بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  در مدل رابطه‌ای داده‌ها، زبان ساختارمند پرسش‌ها یا اس‌کیوال یا ‌سی‌کوال (Structured Query La guage - SQL) زبانی است بلندتراز مبتنی بر زبان كوتاه‌تراز و ریاضی جبر رابطه‌ای که برای ایجاد، تغییر، و بازیابی داده‌ها و نیز عملیات بر روی آنها به‌كار می‌رود.

  زبان SQL به سمت مدل شی‌گرا - رابطه‌ای نیز پیشرفت کرده‌است.

اسلاید 2 :

 

  منشا اصلی سی‌کوال به مقالهٔ سال ۱۹۷۰ ادگار كاد تحت عنوان «مدل رابطه‌ای داده‌ها برای بانک‌های بزرگ ‌داده‌های اشتراکی» باز می‌گردد. در دههٔ ۷۰ گروهی از شرکت آی‌بی‌ام در شهر سان خوزه بر روی سیستم پایگاه داده‌های سیستم آر بدون توجه به این مقاله کار می‌کردند و زبان SEQUEL  را به منظور عملیات و بازیابی اطلاعات ذخیره شده در سیستم آر ایجاد کردند. اگر چه اس‌کیوال ناشی از تلاشهای کاد بود اما Do ald D. Chamberli و Raymo d F. Boyce را به عنوان طراحان زبان SEQUEL می‌دانند.

اسلاید 3 :

    در ۱۹۷۷ این گروه شرکتی بنام I c وRelatio al Software تأسیس نمودند تا یک دى‌بى‌ام‌اس رابطه‌ای بر اساس سی‌کوال بسازند. محصولی بنام اوراكل در ۱۹۷۹ عرضه گردید، و اولین دى‌بى‌ام‌اس رابطه‌ای بوجود آمد. به این ترتیب محصول اوراکل باعث گردید اولین محصول آى‌بى‌ام برای مدت ۲ سال در بازار دچار رکود باشد. این محصول بر روی مینی کامپیوترهای VAx Digital’s اجرا می‌شد که خیلی از کامپیوترهای بزرگ آى‌بى‌ام ارزان تر بودند.

اسلاید 4 :

    امروزه این شرکت با نام Oracle Corporatio اولین فروشنده سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه‌ای است. استادان آزمایشگاه‌های کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز در نیمه دهه ۱۹۷۰ مشغول تحقیق در زمینه بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای بودن (مانند تیم تحقیق آى‌بى‌ام)، گروه فوق نیز یک نمونه از دى‌بى‌ام‌اس رابطه‌ای ایجاد نمودند و سیستم خود را I gres نام نهادند.

     پروژه I gres شامل یک زبان پرسش بنام QUEL بود، اگر چه از سی‌کوال خیلی ساخت یافته تر بود، اما شباهت آن به زبان انگلیسی کمتر بود.

اسلاید 5 :

  در حالیکه اوراکل و I gres برای ارائه محصولات تجاری در رقابت بودند، پروژه سیستم آر شرکت آى‌بى‌ام در تلاش بوده‌است که یک محصو ل تجاری با نام SQL/Data system (یاSQL/DS) عرضه نماید. آى‌بى‌ام موجودیت SQL/DS را در ۱۹۸۱ اعلام، و در ۱۹۸۲ شروع به عرضه محصول خود نمود. در سال ۱۹۸۳ آى‌بى‌ام یک نسخه SQL/DS را برای VM/CMS (سیستم عاملی که در کامپیوتر بزرگ آى‌بى‌ام غالبا استفاده شده بود)، اعلام نمود.

اسلاید 6 :

  همچنین در سال ۱۹۸۳ شرکت آى‌بى‌ام، محصول دی‌بی‌تو را معرفی نمود که یک دى‌بى‌ام‌اس رابطه‌ای بود برای سیستم‌های بزرگ آن شرکت. دی‌بی‌تو تحت سیستم عامل IBM’s VMS(سیستم عامل مراکز کامپیوتری بزرگ) اجرا می‌شد. اولین نسخه دی‌بی‌تو در ۱۹۸۵ عرضه گردید، و مسئولین آى‌بى‌ام اعلام نمو دند که این محصول یک برنامه استراتژیک برای تکنولوژی نرم افزاری آى‌بى‌ام می‌باش دی‌بی‌تو .از آن تاریخ تاکنون دى‌بى‌ام‌اس رابطه‌ای شاخص بوده و آى‌بى‌ام از آن حمایت نموده و زبان «سی‌کوال دی‌بی‌تو»استاندارد عملی زبان بانک اطلاعاتی بوده‌است.

اسلاید 7 :

سی‌کوال استاندارد (A SI (America atio al Sta dards I stitute را در سال ۱۹۸۶ و ISO (I ter atio al Orga izatio for Sta dardizatio ) را در سال ۱۹۸۷ اتخاذ نمود. استانداردهای مختلفی از اس‌کیوال تاکنون عرضه شده که در جدول زیر بیان می‌کنیم:

SQL-۸۷

SQL-۸۹

SQL-۹۲

SQL:۱۹۹۹

SQL:۲۰۰۳

SQL \ 2005

SQL \ 2008

اسلاید 8 :

  بسیاری از اصطلاحات زبان اس‌کیوال تحت استاندارد بین المللی بوده، و در نتیجه، از آنها شبیه بقیه زبانهای استاندارد مثل محصولات شرکت اوراکل PL/SQL  یا Sybase و SQL PL (مدل رویه‌ای) از شرکت آی‌بی‌ام می‌باشد.

  اس‌کیوال برای کارهای ویژه و محدودی (گزارش گیری از داده‌ها در پایگاه داده‌های رابطه‌ای) طراحی شده‌است. بر خلاف زبانهای دستوری مثل بیسیک یا سی که برای حل مسائل طراحی شده، SQL زبانی بر پایه اعلان است. زبانهای توسعه یافته‌ای مثل PL/SQL به دنبال کامل کردن زبان به هدف ایجاد زبان برنامه نویسی با حفظ مزیت‌های SQL می‌باشد. شیوه دیگر کار این است که به کدهای زبان برنامه نویسی اجازه دسترسی به پایگاه داده به کمک دستورات SQL داده شود مثلاً PostgreSQL به توابعش اجازه می‌دهد که درون کدهای Perl، Tcl و C نوشته شوند. گاهی به شوخی گفته می‌شود که SQL نه ساخت یافته‌است،نه محدود به گزارش گیری‌ها و اصلاً یک زبان نیست!

اسلاید 9 :

  واژه‌های کلیدی اس‌کیوال به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌گردد، در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم آنهایی که آشنا تر هستند را تنها با یک مثال شرح می‌دهیم:

دستور بازیابی داده‌ها: SELECT

دستورات عملیات داده‌ها: I SERT ،UPDATE ،MERGE ،TRU CAT، و DELETE

دستورات تراکنش داده‌ها: COMMIT و ROLLBACK

دستورات تعریف داده‌ها: CREATE وDROP

دستورات کنترل داده‌ها: GRA T و REVOKE

اسلاید 10 :

  دستور SELECT جهت بازیابی برشی سطری از یک یا چند جدول به کار می‌رود. این دستور پرکاربردترین دستور DML می‌باشد و برای گزارش گیری‌های موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختمان این دستور می‌تواند از اجزای زیر تشکیل شده باشد:

FROM: مشخص کردن جداول و نحوه اتصال آنها به هم.

WHERE: انتخاب سطر‌هایی با شرایط خاص.

GROUP BY: ترکیب سطر‌ها با مقادیر مربوط به مجموعه‌ای از سطرهای کوچکتر.

HAVI G: مشخص کردن سطرهای ترکیبی.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید