بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

فصل اول ـ مقررات عمومی:

ماده 1ـ کلیه کارگران شاغل در کارگاه بایستی با عملکرد دستگاه های موجود و خطرات احتمالی آنها آشنایی داشته و همچنین آموزشهای لازم را دیده باشند.

ماده 2ـ تراشه های چوب، خاک اره ها و غیره بایستی مرتباً از محل کارگاه خارج شوند تا کف کارگاه و محیط کار همواره تمیز و عاری از هرگونه ضایعات باشد.

ماده 3ـ دستگاه های نجاری بایستی مجهز به تهویه موضعی باشند تا از انتشار و تجمع ضایعات چوب و خاک اره در کارگاه به ویژه بر روی قسمتهای مختلف دستگاه جلوگیری شود.

ماده 4ـ کلیه کانالها و گودالها، حفره ها و شیارها یی که در کف کارگاه و نزدیک به ماشین های اره جهت قرار دادن وسایل انتقال چوب (ترانسپورتر) یا برای آب روها احداث شده باید به وسیله نرده یا حفاظ مناسب محفوظ شود.

ماده 5ـ قسمتهای انتقال دهنده نیرو مانند تسمه فلکه ها، چرخ دنده ها،   نقاله ها فلکه­­های اصطکاکی، بازوهای لنگ، غلطک ها و همچنین دیگر قسمتهایی که امکان درگیری با لباس کار و یا بدن کارگر را دارندبایستی به حفاظ مناسب، محکم، مقاوم و ایمن مجهز شوند.

ماده 6ـ نظافت، تعمیر، سرویس و تنظیم دستگاه های مختلف نجاری و درودگری و غیره بایستی فقط زمان خاموش بودن دستگاه صورت پذیرد.

ماده 7ـ به کارگران شاغل در این صنعت به تناسب نوع فعالیت و کار وسایل حفاظت فردی متناسب مانند: لباس کار، کلاه ایمنی، ماسک تنفسی، کفش کار، عینک، دستکش، گوشی، حفاظ طلقی صورت و غیره تحویل داده شود.

ماده 8ـ تنظیم حفاظها یا وسایل هدایت کننده چوب هنگام روشن بودن دستگاه ها ممنوع است.

ماده 9ـ تجهیزات برقی مانند تخته کلیدها، کلیدهای چاقوئی و غیره بایستی به نحو مطمئن و ایمن در داخل محفظه مناسبی نصب گردد و پیرامون آنها، بر روی فرش عایق گسترده شود.

ماده 10ـ در اطراف دستگاه های نجاری و در نقاط خطر آفرین آنها بایستی کلیدهای قطع اضطراری برق به طور  مشخص و به تعداد کافی نصب و در دسترس کارگران قرار گیرد تا در هنگام بروز خطر قابل استفاده باشد.

ماده 11ـ حذف کردن حفاظها، گیره ها و هرگونه تجهیزات جانبی ایمنی، از دستگاه های نجاری ممنوع می باشد.

ماده 12ـ برای راندن و هل دادن قطعات چوب در هنگام کار با دستگاه رنده یا اره و موارد مشابه بایستی از دستگیره مخصوص بار دادن استفاده نمود.

ماده 13ـ در ماشین های اره چوب بری، الکتروموتور و یا قسمت محرک دستگاه بایستی دارای قدرت کافی باشد تا احتمال گیر کردن تیغه اره در داخل چوب از بین برود.

اسلاید 2 :

ماده 14ـ دندانه های اره باید متناسب با جنس چوب و نوع برش باشد.

ماده 15ـ تیغه اره باید بدون ترک بوده و به بهترین وضع نگهداری شود و چپ و راست کردن و تیز کردن آن دقیقاً انجام گردد.

ماده 16ـ فاصله بین دیوار و میز کار نباید از 45 سانتی متر کمتر باشد و در صورتی که این فاصله را برای عبور کارگر در نظر گرفته باشند از 90 سانتی متر کمتر نباشد.

ماده 17ـ فاصله بین سطح میز کار و سقف کارگر یا اشیاء و وسايلی که به سقف نصب شده نباید کمتر از 2متر باشد.

ماده 18ـ در محل هایی که عبور ازروی غلطک­ها و نوارهای نقاله ضروری باشد باید پله ها یا پل­هایی تعبیه گردد که مجهز به نرده حفاظتی باشد.

ماده 19ـ لباس کار کارگران بایستی به نحوی باشد که علاوه بر سهولت و راحتی در انجام کار، از درگیر شدن قسمتهای مختلف آن با قطعات گردنده و متحرک دستگاه ها جلوگیری به عمل آورد.

ماده 20ـ از قراردادن هر گونه مواد اعم از مواد اولیه یا در دست ساخت یا تولید شده در مسیر حرکت وسایل متحرک و عبور و مرور کارگران در کارگاه خودداری گردد.

ماده 21ـ کلیه سیمها و کابل های برق اضافی از محیط کارگاه بایستی جمع آوری گردد و لازم است سیمها و کابلهای مورد استفاده از داخل کانالها و یا لوله های مخصوص و مناسب عبور داده شود.

ماده 22ـ تخته ها و الوارها باید به گونه ای به دیوار تکیه داده شود که احتمال سقوط و لغزش آنها وجود نداشته باشد.

ماده 23ـ دیواری که برای تکیه دادن تخته ها و الوارها استفاده می شود بایستی استقامت و استحکام کافی متناسب با بار وارده را داشته باشد.

ماده 24ـ تخته های نئوپان و مواد مشابه بایستی به صورت افقی بر روی زمین قرار داده شوند و در صورتی که لازم است به طور  عمودی قرار گیرند باید از تکیه گاه های مطمئن مانندخرک استفاده شود.

ماده 25ـ تنه درخت، الوار، چوب، تخته و همچنین تولیدات کارگاهی بایستی در محل مناسب به نحو ایمن نگهداری شوند تا از سقوط و لغزش آنها ممانعت به عمل آید.

ماده 26ـ برای جلوگیری از وصل شدن ناگهانی برق و حرکت نمودن دستگاه بایستی حتماً در مسیر اصلی برق از کنتاکتورهای مناسب استفاده شود.

ماده 27ـ کارفرمایان یا مسؤولین واحد ها موظفند از ورود افراد متفرقه به قسمتهای مختلف کارگاه جلوگیری نمایند.

اسلاید 3 :

ماده 28ـ کلیه قسمتهای اره فلکه شامل فلکه های بالا و پايین، نوار اره در بالا و پايین میز و همچنین فلکه و تسمه فلکه الکترو موتور و غیره بایستی دارای حفاظ دائمی مناسب، محکم و مقاومی باشند.

ماده 29ـ حفاظ فلکه پایینی اره تسمه ای باید تا سطح زمین ادامه داشته و طوری ساخته شود تا از ورود اجسام خارجی به زیر فلکه جلوگیری گردد و در صورت لزوم به عنوان محفظه مکنده خاک اره نیز از آن استفاده شود.

ماده 30ـ اره تسمه اي باید دارای وسیله تنظیم کننده خودکاری باشد تا کشش تیغه اره را تنظیم کرده و از شل و سفت شدن غیر عادی آن در حین کار جلوگیری کند.

ماده 31ـ حفاظ فلکه بالايی اره تسمه ای باید حداقل 10 سانتی متر بالاتر از طوقه فلکه آن شروع شده و تا پایین ترین نقطه طوقه فلکه ادامه یابد.

ماده 32ـ در موقع سوار کردن یا برداشتن تسمه اره باید آن را دقيقاً مورد معاینه قرارداد تا ترک یا عیب دیگری نداشته باشد.

ماده 33ـ ناف و بازوها و طوقه فلکه های دستگاه اره تسمه ای همچنین پیچ ها و پرچ های آن باید حداقل ماهی یک بار بازرسی شده و با زدن ضربه، فلکه های ترک دار و معیوب مشخص و از کار خارج شوند.

ماده 34ـ ضخامت طوقه فلکه های دستگاه های اره تسمه ای در قسمتی که فشار نوار اره مؤثر است باید حداقل 16 میلی متر باشد.

ماده 35ـ برداشتن از روی فلکه و همچنین جمع کردن قطعات شکسته تسمه قبل از توقف کامل ماشین ممنوع است.

ماده 36ـ سرعت دورانی فلکه های مربوط به تسمه اره نباید از حد مجاز درج شده بر روی پلاک مشخصات دستگاه تجاوز کند.

ماده 37ـ از به کار بردن تسمه های معیوب یا ترک دار جداً خودداری گردد.

اسلاید 4 :

ماده 38ـ اره گرد چوب بری باید حفاض هایی طبق شرایط زیر باشد:

الف ـ حفاظ تیغه اره قابل تنظیم باشد و طوری تیغه را بپوشاند که هنگام کار دندانه های آن در دسترس نباشد.

ب ـ سطوح جانبی حفاظ تا حد امکان به صفحه اره نزدیک باشد.

جـ حتی المقدور نزدیک به محل برش سوار شود.

دـ روی سطح جانبی حفاظ، علامتی رسم شود که وضع تیغه اره را در زیر محفظه آن مشخص کند.

هــ جنس حفاظ باید از مصالح نرم انتخاب شود یا پوشش داخل آن از فلز نرم باشد تا اگر به صفحه اره برخورد کند باعث شکستن داندانه آن نشود.

و ـ حفاظ باید اصولاً طوری ساخته شود که متصدی دستگاه از خطر تماس با دندانه های اره و پرتاب شدن خرده چوب یا دندانه های شکسته اره محفوظ بماند.

ماده 39ـ تیغه جداکننده دستگاه های اره گردبایدبه نحوی باشدکه­به طور مؤثر عمل خود را انجام دهد.

ماده 40ـ تیغه جدا کننده باید در قسمت عقب صفحه اره گرد قرار گیرد و دارای شرایط زیر باشد:

الف ـ از شیاری که اره در چوب ایجاد می کند کمی نازک تر و از صفحه­اره کمی ضخیم تر باشد.

ب ـ پهنای آن در سطح میز کمتر از 15 سانتی متر نباشد.

ج ـ ارتفاع آن از سطح میز باید به اندازه 2 تا 5 میلی متر کمتر از ارتفاع صفحه باشد.

د ـ به طور  محکم در قسمت عقب و در یک سطح با صفحه اره نصب شود و فاصله آن با دندانه های اره حتی­المقدور کم بوده و در هیچ حالتی از 3 میلی متر تجاوز نکند.

ماده 41ـ انحنای تیغه های جدا کننده باید به موازات انحنای صفحه اره گرد باشد.

ماده 42ـ در اره های گرد مخصوص برش طولی الوارهای نازک می توان تیغه های جدا کننده را ضخیم تر از مورد مذکور در ماده 40 انتخاب کرد.

ماده 43ـ دستگاه اره گرد چوب بری باید طوری نصب باشد که در حین کار تغییر محل نداده و ایجاد لرزش نکند.

ماده 44ـ ارتفاع میز اره های گرد چوب بری باید بین 85 تا 90 سانتی متر باشد.

ماده 45ـ قسمتی از صفحه اره گرد که زیر میز قرار دارد باید حفاظ گذاری شود ممکن است این حفاظ قسمتی از دستگاه مکنده خاک اره را نیز تشکیل دهد.

ماده 46ـ صفحه اره گرد چوب بری باید کاملاً تیز بوده و سوار کردن روی دستگاه و نگهداری آن به خوبی و با دقت انجام شود. همچنین در فواصل معین مورد بازدید و آزمایش قرار گیرد و در صورت مشاهده عیب و نقص اقدام به پیاده کردن و اصلاح یا تعویض آن بشود.

ماده 47ـ استفاده از صفحات اره گرد معیوب و ناقص ممنوع می باشد.

ماده 48ـ متصدی دستگاه اره گرد در موقع کار نباید مقابل تیغه اره قرار گیرد.

ماده 49ـ اره گرد مضاعف باید دارای صفحه فلزی مشبک یا حفاظ مناسب دیگری باشد که متصدی دستگاه را از خطر اصابت خرده چوب های حاصل از کار اره محفوظ نگاهدارد.

ماده 50ـ قراردادن گوه یا تراشه چوب و غیره برای لنگ نمودن تیغه اره جهت ایجاد شیار و زبانه و امور دیگر ممنوع است.

ماده 51ـ تیغه های دستگاه های اره نبایستی از سطح قطعه کار روی میز بیرون بیاید.

اسلاید 5 :

ماده 52ـ ماشین های گندگی و فرز چوب بری باید مجهز به سرپوش های متصل به دستگاه مکنده باشدتاغبارقطعات ریزو تراشه های چوب را از محل تولید به خارج از منطقه عمل ماشین  هدایت کند.

ماده 53ـ ماشین های فرز و ماشین های چوب بری مشابه آن که بار دادن آنها به طور  خودکار، انجام نمی شود باید دارای حفاظ قلم فرز باشد این حفاظ باید مسیر تراش بزرگترین قلم فرز ماشین را پوشانده و به تناسب ضخامت قطعه کار قابل تنظیم باشد.

ماده 54ـ محل نصب دستگاه فرز نجاری و ماشین های مشابه چوب بری باید دارای مهره کنترل یا وسایل محکم کننده مشابه باشد تا در موقع کار امکان درآمدن قلم از جای خود و پرتاب شدن نداشته باشد.

ماده 55ـ برای تراش دادن قطعات کوچک چوب با ماشین های فرز یا  ماشین های مشابه آن باید از دستگاه هدایت کننده یا گیره دسته دار استفاده کرد.

ماده 56ـ درهنگام­کارکردن ­بادستگاه رنده بایستی طرفین آزاد تیغه رنده مجهزبه حفاظ مناسب ­باشد.

ماده 57ـ درماشین های کف رنده فاصله آزادبین لبه­دهانه­ولبه تیغه رنده نبایداز3 میلی مترتجاوز نماید.

ماده 58ـ کارفرما موظف است دستگیره فشاری مناسب در اختیار کارگران قرار دهد تا برای بار دادن قطعات کوتاه در دستگاه گندگی از آن استفاده شود.

ماده 59ـ در زمان روشن بودن دستگاه گندگی، ورود دست یا ابزار آلات یا قطعات چوبی به داخل محفظه گندگی ممنوع است.

ماده 60ـ کلیه ماشینهای گندگی بایستی مجهز به چنگگ هایی باشد که از عقب زدن و پس زدن چوب ممانعت به عمل آورد.

اسلاید 6 :

فصل پنجم ـ دستگاه های خراطی:

ماده 61ـ ماشینهای خراطی بایستی در قسمت بالا و روی قطعه کار مجهز به حفاظتهای نیم گرد متناسب با نوع قطعه کار باشد.

ماده 62ـ آستین لباس کار خراطان بایستی کاملاً به دور مچ دست چسبیده باشد و استفاده از عینک و یا طلق محافظ صورت برای آنها الزامی است.

ماده 63ـ کارگرانی که با ماشین خراطی کار می کنند وفق مقررات مندرج در آيین نامه وسایل حفاظت انفرادی می بایست مجهز به وسایل حفاظت انفرادی شوند.

اسلاید 7 :

فصل ششم ـ پیش گیری از آتش سوزی:

ماده 64ـ حلالها، رنگها و دیگر مواد قابل اشتعال بایستی در مکانهای خاص دور از حرارت، جرقه، تابش نور مستقیم خورشید و محلهایی که احتمال وقوع آتش سوزی دارد نگهداری گردد.

ماده 65ـ کپسولهای اطفاء حریق از نظر نوع، تعداد، محل نصب و غیره بايستي با توجه به شرایط کارگاه انتخاب گردند.

ماده 66ـ کلیه کارگاه های نجاری و صنایع وابسته بايستي مجهز به سیستم آب تحت فشار مناسب برای استفاده در هنگام وقوع حریق باشند.

ماده 67ـ محل نصب وسایل اطفاء حریق بایستی به نحوی انتخاب گرددکه به سهولت قابل           دسترسی باشد.

ماده 68ـ برای کارگاه ها و انبارها و غیره با توجه به وسعت و شرایط کارگاه در صورت امکان دتکتورهای مناسب و وسایل پاشنده سقفی با مواد خاموش کننده مناسب نصب گردد.

ماده 69ـ انبار نمودن و چیدن قطعات چوب و الوار و دیگر مواد قابل اشتعال در مجاورت بخاریها   ممنوع است.

ماده 70ـ استفاده از مواد و مصالح قابل اشتعال برای ساختمان کارگاه های نجاری ممنوع است.

ماده 71ـ درکارگاه ها بایستی­ از وسایل­ گرمایشی مناسب­ وایمن برای­گرم نمودن­ فضای کارگاه استفاده شود.

ماده 72ـ لوله دودکش بخاری ها بایستی به نحو صحیح و اصولی و ایمن نصب و از مجاورت آنها با مواد قابل اشتعال پرهیز گردد.

ماده 73ـ استعمال دخانیات و ایجاد آتش روباز در کلیه قسمتهای کارگاه ها اعم از نجاری، نقاشی، انبارها و غیره ممنوع است.

اسلاید 8 :

فصل هفتم ـ کارگاه های روکش چوب و پرس چوب:

ماده 74ـ اطراف چاله بخار بایستی به طور  ایمن حفاظ گذاری گردد.

ماده 75ـ در کارگاه های تولید روکش چوب بایستی از نردبان مناسب و ایمن برای دسترسی به کف چاله بخار استفاده شود.

ماده 76ـ اشتغال به کار کارگران در قسمت چاله بخار به صورت انفرادی ممنوع است.

ماده 77ـ کارگران شاغل در قسمت چاله بخار بایستی از لباس کار مناسب و کفش و کلاه ایمنی استفاده کنند.

ماده 78ـ در دستگاه های پرس چوب بایستی به تعداد افرادی که با دستگاه کار می کنند کلید های قطع اضطراری وجود داشته باشد و یا به سیستم چشم الکترونیک تجهیز شوند تا در هر صورت به محض ورود قسمتی از بدن کارگران به منطقه خطر، دستگاه متوقف شود.

ماده 79ـ کلیدهای فرمان دستگاه های پرس چوب بایستی به نحوی نصب شوند که هر دو دست کارگر از منطقه خطر دور باشد.

اسلاید 9 :

فصل هشتم ـ مقررات متفرقه:

ماده 80ـ سه نظام ماشین مخصوص مته و توتراشی چوب باید بدون زائده و برجستگی باشد.

ماده 81ـ انتهای قسمتهای گردنده مانند سه نظام دستگاه های اره سه کاره و غیره بایستی حفاظ گذاری گردند.

ماده 82ـ در ماشین های مته افقی، قائم و شعاعی تک محوره ساده که روی آن مته یا قلم تو تراشی و یا قلاویز برای عملیات مختلف نصب می شود باید قسمتی ار آن با قطعه کار در تماس         نمی باشد حفاظ گذاری شود.

ماده 83ـ دریلهای رومیزی و دستگاه های مشابه بایستی دارای وسایل نگهدارنده مناسب برای ثابت نگهداشتن قطعه کار باشند.

ماده 84ـ استفاده از ابزار آلات نجاری توسط دستگاه های غیر مرتبط مانند استفاده از تیغه اره گرد در دستگاه فرز یا استفاده از سنگ سمباده در دستگاه دریل دستی ممنوع است.

ماده 86ـ تیغه اره های گرد و اره های نواری بایستی مرتباً بازدید شوند تا درصورت وجود ترک تعویض گردند.

ماده 87ـ روپوش حفاظتی اره ها باید طوری باشد که دولبه جانبی آن روی میز یا قطعه کار بنشیند.

ماده 88ـ ابزار آلات براده برداری مورد استفاده در صنایع نجاری مانند تيغه فرزها بایستی به لحاظ جنس، دور ، شکل و غیره، استاندارد و متناسب با نوع کار انتخاب گردند.

ماده 89ـ در دستگاه های اره و رنده بایستی علاوه بر نصب گونیا، بتوان آن را متناسب با عرض قطعه کار تنظیم نمود.

ماده 90ـ سیلندرها و محورهای حامل تیغه اره ها و رنده ها و غیره بایستی مجهز به ضامن هایی باشند که در زمان تعمیر یا تعویض از حرکت دستگاه جلوگیری کند.

ماده 91ـ کلیه دستگاه های رومیزی مانند دریلها یا فارسی برها بایستی به نحو مطمئن و مناسبی در محل خود یا سطح میز کار نصب گردند.

ماده 92ـ برای حمل الوارهای چوبی بایستی از تجهیزات مکانیکی مناسب مانند جرثقیل و لیفتراک استفاده شود و از حمل آنها توسط افراد خودداری گردد.

ماده 93ـ در هنگام حمل ، برای جلوگیری از چرخیدن یا سرخوردن قطعات چوب بایستی تجهیزات و وسایل مناسبی به کار گرفته شود تا قطعه کار را به طور محکم و ایمن نگه دارد.

ماده 94ـ الوارها و تنه درختان به هنگام حمل، بایستی به طریق مطمئن و ایمن جابجا گردند.

ماده 95ـ وسیله ایاب و ذهاب کارگران بایستی از نوع مناسب انتخاب شود همچنین حمل وسایل و دستگاه های چوب بری و برنده و نیز مواد سوختی در داخل وسیله ایاب و ذهاب کارگران ممنوع است.

ماده 96ـ در شرایط جوی نامناسب عملیات استحصال و حمل درختان بایستی متوقف گردد.

اسلاید 10 :

فصل هشتم ـ مقررات متفرقه:

ماده 97ـ محل دپوی تنه درختان نبایستی در محل عبور و مرور افراد و ماشین آلات و همچنین شیب ها و در مسیر تردد ساکنین مناطق مسکونی قرار گیرد.

ماده 98ـ قبل از قطع درخت، کارگران بایستی با استفاده از کمربند صعود و کفشک نسبت به بستن کابل یا طناب به دور تنه درخت اقدام نمایند.

ماده 99ـ به هنگام قطع درختان بایستی تمهیدات و اقدامات لازم جهت دور کردن سایر کارگران و افراد را از منطقه خطر مهیا نمود و مسؤول ایمنی نظارت کاملی بر اجرای عملیات داشته باشد.

ماده 100ـ کلیه عملیات فرآوری شامل قطع شاخه­های اضافی و تهیه الوار و غیره بایستی در محلهای مناسب صورت پذیرد.

ماده 101ـ ارجاع امور متفرقه به رانندگان وسایل و ماشین آلات حمل ونقل در زمان روشن بودن         ماشین آلات آنها ممنوع است.

ماده 102ـ در هنگام انجام عملیات قطع و برش درختان و شاخه های آنها توسط اره زنجیری بایستی دقت شود که کارگران در منطقه خطر قرار نداشته باشند و با فاصله مناسب از یکدیگر مشغول کار باشند.

ماده 103ـ صورت اسامی کارگران شاغل در کارگاه های بهره برداری از جنگل، بایستی دقیقاً در دفتر مشخصی ثبت و محل کار و ساعت شروع و خاتمه کار نیز ذکر گردد.

ماده 104ـ تانکر حامل مواد سوختی بایستی از محل استقرار و استراحت کارگران دور بوده و علاوه بر رعایت موارد ایمنی از ضربه و شعله و غیره محفوظ باشد.

ماده 105ـ هرگز نباید برای عملیات بینه زنی و قطع قسمتهای مختلف درختان روی تنه درخت ایستاد.

ماده 106ـ کارفرما بایستی نظارت کامل بر فعالیت گروه های قطع در زمینه نحوه اجرای اقدامات ایمنی داشته باشد.

ماده 107ـ متخلفین از اجرای مفاد این آيین نامه مشمول ماده 176 قانون کار خواهند بود.

این آيین نامه مشتمل بر 107 ماده به استناد مواد 85 و 86 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 10/5/84 شورای عالی حفاظت فنی مورد بررسی نهايی و تصویب قرار گرفت و در همان تاریخ به تأیید وزیر کار و امور اجتماعی رسید.

آيین نامه مذکور جایگزین آيین نامه حفاظتی تأسیسات و ماشین های اره چوب بری مصوب 22/7/42 شورای عالی حفاظت فنی می گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید