی آنلاین)
نسل پنجم ، به مدد فنّاوری های اطلاعات و ارتباطات آموزش تعامل هوشمند مجازی را ایجاد نموده که بضاعت های ارتباطی و اطلاعاتی را در فرآیند یاددهی و یادگیری فراهم ساخته است.

اسلاید 3 :

جايگاه آموزش در سازمان
آثار آموزش، بسيار وسيع و گسترده است و اگر براساس اهداف اصولي و انساني پايه ريزي شود، نقش سازندهاي در پيشرفت افراد، سازمانها و اجتماع خواهد داشت.         از اين رو، ابعاد، آثار و نتايج آموزشي به بخش فردي، سازماني و اجتماعي تقسيم ميشود:

  • آثار فردي
  • آموزش گيرنده قبل از آن كه آثار سازنده آموزش را به سازمان مربوط و به جامعه منعكس سازد، خود از آن بهره ميجويد. برخي از آثار فردي آموزش به اين شرح است:
  • تمايلات دروني آموزش گيرنده ارضاء ميشود و آثار مادي و معنوي به دست آمده، رضايت شغلي او را در پي دارد،
  • آموزش گيرنده پس از آموزش به نحو مؤثر و مطلوبتري وظايف خود را انجام ميدهد،
  • در برابر تلاش و كوششي كه در طول دورة آموزشي متحمل ميشود، پاداش معنوي و مادي بيشتري كسب ميكند،
  • پس از آموزش، آموزش گيرنده، شايستگي و سوددهي بيشتري خواهد داشت.

اسلاید 4 :

  • آثار سازماني

     سازمان براي اينكه بتواند به اهداف خود نائل شود، با استفاده از شخص آموزش ديده، ضمن تقويت دوام و قوام خود، راه را براي دستيابي به اهداف اصلياش تسهيل ميكند.
اهم نتايج سازماني آموزش به شرح زير است:
سازمان بازدهي كمّي و كيفي خود را افزايش مي
دهد،
ميزان موفقيت و اثر بخشي سازمان بيشتر مي
شود و در پي آن رضايت سازماني افزايش مييابد،
سازمان با تأمين نيروي آموزش ديده لازم، قوام لازم را براي خدمت بيشتر به دست مي
آورد،
ثبات و بقاي سازمان تضمين مي
شود،
از حوادث و ضايعات احتمالي كاسته مي
شود،
هزينه
هاي سازمان كاهش مييابد.
ضعف و نارسايي
هاي مديريت اصلاح ميشود،
موجبات كسب وجهه و اعتبار ملي و بين
المللي فراهم ميشود.

اسلاید 5 :

آثار اجتماعي



اساساً، بر طرف كردن نيازهاي جامعه، دليل اصلي و فلسفة وجودي سازمانها است و سازمانها وسيلهاي براي تحقق اهداف اجتماع اند.
برخي آثار اجتماعي آموزش به شرح زير است:
جامعه به خواسته
هاي خود دست مييابد و رضايتمندي اجتماعي حاصل ميشود،
رضايت افراد جامعه به سبب تحقق خواسته
هايشان تأمين ميشود،
رضايتمندي جامعه موجب ثبات حكومت مي
شود،
دولت، در مقام مجموعه
اي از سازمانها و وزارتخانهها، در دسترسي به اهداف خود موفق ميشود.

اسلاید 6 :

  • برای اولین بار آموزش از راه دور در 1350 ش با تأسیس دانشگاه ابوریحان بیرونی آغاز به کار کرد. این دانشگاه که به طریق « مکاتبه ای» و در چهار رشتة تحصیلی ، آغاز به کار کرده بود، به زودی تعداد رشته های تحصیلی خود را به هفت رشته گسترش داد. در سال های بعد این دانشگاه به دو دانشکده « علوم » و « علوم انسانی و اجتماعی» تفکیک شد. در 1355 نیز واحد جدیدی تحت عنوان « مدارس عالی منطقه ای » در سازمان مرکزی این دانشگاه شکل گرفت که شعبات جدیدی از دانشگاه را در مناطق مختلف کشور تأسیس و اداره می کرد. این دانشگاه تلفیقی از آموزش حضوری و آموزش از راه دور بود. کتاب و مواد چاپی محور اصلی آموزش مکاتبه ای این دانشگاه را تشکیل می داد. به علاوه ، از کتاب ها و مطالب مفید جنبی ، آزمون های درسی ضمن سال ، مواد کمک آموزشی ، دفترچه های مخصوص مکاتبه با استادان برای رفع اشکالات درسی ، آموزش حضوری و امتحانات پایان ترم استفاده می شد. این دانشگاه در 1359 به کار خود خاتمه داد ، در حالی که در سال های فعالیت آن تعداد 1779 نفر در مقطع کاردانی و 1305 نفر در مقطع کارشناسی ، فارغ التحصیل شده بودند (ظهور،1371).

اسلاید 7 :

  • در 1352، دانشگاه آزاد ایران تأسیس گردید . هدف اساسی از ایجاد این دانشگاه ، افزایش ظرفیت پذیرش نظام آموزش عالی ایران برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بود ؛ زیرا در آن زمان ظرفیت پذیرش مؤسسات آموزش عالی به هیچ وجه جوابگوی تقاضای روزافزون برای ورود به آموزش عالی نبود. در دانشگاه آزاد نیز متون درسی خودآموز ، مهم ترین رسانه را تشکیل می داد ؛ زیرا از سایر رسانه ها کارایی بیشتری داشت و تهیه آن برای دانشگاه آسان تر بود. مهم تر آنکه به دانشجویان امکان می داد در مکان و زمان دلخواه خود به مطالعه بپردازند. رسانه های دیگری نیز مدّ نظر بودند که نوارهای صوتی و تصویری، آزمایشگاه ، فیلم های آموزشی ، کیت های آموزشی و کلاس های حضوری را شامل می شد. در سال های اولیه فعالیت دانشگاه آزاد ایران ، نقش تلویزیون بیشتر تبلیغاتی بود و در آموزش، کاربرد چشم گیری نداشت. هدف اصلی این دانشگاه ، ارتقای سطح علمی معلمان شاغل در آموزش و پرورش و تربیت افرادی در رشته های پیراپزشکی ، نظیر مربی بهداشت بود ؛                        تا بدین ترتیب کمبودها و نارسایی های موجود در خدمات درمانی آن زمان کاهش یابد.
  • این دانشگاه ، سرانجام در 1359 ، بدون داشتن فارغ التحصیل، به کار خود پایان داد(همان منبع) .

اسلاید 8 :

  • در ایران ، از 1359- 1366 آموزش از راه دور فعالیتی نداشت. سرانجام پس از یک وقفة نسبتاً طولانی ، در 1366 دانشگاه پیام نور ، که تنها نمایندة آموزش از راه دور در ایران به شمار می رفت ، آغاز به فعالیت نمود. مدرسه عالی دماوند سابق ، محل سازمان مرکزی این دانشگاه انتخاب گردید و با انتقال اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد ایران به این مرکز ، فعالیت دانشگاه پیام نور آغاز شد.
  • در این دانشگاه ، محور اصلی آموزش ، کتاب های خودآموز است. به علاوه ، از کتاب های جنبی ، نوارهای صوتی ، تصویری و آموزشگرهای رایانه ای نیز استفاده می شود.
  • دانشگاه پیام نور که در 1367 تأسیس گردید ، فعالیت خود را در 29 مرکز با ایجاد چهار رشته تحصیلی آغاز کرد. این دانشگاه در حال حاضر در ده منطقه و 177 مرکز و چهارده رشته فعالیت دارد و به حدود 000/260 دانشجو آموزش می دهد. به این ترتیب ، می توان گفت که در حال حاضر دانشگاه پیام نور یکی از اَبَر دانشگاه ها (Mega universities) است ، که منظور از آن ، دانشگاهی است که تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل آن بیش از یک صد هزار نفر است.

اسلاید 9 :

چرا باید فناوری اطلاعات بدانیم؟
دست کم چهار دسته از دلایل را می توان ذکر کرد که ممکن است انگیزة دستیابی به درکی از فناوری اطلاعات باشند : دلایل شخصی ، کاری ، آموزشی و اجتماعی.

  • دلایل شخصی

  آمریکا به شکلی فزاینده به یک جامعة اطلاعاتی بدل می شود. رایانه ها و ارتباطات         نه تنها کارهای روزمره مثل کنترل اجاق های ریزموجی (microwave ovens) و برقراری اتصال تلفن های همراه را انجام می دهند ، بلکه با استفاده از اینترنت، دسترسی رایانه ای به بخش اعظم اطلاعات رقومی جهان و ابزارهای پردازش آن را فراهم می آورند . بسیاری از امریکایی ها می بینند که در موارد گوناگون ، از یافتن نقشة قطار زیرزمینی پراگ به منظور برنامه ریزی تعطیلات گرفته تا مکان یابی بهترین قیمت های فروش کتاب، چکمة سوارکاری ، و رهن ( مستغلات)، استفاده از فناوری اطلاعات ، پیشرفت ارزشمندی در شیوة زندگی آن ها است. فناوری اطلاعات به افراد کمک می کند تا از طریق پست الکترونیکی با دوستان و فامیل خود در ارتباط باشند ، با استفاده از صفحه گسترده ها و بانکداری درون خطی امور مالی خود را مدیریت کنند ، از طریق یک کارگزار درون خطی به پیگیری سرمایه گذاری ها بپردازند ، با بسته های نرم افزاری تخصصی مثل نسب شناسی یا باغبانی اوقات فراغت خود را پر کنند ، با استفاده از ابزارهای نمودارکشی و واژه پردازی در تکالیف و کارهای مدرسه به فرزندان شان کمک کنند ، به یافتن اطلاعات پزشکی بپردازند ، از اسم نامزدهای سیاسی باخبر شوند و با نمایندگان سیاسی خود ارتباط برقرار کنند و به پیگیری مسائل زیست محیطی یا نظارت بر موضوعات مربوط به خط مشی همگانی در «وب» بپردازند.

اسلاید 10 :

دلایل کاری


در مراکز کاری ، امروزه فناوری اطلاعات بیش از پیش همه گیر می شود. اگر کشور در صدد باشد که بیشترین بهره را از سرمایه گذاری های خود در فناوری اطلاعات ببرد، نوعی اشتراک (نیروی) کار لازم است که قابلیت استفادة مناسب از فناوری اطلاعات را داشته باشد. روشن است که افرادی که با اطلاعات و دانش کار می کنند ( اصطلاحاً «دانشکاران
Knowledge workers»  ) باید با فناوری های اطلاعاتی معمول اداری آشنا باشند. اما این نیز درست است که گروه های شغلی اندکی هستند که به هیچ دانشی از فناوری اطلاعات نیاز نداشته باشند. مثلاً کارمند یک فروشگاه خواربار ، زمانی فقط لازم بود که چگونگی استفاده از ماشین صندوق را بلد باشد . امروزه همان کارمند با        سیستم های موجودی انبار ، پیگیری سفارشات ، کارت های اعتباری و دیگر سیستم های         پیشه گانی سرو کار دارد که هر روز پیچیده تر و کامل تر می شوند. در صنعت تولید ، بسیاری از کارکنان « یقه آبی» (کنایه از کارکنانی که عمدتاً کار یدی می کنند) باید با انواع سیستم های تولید ، فهرست موجودی قطعات ، کنترل فرایند تولید ، و راهنماها و           دستنامه های درون خطی آشنا شوند. اگرچه یک شرکت باید کارکنان خود را برای استفاده از سیستم های پیشه گانی خود آموزش دهد، ساده لوحانه است اگر تصور کنیم چنین آموزشی ، فعالیتی است که انجام یک بار آن کفایت می کند. سیستم ها مکرراً ارتقا می یابند و پیچیده تر می شوند. موارد کاربرد فناوری اطلاعات در مسائل پیشه گانی یا استفاده از فناوری اطلاعات در پیدا کردن راه حل مسائل و مشکلات ، تداوم می یابند و در نتیجه بر لزوم مهارت آموزی مستمر دلالت می کنند. بدیهی است که اگر مجموعة نیروی کار به خوبی آموزش فناوری اطلاعات دیده باشد ، انجام این مهارت آموزی بسیار آسان تر خواهد شد ، زیرا سرعت یادگیری کارکنان افزایش می یابد و به         مهارت آموزی عمومی ، نیاز کم تری خواهند داشت. بعلاوه ، چه بسا از سیستم های موجود ، به شکل کامل تری بهره بگیرند و با ارتقاهایی که در سیستم اعمال می شود، بهتر سازگار شوند. بهره وری کارکنان تحت تاثیر مستقیم دانش کارکنان در حوزة فناوری اطلاعات است.
از منظر کارکنان ، تخصص در فناوری اطلاعات ارزشمند است و علاوه بر این که منجر به رضایت شغلی و واکنش مناسب و هشیارانه در برابر مسائل می شود، دلیلی بر تحرک شغلی است. وجود امکانات و تجهیزات بیش تر در زیرساختار فناوری اطلاعات در یک شرکت ، سرمایة شغلی ارزشمندی است که احتمالاً در تبلیغات نیز به آن توجه        می شود. یافتن کار در شرکت دیگر ، مستلزم یادگیری سیستم های اطلاعاتی جدید است ، اما اکنون که کارکنان ، دیگر دارای مشاغل « مادام العمر» نیستند ، درک انتزاعی تر این سیستم ها – یعنی دانستن این که ویژگی های مشترک آن ها کدام اند و احتمالاً چه تفاوتی ممکن است با هم داشته باشند – نیز ، در بازار کار یک سرمایه به شمار می آید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید