بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • واضح است که توسعه منابع جهانگردی در کوتاه مدت ( 2001-2005 ) باید حول اهداف زیر شکل بگیرد :

–کنترل اثرات منفی فعالیت های تفریحی و جهانگردی روی منابع جهانگردی طبیعی و فرهنگی کشور .

–ارتقا جذابیت و کشش منابع جهانگردی ساخته دست بشر و توسعه تنوع آنها .

–تعییت شاخص های موثری که مدیریت پایدار منابع جهانگردی را امکان پذیر سازد .

اسلاید 2 :

  • اصل اساسی در توسعه منابع جهانگردی در این مناطق باید توسعه پایدار آنها در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت باشد . در این راستا ، باید اولویت به آن دسته از منابع داده شود که اکنون مورد استفاده هستند و طرح دقیقی نیز برای توسعه پایدار آن دسته از منابع جهانگردی ریخته شود که هنوز برای میان مدت و دراز مدت مورد استفاده قرار نگرفته اند . علاوه بر این باید تعدادی از منابع نیز جهت استفاده در آینده ( خارج از افق این طرح ) ذخیره شود .
  • بر اساس بررسی و بازنگری منابع جهانگردی منطقه ، در کوتاه مدت ( 2005 – 2001 ) اولویت باید به توسعه آن دسته از منابع جهانگردی داده شود که در حال حاضر جزئی از سیستم داخلی و بین المللی میباشند و نیز ظرفیت آن را دارند که در آینده بر اساس اصل پایداری بیشتر توسعه داده شوند . این منابع شامل موارد زیر می باشند .

اسلاید 3 :

–نقش شهرهای اصلی به عنوان مراکز تجارت ، بازرگانی ، صنعت ، ادارات دولتی ، گردهمایی ، نمایشگاه ها و رویدادها .

–بازارچه های مرزی در مناطق مورد نظر .

–منابع جهانگردی زیارتی از قبیل زیارتگاه های مهم شیعیان در کشور.

–مناطق مخصوص تعطیلات از قبیل تفرجگاه های تابستانی در سواحل دریای خزر و تفرجگاه های زمستانی و تابستانی در رشته کوه های البرز ، زاگرس و سبلان.

–منابع دیدنی فرهنگی و طبیعی

–هنر ، صنایع دستی و ادبیات شامل آثار فلاسفه و شاعران بزرگ ایرانی

–حضور مهاجران بسیار از دیگر قسمتهای ایران در جمعیت شهرهای بزرگ مان 

اسلاید 4 :

  • توسعه موثر این منابع جهانگردی مناطق را قادر خواهد ساخت تا میزان تولیدات سالانه جهانگردی و بازارها را افزایش دهند و به این ترتیب به اهداف کلی کاهش فصلی بودن گردشگری ، افزایش استفاده از تسهیلات جهانگردی و اشتغالزایی پایدارتر در سرتاسر طول سال کمک کنند . در عین حال ، طرحهایی نیز باید جهت توسعه آندسته از منابع جهانگردی که ظرفیت توسعه پایدار را در میان مدت دارند ، تهیه گردد . این منابع شامل موارد زیرند :

–امخاکن تاریخی متعلق به دوره های قبل از اسلام ، اماکن و یادگارهای جاده باستانی ابریشم بین سرخس در شرق ، تبریز در شمال غربی ، کردستان و کرمانشاه در غرب .

–تسهیلات کنفرانس و رویدادها و نمایشگاه ها در شهرهای بزرگ منطقه .

–مناطق کوهستانی و بیابانی .

اسلاید 5 :

استراتژی های توسعه منابع گردشگری

–منابع کشاورزی ( غلات چون برنج و گندم ، میوه های مناطق معتدل و گرمسیری ، زعفران ، دامداری و غیره . )

–روستاهای سنتی و زندگی روستایی و نیز فرهنگ ایلات چادر نشین و ویژگی های فرهنگی غیر ملموس منطقه از قبیل ، غذاهای سنتی ، آداب و رسوم ، سنتها ، موسیقی و لبلاسهای محلی .

  • در میان مدت ، تاکید اصلی توسعه منابع جهانگردی در منطقه باید روی تثبیت توسعه پایدار منابع موجود باشد و و برنامه هایی در مورد آن دسته از منابع جهانگردی که برای توسعه میان مدت مناسب می باشد اجرا گردد و در مورد توسعه منابع حساس طبیعی و فرهنگی نیز برنامه ریزی شود .
  • باید اجرای طرح های برای مناطق مهم طبیعی و فرهنگی عملی گردد و سپس امکان توسعه منابع جهانگردی ، فرهنگی و طبیعی حساستر منطقه مد نظر قرار گیرد .

اسلاید 6 :

  • با توجه به محورهای توسعه جهانگردی در کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت ، توسعه بخشهایی از بازار هدف که باید در کوتاه مدت ( 2001- 2005 ) به آنها اولویت داده شود . عبارتند از :

–بخشهای بازار مربوط به زیارتگاه های اهل تشیع از ایران و بازارهای بین المللی منطقه ای .

–بازارهای تعطیلات و تفریحات در داخل ایران .

–بازارهای گردشگری و دیدار از مناظر دیدنی با توجه به میراث فرهنگی و طبیعی منطقه .

– بازار کسب و کار و تجارت تاز داخل ایران و از کشورهای هم جوار ، خاورمیانه و از بازارهای کوچک ولی در حال رشد کشورهای دوست .

–بازار مربوط به دیدار دوستان و خویشاوندان در ایران و بخش کوچکی از بازار بین المللی .

–بازار مربوط به برگزاری گردهمایی ها نمایشگاه ها و و رویدادها .

اسلاید 7 :

  • در میان مدت اقدامات انجام شده در کوتاه مدت ، باید تثبیت و مستحکم شود ، وهمچنین بازارهای جدیدی بر اساس منابع گردشگری که در میان مدت توسعه خواهد یافت ، شناسایی و توسعه یابد . این بخشها عبارتند از :

–بازار مربوط به کسب و کار از بازارهای مهم کشورهای دور دست .

–بازار مربوط به برگزاری گردهمایی ، رویداددها از شهرهای مهم ایران ، از بازارهای بین المللی و همچنین کشورها ی دور دست .

–بخشهایی از بازار علایق خاص شامل گرد همایی آموزشی ، تحقیقاتی ، تورهای کشاورزی از داخل ایران بازارهای بین المللی و کشورهای دور دست .

اسلاید 8 :

  • در دراز مدت ( 2011-2015 ) بخشهای بازار هدف میان مدت باید تثبیت گردند و با توجه به تنظیم و اجرای طرحهای مدیریتی در مورد جاذبه های طبیعی و فرهنگی ، انجام اقدامات زیر امکان پذیر گردد :

–بخشهای بازار تعطیلات شامل بخشهایی از تفرجگاه های ساحلی داخل ایران و بازارهای بین المللی منطقه ای گسترش یابند .

–توسعه بخشهای گردشگری طبیعی و ماجراجویانه در مراکز پر جمعیت ایران و توسعه بازارهای بین المللی و دور دست ./

–توسعه بازار سفرهای دریایی در داخل ایران و نیز توسعه بازار بین المللی منطقه ای از بازارهای انتخاب شده دور دست .

  • این چارچوب برای استراتژی توسعه بازار در سطح منطقه ای باعث توسعه بازار متنوع و پایداری میشود که توانایی ایجاد تقاضا در طول سال را دارد .

اسلاید 9 :

  • به منظور تکمیل استراتژی های مربوط به منابع جهانگردی و توسعه مناطق در کوتاه مدت ( 2001-2005 ) ، استراتژی توسعه محصولات باید روی موارد زیر متمرکز شود :

–ارتقا سطح تولیدات زیارتی موجود شامل نصب علائم بهتر ، اطلاع رسانی و تفسیر بهتر برای بازدید کنندگان ، برگزاری سمینارهای مذهبی در تمام فصول سال و برنامه های خلوت گزینی مذهبی برای بازارهای داخلی و بین المللی منطقه ای .

–ارتقا تولیدات موجود در زمینه تعطیلات از طریق برنامه ریزی و اجرای برنامه های اصلاحاتی .

–ارتقا محتوا ، کیفیت ، قیمت ، جذابیت و تبلیغات محصولات موجود تجاری شامل برنامه های مربوط به جلب سرمایه گذاری .

–ترتیب بسته بندی های خارج از فصل برای تشویق به مسافرت جهت دیدار از دوستان  و اقوام .

اسلاید 10 :

–برنامه ریزی و گسترش میان مدت تسهیلات برگزاری گردهمایی و تسهیلات ورزشی طراحی شده جهت جوابگویی به تقاضای فزاینده در بازار داخلی و بین المللی منطقه ای .

–برنامه ریزی و گشترش محصولات گشت و گذار و مناظر دیدنی و جاذبه های طبیعی و فرهنگی شامل هنر ها ، صنایع دستی ، روستاهای سنتی ، ایلات چادر نشین ، غذاهای سنتی ، موسیقس و آداب و رسوم آنها .

–برنامه ریزی توسعه محصولاتی که مرتبط با علایق خاص می باشند بر پایه منابع کشاورزی آموزشی ، تحقیقاتی و منابع جهانگردی جاده ابریشم هستند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید